Nykyinen pakka on muistaakseni shimano hg31. Napa on 135mm qr. Vaatiiko 11-lehtinen 142 tai 148 haarukan?
Printable View
Nykyinen pakka on muistaakseni shimano hg31. Napa on 135mm qr. Vaatiiko 11-lehtinen 142 tai 148 haarukan?
edit. turha viesti pois
Eturattaat ja takapakka vaihtokunnossa. Nyt edessä 50/34 ja pakka 11-32. Jos laittaisi tuon ison tilalle vaikkapa 46, niin seuraako siitä ylimääräistä säätöä, esim. etuvaihtajan sijoittelun tai ketjun pituuden suhteen? 50-11 ei tämän vähän vajaan 10000 kilometrin aikana varmaan montaa minuuttia ole ollut päällä ja vanhassa pyörässä oli kiva tuo 46, kun usein pystyi vaihtelemaan pelkällä etuvaihtajalla.
Edit. Poistan kommenttini. Näköjään cassetteja on myös erillisellä vaparilla. https://www.bike-discount.de/en/buy/...assette-838171
Farley 5 takavaihtaja kiinnostaisi päivittää! Olisiko heittää linkkiä mikä kannattaa laittaa tilalle?
Lähetetty minun S41 laitteesta Tapatalkilla
Pitääkö lyhentää ketjua, kun vaihtaa maantiepyörään 52/36 eturattaiden tilalle 50/34 rattaat? Takapakka 11-34.
Tietää vaan kokeilemalla. Jos on vanha ketju hienosti mitotettu niin todennäkösesti pitää, jos on vähän sinne päin tai viilattu grammoja niin ei välttämättä tarvii. Teoriassa siis ehdottomasti pitää, käytännössä ei välttämättä.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Viime kesänä kesken lenkin takajarrut(levyjarrut) lakkasi toimimasta, ei siis paloissa ole pitoa.
Ajattelin että ne on varmaankin lasittuneet, siltä ne näyttikin. Kokeilin hioa palat kuntoon, mutta ei auttanut yhtään.
Sitten ajattelin että vaihdanpa etupalat taakse ni on ainakin takana hyvä jarrut, no nyt sitten ei etu- eikä takajarruissa pitoa..
Mitä voin itse tehdä? Jarrulevyt näyttää ainakin ihan hyviltä, koitin putsata niitäkin mutta ei mitään apua. Pyöränä vanha Cube Attention hydraulisilla levyjarruilla.
Ei ne kyllä kesken lenkin pitäisi lasittua itsekseen.. olisiko takana vuotanut jarruneste esim. mäntien välistä paloille/levylle? Ei kannata esim. jarrulevyä vaihdella ennenkuin tuon on katsonut. Muuten vaihtaisin palat ja levyn uusiin, mutta jos jokin vuotaa öljyä, nekin menee sitten.
En ainakaan huomannut että jarrunestettä olisi vuotanut. Huomaanko sen itse jotenkin että onko jarrunestettä vuotanut?
Ei vastausta itse kysymykseen, mutta itse pitäisin kuitenkin paremmin toimivan jarrun edessä.
Kuinka tiukat voi vanteet olla?! Hermot ja työkalut särkyy ja varmaan kiekko, en ole ikinä törmännyt vastaavaan. Muksun 16-tuumasen (305) kumeja koitan vaihtaa, vanhat ei lähtenyt vanteelta leikkaamatta kappaleiksu, no, aattelin että nimettömät, vuosia vanhat ensiasennuskumit nyt vaan on sellaset. No eipä ollu! Ei saa uusia Conteja mitenkään väännettyä paikoilleen. Voiko olla vanne, jolle rengasta ei saa? Ei ole niin pieni ero, että liukasteella tekis mitään eroa, vaan ihan monesta sentistä väliä. Muoviset rengasraudat vääntyy fjongalle, mutta kumi ei tee mitään. Prkl.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Tuosta apuja ;https://www.modernbike.com/iso-sizes...tires-and-rims vannekoon määrittämiseen. 16" ;sia näkyy olevan kaksi erilaista.
Juu, tuota vähän aikaa epäilin tuollaista, mutta molemmat on ISO305 - joka on huomattavasti järkevämpi tapa ilmoittaa renkaitten kokoja, muuten. Sain uuden kumin paikoilleen tunnin nyherryksellä, nyt on takakumi työn alla. Venytystä ja vääntöä, niin kyllä se milli kerrallaan menee. Onneks lapset kasvaa, ettei tohon tarvii toiste vaihtaa kumeja.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Kammet pitäisi vaihtaa ja aika pihalla näistä. Keskiönä Cinch 30mm bb system pf30. Keskiön ulkoleveys laakerit paikoillaan 94mm. Vanhassa akselissa merkintä 68/73mm spindle. Sopisiko esim nämä https://www.bike-components.de/en/SR...ankset-p43671/
SRAM Guiden takajarru alkoi temppuilemaan viimeisten talvikelien aikaan siten, että jarrupalat olivat alkaneet laahata jarrulevyä vasten ja muutaman kilometrin matkan jälkeen kävivät jo niin kuumina, että saivat nesteen lämpenemään ja painamaan jarrut jokseenkin ihan kiinni. Rengas ei juuri pyöriny, kun yritti pyöräyttää. Olin käyttänyt ilmattavana ja säädettävänä edelliskesänä, siitä asti oli toiminu moitteetta. En tiedä mistä tämä alkoi. Pyörä oli säilytyksessä ulkovarastossa. Eräs mekaniikasta paljon ymmärtävä arveli, että olisiko jokin jarrujen sisällä oleva palanen kääntynyt poikittain, estäen niiden toiminnan kunnolla. Mutta tällä henkilöllä ei ollut kokemusta polkupyörien jarruista.
Yritin itse painaa männät takaisin, mutta jarrut oli sen verran tiukassa että piti rengas ottaa irti. Sen jälkeen painelin mäntiä takaisin, mutta ei mennyt pohjaan. En saanut enää jarrupaloja asennettua takaisin, oli liian ahdasta. Seuraavaksi vein pyörän paikalliselle halvemmalle pyöräkorjaamolle, joka sitten päästi nesteitä vähän ulos ja oli silti joutunut purkamaan ja kokoamaan jarrun saadakseen palat sisään. Rengas pyöri nyt, mutta hankasi hieman silti. Kehotti että ajele ja jarruttele paljon, niin kyllä se siitä. Nojoo, kuntosalille olenkin päässyt.
Mutta kun pitäisi päästä sinne metsäänkin ajelemaan ja nyt jarrut ovat löysät. Parempi lafka veloitti 80 euroa ilmauksesta ja kun laitoin sähköpostia ongelmastani, kysyivät vain että mitkä jarrut ja kannattaakohan edes korjata. Laitoin vastauksessa jarrujen mallin, jonka jälkeen ei kuulunut mitään. Ymmärsin vihjeen.
Vika ei nyt ole kuitenkaan siinä tyyppiongelmassa, että kahva ei palaudu lämpenemisen vuoksi. Alkuun ajattelin, olisiko kevään hiekkapöly voinut päästä tukkimaan mäntiä, mutta niiden putsaaminen taitaa edellyttää jokatapauksessa uutta ilmausta. Halvempi lafka hoitaisi sen reiluun hintaan, alta 15-25e, mutta en tiedä osaavatko säätää niin prikulleen hyvän jarrutuntuman, kuin tuo kalliimpi paikka.
Kerta se nesteiden poispäästäminen ei kuitenkaan ratkaissut ongelmaa, niin pelkkä ilmauskaan tuskin auttaa. Edellyttää ilmausta ja jarrujen purkamista, tarkistamista ja korjaamista, jos vika edes löytyy.
Nyt siihen kysymykseen: kannattaisiko tässä tapauksessa hankkia kokonaan uusi (tai käytetty?) takajarru, niin että vaihtaa pelkän jarrusatulan (jos sillä sitä kutsutaan)? Entä onko nuo SRAM Guide-sarjan jarrusetit siten yhteensopiva, että voi ostaa uudemman mallin jarrusatulan (en nyt muista oliko mulla R vai RS, ostin käytettynä pyörän) ja liittää sen vaan olemassaolevaan jarruletkuun ja kahvaan?
Tai onko jollain valistunutta veikkausta, mistä tuo vika voisi olla yhtäkkiä alkanut?
Kolmannen korjaamonen miekkonen arveli, että kyse olisi letkuun höyrystyneestä (?) ilmasta. Että vain tippa riittäisi tuottamaan tuon efektin. Jos nesteitä on päästetty kuitenkin pois, eikä se ratkaissut ongelmaa, niin ei taida selitys toimia?
^ Olikohan juuri nuo Sram Guidet, joissa oli kahvoissa jotain valmistusvikaa mikä estää jarrunesteen palautumisen takaisin ja aiheuttaa tuota laahaamista?
Pyöränä trek dual sport 2 ja takavaihtajana acera m360. Vaihtajaan ei ole tullut iskuja tms ja kilometrejä takana vain noin 500.
En saa takavaihtajaa/vaijeria oikeaan säätöön millään. Jos säädän vaijerin siten, että ketju ei laahaa 5, 6 tai 7 rattailla seuraavaan rattaaseen niin ketju ei jaksa sulavasti nousta 4->3. Noin joka kolmas vaihto jää tuolla välillä hetkeksi roklattamaan. Jos taas säädän vaijerin siten, että 4 ja 3 väli menee liukkaasti niin ketju alkaa 5, 6 ja 7 ollessaan hankaamaan viereiseen rattaaseen. Säätöä olen tehnyt siten, että etuvaihtaja on keskimmäisellä. 3-4 välin käytöksessä ei ole suurta eroa oli etuvaihtaja pienimmällä tai keskimmäisellä.
Onko ajatuksia kuinka tuon saisi säätöön tai onko kyseessä mahdollisesti vika tahi ominaisuus?
Pientä rymäystä saanut takavaihtaja, ehkä, vaihtajan korvake tai häkki hiukan vääntynyt. Vaiva kuulostaa niin tyypilliseltä, oikaisua tai uusi korvake ja toimii taas.
Melko pieni kolhaisu tai ketju pinnojen ja pakan väliin, siinä se.
Onko normi Thomsonin tolpan satulakiinnikkeet 7x9mm hiilarikiskojen kanssa yhteensopivat?
Jotain tietoa kysymykseen
https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod124357
Mietin tässä että jos nuo mt-200 jarrut läskissä vuotaa niin minkälaista kannattas laittaa tilalle? Oisko nää yliampuvat?
https://r2-bike.com/MAGURA-MT5-eStop-Disc-Brake-Set oiskoha noi yliampuvat whitessa?
Alkaa ärsyttää tuo huono jarruteho ja ulvominen, nyt puhdistin jarrut ja hioin palat testiksi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Itse kyllästyin tehottomiin lasittuviin jarruihin ja halusin edulliset tehokkaat vaikka sitten vähän painavat tilalle. Vaikka olen kevyt ja pyörä johon niitä ostin oli kevyt xc-pyörä. Valintani oli nelimäntäiset Shimano br-mt520 ja niihin metalliset jarrupalat sekä Shimanon metallisille paloille yhteensopivat levyt.
https://www.bikemag.com/gear/tested-...145-per-brake/
^ Suositus myös täältä näille ylläoleville. Vakiopaloillakin tosi tehokkaat. Huomattava parannus MT200 verrattuna.
Noista MT5-jarruista on myös se ns.normaaliversio:
https://r2-bike.com/MAGURA-MT5-Set-Disc-Brake
Ohjainlaakeri probleema, kiristyy mutta jää väljäksi eli laakeri mukamas mennyt? vaikka ei pitäisi olla vielä niin paljon ajettu.
Eli kun kiristän niin että kääntyy vielä herkästi ja kun painaa jarrusta, pitää kiinni tuosta alimmasta spacerista ja nytkyttää niin tuntuu pieni välys, eli ei kiristy tarpeeksi kun eihän tuossa kuulu olla välystä?