Vierintävastuksen arvosanat:
- Conti Competition 22 : 3,3
- Conti Podium : 2,7
- Hutsu Carbon Comp : 3,0
- Schwalbe Ultremo HT : 3,0
- Tufo Elite Ride23 : 3,7
- Veloflex Extreme : 3,7
- Vittoria Crono Evo CS 22 : 2,7
Printable View
Kiitosta, Veloflex carboneita ei tuossa ollut. Postipakettikuitti oli tänään laatikossa odottamassa, joten niillä seuraavaksi Tefojen kulahdettua mennään.
Mun mielestä sen kylki on paljon jäykempi kuin Vittorian. Laittaa muutaman barin ja painelee. Ja jotenkin ei ole yhtä pehmeä eli mukava, eli ei ole Vittoriaa nopeampi. Avona se Record on ihan saatanan hyvä, mutten uskalla enää käyttää, noiden 5 räjähdyksen jälkeen.
Mulla on ollut yleensä takana maatietuubeissa 9 ja edessä 8,5bar. Lähes kaikissa merkeissä että vertailu olisi vastaavaa. Elite Riden 23mm sijasta nyt on tullut ajeltua Elite Pulsella 22mm joka on tri-rengas tehtaan mukaan. Renkaassa ei juuri kuviota ole, Tufon sivu vähän liioittelee. Tuntuu olevan rullaavampi.
Mites s3 lite 215 verrattuna elite ride 23, kulutuskestävyys ja pistosuojaus?
Ajan ensin nuo pois otetut elite ridet loppuun ja sitten voisi kokeilla jotain muuta mallia.
Juuri näin.
Painottaisin tätä lähinnä etukiekon kohdalla, fillarin rullausvastukseen vaikuttaa kuitenkin eniten takarengas joten järkevintä on valita hyvin rullaava taakse ja eteen sellainen joka sopii kunkin kiekon profiiliin.
Käsittämättömän usein etukiekossa pyörii maantierengas tempopyörissä ja leveä sellainen. Sellainen ei kuitetenkaan toimi kuin Enve Smart/Zipp Firecrest/Hed etc uudemmissä tosi paksuissa aerokiekoissa.
Koskee kyllä eniten rata/TT/tri-pyöriä...
Samat syyt etukiekossa kuin joumapullon paikka on satulaputki, jos joumapulloa tarvitsee.
Uskaltaisin väittää kumin vanhentamisen lisäävän renkaan pistonsietoa. Nyt on kolmas kausi menossa ilman rengasrikkoja ei-ihan-tuoreilla tuubeilla. 2007 käytössä oli todella uusia varastossa makuuttamattomia renkaita ja renkaita meni pistoihin jonkun verran. Teräväsärmäinen kivi tai lasinsiru tarttuu pehmeään kumiin turhan hyvin ja siinä pyöriessään painuu aina sisärenkaaseen saakka...
Tai sitten mulla on vaan ollut jäätävää tuuria renkaiden kanssa. Materiaalikin on tietty hyvää :D
Tuolla toisessa (avo-)rengaskeskustelussa annettiin hyvä vinkki rengaspaineen yksilölliseen arviointiin :p Jos siis tuntuu täristävän "hampaista paikat irti" ajaessa (eli paineita on renkaissa ihan liikaa...) niin kannattaa tutustua seuraavaan: TireDrop
Mikäli ko. taulukkoa oikein tulkitsin, niin kevyt kuski (+ fillarin paino) ei tarvitse niin paljon painetta renkaisiin kuin "hevimpi" kuljettaja - olipa kyse sitten avo- tai tuubirenkaasta. Kapeampi eli vähemmän ilmatilaa sisältävä rengas tarvitsee aina kovemmat paineet - erityisesti jos kuski+velo -yhdistelmä on painava.
Käyttämukavuuden (osin myös rullaavuuden/ vierintävastuksen/ kulutuskestävyyden) näkökulmasta raskaalla kuskilla tulisi siten olla leveämmät renkaat, jotta hän saisi saman ajomukavuuden /optimaalisen rullaavuuden ym. kuin kevyempi kuski kapeammilla renkaillaan ;)
Mitä tulee edellä aiemmin käytyyn keskusteluun renkaiden vierintävastuksesta/ rullaavuudesta, niin korostaisin, että kaltaiseni "tavistubularistin" ei tarvitse vaivata pientä päätään renkaidensa "vauhtiominaisuuksia" yökaudet miettien, koska hänelle/minulle ylivoimaisesti tärkeimmät seikat rengasta valittaessa ovat a) hinta, b) kulutuskestävyys sekä c) pistosuojaus ...joista etenkin viimeksi mainittu saattaa monesti olla - erityisesti kevyiden renkaiden osalta - pelkkää "hypettävää markkinointipuhetta" :rolleyes:
J.k. Lyhyesti: Kaikki (!) vuosien varrella käyttämäni renkaat - niin avot kuin tuubitkin - ovat olleet riittävän rullaavia harrastukseni tasoon (lue. kuntotasooni) nähden :cool: ...sen sijaan monen "kumin" kulutuskestävyyttä :mad: kritisoin edelleen...
Tuon taulukon mukaan meikäläisen pitäisi laittaa noin 7 b painetta, mutta tuubin kyljessä lukee 8-16 b. Onkohan tuohon alarajaan jokin turvallisuus tai renkaan kestävyyteen vaikuttava syy? Vai onko se vain suositus.
Oon pitänyt sen 9-10 b, enkä sitä nyt kovin epämukavaksi moiti, joten niillä mennään varmaan jatkossakin.
Onko tuota Swalben Ultremo HT kukaan testaillut?
Kun lukee ketjua niin saa vastauksen. Minulla on eturenkaana, mutta uutta en osta. Toimi kyllä muuten hyvin, mutta ei ole kestänyt minulla.
Muuten olen ihmetellyt miksi kumpikaan renkaistani ei pidä ilmaa. Nyt muistan, että molemmat on paikattu Tufon litkuilla ja litkujen laittamisesta on yli kolme kuukautta.
Tänään meni kisassa Veloflexistä terävä kivi läpi ja onnistuin jotain soheltamaan Pit Stopin kanssa enkä saanut reikää täysin tukittua, pitää kattoa saako siitä vielä kalua.
Hmm... jos oikein (?!) muistan, niin Fillari-lehden viimeisimmässä 3000 euron maantiepyörien testissä kaikkien velojen rengaspaineet olivat 7,5... :seko: ...vai muistanko väärin...?!?
Jos ja kun rengasfirma painaa renkaan kylkeen (tai laittaa nettisivulle) suosituksen, että ko. renkaan alin paine on oltava 8, niin ehkä 7,5 on myös mahdollinen... vai onko :seko: ...ks. myös j.k.
Huomatkaa, että tasaisilla alustoilla, esim. velodromeilla, käytetään selvästi suurempia rengaspaineita kuin maantiellä/ asvaltilla. Tämä mainittiin ed. artikkelissakin: "on very smoot roads, increasing the pressure slightly may improve the performance of your bike".
J.k. Onko, btw, Fillari-lehdessä koskaan testattu pumppujen mittareiden mittatarkkuutta?!? Ts. kuinka hyvin eri valmistajien mittarit mittaavat sitä, mitä ne on tarkoitettu mittaamaan... Tämä olisi hyvä tietää, kun täälläkin foorumilla kirjoitetaan, että "käytän 8-10", onko lukema sama myös toisen valmistajan pumpulla... :seko:
Tufo Primus 32 cc-tuubit ovat osoittautuneet mainioiksi jokapaikanrenkaiksi. Eihän noita edes saa hajalle millään. On suht kevyet, mainio pito ja siedettävät asvaltilla. Halvempia toki saisivat kaikki rossituubit olla, niin raaskisi ostella erilaisia kokeeksi.
Laitetaans tännekin… tietääkö joku PK-seudulta kivijalkaa josta saa tuubinliimausteippiä? Tufo, Veloflex, kuka niitä nyt tekeekään. Voipi tietty mainita muitakin paikkakuntia niin tulee ne kerrattua.
Signaturellahan kai ainakin on.
Mutta onko sulla sitten erikseen liimaa tai teippiä mukana, jolla varatuubin laitat kiinni lenkillä puhkeamisen sattuessa vai pysyykö tuubi kotiin asti kyllin hyvin ilman uusia teippejä/liimoja?
Toisekseen kysyisin noista tufon paikka-aineista. Kumpaa porukka käyttää, extremeä vai sitä, joka laitetaan valmiiksi renkaan sisään? Valmistaja ilmoittaa, että etukäteen laitettava toimii kolmisen kuukautta. Voiko sitä lisätä toisen putelin kesän puolessa välissä vai mitä ihmettä sitten tehdään, kun aika on kulunut umpeen. Täyttyykö rengas piloille näistä 3 kuukauden välein lisättävistä aineista? Toki, jos renkaalla ajaa kuustonnia kolmessa kuukaudessa, niin etukumikin menee varmaan vaihtoon ennen kuin litkun vaikutus vähenee.
Mulla kuustonnia vie kaksi-kolme kesää, kun pelkät maantiepyörällä ajetut kilometrit lasketaan. Jos rengas ei muutoin hajoa ja ajokausi on ehkä neljä kuukautta, täytyisi ainetta lisätä vähintään kolme kertaa eli vaikka jokaisen toukokuun alussa ajokauden alkaessa. Noin teoriassa.
Unohda ne paikka-aineet ja pidä liimattua varatuubia takataskussa. Sen vaihtaa rengasrikon sattuessa muutamassa minuutissa. Paikka-aine ei kuitenkaan korjaa kuin pienehköt pistoreiät.
Eikä mulla mitään paikka-aineita vastaan sinänsä ole, maasturissa en ole käyttänyt sisäkumeja vuosiin. Mutta että tuubin sisärenkaan sisälle... ei ja ei.
Mites tuo onnistuu sitten jos tuubi onkin teipattu?
Itse olen pitänyt mukana käytettyä tuubia, jossa on vanhat liimat. Lisäksi se on helpompi tarvittaessa laittaa vanteelle, kun on valmiiksi venytetty.
Itse olen käyttänyt pari kertaa Tufon Extremeä, kun on rengas lenkillä puhjennut. Sangen vaivaton käyttää ja toiminut minulla joka kerta. Pidemmillä lenkeillä on mukana toki myös varatuubi, mutta sen käytän vasta jos litku ei toimi, koska Tufon teipillä renkaat ovat välillä niin julmetun tiukassa. Tänäänkin sain rakot sormiin, kun teipattuja tuubeja irroittelin. Uudet sitten vaihteeksi liimasin.
Renkaan saa pois vanteelta siten, että suurin osa teippiä jää vanteelle, osa liimasta toki jää renkaaseen mutta sillä pitäisi päästä kotiin ainakin jos rauhallisesti ajelee. Tietenkin sitten pitää liimata kunnolla. Tämä on nyt toisen käsen tietoa, kun en ole tätä vielä tien päällä kokeillut, mutta Samu näytti tekniikan mulle kun vaihtoi mun renkaan. Kun rengasta alkaa vääntää pois päältä sivuun, niin samalla käyttää jotain terävähköä esinettä (rengasrauta, avain tms.) jolla sen teipin ja liiman jämät saa ikäänkuin viillettyä pois renkaasta ja teippi jää vanteelle.
Jos sama tuuri jatkuu mikä on tänä kesänä ollut ajotapahtumissa, niin huomenna pääsen testaamaan käytännössä Myllyn pyöräilyssä :)
Kuten jo mainittiin niin pysyy, mutta ei ainakaan tuon veloxin teipin mukana kantaminen ole iso juttu ja sillä vararenkaan liimaaminen kestää viisi minuuttia. Jos ajan kauas kotoa niin toimin näin. Vaikka Plus täällä väittää muuta niin ei kannata uskoa. Teippaus on ihan hyvä ja siisti vaihtoehto ja parempikin kuin liimaaminen. Ulukomailta saa tuota Veloxin teippiä 3 eurolla, joten ei tule edes kalliiksi eikä tarvitse sormia liimaan sotkea.
Olen käyttänyt kumpiakin. Tuo valmiiksi tuubiin laitettava litku on sillä lailla hyvää, että voi vanhempaakin tuubia huoletta käyttää. Lenkillä olen ensiksi korjannut vaahdolla kun yhteen en muistanut tuota ennaltaehkäisevää litkua laittaa. Hyvin silläkin pääsi kotiin kun sepeli teki snakebitet. Kotona laitoin sitten tuota tufon piakalitkua ja paikkasi sitten lopullisesti. Nelisen kuukautta on litkujen laittamisesta ja luulin jo ajan tulleen laittaa uutta litkua kun parin päivän ajotauon jälkeen olivat molemmat litkutetut tuubit tyhjänä, mutta kun pumppasin taas niin ovat ainakin kaksi viikkoa vielä toimineet. Mikään ei estä lisäämään litkua viakka luulen kyllä sen kestävän yhden kauden ilmankin- tuo litku kuivuu ohueksi kerrokseksi tuubin seinille, joten ei niitä täyteen saa ennen kuin kuluvat puhki.Lainaus:
Toisekseen kysyisin noista tufon paikka-aineista. Kumpaa porukka käyttää, extremeä vai sitä, joka laitetaan valmiiksi renkaan sisään? Valmistaja ilmoittaa, että etukäteen laitettava toimii kolmisen kuukautta. Voiko sitä lisätä toisen putelin kesän puolessa välissä vai mitä ihmettä sitten tehdään, kun aika on kulunut umpeen. Täyttyykö rengas piloille näistä 3 kuukauden välein lisättävistä aineista? Toki, jos renkaalla ajaa kuustonnia kolmessa kuukaudessa, niin etukumikin menee varmaan vaihtoon ennen kuin litkun vaikutus vähenee.
Varmuuden vuoksi on hyvä toimia noin.Lainaus:
Mulla kuustonnia vie kaksi-kolme kesää, kun pelkät maantiepyörällä ajetut kilometrit lasketaan. Jos rengas ei muutoin hajoa ja ajokausi on ehkä neljä kuukautta, täytyisi ainetta lisätä vähintään kolme kertaa eli vaikka jokaisen toukokuun alussa ajokauden alkaessa. Noin teoriassa.
Itse tosiaan olen liimaillut tähän saakka, mutta kun hiilikuitukiekoille tarkoitettu liima on niin stanan tarttuvaa ja alumiiniliima taas hiilarikiekoilla ei vakuuta on liimateippi tämän kauden kokeilun jälkeen tulevaisuudessakin minun tapani kiinnittää tuubit. Tufon teipeistä ei ole kokemusta, mutta tuo Velox toimii hyvin ja on halvempaa.
Kiitos Hannu vastauksista.
heh, aika voimakkaitakin mielipiteitä näköjään löytyy. Noo, olen sentään kallistumassa ylipäätään tuubien suuntaan. Varmaan löytyy myös mielipiteitä siitä, että maantiepyörässä saa käyttää vain tuubeja tai että nykyään ei kenenkään kannata enää käyttää tuubeja vaan avoja. Tai että tubeleksiin on aika jo jokaisen alkaa siirtymään.
Joka tapauksessa melko hintaviahan nuo kalleimmat tuubit on. Näemmä tyyliin 70 euroa kappaleelta. Ei sitä viitsisi kovin montaa kumia liimata tai teipata ainakaan piloille asiaa ensimmäistä kertaa aikanaan yrittäessä. Jos ostaa ekat kiekot valmiiksi liimattuina, niin pääsee helpommalla mutta toisaalta sitten sitä vasta onkin pihalla, kun rengasta pitää alkaa vaihtamana ensimmäistä kertaa tienpäällä.
Laita kauris eka tuubi teipillä kiinni. On tosi helppo mallailla se oikeaan asentoon. Itte olen jättänyt venttiiliä vastapäätä pikku pätkän teippiä pois, niin on helpompi siitä alkaa irrottamaan.