15 mm, kumisuojalla 18 mm ( siis Next SL ei G4 )
Printable View
15 mm, kumisuojalla 18 mm ( siis Next SL ei G4 )
^Erittäin paljon kiitoksia!
Löytyykö foorumilta Surly ICT omistajia joilla RaceFace Turbine Qinch kammet kiinni ? Olisi aie tehdä 2x10 --> 1x10 konversio ja vaihtaa RF:n kammet. Ajattelin käyttää Surlyn originaalia keskiölaakeria kun sellainen tuli aikoinaan laitettua. Ilmeisesti tarvitsen siis RF Turbine kammet + 190mm akseli sekä RaceFace Ice Cream truck spacer kit (tarvitaan ilmeisesti jos muu kuin RFn keskiölaakeri), sekä tietenkin mieluisan RF direct mount rattaan, yksittäiset rattaat menee vissiin kiinni ilman spideriä. Näilläkö pärjään ja onhan tuo spindle nimenomaan 190mm ? Nykyisissä kammissa q factor on 213,8mm.
Saisihan tuon 1x10 tietysti konvertoitua myös Surly OD kammista mutta vaihto RF:ään taitaa pudottaa hieman painoa ja vapautta ratasvalintaan.
Eli voiko tuosta nyt päätellä, että ilman kumeja menee Dudeen, koska keskion keskilinjasta kammen sisäpintaan on 86.5mm, kun orkkis e13 kammilla se on 87mm? Next +kumit meneekin jo tiukille 85mm mitallaan, jos oletus on, että kumi tekee puolelleen sen 1.5mm?
Pitäisi käydä, Orkkis kammilla rakoa 5mm ja vetopuolella 4mm(koska kuminen suoja chain stayssä) mutta kumisuojien kanssa taitaa jo hipoa kiinni? kuinkahan tärkeät nuo kumisuojat kuitukammissa on?
Nyt on kyllä laakerit finaalissa, aika tarkkaan vuosi ajettu ja arviolta 1500km
Minä oon nyt puolitoista vuotta ajellu ilman noita kumisuojuksia, kyllähän siellä kammenpäissä on aika paljon jälkiä kun on ottanut osumaa kivikossa. Mut ainakaan vielä ei oo kammet haljennut. Kyllähän siinä on suuri riski että joku päivä se tulee paljon kalliimmaksi ajaa ilman noita kumisuojia, mut niin kuin sanottu niin ilmankin voi pärjätä. Se on siitä kiinni mikä on oma kipukynnys.
Saahan siitä hyvän syyn spektata kammet kevyenpiin ja kalliinpiin kun halkevat.:)
[QUOTE=
Saahan siitä hyvän syyn spektata kammet kevyenpiin ja kalliinpiin kun halkevat.:)[/QUOTE]
Mitkä on kevyemmät kuin Next ?
Onko jollain dt swiss br710 kiekot litkutettu ? Tekisi mieli kokeilla tubelesshommia ekaa kertaa, kun kaikki sitä niin kovasti hehkuttaa. Sittenhän sen näkisi, että onko ajotuntumassa paljon eroa sisuriin. Renkaina 4"8 knardit.
^Mulla on ollut jo aika kauan BR2250:t (sama kehä) tubeless viritettynä. Oikein hyvin on pelittänyt.
Tein vakuumipussista "vannenauhat", jotka tulee reunojen ylitse.
Kumit Bud ja iso JymyJaska. Jopa renkaanvaihto onnistui samoille nauhoille.
Sain teipattua vanteet, mutta renkaat eivät nouse vanteelle (DTSwiss 2250) ilman sisuria ei sitten millään. Olen kokeillut sekä Maxxiksen Mammoth että Spessun FastTrack renkailla tuloksetta. Eli vinkkejä millä miten rengas nousisi vanteelle, niin että pystyisi lisäämään litkun.
Laita ensin sisurilla. Sitten ilmat pois kontrolloidusti niin, että saat paineen vähetessä irrotettua toisen kyljen vanteelta. Sit sisuri pois ja tubeless venttiili kiinni. Kiekko vaakatasoon niin että kiekolle asettunut reuna kumista on yläpuolella. Tubeless venttiilistä sielu pois ja ilmaa niin paljon kun kompurasta lähtee (itse oon ottanu kompuran puhallustyökalusta sen piillin pois ;-)), samalla rauhallisesti heiluttaa kiekkoa niin että avoin reuna kumista pyrkii menemään paikalleen. Kun saa paineet nousemaan, antaa nousta niin että reuna napsahtaa kiinni. Tämän jälkeen varovasti paineet pois, litkut sisään ruutalla, sielu takas, paineet takas ja sit heiluttelua että tiivistyy.
Aika monimutkaista sanon mä, mutta joillain kumeilla joiden kylki on langanohut joutuu vähän tekemään enempi töitä. En vaihda kumeja joka lenkille...
Surly bud ja Lou vaati enempi kikkailua ja ärräpäitä. Kompuralla ja kuormaliinalla rutistamalla sain ne nousemaan vanteelle.
JumboJim oli huomattavasti helpompi tapaus, nousi jopa tornipumpulla.
Varmaan vaihtelee kovasti vanne-rengaskombon mukaan mikä toimii milloinkin. JJ:tä Liteskin:iä en oo saanu kuormaliinalla nousemaan. Kylki liian hötö niin menee miten sattuu kehälle. 45NRTH Dunder ja Flowbeist meni kuormaliinalla kun kyljet on jäykemmät.
Gorillalla teipatut DT:t. JJ 4.8 lite, 4" litet, 4.8" knard ja 4.8" JJ snake. Yks lite ja snake vaati ekalla kertaa kuormaliinaa, että nousi kompuralla ilman sielua ylös. Nekin noussut nyt ilman pikku kikkailulla. Olin varautunut pahempaan Mulefuttien jälkeen, mutta on nämäkin toimivat ei tosin Mulejen veroiset tubeless mielessä. 0 painella pysynyt kaikki ylhäällä. Sormin painamalla putoa. Muleilta vain jalalla.
Mitenkä onnistuu tommosen 80mm mulefutin kehän oikaisu? Tänään kivikossa ryskätessä tuli kehään vekki ja litkua tihkui pihalle, mutta onneksi se teki tehtävänsä. Vekki siis semmoinen kohtuu loiva n.8cm päässä vanteen saumasta ja pinnojen välissä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...8e1c0db887.jpg
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Kumivasaralla varovasti, vaikka kakkosnelosta vasten..
_VAROVASTI_!!!
RollingDarrylia on oikaistu suht onnistuneesti paristakin kohdasta kumivasaralla aikanaan.. Toimi oikomisen(kin) jälkeen jopa tubelessina, eikä ratkennut tahi muuten repeillyt ;)
Mutta hitaasti ja rauhallisesti, pikkupätkä kerrallaan..
On tämä Sarman takanapa s**tana kans yksi työmaa, ei mikään meinaa mennä kohtuudella😀
Hajosi se vapaaratas, takuuna ei saanut uutta. Tilasin uuden, kesti 3vkoa ja tuli väärä. Tuli XD body kun piti tulla shimano.
No ajattelin että kokeillaan sitten vaikka GX-sarjaa. Haalin osat ja viimein tänään innolla tekemään.
No eihän ne end capsit tietenkään sovi tuon XD bodyn kans. 😀
Olikin jo melko lähellä että sais taas kasaan...
Se on sitä kuluista kina-venäjän latua. Toivottavasti maksoit PayPalin kautta.
Taitaa olla DT Swiss vapari hinta/laatusuhteeltaan yksi parhaista, en ole kuullut että keltään olis poikinut.
Mitä sitä toisaalta voi odottaa kun on kiinalainen tuote ja venäläinen asiakaspalvelu😀
Nyt on kuitenkin pyörä ajossa. Tein semmoisen red neck korjauksen, että laitoin end capin poraan kiinni ja viilaa vasten työstin 3mm halkaisijasta pois😀
Vähän tuli epäsymmetrinen mutta meni paikalleen ja pyörä tuli kasattua😀
Olisikohan 100mm tai 120mm rockshoxin Bluto RCT3 530€, hintansa väärti?:)
Tuo bluto on ihan kiva, jos se on pyöräs jo valmiina tai tosi kovas alennukses jossai kaupas tai vaikka käytettynä, mut yli 500e väärttinä en välttämättä pitäis.. Renkaat kuitenki imee juurakot ja patit itteensä sen verta hyvin, etten ainakaa omas ajos oo blutoa pitäny mitenkää ylivertasena (joskus unohtunu lukko huomaamatta päälle pitkäksiki aikaa)
Vähän tällainen 'pelko' itselläkin on, että ei se ihan ylivertainen olisi. Arvosteluissa sitä on kyllä kehuttu. Se sopisi suoraan omaan konan -16 Wo:n. Pitäisi varmaan päästä kokeilemaan niin osaisi paremmin sanoa.
Millä joustomatkalla sulla on bluto? 80mm joustossa mietin, että se on kyllä aika vähän kun jumbo jimitkin kuitenkin jo itsessään joustaa jonkin verran.
Jos nyt oikein innostuu niin voisihan sitä laittaa suoraan 120mm ja sagia säätää sitten tarpeen mukaan. Ajogeometriahan vähän muuttuu mutta ei välttämättä huonompaan suuntaan, esim. keskiö voisi muutenkin olla hivenen korkeammalla.:) En löytänyt netistä kuviakaan jossa olisi 120mm laitettu Wo:n.
Just ajoin parituntisen testilenkin Blutolla.
Ei se ylivertainen ole, mutta mukavuutta tuo rutkasti lisää. Ja kovemmissa kivikkovauhdeissa vähentää huomattavasti rengas-/kiekkorikon mahdollisuutta.
Paineet kun voi pitää kumissa senverran korkealla ettei lyö läpi.
Onhan tolla nyt on aivan eri päästellä alamäkiin, droppeihin ja pikku hyppyihin.
Myös etupään pito on parempi.
Säästää pidemmän päälle varmasti niskoja ja käsiä myös.
Mulla siis ajossa 80mm joustava keppi. Sais kyllä ehdottomasti olla 100mm, jos ei jopa 120mm.
Kyllä mä tykkäsin, taitaa tulla tulevaan läskiin kesäkäyttöön. Talvella sit jäykkää alle.
Mutta jos vauhdit on kivikoissa hiljaisempia ja pystyy ajelemaan matalilla paineilla, hyöty ainakin mukavuuden suhteen jää kyllä marginaaliseksi.
En sano että mun vauhdit päätä huimaa mutta koin saavani hyötyä Blutosta kyllä omilla vauhdeillani alamäkeen. ;)
Edit: Oikeastaan koin välillä ajavani jäykkäperäisellä AM-tykillä.
Kertooko tämä sitten jotain pyörästä vai keulasta, sen saa jokainen päättää itse. :)
Tuo blutokeulan lukko on "lukko". Ylämäkeä runttasin omaa kovaa vauhtia hiekkatiellä ja keula velloo kyllä ihan mahottomasti vaikka lukko on päällä. Kyllä se keulaa vähän jäykistää mutta ei siinä voi lukosta kyllä puhua. Tuossa mielessä keula on suuri pettymys, muuten kyllä käyttökelpoinen.
Juu eipä ne lukot taida ihan täysin keulaa lukita, ainakin Reconissa keula jousti silti vaikka lukittu olikin. Kyllä taitaa olla niin, että päädyn 120mm versioon, 60mm pidempi tulee keulasta verrattuna vakioon jäykkään miinus sag. Vaikuttaa ehkä paljolta mutta todellisuudessa nehän ovat vain muutamia senttejä.:)
Vihdoinkin pystyy ajamaan Big Jon:lla ilman, että selkä kipeytyy saman tien. Vaati säädettävän ohjainkannattimen kääntämisen ihan ääri asentoon. Ensiksi jätin laittamatta ihan pystysuoraan, mutta ei auttanut selkä kipeytyi, mutta nyt kun se on niin pystyssä kun sen vaan saa niin ainakin testi lenkin perusteella nyt ei ota selkään.
http://img167.imagevenue.com/img.php..._122_852lo.jpg
Millasia tankovaihtoehtoja olis heittää kipeille ranteille? Nyt tankona joku Nutrailin vakio riser ja oikeenpuolimmainen ranne alkaa vihoitella tunnin ajon jälkeen. Omien lepuutusasentojen perusteella suurempi backsweeppi vois auttaa asiaan, mutta täällä useammassa threadissa kohistu Answerin 20/20 tanko tuntuu olevan aina loppuunmyyty ja aika hinnakas..(en väitä etteikö olis hyvä!) Joten millasia vaihtoehtoja olis tarjota vaikka yli 15 asteen backsweepillä? Laiska ei millään jaksa kaikkia tankovalmistajia selata läpi, joten vinkit ois tarpeen..
Verkkokaupan pullukka tarvis lisää paikkoja pullotelineille/anything cageille. Onko siis olemassa parempia keinoja kuin nippusiteet tai klemmarit? Runko ja keula alumiinia niin ei viittis alkaa hitsailemaan.
Voisivatko nämä olla ratkaisu?
http://www.ergon-bike.com/en/product.html?a=griffe