Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
kmruuska
Huoh. Rikkaita globaalissa mittakaavassa eivät ole vain se prosentti vaan sinä ja minä. Meidän vaurautemme taustalla on pitkään jatkunut hiilidioksidipäästöjen tuottaminen.
Sulla on erittäin heikko tieto esimerkiksi Kiinan keskiluokasta. Ja sä olet sitä mieltä että historiallisen taakan takia Suomessa kaikki edustaa rikkaita.
Eipä tarvitse paljon maailmaa tuollaisilla lähtökohdilla pelastaa jossa idealismi ajaa realismin ohi. Ei sinänsä yllätä kun sama ongelma on monella muullakin maailmanpelastajalla. Faktat ei kiinnosta vaan valkoisen miehen taakka.
https://www.bofit.fi/fi/seuranta/vii...16/vw201646_6/
”Kiinan keskiluokka on maailman suurin myös varallisuudella mitaten. Credit Suisse laskee keskiluokkaan ne aikuiset, joiden varallisuus on ostovoimakorjatusti vähintään 50 000 dollaria. Vuonna 2015 Kiinan keskiluokkaan kuului 109 miljoonaa henkeä (11 % väestöstä). Vertailussa 16 % maailman keskiluokasta on kiinalaisia.”
Joo mulla on puolen kymmentä keskiluokkaista Kiinassa asuvaa kiinalaista ystävää. Ennen koronaa ne kiersi Eurooppaa niin että ovat käyneet useammassa maassa kuin minä. Autot ovat uuden karheita isoja autoja koska status. Tosi on myös tuo asunto kupla. Tuttu omistaa useamman asunnon Shanghaissa joista ainakin yksi on ollut puolivalmis jo kymmenen vuotta. Joskus kun olen ihmetellyt asiaa niin arvo kuulemma kasvaa niin hyvin ettei kannata myydä vaikkei ole tarvetta/varaa rakentaa valmiiksi.
Eikä nämä tutut mitään rikkaita ole Kiinassa. Keskiluokkaa jotka ehkä hieman normaalimpaa kansainvälisissä asemissa. Heihin kun peilaan itseäni mun on vaikea käsittää kuuluvani prosentin rikkaisiin ja he taas ovat köyhiä. Näin koska tausta ja asuinmaa. Melkein rasismilta kuulostaa tällainen ihmisten luokittelu syntymämaan mukaan.
Ei 100% lainoitettu mutta olen myös käsittänyt että ihan samanlaista velkapelkoa siellä ei ole kuin suomalaisilla. Jopa minun ikäiset n 50v ihmiset ovat kokeneet pelkän nousukauden. Yhtään lamaa ei ole elämään mahtunut (muuta kuin Trumpin aikana tietyillä aloilla).
Mutta joo varmaan kuuluvat ylempään keskiluokkaan.
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
MV
Tosin vihreiden vastustamisella ja hallituksesta lähdöllä ei ollut asiaan oikeastaan paskankaan vertaa vaikutusta, olkiluodon myöhästymisen syyt on ihan muualla. Jossain mistä saa ihan kelvollisia juustoja ja punaviinejä mutta huonompia ydinvoimaloita.
OL-3:n myöhästymiseen on monta syytä alkaen 9/11-iskuista. Ranskan ydinteollisuudelle ei kannata paljoa naureskella. Ranska tekee 75% sähköstään 57 ranskalaisessa reaktorissa jotka eivät kyllä ole ”huonoja”. Samaan aikaan sillä on suuri jälleenkäsittelylaitos, iso rikastuslaitos, useita polttoainetehtaita joissa tehdään mm. MOX-polttoainetta johon tarvittava plutonium tulee jälleenkäsittelystä jne.
Areva ei ole tietenkään syytön viivästyksiin. Mm aiempien projektien rakennusvaiheen osaaminen oli EDF/Framatomessa joka fuusioitiin Arevaan ja, kuten näissä käy, osaaminen liukeni ihmisten hakeutuessa uusiin tehtäviin isommassa organisaatiossa.