Välillä väittelyn sijaa pyörää kehiin, mutta entäpä sitten, kun pyörän valmistaja määrittelee pyöränsä näin: "The CrossHairs is all about versatility. Thought the geometry is ideal for both cyclocross and gravel grinding, you can use it for a wide range of riding, from citizen’s road racing to commuting to light touring. Clearly it’s not afraid of the off-season."
Ainakin se sotii pyörävalmistajien intressejä vastaan. He kun haluavat lokeroida genret mahdollisimman tarkkaan, koska N+1. Maastopyörien evoluutio viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana on paras esimerkki siitä.
Mä itse miellän tuon cyclokrossariksi silloin, kun se on kuvan kuosissa, eli pullotelineet irti ja krossirenkaat alla, vaikka noi PDX:t onkin 33 mm:n nimellismitastaan huolimatta reilusti uci-ylikokoiset, mutta siis Hel CX -sääntöjen mukaiset. Kun laitan pullotelineet kiinni, tool rollin roikkumaan satulaan, vaihdan 38/18:sta 38/17- tai 38/16-välitykseen ja gravel-renkaat alle, muuttuu se gravel grinderiksi, vaikka kaupallisen määritelmän mukaan ei ehkä gravel grinderiksi kelpaisikaan, koska rengastila loppuu noin 40 mm:iin ja levyjarrut puuttuu. Niin ja pitääkö grinderissa olla vaihteet? Yksivaihteisia gravel-pyöräksi määriteltyjä pyöriä ei taida olla myynnissä, vaikka gravel-kisoja maailmalla yksivaihteisilla ajetaan paljonkin ja olisi Fiskars GG:ssäkin ollut oma luokka 1-vaihteisille.
Ton geometria on sellainen, että se on crossariksi pitkähkö ja matalahko, mutta kulmiltaan ihan krossari ja perinteisellä 45 rakella (toi mun koko). Mihis kategoriaan siis lokeroidaan..? =)
https://live.staticflickr.com/65535/...caa0aa8a_k.jpg
Mun lempipyörä vielä näin seitsemän (vai kahdeksankohan se jo on) vuodenkin jälkeen ja paranee vaan vanhetessaan. 8,16 kg nyt uudet second hand -tassut alla, XTR-spedaalien kanssa ja renkaat krossivalmiina eli aika reilusti litkua sisällä. Putkiosat turvallisesti alumiinia ja mitään muitakaan varsinaisia keventelyosia ei ole. Etukiekkoon vaihdoin pinnat, kun se tuli radiaalipuolattuna. On muuten yllättävän iso ero kiekkojen ajomukavuudessa Sapim CX Ray vs. Sapim Sprint. Gravassa kun on vastaavanlaiset kiekot, mutta Sprinteillä kasattuna. Pitää ehkä talven aikana kasata nekin uusiksi, jos nämä kestävät syksyn ajot.