Kiitoksia kommenteista! Kuiturunkoinen lähti sitten tilaukseen eli malli on Endurace CF 7.0. Aiemmassa pyörässäni oli sora osasarja ja sekin toimi täysin moitteettomasti, joten enköhän minä tuolla 105-sarjalla tule jatkossa toimeen:)
Printable View
Kiitoksia kommenteista! Kuiturunkoinen lähti sitten tilaukseen eli malli on Endurace CF 7.0. Aiemmassa pyörässäni oli sora osasarja ja sekin toimi täysin moitteettomasti, joten enköhän minä tuolla 105-sarjalla tule jatkossa toimeen:)
Endurace CF 9.0:lla tullut ajettua nyt 18 000 km. On hyvä, ei ole ollut tarve päivittää kalliimpiin. Toisessa pyörässäni on 105 ja toisessa Ultegra. Niitä ei juuri toisistaan erota. Keskeistä on, että ei valitse liian suurta kokoa
Tuo Canyonin ohje rengaskoosta näyttää olevan ainakin oman pyöräni osalta hyvin varovainen. Minulla on Endurace CF SL Discissä alkuperäiset renkaat nimelliskooltaan 28 mm ja todellinen leveys lähes 32mm, Canyonin listassa max. 30 mm. Tilaa on vielä reilusti, tämän linkin mukaan menee hyvin 35 mm ja 38 mm:kin saattaisi mahtua https://forums.mtbr.com/gravel-bikes...s-1085172.html
Pyöräkuume nousussa ja Canyonin alennusmyynnit kuumottavat. Tekisi mieli päivitellä kymmenisen vuotta vanha Bianchi Via Nirone 7 C2C uuteen sähkövaihteelliseen ja levyjarrulliseen hiilikuitupyörään. Canyonin maastopyörän omaavana merkistä hyviä kokemuksia joten nyt ollaan tälläkin palstalla tutun dilemman äärellä: Endurace vai Ultimate?
Ikää melkein 40 vuotta eikä sieltä notkeimmasta päästä joten ensimmäisenä tulisi mieleen tuo Endurace, onhan tuo Bianchin C2C -geometriakin enemmän endurance-henkistä, mutta kun laittaa mitat rinnakkain herää hämmennys (Mukana myös uudempi Via Nirone kun vanhasta ei löytynyt Reach ja Stack -mittoja):
https://geometrygeeks.bike/compare/b...one-7-2017-53/
Tätä taulukkoa tiirailemalla en löydä ihan älytöntä eroa Ultimaten ja Via Nironen välillä. Tai sitten en osaa lukea mittoja oikein?
Käyttö tulisi olemaan kuntoiluajoa, 50-100km lenkkejä Uudenmaan vaihtelevan kuntoisilla asfalteilla ja toki ajomukavuus kiinnostaa, mutta hirveästi pystympää asentoa kuin tuolla Via Nirone C2C:lla en kaipaa. Löytyykö palstalta kokemuksia vastaavasta?
Minulla on ollut käytössä CF Ultimate vuodesta 2015. En ole kokenut sitä liian ''race'' tyyppiseksi varsinkin jos pitää kaikki spacerit tangon alla. Runko on erittäin nopea ja mukava ajaa. Käytän vielä lisäksi Canyonin joustavaa tolppaa. Endurancea en ole kokeilut ja voi olla että se on vielä parempi. Kysy koeajoon kumpaakin pyörää koeajopankin kautta.
Itsellä ikää 46 ja päivitin Spessun Tarmacin juuri vähän rennompaan Enduranceen. Kyllä sen Endurancen saa säädettyä ihan yhtä kisakireeksi kuin Ultimatenkin jos vain haluaa. Itse yritän enempi alkaa nautiskella ajelusta kun vääntää kisakireellä hampaat irves.
Nyt kun vielä liskutin 28 leveet renkaat tubeleksiksi, niin meno on pehmeää kun nojatuolissa. :)
Kiitos kommenteista! Endurace lähti tilaukseen. Innolla odottelen, miltä tuntuu Bianchin jälkeen. Rengasleveyden puolesta varmaankin lähes maastopyörältä kun on tähän asti ajellut 23mm kumeilla :)
Itsellä vuoden -15 mallia oleva Endurace kuiturungolla. Onkos näillä mitään ikä tai kilometrirajaa, jolloin runko alkaa olemaan lähellä eläkepäiviä?
Kyllähän pyörällä tietysti voi ajaa hamaan tappiin asti, mutta rungon pettäminen käytössä ei ole mukava ajatus. Vai onko jotain merkkejä, että nyt lähestytään käyttöiän rajaa?
Löytyykö vertailuja jossa olisi cervelon r5 vs canyonin ultimate sl tai slx?
Kysytäänpä täälläkin oisko kenelläkään kokemuksia monissa Canyoneissa ensiasennuskiekkoina olevista Reynoldsin AR58:sta?
https://reynoldscycling.com/products/ar-58
Ei ihan noista mutta seuraava matalampi malli 41 DB. Erittäin tyytyväinen. Tuntuvat jämäköiltä ja renkaat istuvat hyvin tubeleksena. Sivutuuli ei tunnu yhtään. Vasta parisen tuhatta kilsaa joten kestävyydestä en osaa sanoa muuta kuin että ongelmitta tähän asti. Sisältäen metsärymistelyä kunnes hommasin siihen toiset vanteet. Nyt asfaltikäytössä.
Nyt kun tour-alennukset on takanapäin ja syksy lähestyy, niin onko kukaan kuullut mitään huhuja mahdollisesti uudistuvista rungoista?
Eikös kaikki rungot Aeroad, Ultimate ja Endurace ole ollut nykyisenä runkona markkinoilla jo tosi pitkään?
Ulkomaan foorumit ainakin veikkailivat, että parin vuoden sisään Aeroad ja Ultimate ainakin uudistuisivat.
Nykyisetkin täyttää parhaimpienkin ammattilaisten toiveet, mutta eihän esim aeroad ole enään niin Aero kuin kilpailijoiden uudet vastaavat (mm. Trek, Cannondale, spessu, cervelo jne).
Mietin samalla, että jos uudet tulee, onko hinnat jotakuinkin linjassa vanhojen mallien kanssa ja myydäänkö nykyiset mallivarastot loppuun hyvillä alennuksilla joskus vuoden vaihteessa?
Ultimate on uusin runko. Aeroad lienee vanhin ja ensimmäisenä uudistuksen alla? Kuollaksenikaan en muista koska endurance uudistui.
Huhut ovat aeroadin tulevan ensi vuonna, mutta uudet mallit yleensä olleet esillä Tourissa. Kovasti veikataan WC kisoissa MvdP:llä olevan uusi aeroad alla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mielenkiintoista. Itsellä aeroad kiikarissa, joten nyt kannattaa odotella, koska pyörän kanssa ei mitään kiirettä.
Tuo WC julkaisu osuisi aika hyvin suunnitelmiin, nyt on ollut aikaa suunnittelulle kun muut mallit päivitetty (uudet gravelit jne). WC:n jälkeen marras-joulukuun aikana uudet mallit nettisivuille, joissa toimitusaika johonkin huhti-toukokuuhun, kuten ollut joskus aiemminkin.
Toivottavasti huhu pitää paikkansa.
ps. vielä kun sram saisi hinnoiteltua uuden force eTapin lähemmäksi sähköultegroja, niin sellaista mallia kaipaisin.
Weight Weenies -keskustelupalstalla spekuloidaan Aeroadin uusimisella huhukuvien kanssa. Täysin integroidut kaapeliviennit tuntuvat olevan korkealla toivelistalla, koska monella suurella kilpailijalla on jo sellainen aeropyörä tarjolla.
https://weightweenies.starbike.com/f...3280&start=165
Mahtuukohan Ultimate CF SLX 2016 Contin GP5000 tai 4 season 28 mm renkaat?
^ intergooglen mukaan mahtuu (Ultimate CF SLX 2016 tyre clearance).
Joku testannut myös 33mm rengasta, mut rako jäänyt liian pieneksi.
Olettaen, että alkuperäiset kiekot käytössä.
Kevyttä pyöräkuumetta on ollut läpi kesän ja nyt kun olen tuolla hybridilläni kerryttänyt riittävästi kilometrejä niin suunnitelmissa on ollut ensimmäisen maantiepyörän hankinta. Canyonilla vaikuttaisi olevan fiksuja vaihtoehtoja tuolla 1000-1500e hintaluokassa. Sopivimmalta voisi tässä vaiheessa vaikuttaa Enduracen alumiinirunkoiset 7.0-mallit, joko levyjarruilla tai ilman.
Noita kun ei tuosta vaan pääse koeajamaan, niin sopiva koko pitäisi valita mittojen perusteella. Olen pieni ja kevytrakenteinen kaveri, pituutta on 170,5 cm ja jalan sisämitta noin 81 cm. Canyonin laskuri antaa näillä tiedoilla kooksi XS. Muilla merkeillä olen katsellut enimmäkseen S-kokoja ja käsittääkseni nykyinen hyvin palvellut hybridini on jopa M-kokoa. Jalkani ovat suhteessa pitkähköt torsooni nähden. Osaako kukaan sanoa kannattaako mennä suoraan tuon Canyonin oman laskurin mukaan, vai voisiko pykälää isompi koko tulla kuitenkin kyseeseen? En ole tosiaan ennen maantiepyörää ajanut, joten olisiko isompi koko siinä mielessä hieman vakaampi ja varmempi vaihtoehto...? Mitkä seikat ylipäätään puoltavat joko pienemmän tai isomman koon hankkimista rajatapauksissa? Sen verran mittasin nykyisestä pyörästäni, että satula pitäisi onnistua säätämään oikealle korkeudelle kummassa tahansa.
Xs Canyonilla vastaa about rungon kokoa 53. Menee monen muun valmistajan S ja M koon välimaastoon.
Varmaan aika lähellä sinun mitoille.
Okei, mielenkiintoista. Varmaan se olisi sitten sopivin valinta.
Noissa on isoja heittoja valmistajalta toiselle. Spessun xs on runkokona 49 kun taas Canyonilla pari milliä vaille 53. Kumpikin xs mutta toinen tehty vähintään 10 senttiä pidemmälle kuskille.
Kyllä mä oon ainakin ajanu M-koon canyonilla ja muiden valmistajien runkokoot ollu 54-55.
Ihan kuten kirjoitin, niin tuo 53 koko menee monen valmistajan S ja M koon välimaastoon.
Canyonin Ultimaten S koko on runkokooltaan 54,3. Joten se vastaa monen malmistajan M kokoa.
Ultimaten M koko on rungoltaan 55,6 cm.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...a3ff261e5e.jpg
Niin joo, luin vähän väärin
Niin, jos oletetaan, että runkokoko on sama kuin tehollinen vaakaputki, niin tuo Jyri K:n viesti pitää paikkansa. Kuitenkin Canyonin Ultimatessa on S-koon rungon satulaputkessa numero 51, vaikka vaakaputki onkin tuon 543..
Tässähän ei ole mitään standardia olemassa, valmistajat ilmoittavat kokojaan vähän miten sattuu, eli varminta on tosiaan katsella geo-taulukkoja ja unohtaa ne S/M/L -merkinnät. Kuten olen aiemminkin sanonut, jos sielussa ahdistaa että joutuu ostamaan S-kokoiseksi merkityn rungon, sitten pitää ostaa se, jossa samat mitat toteutuvat M -merkityssä.
Tuolla Canyonin satulaputken numerolla ei ole mitään tekoa rungon senttikoon kanssa. Minulla xxs koko ja siinä satulaputkessa 54. Se ei todellakaan ole runkokoko. En ikipäivänä pystyisi ajamaan niin isolla rungolla.
Ei mitään hajua mitä moinen Canyonilla merkkaa tai mistä se tulee, mutta rungon senttikoko se ei ole.