Kiitos valaistuksesta, Antti. Itsellaäni on suunnitteilla kiekot Kinlin XR-270 -kehiin. Pinnoja tarvtsen kyllä enemmän.
Printable View
Kiitos valaistuksesta, Antti. Itsellaäni on suunnitteilla kiekot Kinlin XR-270 -kehiin. Pinnoja tarvtsen kyllä enemmän.
Olen suunnittelemassa tuubien rakentamista ja navoiksi olen miettinyt DT 240s. Olenko ymmärtänyt oikein, että 240s radialin pystyis vaan puolaamaan suoraan ja 240s pitäis puolata ristiin?
^ Tarkoitat varmaankin tuubikiekkojen rakentamista ;) Mutta asiaan. Mulla on dt240-navat ffwd-kiekoissa ja etukiekko on radiaalilla ja takana ristiin. Eli voit puolata ainakin edessä radiaalin.
Mulla on jäämässä käyttämättömiksi tuommoiset Reynoldsin SDV66 C -ratakiekot. Nuo on sen verran hinnakkaat, että tuskin kukaan on kiinnostunut ostamaan pyydetyllä summalla avoratakiekkoja, joten ajattelin antaa kehille uuden elämän maantiepyörässä. Tarkoituksena siis purkaa kiekot, hommata maantienavat ja tehdä siis päheet aerokiekot maantiepyörään. Lähinnä kaipaan suosituksia navoiksi, pinnoiksi ja puolauskuvioksi. Kehät ovat 24- ja 20-reikäiset.
Napojen budjetti olisi maks. 350e ja tuolla summalla saisi sopivast DT:n 240s:t. Olisiko jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Shimanon kasetille pitäisi olla.
Mites ne pinnat sitten. Kuskilla painoa n. 75kg, eli mitään poikkeuksellisia ratkaisuja kestävyyden saavuttamiseksi ei tarvinne tehdä. Puolauskuvioksi tulee eteen radiaali, kuten tuossa ratakiekossakin on, mutta mites takakiekko? Rataversio on puolattu 2-ristiin molemmin puolin (tokikin, kun on napa on fliflop-mallinen) ja pinnana on edessä ja takana DT:n Competition. Miten tuommoinen korkeaprofiilinen takakiekko kannattaisi puolata? Ja sitten vielä ne pinnat. Laitetaanko Compia, Aerolitea, CX-Rayta, vai mitä? Tuossa on sen verran vähän pinnoja, että Revot kannattaa varmaan unohtaa, vai?
Reynoldsin noihin kehiin valmistama valmiskiekkosetti on 16/20-reikäinen ja se on puolattu eteen radial (DT Aerolite) ja taakse radial/2-cross (DT Aerolite/Competition), joten lähtiskö sitä sitten samalla reseptillä liikkeelle?
Vinkkejä kaivataan.
Tuollahan on suoraan malli maantieversiolle
http://www.roadbikeaction.com/Tech-Features/content/67/3580/Five-Aero-Wheelsets-for-the-Road.html
Eli taakse 2-yli puolaus ja eteen radiaali. Aerolitesta ei mulla ole kokemuksia, mutta X-Ray voi toimia tuossa oikein hyvin
Hyvä lähtökohta puolaukselle on se nykyinen, eli suoraan edessä ja 2-ristiin takana. Takana vasemmalla voi halutessaan puolata suoraankin, ja ero on lähinnä esteettinen. Radiaalipinna takana vasemmalla on aika altis löystymään, koska vasemmalla jännitys on matala ja suoraan puolatessa kierteessä on vähän vähemmän kitkaa. Siksi pistäisin itse takakiekon kokonaan 2-ristiin.
Tuossa Reynoldsin maantiesetissä näyttäisi olevan DT Aerolitet DT:n takanavalla. Koska sulle tulee enemmän pinnoja, saat noilla ohuimmilla ja kevyimmillä pinnoilla (Revolution, Aerolite, CX-Ray) Reynoldsin pakettia jäykemmät kiekot, eli tuskin erityisesti tarvitset paksumpia pinnoja? Pistäisin joko Aerolitet tai CX-Rayt, koska aerodynaamisia kiekkoja tässä kai ollaan rakentamassa.
Koska vanne ei ole ihan halpa, kannattaa olla tarkka jännityksen kanssa. Jos kiekot kasataan mittarin kanssa, voisi kannattaa katsoa nykyisistä jännitys ja käyttää sitä maksimiarvona kun rakentaa uudet?
Mistä rihtaajagurut löytää napojen mitoitukset, mahdollisimman laaja tietokanta hakusessa.
Noissa pinnalaskureissa ei ole läheskään kaikkia napoja eikä valmistajien sivuiltakaan oikein jaksa kaivella, jos löytyisikään.
Mittaa itse?
Sheldonilta löytyy ohjeet ja muistelisin että joiltain valmistajiltakin löytyy hyvät ohjeet mittaamiseen.
Miten mittaat, kun oot ostamassa uusia napoja, pinnoja ja kehiä?
Ihan vaan lottona (ja esimerkkinä) pistin googleen Novatec hub dimensions. Löytää varmasti mitat kaikkiin napoihin, jos ne on www:n piirissä
http://issuu.com/novatectaiwan/docs/novatec_hub_dimensions
Ostan navat ensin :)Lainaus:
Miten mittaat, kun oot ostamassa uusia napoja, pinnoja ja kehiä?
Juu, eiköhän pinnaksi tule cx-ray ja vaikka kokemusta onkin about 20 kiekon verran, niin kuitukehiin en ole vielä kiekkoja rakentanut. Jännitysmittari on siis varmasti hankintalistallla, mikäli päädyn itse kiekkoja kiristelemään. Voi myös olla, että luovutan rihtauksen ihan suosiolla ammattilaiselle.
Kattelin, että Tunet (mig70/mag170) osuisivat aikalailla samaan hintahaarukkaan noiden DT 240sien kanssa. Onko noissa jotain merkittävää eroa, mikä pitäisi ottaa huomioon? Tunet on vissiin hiukan kevyemmät ja niitä saa kivan värisinä.
Tune Mig 70 kohdalta löytyy tämmöinen info Note: Radial lacing pattern possible with 24 and 28 hole versions.
http://www.bike24.net/p215405.html
Tuohon en ole muualla törmännyt. Sen sijaan mainintaan, että radial-puolaus sopii kaikkii 16-28 reikälukuihin, olen törmännyt useammassakin paikassa. Damn you, internet!
Bike24:n ohje johtuu varmaan siitä, että niillä on valikoimassa vain 24-, 28- ja 32-reikäistä MIG70-napaa. Radiaalipuolaus on kielletty nimenomaan 32-reikäisen kanssa, koska laipan reikien välissä on sen verran vähän materiaalia.
Mulla on ollut maantiekoissa MIG70-napaa 18-, 24- ja 28-reikäisenä, kaksi ensimmäistä suoraan ja viimeinen 2-ristiin puolattuna, eikä mitään valittamista ole ollut. Tunen takanavasta sen sijaan ei ole kokemusta, koska olen konservatiivina pistänyt taakse DT:n, Campagnolon tai jonkun muun tutun ja turvallisen. Ajatus on ollut vähän sen suuntainen, että takanapa on monimutkaisempi ja kriittisempi komponentti, mutta etunapaa ei pysty ryssimään yksikään asiantunteva paja.
Maastopyörässä on Tunen valmistama Sun Ringlén takanapa, joka näyttää lähes identtiseltä Tune Kong -levarinavan kanssa. Se on toiminut ihan moitteetta, mutta kilometrejä on takana vain 3000-4000, eli ei tällä perusteella välttämättä viitti mitään kenellekään suositella.
Tune Mig/Mag setti olis täällä ja yllä on asiaa. 260€ lapussa ei kohtaa hinta ja laatu. Etunapa on ok, mutta senkin hinta-laatu vähintään kyseenalainen.
Ladoin taannoin Dura-Ace pakan Mag180 vapaarattaalle ja aloin kiristää, niin vapaarattaasta korkkasi ensimmäinen kierros pakan mutterin jenkaa. Vähän aikaa äimistelyä ja kiroilua, kokeilin sitten kuitenkin puristaa pakkaa kasaan ja samalla uudelleen kiristää, niin sain sen vielä kiinni.
Mutta se, että kierre ei kestänyt löysässä nipussa olevan pakan kiristämistä tiukempaan nippuun, eipä ole ikinä tullut vastaan moista. Niin ikään vapaarattaan rihlat on lievästi sanottuna lapselliset. Uusi vapaaratas maksaa yli 90€, on toistaiseksi hankkimatta ja taitaa jäädäkin.
Laittaisin myös taakse molemmin puolin 2x, vasen radial tulee kysymykseen lähinnä silloin kun siellä on vähemmän pinnoja kuin oikealla.
Jos vain vetopuoli on ristiin, niin esim. 24 pinnalla takakiekossa on vain kuusi pinnaa jotka välittää vedon kun runtataan täysillä vaikkapa ylämäkeen. Aika kovilla ovat.
Lisää napojen mittoja löytyy googlella "Spocalc database" excel-taulukosta. Ei tosin ihan viimeistä tietoa sielläkään.
Itse Spocalc on aika monen eri pinnalaskurin "moottori".
Onko Suomessa Phil Woodin tai muuta pinnaleikkuria missään? Toi helpottaa kiekkosäätämistä kun pinnat voi hankkia aina vähän pitkinä ja käydä lähikaupassa pätkimässä kun on saanut otettua mitat vanteesta ja navasta.
Ainakin Tikkurilan ajomiehellä, joka löytyy nykyään Hi5bikesistä Herttoniemestä (HKI) löytyy pinnaleikkuri. Uskoisin että myös Pöyrätohtorilta löytyy sellainen, ja varmaan muualtakin.
Mistä muuten kannattaa etsiä 20/24 reikäisiä keskijöitä maantiekiekko-projektiin? Nuo perus nettikaupat tarjoaa vain 28/32 reikäisiä keskijöitä. Nyt kun on parin kk tauko maantiepyöräilystä niin olisi aikaa speksata tuubikiekkoja.
Juniorin pyörään pitäisi tehdä uudet kiekot. Pyörätohtorilta ostin 24 tuumaisen Gazelle kehät ja navat ovat 36 reikäiset XT:t (756 eteen, 770 taakse). Laskurilla katselin, että 2 ristiin kasattuna pinnat tarvittaisiin 226/224 eteen ja 218/220 taakse. Tuollaisia pituuksia ei vain näyttänyt löytyvät ainakaan Roselta. Ajatuksena oli tehdä 2 ristiin siksi, että vanhat kiekot ovat myös niin tehtyjä ja kun ensimmäistä kertaa olen homma tekemässä, niin olisi sitten malli vieressä jos tulee ongelmia. Mitäs tuossa nyt kannattaisi tehdä? Kävellä sovinnolla yläfemmaan pinnakaupoille?
Eihän tuollaiset nuorten pyörien pinnat mitään harvinaisia ole. Lähimmästä fillarikaupasta varmaan löytyy DT Championia ~50 senttiä pala nippelin kera.
Sitten jos haluat ohennettua, niin käytännössä pitää mennä litteään, CX-ray tai Aerolite.
Ei niitä lyhyitä pinnoja kisakiekoissa käytetä muuta kuin tosi korkealaippaisissa kuitukiekoissa. Markkinoita joillekin Revoille tai Compeille noissa pituuksissa ei yksinkertaisesti ole.
2-ristiin tai 3-ristiin, ei mitään eroa itse kasaamisessa.
En viitsisi kovin paljon etsiä sitä "lähintä fillarikauppaa". Hyvinkäällä on muutama joista kummassakaan ei todennäköisesti löydy noita. Pääkaupunkiseudulla en viitsi lähteä koluamaan paikkoja joista ehkä löytyy jotakin. Niin kovin monta kertaa on tullut eioota vastaan. Ja yläfemmasta saa varmasti oikean mittaiset vrt. pinnaleikkurikeskustelu edellä. Ihan helppoa ei ollut löytää 24 tuumaista kapeaa kehääkään. Kaikenlaisia ylileveitä pommikoneenkehiä kyllä oli maailma väärällään.
Rose tuli tuossa mainittua siksi, että sieltä on muutenkin menossa tavaraa tilaukseen mm. toinen napa.
Paljonko muuten pitää DT messinkinippelille varata pituutta? Kehän sain mitattua (eli 476 mm) mutta ERD:hän pitää sisällään myös nippelit vai olenko taas ymmärtänyt väärin? Arvasin, että 3 mm ja laskurissa käytin arvoa 482. Menikö pahasti pieleen?
Todennäköisesti nippelin jenka pohjaa tuolla mitoituksella.
Ota pinna, työnnä se nippelin reiästä ja ruuvaa nippeli pinnaan.
Vedä se nippeli paikoilleen ja mittaa tönärillä paljonko se tulee vanteesta ulos.
Vähennä ulos tuleva osuus nippelin pituudesta, kerro kahdella ja lisää sisähalkaisijaan.
Siinä sulle nippelin päiden muodostaman kehän halkaisija, se on hyvä lähtökohta ERD:ksi.
Jollain 14mm nippelillä voi sitten ihan rauhassa pyöristää pinnalaskurin pituudet alaspäin.
EDIT: tuli ajatuskatko. Ei jenka pohjaa, vaan pinna jää ehkä turhan lyhyeksi mainitulla metodilla.
Olen kyllä hyvin osannut mitata tuon vanteen halkaisijan käyttämällä pinnaa ja nippeliä apuna. Eivät vain sattuneet olemaan DT:n tuotteita vaan Mavicin suoravetopinnoja joita on varastossa edellisen kiekkoremontin jäljiltä, joten nippelin aiheuttama todellinen lisäys pituuteen jäi arvoitukseksi. Täytyy varmaan hakea jostakin muutama DT:n pinna ja nippeli malliksi niin saa tarkan tuloksen. Kiirehän tässä ei ole (mitä nyt poika kyselee turhan usein, että koska se pyörä oikein valmistuu:().
Niin tuo mainitsemani mitta 476 on nippelin reiän sisäpuolelta sisäpuolelle, eli tuohon tulisi lisäksi enää nippelin kannan paksuus.
Arvon kieko rakentajat. Tuleeko Mavicin UST-kehien (XM819/EX823) mukana jotkut erikoisnippelit? Vai kuuluuko tälläisen kehän kanssa käyttää jotakin erikoispinnoja?
Mavicin UST -kehän mukana tulee vanteeseen kierrettävät nipat joihin tulee sitten oikeat nippelit (joiden on syytä olla sitä pidempää (14mm?) mallia). Oliskohan ollut 1 varakappale mukana ja ohjeista riippuu että laitetaanko noihin nippoihin ruuvilukitetta vai ei.
Normipinnat käy ja DT:n laskuri tarjoaa oikeaa mittaa kun valitsee oikean vanteen.
Laskuri (Spocalc/EDD) antaa pinnojen pituudet seuraavasti:
EV: 218,2
EO: 219,5
VT: 226
OT: 224
Kannataisiko koko etukiekko kasata 218 pinnoilla vai ottaa toiselle puolelle 220 pitkät?