Jos se korvake katkee (toivottavasti ei) niin, eiköhän siihen fillariisi saa vielä pistettyä vaikka tollasen vaihtajan
Takavaihtaja Shimano Tourney - Biltema.fi
Printable View
Jos se korvake katkee (toivottavasti ei) niin, eiköhän siihen fillariisi saa vielä pistettyä vaikka tollasen vaihtajan
Takavaihtaja Shimano Tourney - Biltema.fi
Eli haussa 8-vaihteiseen liipaisinta? Samasta puljusta kuin aiempi linkkisi:
https://bas-shop.fi/p39301/shimano-m...ihdevipu-oikea
E. Linkki korjattu.
Poljin jumissa uudenkarheassa maasturissa, mikä avuksi?
Olen vaihtamassa flättejä lukkoihin mutta oikeanpuoleinen poljin ei ota lähteäkseen. Kokeiltua:
- jatkovarsi kiintolenkkiin - haastava kun poljin haluaa koko ajan pyöriä takaperin. Ei tulosta ja alkaa hirvittämään jo että avain luiskahtaa ja jotain on kohta hajalla.
- kiintolenkkiä naputeltu vasaralla, tai oikeammin jo murjottu loppumetreillä mutta ei tulosta.
- CRC:tä ruiskittu kierteille molemmin puolin, kuumennettu (hiustenkuivaajalla :/), ei tulosta.
Mitä vielä? Ruuvipenkkiä ei ole, pitäisi varmaan yrittää tukea johonkin mutta en nyt keksi mihin ja miten.
Oikeanpuoleinen kaiken tietoni mukaan, sekä uudesta polkimesta varmistaen avautuu ”normiruuvin” tapaan vastapäivään ja sinne suuntaan sitä on myös yritetty. Vasemmanpuoleinen lähti pelkillä käsivoimilla lenkkiavaimella ja kierteillä oli hyvät vaseliinit joten samaa olettaisin myös toisesta.
Onko mitään konsteja enää vai pitääkö nöyrtyä ja lähteä johonkin fillarikorjaamolle?
Onko polkimen karassa kuusiokoloavaimelle paikka? Iskevällä ruuvinvääntimellä vois lähteä
Niinhän se taitaa olla, tuntui tuossakin lämpö siirtyvän aika tehokkaasti myös polkimeen. Ei auttanut (ainakaan yksinään) mutta päätin vielä kokeilla laittaa fillarin kyljelleen ja lukita tuon kampien pyörimisen tunkemalla ties mitä klapia erinäisiin rungon rakoihin. Rakensin dedikoidun vääntövälineen ja yritin minimoida riskin että jotain muljahtaa, usko meinasi pettää mut lisäsin voimaa vaan ja sitten se tapahtui! Ei naksahtanut, ei muljahtanut, aukesi pehmeästi ja melkein saman tien helposti sormivoimin avattavissa. Huh enpä odottanut tällaista savottaa ihan uuden polkimen irroituksessa. Kiitos avuista kaikille!https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...4c39da09b0.jpg
Ihailtavaa mielikuvitusta ja diy-henkeä
Polkimien pyörimisen voi estää esim jollain sopivan korkuisella jakkaralla tms, joka laitetaan toisen puolen polkimen alle. Tai ihan vaan joku kakkosnelosen pätkä kammen alle maata vasten.
Ite kerran iskevällä ruuvinvääntimellä (milwaukee) sain 3/8" -> 3/4" muuntokaran poikki kun jumissa olevaa poljinta yritin kuusiokolo hylsykärjellä avata, kovasti voimaa tommosessa pikkukoneessaki on. Joskus on kovaa kii.
Ite en meinannut pari vuotta sitten saada auton rengaspulttia auki. Lopulta teleskooppi rengasvääntimen (puoli metriä) päähän laitoin vielä fiskarsin rautaisen puolitoistametrisen lapionvarren jatkoksi (lapion kahvan kun irroitti niin siitä sai onton pitkän putken) ja sillä sitten aukesi! Olin varma että jotain hajoaa mutta onneksi ei.
Mikä on suurin kumi jota itse laittaisitte 14mm leveään kehään?
Taulukot näyttää että 28mm olisi suurin suositeltu - onko tosiaan että isompaa ei voisi?
Voi toki, mulla 15c vanteilla 57 mm rengas, tosin vain 26", voit laittaa leveämpää kunhan sopii haarukoissa hyvin pyörimään.
Tuo mun pyörä on vanha maasturi, joka nyt jäykistetyin keuloin on ihan sora- ja muutiepyörä.
Vanteilla ja renkailla tietenkin vaikutusta, joillekin renkaille pitää olla "koukut" vanteissa...
https://aijaa.com/w8z2x6Mistähän mahtaa johtua että ketju jää rattaiden väliin isommalta pienemmälle vaihtaessa. Kyseessä uusi fillari jolla on ajettu vasta vähän.
Vaihteistona shimano tiagra. Kuvassa ko. tilanne. Säätöjä ei paremmin kohdilleen saa sillä jos vaihtajaa siirtää sisemmäksi hankaa se sitten jatkuvasti ketjun ulkoreunaan ketjun ollessa muualla kuin isoimmalla takarattaalla.
Edit: Jaa, eipä se kuva tule millään tänne näkyviin mutta tuolla se on: https://aijaa.com/w8z2x6
https://aijaa.com/w8z2x6
https://aijaa.com/w8z2x6
Oliskohan alarajoitin (L) hitusen liian ahtaalla?
Onko säätäessä huomioitu, että Tiagrassa on trimmaus mahdollisuus?
Mitenkäs kun keskiömuhvi on 73mm ja nelikanttikeskiö on 68mm niin voiko se aiheuttaa klappia? Vaikuttaako akselileveyteen mitään, laitoin ensin kiinni 113mm mutta varalla on 118mm. Ei näytä kammet lähtevän irti, oliko se ulosvetäjä sama isisille ja nelikantille? Ei taisi se pyörivä tappi olla niissä erilainen. Vasen kampi on nyt useamman millin oikeaa sisemmällä.
Teru jo selvensikin trimmausta. Olisikohan etuvaihtajan alkusäädöt tehty vahingossa niin, että etuvaihtaja on ollut trimmattuna väärään asentoon? Joku guruista voi vahvistaa?
Joskus aikoinaan neuvottiin säätämään vaihtajan häkki hieman vinoon rattaiden suhteen, siis häkin takapää hieman ulos... Kylläkin liian kireä vaijeri ja säätö voi aiheuttaa moisen...
Jos kerran uusi pyörä niin myyjälle vaan tutkittavaksi...
Kanuuna, ei se Tiagra niin huono ole...
Kuvassa näyttäis kammet olevan neliskantti-mallia. Ei oo siis Tiagraa, jos kerran uusi pyörä. Olisko jonkinlaista "yhteensopivuus"-ongelmaa?
Sramin Eagle NX:n takajarru ottaa kiinni omaan makuun vähän ”myöhään” eli kahvaa pitää vetää aika paljon ennen kuin jarrutus alkaa. Saako tuota säädettyä kireämmälle mitenkään vai onko ainoa keino jarrun ilmaus?
^ Jeps, Sramin jarruilla liikeradan säätö on yleensä mukana vasta kalliimmissa kahvoissa, joissa on SwingLink ja Contact Point Adjustment. Jos vaihteet on NX tasoa, niin luultavasti vastaavan hintaluokan DirectLink jarrukahvoissa (Level T, Guide R, Guide T?) on tuskin mahdollista säätää muulla kuin ilmaamalla ja "ylitäyttämällä" säiliöt.
SwingLink-mekanismi taitaa markkinapuheiden perusteella myös itsestään hieman vähentää tarvittavan liikeradan määrää DirectLinkiin verrattuna, vaikka ei tarjoakaan hienosäätöä. En oo tosin itse testannut eroa pelkän perus SwingLink-kahvan ja sellaisen josta löytyy lisäksi CPA välillä. Omat Code RSC:t saa ottamaan pelkällä CPA-säädöllä kiinni todella ärhäkästi tai jopa laiskemmin kuin vaikka Level T -kahvat.
Äh joo, mitä ihmettä mä sekoilen. Sram G2 R oli jarru. Onko tietoa onko siinä noita ATK:n mainitsemia ominaisuuksia?
^ Tuossa mallissa kahva on juurikin DirectLinkillä eikä siis ole muuta kuin vivun ulottuvuuden säätö:
https://www.sram.com/en/sram/models/db-g2-rs-a1
Eli ilmaamiseksi käytännössä menee, jos haluaa lyhyempää vapaaliikettä. Sramilta löytyy nuo paremmat säädöt yleensä RSC-malleista alkaen, esim. Sram G2 RSC: https://www.sram.com/en/sram/models/db-g2-rsc-a1
Ehkä tässä tapauksessa pelkkä liikeradan säätö riittää? Jos pyörä on siinä käsillä niin äkkiähän sen koittaa :) itsellä on yhdessä maasturissa Code R jarrut ja ne on DirectLink, ihan hyvin riittänyt. Muistaakseni jotain säätöä olen jossain kohtaa tehnytkin.
Ota kiekko pois, paina ”tyhjänä” kerran tahi pari kahvasta, jolloin palat tulevat lähemmäs toisiaan. Näin puree nopeammin.
Mikähän on ongelma kun Deore XT takavaihtaja ei meinaa vaihtaa isommalle rattaalle pakan keskivaiheilla? Häkki kyllä liikkuu sisäänpäin, mutta ketju ei jaksa nousta rattaalle.
Kiristä vähän vaijeria vaihdevivun säädöstä?
Olen sitä koittanut, mutta tuntuu että ei auta. Mutta pitää koittaa kiristää vielä vähän lisää.
Onko ketjut puhtaat. Jos paljon kökköä ketjun sivuilla niin lähtee huonosti nousemaan