Riippuu missä päin ajelet, mutta Kytäjän alueen läpi päässee polkuja pitkin. Ajattelin ensin käydä härnäämässä. Ensin tiesululle etelästä sitten polkuja pitkin Hämeeseen ja samalle sululle juttelemaan. Sitten ajattelin että jos en kuitenkaan.
Printable View
Turhauttavaa joutua satkun lenkille Vihdin ski centerille hakemaan vaivaiset kaksi ruutua, jotka ovat tyhjänä clusterilla. Tammikuun ruutulenkillä pyörin muuten sielläpäin ja vaivaiset reilu pari kilsaa olisi pitänyt jaksaa poiketa vielä, mutta totaalinen bonk uhkasi. Pakko oli päästä Ojakkalan marketille kun matkalla ei ollut kahviloita ollut. Marketilta ei enää viitsinyt lähteä takaisinpän kun pimeyskin uhkasi.
Olisi ollut PIENI VAIVA ajaa se pisto ennen marketille ajoa, nyt se on ISO RIESA. Tosta lenkistä tulee ihan näkkileipää.
Noh, osittain metsiä pitkin Nuuksioon ja Salmeen ja Hulttilan ja Ojakkalan kautta Ski Centerille. Takaisinpäin Ojakkalasta Lusilantielle, Tervalammen ja Veikkolan kautta satakympin tuntumassa itään takaisin. Milloinhan tuon ajelisi? Saisi olla reipas luoteen ja lännen välinen tuuli paluumatkalle. Vaikka square kasvaakin 26->28 tuolla retkellä niin asteikolla 0-100 motivaatio on n. 30. Miksi, oi miksi tätäkin rupesi?
Tarinan opetus, tarviiko? Sellaista ehdotan, että ajakaa ruudut kun olette siellä.
^Reittiä suunnitellessa onkin aina miettimistä, mihin vetää raja. "Jospa vielä nuo pari ruutua, kun kerran olen jo lähellä..." Äkkiä siinä saa kilometrejä, kun koukkii näitä "ihan lähellä" olevia ruutuja:D
Minä pidin talvitaukoa kolme kuukautta tästä harrastuksesta. Nyt kun olisi taas motivaatiota, niin valtiovalta ja luonto pistävät hanttiin.
Mäntsälässä Uusimaa laajenee hieman pohjoisemmaksi kuin muualla, pääsen yhdelle tai kahdelle lenkille sinne. Muutenhan nyt on meneillään suorakulmion rakentaminen. Onneksi sentään Uusimaa ja Itä-Uusimaa ovat nykyisin yhtyneitä :)
Sainpas vihdoin haettua muutaman ärsyttävän puuttuvan nurkkaruudun Salmen ulkoilualueen tienoilta ja täten kasvatettua max squaren 20x20.
22x22 menee vielä helposti, tarvii hakea vain muutama ruutu Klaukkalan tienoilta.
28x28 on tällä hetkellä. Alkaa mennä haut aina päiväreissuiksi kun pitää ajaa se 50km ennen kuin on hoodeilla.
Eihän muuten yksittäisille ruuduille ole mitään koordinaatteja, joiden avulla olisi helppo viitata juuri tiettyyn ruutuun ilman pidempiä kuvailuja ja selittelyitä?
Tänään 94 kilometriä ja vain 13 uutta ruutua. Ruutujen suhde per kilometri huononee aina vain. Joskus olen muistaakseni saanut lenkeillä yli 40 ruutua, ellen jopa 50. :)
33x33 on nyt, eikä karanteenin takia kasva mihinkään.
Tuollainen satku on minulle ehkä viikon ainoana lenkkinä ok, mutta mieluummin ajaisin lyhyempiä about 60-80 kilometrisiä. Pitäisi ehkä ajella retkeilyllisemmin, keitellä vaikka kahvit metsässä. Joidenkin kuvia ja tarinoita olen innolla seurannut. Toisaalta tykkään olla kotona, joten en viime aikoina ole pitänyt lenkeillä taukoja ollenkaan. No, tänään kävin luonnollisilla tarpeillani eräässä paikassa ja söin vähän eväitä. Kotona Stravasta katselin, että siinä kohdalla sattui olemaan gravel-segmentti, jonka viimeiseksi sijoituin, mutta se on normaalia minulle :D
Jaa, mulla on max square 8x8. Pitäisköhän olla tilanteesta iloinen, kun on vielä kaikki edessä, vai surullinen, kun on noin säälittävä lukema...
Yhden ruudun ajamalla saisi 9x9, mutta se vaatii jäitä. Tai sitten menee uimaan gepsin kanssa. Katselin myös, että mulla on reikiä tässä Helsingin rannoilla, mutta max square-mielessä niitä on "turha" ajaa, kun ikinä ne ei tule olemaan osana mitään isompaa. Jollei sitten seuraavasta talvesta tule kunnon jäätalvea ja samalla lauttaliikenne edelleen seis.
Aurinkolahdessa asumisessa on se huono puoli että ruutua pääsee kasvattamaan ainoastaan pohjoiseen ja itään, mutta rantaviivan muodosta johtuen ruutu karkaa aika reilusti koilliseen. No, nyt tulee kesä niin voi huoletta ajaa vähän pitempiä lenkkejä mitä talvella.
Olen vähän ilmakuvista kuikuillut tuota Kalkkirannan viereisestä ruutua, että uskaltaisikohan tuonne rantaan mennä pyörä selässä rämpimään vai joutuuko siinä heti jonkun pihamaalle.
Mutta kun en minä jaksa ajaa noin pitkiä lenkkejä ;)
Ja jos jaksaisinkin, niin minun vauhdeillani ei taida riittää tunnit vuorokaudessa :D
No olet yötä jossain laavulla ja jatkat sitten ;)
Mullakin on sivumennen sanoen reittisuunnitelma tuonne Kalkkirannan-Skölvikin välille ja olen katsellut, että mainitsemasi ruutu jää hakematta.
Tämmöstä sitä on joo suunnitelmissa :cool: Mää olin vaa vähä kade teille lauttasaarelaisille, hienot hiekkatiet lähempänä ja rantaviivakin optimaalisempi VV-haasteeseen :eek:
Lupaan raportoida kun käyn tsekkaamassa mestat. Ehkä jo huomenna. Tosin koska Sipoo ja Sipoolainen vieraanvaraisuus niin on kuitenkin kieltokylttejä ja piikkilankaa ja vihaisia koiria ja maamiinoja :(Lainaus:
Mullakin on sivumennen sanoen reittisuunnitelma tuonne Kalkkirannan-Skölvikin välille ja olen katsellut, että mainitsemasi ruutu jää hakematta.
^ Olet siis ajatellut suosiolla luopua Kallahdenniemen tarjoamasta neliön alakulmasta ja nostaa alalaitaa reilusti ylemmäs? Olen itse huomattavan pienellä neliöllä tuskaillut laajentumista länteen/pohjoiseen... kehät tulisivat kovin tutuiksi. Vai oletko ehkä jäitä hyödyntäen saanut vietyä neliötä ns. merelle itään päin mentäessä?
PS. Pitäisiköhän Veloviewerille tehdä alueelliset osiot...
Kallahdenniemi antaa mahdollisuuden vain 12x12 ruudulle.
Ymmärrän, pidät varmaankin lentokenttää rajoituksena.
No kun ei sinne keskelle saa ajaa pyörällä.
edit: kyllähän se helpottaisi jos vaan muokkaisi ko. ruudun käydyksi, onhan siellä koneen kyydissä vierailtu.
Miksi ihmeessä? Samat ruudut ne kaikille on.
On kyllä VV-mielessä ihan patska paikka asua :(
Joo huomattu on. Eikä Kyrsälä poikkea tuosta lainaan.Lainaus:
Sipoo ja Sipoolainen vieraanvaraisuus niin on kuitenkin kieltokylttejä ja piikkilankaa ja vihaisia koiria ja maamiinoja https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...lies/frown.png
Tästähän on aina välillä kai keskusteltu. Mun mielestä ei kovin suuri rikos, jos kerää kaikki ajamalla mitä ajamalla voi, ja sitten ottaa vaan sen yhden tai kaksi ruutua manuaalisesti. Tietysti jokainen toimii sitten omien enemmän tai vähemmän puritaanisten "sääntöjen" mukaan.
Lentokenttää lukuunottamatta Kallahdenniemestä lähtevä ruudukko antaa sitten mahdollisuutta jo vaikka kuinka suureen gridiin, kun laajentaa länteen ja pohjoiseen. Itään päin ei saa kuin talvella ja itseä harmittaa se yksi pieni kulma Uutelassa (skatanniemen ja Särkänniemen välissä), joka piti tänä "talvena" käydä hakemassa. No, en käynyt.
Otat vauhtia rannalta ja katot kuinka pitkälle pääsee ennen ku toppaa. Raja on kutkuttavan lähellä rantaa. Ja tuleepahan pyörä ja mies pestyä samalla. Eikös Itämeri ole niin vähäsuolainen että tuskin ees haittaa mitään..
Mä en suoraan sanottuna ymmärrä tätä keskustelua lentokentän ruudun "duunaamisesta" itselleen. Mikä siinä ruudussa on niin tärkeää että se pitäisi saada? Joskus tulee ruutu johon ei pääse, mitä sitten? Harmittaa se ruutu minuakin, estää Squaren laajentumisen, mutta minkäs teet. Muiden huijaamisen ymmärtää, mutta miksi huijata itseään? Ja jos tämä olisi joku kilpailu, mutta itselleenhän noita keräillään. Selittäkää joku niin että minäkin ymmärrän.
Missä se raja menee, voisko vaikka Upinniemen varuskunnan ruudut käpistellä jemmaan kun sinne ei kuitenkaan pääse. Tai jos vaikka Lohjanjärvestä tai Hiidenvedestä ne pelkkää vettä olevat ruudut? Entäs Itämeri, kaikkihan siellä on käynyt. Ainakin toi Helsinki-Tallinna -väli.
Ei muuten ollut toissatalvenakaan jäitä niin paljoa, että sen Uutelan rantaruudun olisi voinut hakea.
Eiks lentokentälle voisi nyt järjestää veloviewer-päivän.. :)
Minun silmissäni VeloViewerin tarkoitus on tuoda lisähuvia ja uutta mielenkiintoa pyöräilyyn ja innostaa ja motivoida ajamaan seutuja, teitä ja polkuja - tai, kuten monien harrastajien ansiokkaista kuvista on voitu nähdä, vähän ei-polkujakin - joita ei ennen ole ajanut ja joita ei ehkä muuten tulisikaan ajaneeksi. Tämän rinnalla kaikki muu on toissijaista.
Jos Squaren kasvattaminen käy jo suhteellisen aikaisessa vaiheessa mahdottomaksi ainoastaan sen vuoksi että ajettujen ruutujen sisäpuolelle jää ruutu tai ruutuja joille on laitonta mennä tai joka vaatisi erityisluvan jollaista muut eivät voi saada tai jota ei voi pyörällä ajaa siksi että se on kauttaaltaan polttavankuumaa laavaa tai niin syvää vettä ettei ajaminen onnistu ilman happilaitteita, niin olllaan kieltämättä periaatteellisen ratkaisun edessä.
On valittava joko VeloViewer-harrastuksen lopettaminen, sen suuntaaminen Squaren sijaan johonkin muuhun vaihtoehtoon tai jatkettava iloisesti Squarensa kasvattamista sen jälkeen kun on tavalla tai toisella merkinnyt ajamatta jäävän ruudun tai ruudut ajetuiksi. En osaa pitää mitään näistä sen parempana, oikeampana tai kunniakkaampana kuin muitakaan.
Käytännössä mulle on tässä yhdentekevää kuinka monta ruutua on varuskunnan tai jonkin suuren järven sisäpuolella. Vetäisin rajan siihen että ajettuja ruutuja on kussakin rivissä enemmän kuin ajamatta jääviä.
Mutta en ole yleensäkään mikään sääntöjen kirjaimeen tuijottaja, lajipuristi tai rigoristi.
PS Itsensä huijausaspektia en oikein ymmärrä. Enhän esimerkiksi uskottele että olen kova kuski joka vetää HePo:n keskiviikkolenkin päälle 35 km/h keskarilla, vaikka olen sen lukuisia kertoja tehnytkin peesissä ajaen. En kehuskele Squareni koolla, en vertaa sitä muiden saavuttamiin enkä edes tsekkaa missä kohtaa mahdan olla tilastollisesti ottaen.
Onko kysymys tuosta Vuosaaren sataman kattavasta ruudusta?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...3d4c5c3398.jpg
^Ei, vaan tuo ruutu missä lukee "Skatanselkä"... miten olet sen onnistunut saamaan? Itse jos katson kartasta, niin se on meren puolella.
Lähinnä se, että jos sen jättää poimimatta, niin sitten max squaren kasvattaminen menee melkoisen hankalaksi ja työlääksi idässä meren rannalla asuvalle.
Toisaalta kun tässä ei ole kyse mistään viranomaistoimesta, niin jäänee jokaisen omantunnon varaan poimiiko sen manuaalisesti vai tyytyy kohtaloonsa. Esimerkiksi tuo Uutelan ruutu on sellainen, jonka osalta odotan että jäät kantaa. Ei ole mitään syytä lähteä sitä käsin merkkaamaan, kun se on mahdollista ajaa kunhan vain säät sallii.
Ah, viime talvena jäitä pitkin ehkä parikymmentä metriä rannasta. Ja nyt en puhu 2019/2020 "talvesta"
Joo, on joku vinkannut mulle, että anna broidille kello niin se käy träkkäämässä noi lentokentän ruudut. No, ei ole tullut mieleen. Itään päin mun max square lopettaa laajentumisensa juuri noihin ruutuihin.Lännessä ja pohjoisessa riittää ajamista. Vaan omat ristinsä (näin pääsiäisenä) se kullakin on. Mulla on länteen päin lähtiessä aina tukkeena Nuuksio, joka pitää kiertää joko pohjoisesta tai turhan etelästä. Läpikään ei viitsi jokainen kerta ajaa kun reitit on sellasia, että voimia menee niihinkin. Luoteessa taas ei voi välttää Siippoon Nesteen ja Vihdin välillä Nurmijärventietä , joka on yksi vuoristorata. Ja mitäköhän muuta valitettavaa löytäisi :). Monet hiekkatiet katkaiseekin yhtäkkinen pihapiiri kun kartat on vuodelta miekka ja kirves. Toista se olisi pohojanmaalla, jossa olis aakeeta laakeeta eikä mäkiä lainkaan. Miksi kaikki rajatkin pitää etelässä olla juuri jonkun hervottoman mäen laella tai sen jälkeen siellä mäen alla toisella puolella? Kieltokylttejä olen oppinut olla noudattamatta kun ne ovat pääsääntöisesti kilometri ennen varsinaista pihapiiriä. Muutenhan ei ainakaan tuolla Kirkkonummi-Siuntio -akselilla voisi kulkea missään.