Eipä tuo Bud ja Lou Mulefutillekaan noussut ihan ilman kikkailuja. Sisurilla toinen puoli ja sen jälkeen kiekko ämpärin päälle irtonainen puoli alaspäin niin se nousee sitten vaikka tornipumpulla.
Printable View
Eipä tuo Bud ja Lou Mulefutillekaan noussut ihan ilman kikkailuja. Sisurilla toinen puoli ja sen jälkeen kiekko ämpärin päälle irtonainen puoli alaspäin niin se nousee sitten vaikka tornipumpulla.
Toissapäivänä tubelessina Lou mulefutille kompuran kanssa ilman ongelmia, nätisti nousi ilman sisuria.
Laitoin ei niinkään kauan sitten Budin muulinkoivelle kalan pakastamiseen tarkoitettua pussimateriaalia hyödyntäen. Vanteella 3M:n teipeistä tehty kaksikerroksinen- ja värinen nauha josta ei parissa vuodessa ole mikään mennyt läpi. Muovirenkula kun on pituudeltaan sopivan nafti vanteelle tiivistyy rengas sen päällä niin että nousee vaikka räkäisimmälläkin käsipumpulla. Paineen ollessa 0.8 bar naps naps naps ja rengas hyllyllä. Ja Mulefutin luonteeseen kuuluvasti on siellä kuin se p***a Junttilan talon seinässä. Pois saaminen on kovempi työ kuin ylös laittaminen muttei mahdoton missio sekään.
Kerrompa yhden onnistuneen tubeless-kokemuksen tähän väliin. Satuin saamaan erinäisten takuukikkailujen kautta Mavicin Crossmax XL:t 29-koossa ja mukaan vielä Mavicin Quest (2,35") gummit. Tuo pari oli naurettavan helppo ja vaivaton asentaa vanteelle. Vanne on suoraan tubeless-valmis (ei teippejä, vain mukana tulleen venttiilin vaihto) ja gummit nousi vanteelle ihan perinteisellä jalkapumpulla rauhallisesti pumpaten. Kumi asettui noin 1 bar paikkeilla. Litkua kaadoin vajaan desin per gummi. Aluksi kyljet vuotivat kauttaaltaan, ja renkaat ehti yön aikana tyhjentyä kokonaan. Lisäisin venttiilin reiästä lääkeruutalla 25 ml litkua, ravistelin ja pidin taas renkaita kyljellään ja avot. Sen jälkeen ei ole tavinnut muuta kuin kovaa ajoa. Minimipaineita en ole voinut mitata kaluston puuttumisen vuoksi, mutta 10 barin jalkapumpun mittari näytti pienimmillään himpun vajaata 1 baria. Tarkkuudesta etenkään noin pienillä paineilla ei ole mitään hajua. Tällä pystyi vielä hyvinkin ajamaan, mutta isommat juurakot otti vanteelle ja asfaltilla voimakkaissa kaarteissa tuntui kuin gummi olisi vähällä lähteä pois paikoiltaan... Täytis hommata paineiden tarkastusmittari jo ihan mielenkiinnosta.
Eilen sitten mutapolulla sattui todennäköisesti juurakon piikki tuikkaamaan reiän (3-4 mm v:n muotoinen) keskelle kumia nappuloiden väliin. Ilmaa ja litkua lähti suihkuamaan vauhdilla, mutta reikä umpeutui melko pian, kun tajusin kääntää renkaan alaspäin niin, että renkaan sisällä oleva ylimääräinen litku osui reiän kohdalle. Laitoin huvikseni lisää ilmaa, mutta melko herkästi reiästä rupesi ilmaa vuotamaan, kunnes taas asettui. Odottelin 10 min, ja jatkoin ajelua. Heti ajoon lähdettyäni kuului pari suhausta, mutta siihen loppui vuoto ja ajelin vielä yli 15 km juurakossa ja kivikossa. Kotoa lähtiessä oli 2 barin paineet, kotiutuessa 1,5 baria. Kotona lykkäsin vielä 3,5 baria koemielessä ja ainakin yön yli on paineet pysyneet. Sisuri oli mukana, mutta sitä tarvittu.
Toistaiseksi pelkästään hyvää sanottavaa tubeless-meiningistä :)
Itselläni myös tubelekset ja kokemuksena rengasrikoista tähän asti on ollut se että litkua alkaa tulla reiästä melko helposti kun lisää paineita renkaaseen. Ehkä pitäisi jaksaa odotella metsän siimeksessä litkun kovettumista reikään. Olen tähän asti kyllä laittanut suosiolla sisurin paikalleen.
Litkuna stanin litkut. Reiän koko tosin vaikuttaa tähän asiaan merkittävästi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fixman teipillä tubeleksia läskeihin tehneet... onko kestäny hyvin? Mulla ongelmana että teippi repeää kun rengas napsahtaa ylös sinne hyllylle. Vaatii reilusti painetta että nousee, eli tiukka on. DT kehä ja 2xl kumi. bud ja lou onnistui paremmin, ehkä se on löysempi rengas niin ei tuu rasitusta niin paljoa. Renkaan reuna on putsailitu ja siistitty kaikista valujätteistä yms, mutta teippi hajoaa joka kerta. Kokeiltu saippuavedellä ja ilman. Pakko siirtyä koha takaisin gorilla teippiin jossa siinäkin omat huonot puolensa. Toi Fixman asettuu niin pirun nätisti ja tuntuu näppeihinkin ihan kestävältä, mutta kohta on taas ämpäri täynnä ruttusia teippipalloja epäonnistumisten jäljiltä. :
Onko 2 kiekkaa teippiä? Sisurilla painatettu paikalleen? Mulla ei kyllä ole ongelmia ollu, nyt reilun kuukauden olleet. Saippuaveden kanssa asensin renkulat.
Kokeiltu parilla kiekkaa, toisilla vanteilla on enemmänkin ja ne on toiminu, mutta sitähähän mä en tiedä miltä teipit siellä näyttää, mutta ne pitää. Nää mitkä ongelmoi, niin teippi siis repes heti täyttövaiheessa vaikka oli saippuaa. Sisuria ei oo käytetty teipin painattamiseen, en usko että se auttais kun siinähän se saa rasitusta kahteen kertaan kun kumi nostetaan vanteelle ja sit vielä otetaan pois toinen reuna. No onneks tuli askarreltua napsautin 12kg sammuttimesta niin saa kyllä helpolla tuhautettua kumin vanteelle, just laitoin etukumin ja nyt tein leveimmällä gorillalla niin että se ei jää kumin ja vanteen väliin, se leveys on just passeli siihen "tubeless hyllyjen" väliin. Tiukka oli rengas noinkin laitettuna, vaikka väliin ei jää mitään ylimääräistä. Ehkä toleranssihommia, että tää on näin napakka.
Mistähän saa tätä "hirvisäkkiä"? Ei ainakaan paikallinen prisma tuntenut moista.
Tai olisiko jollain jotain muuta kevyttä materiaalia ehdottaa?
Meikäläinen tuskailee jumbo jimin 4.8"kanssa . Se kusee ketjujenpuolelta joka paikasta ja on noussut vanteelle. Peukalolla kun painaa vanteen vierestä heti tulee litkuu pihalle. Kehä on mulefut. Paineita on n. 0.45-0.55 bar. Pitää nostaa vähän paineita (renkaassa) jos jeesaisi. Renkaan kyljessä ilmoitettu min paine on 0.4bar . Mittari voi heittää helposti pari kymppää. Tai sit on vaan paska rengas tai paskana.
Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla
Lienee aika taas kohta aloittaa vuotuinen tubeless-helvetti, niin jos saisi nämä asiat kuntoon ennen kevättä. Selvisin viime kesän nipin napin, mutta nykyinen teippi/vanne/rengasyhdistelmä ei toimi kunnolla, vaan koko kesän vuoti ilmaa ja litkua vanteen ja renkaan välistä.
Ongelmana voi olla turhan väljä rengas tuolle vanteelle. Sen saa käsinkin vanteelle varsin helposti. Toisaalta laittamalla sisurin kanssa toisen puolen ensin, niin sain jalkapumpulla renkaat nousemaan ekalla yrityksellä. Voiko rengas silloin olla niin kovin väljä?
Kuinka tärkeää on saada teippi vanteen sivuseinää ylös siihen sen listan, sen koukun alle asti? Tähän kysymykseen tunnun palaavan jatkuvasti. Nyt yritin saada sen siihen.
http://cdn.shopify.com/s/files/1/020...rview.jpg?1353
Jos tuohon pystysuoraan reunaan kiertää teippiä, niin mitä apua siitä voisi olla mihinkään? Tavallaanhan se olisi sama kuin olisi kapeampi vanne, jos sitä siinä mielessä siihen laittaa ja teippi on paksua, kuten esim. gorilla. Eihän se tee rengasta tiukemmaksi. Toisaalta itse pinta... tasaisempihan se vanne on kuin mahdollisesti ruttuun menevä teippikin siinä eli luulisi kumin painuvan tasaisemmin paljasta alumiinia vasten. Toisaalta en oikein näe, että mitä hyötyä sitä teippiä olisi laittaa paksulti tuohon allekaan, koska liekö tuo pystysuora osa on tr-renkailla on tarkasti mitoitettu, vai onko sittenkin?
En oikein tiedä, mitä tekisin. Minulla on muutama vaihtoehto.
a) Jätän teipin, kuten tuossa ylemmässä kuvassa näkyy, eli en vedä ollenkaan sitä pystysuoraa seinää ylös. Näin ei ainakaan pitäisi tulla mitään teipin ruttuja tekemään mahdollisia vuotokohtia. Toisaalta ehkä olisi turvallisempaa, jos rengas puristaisi teippiä alleen, niin teipin reunat eivät lähti ainakaan karkaamaan liiman pettäessä?
b) Vaihdan paksumpaan teippiin (nykyinen on niin ohutta, että sitä ei hyödytä montaa kierrosta kiertää) ja kierrän sitä ylös koukun alle asti.
c) Vaihdan paksumpaan teippiin ja kierrän sitä vain vaakasuoralle osalle.
d) Jotain muuta, mitä?
Mitä olette mieltä? Millä saan vanteen ja renkaan välit tiivistymään?
Mikä rengas ja mikä vanne? Jos lähtöjään palikat ei ole kunnossa niin ikävä työmaa ompi kyseessä!
Spank Oozy Trail295 ja Continental Race King Protection. Kummankin pitäisi olla itsessään ihan jees.
Mietin, että eikös sen renkaan pitäisi tiivistyä pääasiallisesti tuota pystysuoraa reunaa vasten puristuen? Eli jos välistä vuotaa, niin voisi ajatella, että jättäisi siitä välistä teipin pois? Ellei se ole siitä löysyydestä kiinni. Jompikumpi: joko liian löysä tai sitten pinta on liian epätasainen, että sinne jää aukkoja. Tietäisi vain kumpi. Alan tosin kallistua niiden epätasaisuuksien puolelle, koska painetta lisätessähän mahdollisen löysyyden vaikutuksen pitäisi vähentyä, koska sehän puristaa vastineeksi tiukemmin, mutta vuotihan se asentamisen jälkeenkin, vaikka laitoin varmasti 3,5 baria.
Vanteen seinissähän on siinä pieniä uria, joiden tarkoitus olisi pitää rengasta paremmin paikallaan. En tiedä, onko niistä mitään apua, mutta sikälikin voisi ajatella, että ei niitä kannata teipillä peittää. Toisaalta yksi firman työntekijä suosittelee kiertämään ylös asti. Toinen vastaava sanoi, että hän kiersi vain alas ja hyvin toimi. Ota näistä sitten selvä.
Mitä mieltä olette tuosta, että tarvitaanko sitä teippiä siihen vanteen ja renkaan väliin ja jos, niin miksi?
Koska nyt mietin, että jos otan vain Stanin 19 millin teippiä, niin ei varmasti yllä lähellekään reunoja 24,5 millin vanteella. Mutta kestääkö se varmasti sillä tavoin kiinni? Jotkut netissä väittävät, että Stanin liima ei olisi olosuhteiden vaihtuessa kylmästä kuumaan kovin pitävää. Minulla pyörä on joko pakkasessa tai paisteessa. Gorillaa haukkuvat monet siitä, että se jättäisi ikävän liiman poistaessa ja jatkut sanovat, että litku saattaisi alkaa tihkua siitä läpi. Mutta tämä nyt on toissijainen ongelma. Kunhan saisi ensin vuodon hallintaan.
https://www.bikerumor.com/wp-content...02-600x400.jpg
Internetissä voi kirjoittaa mitä tahansa roskaa ja se on heti entterin painamisen jälkeen totta. En ainakaan itse ole tuollaista huomannut. Täykkärin kiekoissa samat Stanin teipit keväästä 2013 lähtien ja hyvin toimii edelleen.
Kelläpä ei.Lainaus:
Minulla pyörä on joko pakkasessa tai paisteessa....
Parempi noin. Tuosta ei taida jäädä mitään liimojakaan poistaessa? Ajattelin tilata sitä alkuperäistä ei uudelleen brändättyä Tesan teippiä ison rullan, jos nyt tuohon päädyn. Ei tuosta itse Stanin nimessä ole järkeä maksaa, jos ei ole pakko, eikä nyt onneksi ole, kun netistä saa edullisesti tuota toista.
Edelleen kaipaisin ajatuksia siitä, että miten teippaamalla tuota ongelmaa kannattaisi lähestyä? Lähdetään nyt siitä, että Stanikin kestää pitkään, vaikka ei tule renkaan alle puristukseen, mutta se varsinainen vuoto-ongelma on vielä ratkaisematta.
Mietittyäni juuri intensiivisesti 1-2 tuntia pelkästään tätä ongelmaa päädyin valitsemaan sen johtopäätöksen, että ongelmana on teippi, joka mm. tukkii tuon vanteen pedin reunauran (ks. alla kuva, ei ole minun vanteeni, tuo on aika hiekkainen vai onko teipin liimoja) ja ehkä ilmakuplien tai muun myötä jättää seinämänkin epätasaiseksi. Ehkä se rengas ei siihen vain silloin pysty niin hyvin muotoutumaan.
Tämä on tosi hankalaa, koska minä en oikeasti tiedä, minkä mallinen ja mittainen se renkaan reuna tarkalleen ottaen on. Kyllähän vanteen halkaisijan suurentaminen auttaisi tekemään renkaasta pinkeämmän ottamalla ylimääräistä mittaa pois, mutta kun ei tiedä siitäkään, että nouseeko se silloin liian ylös ja haittaako tuo edellä mainitsemani uran tukkiminen kuinka paljon. Mutta lähden nyt siitä, että haittaa.
Joten laitan tilaukseen 19 millin teippiä, jonka ei pitäisi ylettää ollenkaan renkaan alle, jos kerran Stanin reunojen liima pitää niin hyvin, ettei sitä tarvitse renkaan puristaa vannetta vasten. Tässä myös etuna se, että nuo alla vasemman kuvan nypylät pääsevät nyt suoraan kosketukseen renkaan kanssa, ehkä ne pitävät rengas paremmin paikallaan. Olen aika luottavainen, että ensi keväänä tiivistyy. Eihän se toki ihmeellistä ole, että asentaessa vuotaa reunan alta, mutta jotain on pielessä, kun se ei lakkaa. En tiedä sitten, miksi litku ei sitä tuki. Ehkä se rengas elää niin paljon siinä, että aina aukeaa jotenkin uudelleen. Mystiikkaa. Ei näitä normaali kuolevainen voi ymmärtää, vaan pelkästään tuhlata rahansa, aikansa ja hermonsa toivoen parasta.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb11193961/p5pb11193961.jpg
Toki jos uskoisi, mitä keväällä jo on kerrottu, niin voisi saada vuodot loppumaan.
No mitä on kerrottu? Mikä niistä kertomuksista on se oikea ja millä perusteella sen erottaa muista erilaisista kertomuksista, kun jokaisella on oma kertomuksensa ja kaikkia pitäisi uskoa ihan vain siksi, että he sanovat? Onko kyse teipin valinnasta? Leveydestä? Määrästä? Kaikista näistäkin löytyy ihan jokainen mielipide. Jos ei täältä, niin jostain muualta.
Tuo on se toinen teoria, mitä äsken tuossa punnitsin. Miksi tuo olisi parempi? Minä nimittäin tuumin tuossa, että kun kerran jalkapumpulla nousee, niin ei se kuitenkaan niin ihmeellisen väljä välttämättä ole. Ehkä tuo vanteeni onkin vain niin helppo renkaan ujuttamisen sille kannalta, mutta kun kerran nousee noin helposti, niin ehkä minunkin aiempi arveluni liiasta väljyydestä oli väärä.
Joka tapauksessa yksi syy päätyä toiseen johtopäätökseen oli gorillan ärsyttävä liima. Jos se ei hoitaisi ongelmaa, niin se pitäisi putsata pois. Näin päin aloittaessa sellaista ongelmaa ei ole. Voin kokeilla gorillaa seuraavana, jos tarvitsee. Varsinainen ongelmahan tämä ei vielä ollut, koska selvisin lähes koko kesän sillä ekalla asennuksella ja niin säästin vaivaa, teippiä ja litkua. Vasta ihan syksyllä piti pari kertaa vaihtaa toiseen pyörään, kun en uskonut enää selviäväni välttämättä lenkkiä sillä.
On vähän huono vain uskoa jotain tyyppiä netissä, kun mistä minä tiedän, kuka netin tyypeistä tietää tämän asian oikein. Jos sen tietäisin, niin koko ongelmaa ei olisi.
Kuinka tiukasti se sun rengas napsahtaa siihen vanteelle? Enkä kuinka helposti sen saa painettu siitä sormilla takaisin keskiuraan?
Jos rengas ei napsahda kunnolla/äänekkäästi paikalleen, niin laittaisin vanteelle koko leveydeltä kierroksen tai pari gorillaa, jotta vanteen hyllyä saisi hieman nostettua. Gorillateippi on myös hieman pehmeätä/mukautuvaa, joten se myös tiivistää erittäin hyvin tuota renkaan ja vanteen välisiä epätasaisuuksia/löysyyttä, josta toi sun setti nyt ilmeisesti vuotaa.
Itse olen teipannut sekä gorillalla, että Stanin teipillä vanteet aina reunasta reunaan, sillä tekniikalla teippi tuntuu pysyvän parhaiten. Kyllä se Staninkin teippi lähtee rullalle, jos siihen nappaa renkaan reunalla pahasti kiinni, joten itse suosin koko vaanteen "vaakasuoran" alueen teippaamista aina. Vanteen pystysuoralle reunallehan tuota teippiä ei kyllä saa enää mitenkään taipumaan/liimautumaan, eikä siinä kyllä mitään järkeä olisikaan.
Toi Gorillateipin käyttö ei ole kyllä mitenkään ylivoimaisen hankalaa, oon käyttänyt tota nyt ainakin 10 eri vanteen kanssa, eikä mitään merkittävä haasteita ole ollut. 48mm leveältä rullalta saa vedettyä suoraan sopivaa soiroa vanteelle, kunhan teippiin antaa pienen halkion alkuun, josta sitä sitten lähtee vetämään/asentamaan vanteelle.
Aika normaalisti, mutta tiedän, että varmasti voisi vähän pinkeämpikin ääni lähteä. En epäile sitä, etteikö se voisi olla vähän väljä, mutta kuitenkin saan sen jalkapumpulla nousemaan. Kun minusta tässä on kaksi vaihtoehtoa, ja päätin nyt katsoa nämä tässä järjestyksessä. Ei se minulle maksa kuin teippirullan hinnan. En aio edes laittaa litkua ennen kuin näen, että se pitää lupaavasti ilmaa.
Tämä oli minulla keväästä eiliseen asti suunnitelmana, mutta nyt muutin mieltäni. Gorillassa on kuitenkin huonoja puolia liimajämien lisäksi, kuten paino. Se on uskomattoman painavaa. Jotain 30 g tulee lisää per kiekko verrattuna ohueen teippiin. En tietenkään suuresti näistä välitä, mutta en kuitenkaan turhaan halua ylimääräistä, kun voin testata tuon toisen vaihtoehdon ensin ja kun näin vaivaa laittaessani kapeat pinnatkin (tosin enemmänkin paremman venyvyyden takia, mutta osittain myös keventelyn). Ja minua suoraan sanottuna kiinnostaa nähdä, että mitä tapahtuu toimimalla toisin. Lisäksi se on helpompaa. Tuon vanteen aaltopeltimäinen profiili on pirullinen kiertää teippi reunoille asti. Kaptonilla ei ollut toivoakaan saada ilmakuplatonta. Se on varmasti tosi hyvä teippi joillekin vanteille, mutta minulla se ei toiminut yhtään juurikin tuon laittamisen hankaluuden takia.Lainaus:
Gorillateippi on myös hieman pehmeätä/mukautuvaa, joten se myös tiivistää erittäin hyvin tuota renkaan ja vanteen välisiä epätasaisuuksia/löysyyttä, josta toi sun setti nyt ilmeisesti vuotaa.
Mutta lupaan tarttua Gorillaan heti, jos tuo epäonnistuu. Silloin on varmaa, että vanteen halkaisijaa täytyy suurentaa.
Nämä ovat näitä asioita, joista jokaisella on oma käsityksensä. Spankin edustaja suositteli teippaamista reunaan ihan koukun alle asti muistaakseni ainakin siksi, että sille matkallehan sattuu vanteen liitos... liitos, jonka toteutustavan nimeä en muista tähän hätään, mutta ettei siitä kohdalta vuotaisi. Että näistä on vähän hankala ottaa selvä. Ehkä totuus on se, että osalla yhdistelmistä toimivat erilaiset ratkaisut paremmin. Varmaan käyttäjistäkin.Lainaus:
Vanteen pystysuoralle reunallehan tuota teippiä ei kyllä saa enää mitenkään taipumaan/liimautumaan, eikä siinä kyllä mitään järkeä olisikaan.
Minunkin arvailuni suuntautusi tuohon renkaan väljyyteen. Jos rengas ei ole joka puolelta tiiviisti hyllyn vaakapintaa vasten vaan se pääsee elämään ajaessa, hieroutuvat litkun liimaamat kohdat auki uudestaan ja uudestaan?
No niin jälleen onnistuneesti vakuumipussitettuna läskin etukumi tubeleksena. Nyt meni läskin alle Dillinger 5.
Sellainen vinkki että kun on aloitelemassa vakuumipussin jatkoksen prässäämistä silitysraudalla, kannattaa pistää reunoihin pienet teipit (ylä- ja alapuolelle) niin ettei jatkos vain aukea pussia vanteelle jumpatessa. Teipit kun on reunoilla niin ne nähän ei jää varsinaiseen lopputuotteeseen vaan leikataan ylimääräisen muovin osana pois.
Nyt oli vähän vuotoja kun en ottanut vanhaa pusia alta pois ja sen reunat oli vähän röpäleiset tai sitten Dillinger ei istu yhtä hyvin kuin vaikkapa JJ. Kumi tiivistyi minuutissa litkulla (2bar painetta). Eikä yön aikana ole paine laskenut vaan on edelleen 2bar. Litkua olen käytänyt vain kaksi ruiskullista (2x1dL) 4.8" läskirenkaseen mikä tuntuu riittävän.
Vakuumipussiviritys on kyllä aivan superi :) helppo ja kevyt.
^ Ei kai se renkula siitä liitoksesta minnekään aukea jos on edes likimain kunnolla laminoitunut kiinni. Olen itse tehnyt kalvoja kevyestä kasvihuonemuovista ja kalan pakastamiseen tarkoitetusta tuubina myytävästä pussimateriaalista ja kumpainenkin on passelin elastista niin että ns. tiukan sovitteen saa napakasti istumaan kehälle. Oikeaa laminointiaikaa- ja lämpötilaa hakiessa tuli koeponnistettua testipaloja ja kyllä se muovi repeää rikki sen päälekkäin laminoidun palan reunoilta jos jostakin.
DT Swiss R23 ja 42 mm Marathon Winter -kombolla pystyi heittämään ihan lenkin jo tubelessina. 1 h 20 min lenkillä eturenkaasta lähti 0,8 bar (4,5 > 3,7 bar, vain vannenauha) ja takarenkaasta 2 bar (5 > 3 bar, vannenauhan päällä lisänä 19 mm suojapeiteteippi). Eturenkaan yhdistelmällä ajettu ennenkin muutaman kerran, takarenkaalla oli ensimmäinen kerta. Kotiin tullessa renkaan ja vanteen välistä kupli litkua molemmista renkaista, takaa enemmän.
Talvella en tosin kykene tuota pidempiin ajoihin huonon ääreisverenkierron takia, joten jos voin sen n. tunnin ajaa kun laitan maksimipaineet joka kerta kotona niin olkoon sillä hyvä. Pääsee edes jotain ajamaan.