Wahoo Kickr Core
Printable View
Mahtaako joku tarvita toimivaa biltema-traineria. Ei maksa mitään. Nouto Lohjalta.
Viestiä tulemaan. Jos on ruuhkaa, punkku nopeuttaa ;)
ERG vai ei? Ja milloin? Tappaako ERG harjoittelun? Onko älytrainerin järki oikeasti vain siinä, miten se toistaa simuloidun ajoympäristön ilmiöitä polkimiin?
Itse en tykkää ollenkaan ERGistä jos intervallin pituus on 60 sekunttia tai alle, koska.....Trainerilta (mulla onTacx Neo) kestää kuitenkin harmittavan kauan päästä haluttuun tehoon. 10 sekunnin sprintistä voi mennä puolet vastuksen hakemiseen ja toisaalta sprintin loputtua jää vastus pitkäksikin aikaa päälle. Jos on sprintti ja kadenssi on unohtunut hitaaksi, niin iso riski, että lyö pyörittämisen pysäyttävät vastukset.
En tykkää ERGistä mitenkään erityisesti, jos tehot on FTP tai yli. Sweet spott sen sijaan ihan ok. Tämä koska.... Kovemmissa tehoissa on helpompaa, jos teho saa vähän elää. Kynnyksen alla tällaista ilmiötä en koe. On jotenkin myös luontevampaa itse etsiä se haluttu teho kovemmissa rykäisyssä, henkimaailman asioita. Että itse on kapteeni, joka pyörää kuljettaa. Erityisen turhauttavaa on Zwiftissä mennä mäkeä ylös ERG-moodissa.
Olen tuota miettinyt itsekkin paljon. Minä kyllä tykkään erg:stä, enkä ole kyllä huomannut viiveitä. Ant+ pätkii, mutta kuulemma se korjaantuu usb johdolla jossa on ulkoinen virta. Bluetooth ei katko minulla. Varsinkin on/off seteissä erg on tosi kiva. Puhdasta kärsimystä. Laskee vaan sekuntteja ja lataa täsmälleen oikealla kohdalla watteja polkimiin.
Ja minä en koe erg:tä mitenkään kiinteäksi, jossa ei voi tehdä itse mitään. Siinähän voi vaihdella kadenssia vapaasti, eli vääntöä voi kyllä muutella vedon aikana. Lepoa siinä ei turhaan saa.
ERG on jees täälläkin päässä. Tosin mä en tee mitään lyhyitä vetoja tai sprinttejä trainerilla, niin ei ole mielipidettä asiasta.
Mulle ERG maistui huonosti ja olen jättänyt ne taakseni. Mieluummin Zwiftissä maiseman ja edellä menevien selkien tai takaa tulevien mukaan. Into piukeena ylämäkeen ja ylimalkaisesti siitä huolen pitäen, että tulee treenin aikana osapuilleen sopivasti eri sykealueilla. Jos olisin kisakuski, niin tämä ei toimisi, kun niitä lyhyitä maksimi-intervalleja ei juuri tule tehtyä.
ERG on aina päällä, lähinnä tulee ajettua sweetspot ja over-under tapaista intervallia Tranerroadilla TV:tä katsellen tai musiikkia kuunnellen. Välissä joitain Sufferfest videoita, mutta niissäkin aina ERG. Traineri tapa pitää edes jonkinmoinen kunto yllä talven yli.
Hei mitäs musiikkia te kuuntelette trainerilla ajellessa? Tarttis löytää jotain mitä kuunnellessa kadenssi pysyis mukavasti 90rpm paikkeilla. Leffaa katsellessa tms puuhaillessa meinaa kadenssi pudota liian alas.
Musiikin suhteen oon lähes kaikkiruokainen, kirkonpolttohevi ei ehkä uppoa, mutta melkein kaikki muu.
Gesendet von meinem SM-T280 mit Tapatalk
Tällä voit etsiä mieleistäsi musiikkia sopivalla tempolla:
https://songbpm.com/
di.fm (kymmeniä ja taas kymmeniä jumpekanavia, esim "nightcore", biitti lienee sopiva...)
radiotunes.com (jos haluu vähän rauhallisempaa, miljoona kanavaa täälläkin)
jazzradio.com (no, jazzia nimensä mukaisesti)
classicalradio.com (joo, voi sitä Mozartin kanssa traineroidakin)
rockradio.com (jos se hevi sittenkin uppoaa, tai joku muu rokkigenre)
Näille kaikille löytyy kätevä android (ja varmaan myös iphone) sovellus.
En ole koskenut di.fm palveluun useampaan vuoteen koska kanavat eivät oikein jaksaneet enää napata, mutta ehkä nyt on mennyt pahin electro house vaihe ohi. Mä kuuntelen musiikki podcasteja nykyään.
Mutta asiasta kysymykseen. Onko kukaan törmännyt Zwift/1. gen Kickr teho-ongelmaan kun pitäisi ajaa alle 100 watin teholla ERG-asetuksessa? Vaimo aloitti Zwiftissä ajamisen ja noissa treeneissä palautukset ja PK menee alle 100 watin. Ongelma on, että traineri ei pidä tehoja esim. tavoitteena olevassa 85 watissa vaan antaa tehojen karkailla. Onkohan kyseessä joku Kickrin ominaisuus vai onkohan tähän olemassa jotain korjaavaa toimenpidettä.
Omassa ajossa vastus käy ja kukkuu normaalisti.
^En tiedä yhtään liittykö asiaan, mutta ainakin Elite Diretossa on min/max tehoarvot per välitys.
Pitää siis ajaa pienellä vaihteella, jos haluaa tuollaista pientä vastusta.
Diretossa en ole isoo rieskaa edestä tarvinnut. Kaikki tehoalueet mitä tartten menee pikkurieskalla.(180-500w)
Eikös tällä ole selvä yhteys polkemisen tuntumaan/inertiaan?
Ainakin itsellä ajaessa Neo:lla harjoituksia erg moodissa, pyrin käyttämään vaihteita eri ajotilanteiden mukaisesti. Mäessä pikkulimpulla ja tasaisella ”kovaa ajessa” isolla rattaalla. Isolla rieskalla vauhtipyörä pyörii lujaa = siihen varastoitunut energia on iso. Voisin myös arvata että softa ohjaa vastusta eri tavalla eri ajotilanteissa. Ero polkemisen tuntumassa/lihasrasituksessa eri ajotilanteissa on ainakin Neossa iso. Esimerkkinä 300W pienellä vaihteella vs sama isolla. Jos lopetat/kevennät polkimemista, pysähtyy vauhtipyörä pienellä rattaalla lähes heti. Kun taas isolla rattaalla ”kovaa ajaessa” pystyy hetkellisesti keventämään ja vauhtipyörä pitää vauhtia yllä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
On se road fiilis parempi pikkurieskallakin kuin muinissa. Taitaa direto vaatia yli 300w tehoa että polkeminen onnistuu isolla rieskalla, ainakin jos pakan keskivaiheilla koittaa ajaa.
Inertiaa tai ei niin silti vituttaa tallissa polkea.
Tämän eron kyllä huomaa ajaessa. Toisaalta harjoitusmielessä onko mitään väliä sillä miten nopeasti vauhtipyörä pysähtyy, kun polkeminen lopetetaan tai sitä kevennetään? Tietenkin jos tuntuman vuoksi harjoitusvastuksen käyttö on mielekkäämpää, niin sillä on kokonaisuutena väliä.
Varmasti ylämäissä ja tasamaalla voi ajaa eri tavoilla. Tuossa viime kesänä tuli ajettua muutama kuukausi harjoitusohjelman mukaisia intervalleja enemmän tai vähemmän tasamaalla, kun ei täällä isompia mäkiä ole. Kun ajetaan esim. 60 min VK-intervallia tasamaalla, niin tuntuma oli samankaltainen kuin ylämäissä, kun pidetään watit suunnilleen vakiona koko ajan. Maisema toki vaihtui ripeämmin. Tämä oma tuntumani asiaan.
Maanantaina kokeilin tietokoneen ohjaamaa harjoitusvastusta Zwiftillä. Vastusta tuli lisää ylämäissä ja vähemmän alamäissä. Jotenkin tuli sellainen tuntuma, että mielekkäämmän treenin saa, kun ajaa ERG-moodissa valmiiksi määritellyillä wateilla tietynmittaisen harjoituksen läpi. Ei tarvitse koko aikaa kelata vaihteita läpi, vaan voi kiduttaa itsään ilman ylimääräisiä säätöjä. :)
Kadenssi tai runttaaminen ei ole sama asia. Aika moni on kuitenkin huomannut yllätyksen, ettei vuorilla ajetut max watit olekkaan vastaavia mitä tasamaalla suomessa ajetut. Tässä näkyy ihan sama juttu.
Mutta eipä tuosta tarvitse välittää, jos ei halua. Ja muutenkinhan tämä koskee vain painavalla vauhtipyörällä varustettuja trainereita. Polkee vaan tyytyväisenä eikä mieti liikaa.
Onneks on edelleenkin kaksin kappalein Kurtin treinereitä käytössä, ei tartte säätää minkään elektroniikan kanssa pätkän vertaa ja tuntuma on enemmän kuin kohdillaan. :) Voi toki olla et oon vaan sit niin yksinkertainen että en kaipaa ERG:iä, Zwiftiä tms. mihinkään :D
Kunhan tässä tulee enemmän ajotunteja Quboon, niin voin sitten kertoa eroja yli 10 vuotta käytössä olleeseen Bilteman 80 euron traineriin. :)
Jos pidetään kadenssi ja teho vakiona, niin yhtäkkiä ajatellen suurin ero suuremmalla vs. pienemmällä välityksellä harjoitusvastusta käytettäessä on siinä miten vastus reagoi pyöritysnopeuden muutoksiin. Vauhtipyörään varastoitunut energia on verrannollinen vauhtipyörän pyörimisnopeuden neliöön eli nopeuden muuttaminen vaikka 10->15 km/h tai 30->35 km/h vaatii aivan eri määrän työtä. Olisi kiinnostavaa nähdä onko välityksellä jokin merkitsevä ero harjoittelussa treenivaikutuksen osalta ja mikä se mahdollisesti on.
Kyl sun Antti pitää kirjoittaa joulupukille. Kohta ei voi ajaa ilman VR-systeemejä.... joissa pitää olla valjailla katossa kiinni ettei tuu kasaa autotallissa. [emoji23]
Se on nyt joka jannun ostettava Myontecin housut ja alettava kerätä dataa lihasten toiminnasta eri ajotilanteissa.
http://www.myontec.com/benefits/elite-sport/
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Onneksi tuli aikoinaan tutkittua tarkasti minkä treinerin hankin. Antin linoilla eli kurtin rokkarissa ei tarvi miettiä ajotuntumaa saati välitystä, koska se on niin lähellä roadia varmaan kuin mahdollista. heikko puoli on se, että tehty niin painavaksi ettei masteri jaksa sitä kisapaikoille siirtää. siksi po japanialainen keijukainen till, jossa ajotuntuma on kaukana fillaroinnista, mutta saa sillä lämmiteltyä.
Noi teidän jutut eivät auta pätkääkään mun KK Road Machine myyntikadutuksen kanssa. Ei se pärjää kaikille uusille tulokkaille, mutta sen kanssa tuli hikoiltua yli 10-vuotta ja se jaksoi edelleenkin käydä ja kukkua hyvällä tuntumalla.
Kisalämmittelyyn pitää tietty hommata Feedback Sports Omnium.
Tuli taas äsken koetettua, että neossa on kyllä julma ero, kun ajaa isolla rattaalla ja pitää pakan takaakin suht isolla välityksellä. Minuutin vedoissa on jo oikeastikkin vähän vauhdikkaan ajamisen fiilistä.
Sitten taas voimavedot pienellä rattaalla ja vakiokadenssi trainerista päälle. Saa runtata tehoja aivan vapaasti, eikä traineri anna kadenssin nousta yli säädetyn. Nämä on minusta tehokkaampi ajaa trainerilla, mitä ulkona. Ainoa ero on ehkä tuo jyrkän mäen puuttuminen, eli tangosta kiskominen ei ole luonnollisen tuntuista tasaisella.