Mulla oli edellisessä fillararissa Magura MT5:et. Nykyisessä tuli Shimano MT 400, joissa jarrutusteho paljon huonompi. Vaihdoin isommat levyt joka paransi vähän tilannetta. Melkein vuoden ajanut, niin jotenkin jo tottunut niihin.
Printable View
Mulla oli edellisessä fillararissa Magura MT5:et. Nykyisessä tuli Shimano MT 400, joissa jarrutusteho paljon huonompi. Vaihdoin isommat levyt joka paransi vähän tilannetta. Melkein vuoden ajanut, niin jotenkin jo tottunut niihin.
MT200 ja MT400 on hinnaltaankin aika alapään jarruja (eikä mun mielestä kuulu maastopyörään ainakaan jos sillä ajetaan maastossa, saati sitten läskiin) Magura MT5 näyttäisi 2,5x-4x hintaiselta. Pitää olla ja on varmasti tehokkaampi. Jarrulevyt kannattaa vaihtaa jos vaihtaa merkkiä, jos se mihin vaihdetaan kaipaa paksumpaa levyä. Olikohan niin että Shimanon levyt on uutena juuri ja juuri maguran ohjeistaman vaihtopaksuuden yli..
Nuo Magurat vaikuttaa hyviltä. Magura Trail Sport on hyvä setti myös, paremmat kahvat mun mielestä. Takana riittää kyllä heikoimpikin satula. Eteen 203 ja taakse 180 mm levyt. Shimanon levyt toimivat kyllä maguroiden kanssa, mutta paksuusero voi johtaa siihen että kahva menee syvemmälle, tai sitten minun on vain ilmattava takajarru taas.
https://r2-bike.com/MAGURA-MT-Trail-Sport-Disc-Brake
Terve,
Etujarru vuotaa. Niin ja jarru on avid elixir 1. Näyttäisi vuotavan jarrukahvasta siitä mihin letku tulee. Ajattelin että pätkäsen osan pois, mutta tarviiko letkuun laittaa uusi olive ja connector insert? Saakohan näitä varaosina vai pitääkö ostaa uusi letku? Toinen vaihtoehto on tietenkin ostaa uusi jarrukahva. Onko sillä väliä mikä se on? Nyt etsitään budjettiratkaisua ja nykyiset jarrut kelpaavat toistaiseksi.
Tuota, oletko kokeillut kiristää sitä mutteria , mikä painaa sen letkussa olevan oliivin vasten sitä kahvassa olevan porauksen pohjaa. Ei sitten kuitenkaan hampaat irvessä, vaan sillai sopivasti.
Kyllä jarruihin aika hyvin saa varaosia, jos ei nyt kovin eksoottinen merkki/malli kyseessä.
Kyllä kahvalla on väliä, ne on valmistaja suunnitellut toimimaan yhdessä jarrusatuloiden kanssa, jolloin myös letkut sopii. Noita jarrujen letkuliitoksia kun ei ole standardisoitu.
Toki muutossarjoja on saatavana, lopputulos vaan silloin voi olla aikas vinkeä.
Ilmeisesti 6fat prossa on edessä postmount 160mm kiinnike ja takana is2000, onko tarkempaa tietoa? Jos alan isompia levyjä laittaan.
Onko nuitten jarruadaptereiden valmistajilla väliä? Sopikoo maguran satula simpan adaptereihin jne?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sramin sivuilta vilkaistuna ; https://www.sram.com/en/sram/mountai...levancy&page=1 äkkiseltään näyttäisi, sama jarrusatula olevan noissa.
Shimano BR M505 jarrun ilmaus. Onkohan tässä kahvassa joku jippo kun ei meinaa huilata neste kahvan läpi? Joskus teki vanha XTR vähän vastaavaa, siinä piti kahvaa painaa johonki tiettyyn kohtaan mutta tässä 505:ssä ei tunnu auttavan mikään; kahvaa on lipsuteltu, asentoa vaihdeltu, käytin letkunkin varalta irti (sen läpi tulee öljy ok). Ja painetta on laitettu sen verran että Shimanon ruisku tekee "suck downin". Epäilin että oisko mäntä jumissa, kahvaa painaessa kuitenkin tuntuu painetta ruiskun päässä.
Olisiko tiedossa liian innokasta pyöräilyvälineharrastajaa palvelevaa metallisorvaamoa? ;) Tarttisi joko tehdä uusi akseliputki kiekkoon (pieni muutos olemassaolevaan) tai jyrsiä ihan vähän endcapin päistä. Vaihtoehtoisesti jos löytyisi jostain 18327-laakereita jostain..
Nimim. Muunnoskappale ei sopinut :)
Valitaanko etuleivän kiinnitys aina kampien mukaan? Eli jos mulla on raceface kammet niin race face direct mount on ainoa mikä käy
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
^Kyllä, Race Face kampiin tarvitset Cinch-kiinnityksellä olevan rattaan.
^jos ylipäätään puhutaan direct mount -kiinnitystavasta. Kysymyksestä ei käy ilmi onko ratas/rattaat kiinni spiderissa ja montako eturatasta on kyseessä.
Mulla on ympärivuotisessa työmatkakäytössä Focus Mares AX3 cyclocross (vm 2011). Kesäisin tulee myös kuljetettua lasta pyöräkärryssä. Kärryn vedossa ja talviajossa tahtoo vaihteet loppua kesken. Pitäisi siis saada pienempää vaihdetta käyttöön. Pyörässä on alkuperäinen 105 osasarja. Olen vaihtanut vain ketjut ja kasetin kulumisen vuoksi.
Edessä on 50 ja 34 rattaat ja takana 11-28 (10 ratasta). Vaihtajana edessä 105 FD-5700 ja takana 105 RD-5700. Suurimmalla vaihteella 50-11 on tullut ajettua erittäin vähän. Suurimpien vaihteiden häviäminen ei siis haittaa.
Miten tätä kokoonpanoa kannattaisi lähteä muokkaamaan sellaiseksi, että olisi pienempiäkin vaihteita käytössä?
Eturattaat alkavat pian olla vaihtokunnossa. Tuli mieleen, että kannattaisiko hommata Shimanon GRX RX600 kampisarja, jossa on 46 ja 30 rattaat. Ilmeisesti siinä on 2.5mm offsetti vanhaan kampisarjaan verrattuna, joten silloin pitäisi vaihtaa varmaankin myös etuvaihtaja GRX FD-RX400. Jos taas taakse vaihtaisi pakan, jossa isompi suurin ratas (esim. Tiagra HG500 11-32), ilmeisesti silloin pitäisi vaihtaa myös takavaihtaja? Ilmeisesti 105 sarjassa olisi uudempi takavaihtaja pidemmällä häkillä: https://www.bike-discount.de/en/buy/...gs-black-37455
Jos suorittaa nuo molemmat toimenpiteet, niin sitten pienemmässä päässä luulisi jo riittävän vaihteita kärrynkin vetoon paremmin. Nykyään pienin on 34-28 ja vaihdon jäleen olisi 30-32.
Herääkö ajatuksia? Mikä olisi fiksuinta?
Jatkampa juha s:n kysymystä: onko kokemusta toimiiko GRX400 takavaihtaja vanhan 5700 vaihdinkahvan kanssa. Luin että GRX400 vaatii joko GRX tai Tiagra47xx 10-vaihdinvivun koska vetosuhdetta on muutettu.
Nykyisissä ensiasennuskiekoissa on 620g painavat kehät. Alle satasen sijoituksella alle saisi n 450grammaa painavat kehät, sama erd. Pyörivästä massasta katoiaisi about 340grammaa. Pinnat ja navat säilyisi samoina perus halppiksina ja kasaus itse.
Kannattaako?
No niin pyörä sai uudet jarrukahvat ja suoremman tangon. Jarrupalat jäi vielä vanhat ja kyllä noillakin pysähtyy vaikka ikää varmasti yli kymmenen vuotta. Eteen ei tosiaan mene ainakaan isommat v-jarrujen palat mutta taakse menisi. Pitää jossain vaiheessa ehkä testata. Jarrukahvat tuntuvat toimivan ihan asiallisesti, tommoset:
https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/BL-R780.html
e. Pitää jossain vaiheessa kuvaakin laittaa.
Tykkäsin SRAM Guide RS:n napakasta tuntumasta läskipyörässä, mutta nyt täytyy ostaa uudet taakse. 100 eurolla saisi samanlaiset. Kaupan sivujen mukaan vuosimallia 2020. Onko näissä enää ongelmia kuumentumisen kanssa?
Entä onko tarjota vaihtoehdoksi jotain toista merkkiä, jolla saisi samanlaisen jarrutuntuman ja jossa ei olisi ongelmia? Hintaluokka tuossa satasen kieppeillä.
Hybridin vannekehä halkesi ja pitäisi se sitten opetella vaihtamaan. Tietoja vanhasta vanteesta on sen verran, että koko on 622-18, siinä on 36 reikää ja vannejarru. Kaikki nippelit ja pinnat on hienossa kunnossa, kehä oli vaan ohentunut vuosikausien jarruttelun seurauksena ja lopulta petti.
Mitäs kannattaa ottaa huomioon uutta vannetta valittaessa? Näyttää ainakin olevan eroa materiaaleissa, sitten tuli myös vastaan termi "holkitettu". Jos vanhassa vanteessa ei ole holkkeja, niin täytyykö tilalle ostaa nimenomaan holkittamaton vanne vai sopisiko myös holkitettu?
Katoppa tätä, näitä löytyy yleisesti pyörähuoltojen myyntitiskiltä. Nuo kertomasi tiedot pelaavat muihinkin tällaisiin käyttötason vanteisiin. Näitä on tullut omiinkin, tosin malli oli Alex ACE 18, toimivat tavallisessa ajossa hyvin. Holkitus on hyvä juttu mutta ei välttämätön. Vaihto ei ole kummonen juttu eikä vaikka purkaa ensin kokonaan ja mallin mukaan kasaa uudelleen, no on siinä vähän äherrystä...
https://powerfactory.fi/vanne-alex-28-18-622-ace-17-tuplapohja-36r-musta-holkitettu-koneistettu-ja.html
Ja tässä vanne edullisesti, jos jaksaa tilata ulkomailta
https://www.bike-discount.de/en/buy/...-28-rim-884682
Uuden vanteen ns. E.R.D. pitäisi olla aika tarkalleen sama kuin vanhan. Eli vanteen pitäisi olla malliltaan sellainen, että vanhat pinnat kelpaavat pituutensa puolesta. Näin ei välttämättä ole, vaikka rengaskoko täsmää. Vanhan vanteen mallin mukaan tuo voi selvitä netistä, tai sitten hankalasti mittaamalla. Voit myös mitata pinnan molemmilta puolilta ja laskurin avulla katsoa uuden vanteen vaatimia pituuksia. Esim. https://leonard.io/edd/
Kivijalkaliikkeessä voit verrata uutta ja vanhaa vannetta rinnakkain, mutta hinnat VOI olla kovia.
Ja joku voisi minulle kertoa, miten tämän alleviivauksen saa loppumaan.
Näyttää tulevan noin kun jatkaa asettamansa linkin jälkeen, väriä tulee ja alleviivauskorostetta, haitanneeko tuo mittään.😊
Pinnojen pituuksista, nämä perusvanteet menevä melkoisen varmasti entisillä pituuksilla jos nyt vetopuolella 293 ja toisella 295 mm mittaiset.
^Minua kyllä vähän häiritsee, kun linkki mukamas jatkuu ja jatkuu. Joku ylläpidosta voisi korjata asian.
11 spd NX vaihtaja, toimiiko 11 - 46 pakalla? Ohjeessa 11 - 42