Pakko mainita että tuohon hintaan saa autoonkin jo melkoisen lisävalopaneelin tai sarjan lisävaloja.
Printable View
Pakko mainita että tuohon hintaan saa autoonkin jo melkoisen lisävalopaneelin tai sarjan lisävaloja.
Kyllä. Eikä sähköpyöräily ole eds kalleimmasta päästä harrastuksia jos vertaa vaikka moottorikelkkailuun.
Lupine SL SF jo matkahuollon huomassa tulossa tännepäin. Cuben ensiasennusvalo ACID PRO-E 110 ei oikein vakuuta, vaihdan Lupinen tilalle.
On hintansa arvoinen kynttilä tämä.
https://bbs.io-tech.fi/data/video/55...abd82839ab.mp4
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...e67f4e44ee.jpg
^samaa mieltä. Ei halpa, mutta erittäin hyvä.
Se on hyvä valo paikallaan seistessa ja suoraa tietä ajaessa, mutta maastossa kun mennään ylös, alas ja tiukempaa mutkaa puolelta toiselle niin sillä ei tee mitään. Lähialueen valokuvio on ihan paska. En suosittele. Valoteho riittäisi jotenkin märässäkin mustassa syksymetsässä, mutta kun se valo valaisee ihan vääriä paikkoja.
Tekee sillä, mutta otsavalo on muutenkin suositeltava sillä muuten tulee oksia silmiin eikä sisäkurviin oikein näe. Pitkällä valolla pärjää kyllä metsässä, lyhyellä ei oikein mutta kai sen voi vaihtaa pitkille napista?
Lupine SL SF mielestäni paras pyörävalo yleiskäyttöön, sillä näkee kirjoittajan väitteistä huolimatta oikein hyvin mutkaisella tiellä ja kohtuullisesti maastossakin, ellei maastoksi määritellä jotain jyrkkäpiirteisiä kinttupolkuja. Suurin osa pyöräilyistä kuitenkin tapahtuu normaaleilla liikenneväylillä arkiajeluna ja kuntoilunakin, ja sinne Lupinen häikäisemättömät ja valaisukuvioltaan tasalaatuiset valot ovat ykkösluokkaa, eli suosittelen vahvasti!
Komppaan Haraldia siinä, että jos maastossa ajelut eivät ole ainoaa pyöräilyä, niin kunnollisten arkivalojen kaveriksi kannattaa hankkia otsavalo. Varsinaisia paskoja kuitenkin ovat sellaiset pyöräilijät, jotka niillä aurinkovaloillaan tulevat muita teillä liikkujia sokaisemaan!
Juurikin näin.
Mulla pyörä on yleiskäytössä, ympärivuotiset työmatkat ja satunnaista polkuajelua.
Valot käyttötarkoituksen mukaan siis. Mulle Lupine SL SF on just passeli.
Ymmärrän kyllä jos serpentiinienskapolkuja tykittää pyörällä josta rajoitin heivattu veks niin tarvitaan ehkä jotain muuta.
Nyt saatiin tähän taas mukaan asian ydin, heivattu rajoitin. Hyvin te vedätte. Minä en luokittele autolla ajettavia sorateitä maastoksi. Maasto on kinttupolkuja ja serpentiinejä. Se on hyvä lamppu tiekäyttöön, vaikka en tiekäytössäkään täysin ymmärrä sitä valokeilamuotoilua, enkä tarkoita edes sitä pelkkää lähialuetta. Sähkövehkeessä tuon omalla tavallaan loistava laite, kun sen voi syksyllä lyödä kiinni ja keväällä ottaa pois ja aina on valot mukana kun niitä tarvitaan.
Kumma vääntäjä.
Miks sitä valoo pitäs pois ottaa ylipäätään? Siinähän se mukana kulkee ympäri vuoden.
Valaisetko vielä meitä typeryksiä mikä on se The valo?
Itse en viitsi kahta valoa pitää mukana lenkeillä, lupinella pärjää sekä polulla että siirtymällä. Kukaanhan ei oo niin idiootti että ajaa muiden seassa polkuvalolla joka häikäisee kaikki vastaantulijat, eihän?
[QUOTE=ruuduntakaa;3037975]Kumma vääntäjä.
Miks sitä valoo pitäs pois ottaa ylipäätään? Siinähän se mukana kulkee ympäri vuoden.QUOTE]
Itselläni tulisi ainakin sellainen asia mieleen, että mikäli harrastaa hieman ”aktiivisempaa” maastoajoa, niin siinä tulee hyvälläkin kuskilla kaatumisia aina aika ajoin, niin valon poisotto niinä pidempinä ajanjaksoina kun sitä ei todellisuudessa tarvitse ajamiseen takia, poistaa sitten sen riskin että valaisin hajoaa kaatumisen yhteydessä.
Niin kauan kuin jokainen ei kirjallisesti kirjaa vaatimuksiaan ylös, auki ja esille niin on käytännössä täysin mahdotonta käydä järkevää keskustelua aiheesta.
Jostain syystä fillarifoorumin keskustelukulttuuri on todella myrkyllinen ja hyökkäävä. Pohjat on varmaan tehty heikolla moderoinnilla.
Selitetään nyt Lupinen tarkoitukset: lamppu on tarkoitus pitää pyörässä ympäri vuoden, jotta autojen tapaan päivävaloilla eli huomiovaloilla tulet liikenteessä nähdyksi. Lyhyiden valojen kuvio on yläosastaan rajattu, ettet sokaise muita tiellä liikkujia. Samoin lyhyiden tasainen kuvio on riittävän leveä useimpiin tarpeisiin, muttei ehkä polkujen tiukimpiin mutkiin. Pitkillä sitten näkee enemmän, vaikka kehittyneellä linssitekniikalla valaisua siinäkin on keskitetty hajavalosta enemmän ajosuuntaan.
Kuten hyvään keskusteluun kuuluu, voisit pelkän arvostelun sijaan kertoa, mikä mielestäsi on Lupine SL SF -lamppua parempi ratkaisu yleiskäyttöön ja tieliikenteeseen.
Sama valo ja pitkälti samat kokemukset. Valon tarve on hyvin yksilöllinen asia. Hämäränäkökyky ei ole välttämättä sama kuin naapurilla. Joku pärjää tällä valolla maastossa ja joku toinen tarvitsee kolminkertaisen määrän valoa. Minulle tämä Lupine on riittänyt marraskuisessa märässä kuusimetsässä kinttupolulla ajoon yli rajoittimen olevissa nopeuksissa. Nopeus oli ehkä hieman alle kolmenkympin. Samoissa olosuhteissa en päivälläkään ajaisi kovempaa.
Yleispätevää ohjetta riittävän tehokkaasta valosta ei voi antaa. Se on kiinni kuskin ominaisuuksien lisäksi niin monesta muustakin asiasta.
Itse aloitin pimeät maastoajot aikoinaan tankoon kiinnitetyllä mini maglitella. Parempaakaan ei ollut tarjolla.
Pyörässä kiinteästi (jo tehtaalla) asennettu valoisuuden mukaan automaattisesti kirkas/himmeä-asetusten välillä säätyvä valo, joka riittää peruskelviajeluun. Kypärään sitten tilanteen mukaan "lisäpitkät" eli reilun 1000 lumenin otsalamppu, sellainen 20 euron kiinanlamppu. Ei valittamista.
Noiden kuvien ja videon perusteella tuolla ei tee oikein mitään maastoajossa. Jyrkempi alamäki ja polku painuu kokonaan piiloon.
Tielle varmasti hyvä, mutta metsään ihan väärä kuvio.
Metsään sopivalla lampulla ei tee mitään maantiellä. Tarpeet on niin täydellisessä ristiriidassa keskenään, että niitä ei ehkä edes kannata ympätä samaan valoon.
Itse ole todennut parhaaksi 3 lampun taktiikan. 200 lm tievalo tangossa, metsässä sitten pyöreäkeilainen tangossa ja kypärässä. Tangossa leveämpi keila ja 2000 lumenia, kypärään riittää 1000 lm kapeammalla keilalla.
Kyllä tuo toimii pyöreän otsavalon kanssa vallan hyvin.
En tiedä millaisilla poluilla kurvailet, itse olen pärjänny hienosti tolla metsässä.
Lupine on onnistunu erinomaisesti saamaan kaikki tarpeet samaan valoon. Sähköpyörään mainio valo, et tartte kuin yhden ja se on kiinteästi pyörässä. Automatiikan kun pitää päällä valo on aina päällä kun sitä tarvitset. Bonuksena toi päivävalo. Ja et ole se munapää joka häikäsee vastaantulijoita pyöräteillä.
Mutta kuten sanottu kaikilla meillä on hämäränäkö ja ajotavat erilaisia. Mä pärjään Lupinella hienosti kaikissa tilanteissa. Joku toinen ei.
Täyden kympin valo mulle.
Muoks: sähköpyörän valossa mulle ideana on myös nimenomaan se että pääsee eroon niistä ärsyttävistä ladattavista valoista mahdollisine ladattavine irtoakkuineen ja johtohässäköineen, ei sellasta kukaan jaksa! Nyt on vuosi 2021 ja kuussakin on käyty. :D
Suhteellisen teräviä pieniä laskuja ja nousuja on näillä poluilla paljon. Ihan sama kumpaan suuntaan (ylös/tai alas) menee, niin polku menee pimentoon, jos valot ei ole sellaisisia, että näyttävät tarpeeksi ylös. Poluilla, jotka muistaa ulkoa ongelma ei ole niin suuri, mutta oudoilla poluilla tilanne muuttuu täysin ja on kovin ikävää vetää kylmään pimeään metsään OTB:t sen takia, että ei nähnyt kiviä, kantoja tai polulle kaatuneita puita ajoissa.
Mikään tankovalo ei valaise polkua kaikissa tilanteissa hyvin tuhlaamatta tasaisella järjettömästi energiaa puiden latvojen valaisuun ja sitä varten tarvitaan otsalamppu käytännössä aina, jos haluaa nähdä hyvin. Pelkkä otsalamppukin voisi riittää tuollaisen kaveriksi, mutta on mukavampi, jos myös tankovalo on sellainen, että se ei tee teräviä rajoja, vaan rajat on pehmeitä. Kaikki terävät rajat valokuviossa vaikeuttaa maastonmuodon hahmottamista ja tilanne korostuu sähkölla ajaessa, kun nopeudet kasvaa.
Samasta syystä en käytä halvimpia kiinanvaloja.
Vähän tämäntyyppisiä (mutta paljon vähemmän ajetuja peurojen ja hevosten tallaamia) nuo kotipolut on, mutta mun nopeudet on paljon pienempiä, kuin tuossa videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=OEUduRxALqo
No mä olenkin tämmönen setämieshissuttelija, mun valovaatimukset on hieman vaatimattomammat. :)
Voihan se ollan noinkin. Hyvin olen pärjännyt pelkällä tankovalo Bettyllä, jossa sitä valotehoa ja energiaa voi tuhlata sinne puidenlatvoihin ja ihan joka paikkaan. Tarkasti rajatulla SL-SF lampulla toki kypärään pultattu 1900 lumenin Pico R on tosi kätevä, etenkin kun haluaa vilkuilla sivuille ja nähdä jotain. Mutta kummasti vaan ei kovinkaan usein jaksanut kypärävaloa käyttää tankovalon kaverina. Olen kuitenkin täsin samaa mieltä, että tarkasti rajattu valo kyllä ajoittain hieman jättää katvetta. Eli joutuu hieman himmaamaan sitä vauhtia. Ei siis ole pakko aina tehdä ukemeja tai lentää pää edeltä kiveen. Talvella tosin lumi heijastaa valoa sen verran, että valo vuotaa tarkasti rajatusta valokuviostakin ja auttaa näkemään laajemmalle.
Betty laajalla valokuviolla + Pico kypärässä menee jo overkillin puolelle. Mutta on noinkin tullut ajeltua syksyn lumettomassa pimeässä.
PS. Kivat on polut sielläpäin, jos on edes yhtään tuonne päin kuin kuvassa. Ilmaa ja alamäkeä riittää.
Onks kellään Lupine C14 asennettuna? Jos sen tohon klampin tilalle laittaa se tulee liian alas. Mietin vaan että josko sen asentais suoraan tolppaan vaikka vyllipellin avulla.
Tolppa siis 30.8mm ja pienin C14 taitaa olla 31.8mm?
Minulla on. Onhan se Spessun Levossakin hieman alhaalla, eli jää helposti suoraan takaa takarenkaan taakse. Mutta kyllä se sen verran loistaa, että ajaa asiansa. Hyväähän tuossa on se, että se on malli asenna ja unohda. Jos haluaisin valon ylemmäs, ostaisin jonkun irroitettavan ja ladattavan halvemman akkumallin. Minulla on CubeLite II Premium, jota käytän luomumaasturissa ja kauppafillarissa. Tämän talven kokemuksella on toiminut ja akku on riittänyt omat lenkit.
Itsellä sama valo mutta tämä versio, satulassa kiinni
Näkyy todellä hyvin.
https://www.lupine-shop.com/en/led-l...g-rack-edition
[IMG]https://i.postimg.cc/Njx5TWw7/BF1491...201007-E03.jpg[/IMG]
^Toi on hyvä sijainti näkyvyyden kannalta. Valitettavasti hissitolpan kanssa piuha ei ole kovin kätevä.
Vaikka noi Lupinen valot ovatkin kiinteiksi tarkoitettuja kerta-asennuksella, taidan kesäksi riipaista molemmat valot pois. Helpottaa hieman pyörän pesua, eivät ainakaan vahingossa kesällä hajoa. Ja ainakin SL-SF lampun piuha irtosi juotoksista 5 500 km kohdalla, joten suotta se kesällä siinä itseään taas nitkuttaa irti uudestaan.