Venttiilin saa Mulefuteilla paremmin kireälle kun laittaa juurimutterin alle sopivan prikan.
Printable View
Venttiilin saa Mulefuteilla paremmin kireälle kun laittaa juurimutterin alle sopivan prikan.
Noniin, litkut hommattu ja Rovaleille litkuteltu Spessun 2Bliss-nauhalla + Stanin venttiileillä.
Takarengas nousi jalkapumpulla siististi, paineet poistettua toinen puoli irtosi, uusi yritys sama tulos. Kompuran avulla sitten sai litkutkin sisään.
Tänään litkutäydennyksen jlk etukiekolle, ei noussut uusi rengas jalkapumpulla, kompuralla nousi nätisti, mutta kotona irtosi, kun poistin paineet. Heitin litkut silti sisään ja nostin uudelleen vanteelle. Siinähän tuo näyttäs olevan edelleen.
En taida näillä kiakoilla ihan minimipaineilla ajella 😃
Kuinka kauan kannattaa vain ajaa ja toivoa, että rengas alkaa pitää. Eli ensikokemus tästä leikistä hommattu. Bontragerin duster vanteet, maxxis icon renkaat. Taakse laitoin stanin teipin, venttiilin ja n. 50ml litkua, toimii. Eturenkaaseen ensin sama, vuoti venttiilin juuresta. Stanin teippi oli hitusen haljennu venan ympäriltä. Pyöräytin kokeeksi gorillaa vanteelle ja rengas päälle. Nyt pitää paremmin. Eli vasta päivä odoteltu, jossa ajassa renkaan paine laski 3bar -> 1bar
Kauanko kannattaa odotella ja ajella, ennen kuin yrittää uudestaan.
Takakiekko meni aloittelijan tuurilla vissiin kun sen tein ensin.
nih..
Itse lisäisin hieman litkua siihen, josta paineet laskevat ja katselisin=ajelisin vähän lisää.
Lisäsin molempiin renkaisiin ilmaa itsekin. Eilen litkutettuun jo toisen kerran.
Jotkut renkaat vaan kestää hetken asettua.
Jaa, jäi mainitsematta, lisäsin takarenkaaseen litkua 30ml venan kautta, eturenkaaseen laitoin enemmän jo alkujaan. Mutta eiköhän sitä tänään taas jouda ajamaan, kunhan nyt lenkin ajan pitäis sen verta ettei tartte tolkuttomilla paineilla liikkeelle lähteä :)
Toinen, mikä jäi hätäpäissään kirjailematta. Saippuavettä ruiskittu pitkin tallia, eikä sillä enää fillarista vuotoja löydy. (takakiekosta löytyi mutta pikku pyörittelyllä meni kiinni) Kompuran paineensäädin ja letkun pikaliitin vuotaa vähän, pitäisikö litkuttaa säiliö, letki, liitin vai kaikki?
Duster/Maxxis icon yhdistelmä muutes nousee erittäin mukavasti vanteelle jo reilun kolmen kilon paineella. Ennen litkuja kokeilin huvikseni, niin takarengas hyppäsi nätisti paikalleen ja samantien pois otettunakin sitä piti vähän väännellä että irtosi. Sopivan napakka siis.
Mä en kyllä kolmea paaria painetta laittaisi. Yksi Rocket Ron räjähtänyt vanteelta noilla paineilla joskus kun reunanauha sanoi sopimuksensa irti. Vähän reilu parissa paarissa pitäisi napsahtaa rengas paikalleen. Jos ei mene niin mielummin saippuavettä tai anaalivoidetta väliin kuin ylipainetta. Jos paineet tippuu noin nopeasti niin jotain on alunperin mennyt päin mäntyä eli tekisin viritelmän uusiksi. Jonkun verran ne usein laskee aluksi painetta ennen kuin tiivistyy, mutta ei pitäisi noin rajua pudotusta olla. Kunnon ravistelut ja pyöritykset, mahdollisesti kyljellään makuuttaminen ja lopulta ajossa ainakin tiivistyneet jos kaikki on kunnossa.
Eli vuotaako se siitä venttiilistä edelleen vaiko kyljistä vaiko mistä? Tuossa minun viimekesäinen seikkailu ei-niin-tubeless -kelpoisen renkaan kanssa, vaan kyllä siitä lopulta hyvä tuli kun kyljet sai tarpeeksi liisteriä pintaan..
Rengas oli pitkään aina aamuisin täysin tyhjä, kyllä sillä silti lenkit ajoi.
Tapauskohtaista, lightskin Noni on ainoa rengas, jonka litkutuksen olen keskeyttänyt, koska se irtoili jo paineita laskiessa ja rengasta sormella painaessa.
Eteen Rovalille eilen litkutettu rengas pitää nyt hyvin ilmat, takana oleva GC ei pitänyt sillä litkulorauksella, joka minulla oli sinne laittaa, joten lisäsin tänään litkua. Irtihän se lähti taas kun paineet poistuivat kokonaan, mutta nousi taas nätisti. Katsotaan mitä se sanoo litkulisästä.
Jos ei vieläkään pidä niin piakkoin otan irti renkaan ja kiekolta 2 Blissin ja sanon sille, että se on 2 pissis tähän hommaan ja laitan teippiä tilalle, tai alle.
Takarengas näyttäis pitävän täysin, etusesta laskee paineet yöaikaan, mutta vuoto on niin pieni, ettei kuulu eikä näy. Ajoa se taitaa vaan haluta.
Onko kellään kokemusta bontragerin tlr nauhasta, toimiiko niin hienosti kuin antavat ymmärtää?
nih..
^ bontin tlr strippi ainakin toimii todella hyvin. Schwalbeihin tarvitsi Bontin kiekoille kompressorin nostamiseen, mutta kaikki tlr renkaat tiivistyivät kertalaakista.
Spessut sille on helppo sekä nostaa, että litkutella, ihan sama onko jalkapumppu vai kompressori, epäilen, että pillikin riittäisi (no okei, se oli liioittelua, mutta helppoa on).
Enhän minä oo saanu koskaan nousemaan noin alhaisilla paineilla vaikka on ollu saippuat ja silikoonit (ei omat) yhtä aikaa välissä.. Renkaat on uudet ja kyljessä lukee 4.5bar max. joten uskalsin hyvinkin nostaa tuohon kolmen huitteille. En tosin nosta kerrasta, pikkusen vahdin ja pyörittelen rengasta että näen onko se muualta asettunu.
Litkut levisi ainakin lenkin aikana hyvin, kun laskekskelin paineita näppituntumalla pitkin lenkkiä (myös pyörä on mulle uusi) ja joka kerta pöllähti litkua venttiilistä. Mutta nyt alkoi sekä pyörä että rengas toimimaan kun sai paineet alas ilman että puhkeaa sisuri. Ehdin jo ottaa trekistä myyntikuvat kun en tykänny pintakovasta jousituksesta, vaan renkaalla siitä sai aika hyvän. Giant ei ollut noin tarkka sen suhteen, mutta olihan se vähän kuin vanhalla jenkillä ajaisi trekkiin verraten. Hyvässä ja pahassa.
Sen verta hyvä homma tuo oli, että pitää vissiin nakata myös giantin sisurit hyllyyn.
^
Ei minulla ole mitään 2bliss-nauhaa vastaan, mutta olen kuullut, ettei se kaikilla ole toiminut ihan ideaalilla tavalla ja jos näin niin toki kannattaa kokeilla jotain muuta. ja toki olis hyvä jos jalkapumpulla sais molemmille kiekoille nosteltua, mutta katsotaan.
Tuo irtoamisongelma paineet poistettua ei ole 2blissin vika, se on aiempaa loivemman profiilin tuoma ongelma, mutta en tiedä onko siitä käytännössä mitään haittaa, kunhan pysyy vain täysin paineettoman renkaan ongelmana, eikä esiinny esim matalilla paineilla ajellessa.
Takarengaskin tiivistyi loistavasti, kun lisäsin lirauksen litkua onnettoman litkutilkan jatkoksi. Molemmat tuntuvat edelleen yhtä kovilta kuin lenkille lähtiessäkin, joten hyvältä näyttää.
Ei pysty löytämään vaikka varmasti tästä on täällä ollut puhetta, mutta minkä levyistä teippiä pitää leveillä (35-40mm) vanteilla käyttää? WTB:n sivut sanoo että täysleveää, mutta kun ei sellaista oikein tunnu mistään saavan. Riittääkö että teippi tukkii nippelireiät, eikä jää "rumasti" koholle uran reunoille renkaan nousua estämään? Meinaan että eihän sillä teipillä siellä vanteen reunoilla eli renkaan reunan alla hirveän paljoa funktiota taida olla.
Gorillateippi ei kiinnosta, mielummin Stans tms. ohuempi ja liukkaampi teippi. Tai 2bliss jos niitä jostain saapi.
Kyllä se riittää, jos sen saa vaan tarpeeksi tiukalle. Eihän noi läskitkään kaikki tarvitse kuin 27mm teipin, vaikka kehä onkin 65mm
Mun 90mm kehä tarvitsi 2kpl 21mm teippiä. Reiät peittoon kahdessa rivissä. On nyt kolmatta vuotta käytössä. Tosin renkaita en juurikaan vaihtele.
Jos et paskis vielä löytäny prikkaa, niin sellaisen tekee vaikka ylimääräisestä juurimutterista.
Esim. surlyn pellekengät on niin matalat venttiilin kohdalta, ettei DT:n venat kiristyneet, joten poralla kierteet pois ylimääräisestä juurimutterista ja se prikaksi.
Läskin eturenkaasta löytyi parin sentin ohut viilto mistä ilmat tulee pihalle, ostin kumiliimaa Tokmannilta asian korjaamiseen suositusten perusteella. Sisä- vai ulkopuolelle? Vai molemmille?
Laittaisin sisäpuolelle paikkalapun ja sen kuivuttua liimaa viiltoon ja sen päälle. Tai jos on tasainen kohta niin paikkalappu ulkopuolellekin.
^^mä oon ommellut tuollaisissa tilanteissa viillon karhulangalla umpeen ja sit kumiliimaa.
Pettihän se mullakin höyrysulkutubeless n.7kk jälkeen kun läski paistatteli työpaikalla auringossa koko päivän...
Kokeillaan nyt sitten piruuksillaan Gorilla Tough (my ass)&(not enuff) Widen kanssa.
Miten mää jotenki en uskalla luottaa tuohon, kun molemmin puolin jää teipin ja kumin väliin muutama milli kehää näkyviin (ei siis ole tarpeeksi leveää Blizzerk90lle) ja kun painoin sisureilla teippiä yön yli paikoilleen, niin muutaman nippelin kohdalta näytti jo teipin kangas pettäneen...
"vannenauhana" Scapan normi 50mm mustaa jesaria.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...798f6f6669.jpg
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Näkyy pettävän sillä paineella millä sisurin kans napsahtivat paikoilleen... Tää oli muuten näppituntumalta alempi paine kuin edelliskerralla, johtuen varmaankin siitä pienestä erosta, minkä tubelessteipin puuttuminen hyllyn laidalta tekee vanteen halkaisijaan.
Tokikin paineet olivat ajoon reilut, mutta tarkoitus olikin painaa apinateippi hopeaselkään (pun intended) kunnolla kiinni
Musta Gorilla teippi kiinnittyy ja kestää, eikä liukene 24kk (oma kokemus).
Sitä laittaessa kannattaa kehän pinnan olla puhdas.
Se kannattaa vetää pikkasen kerrallaan kiinni eikä liikaa venyttäen rullasta vetäen.
Se kannattaa hieroa hyvin kiinni reunoista ja painella pinnojen/kohoumien kohdalta hyvin, hinkaten ja lämpöä hinkkauskitkalla aiheuttaen ☺
Muutaman kerran hinkkailee ja painelee hyvin kärsivällisesti niin hyvä tulee.
Limittäin päät venttiilin kohdalta pari senttiä.
Kuumentaa sopivan metallitikun ja painaa venttiilille reiän.
Valitseen hyvän tubeless venttiilin ja asentaa sen painaen peukulla alas pohjasta samalla kun kiristää kehän ulkopuolelta. Tarkista että venttiilissäsi on kierrettä tarpeeksi.
Riskejä teipin Ei-Toimivuuteen:
-liikaa venyttää
-menee vinoon ja oikoo kiireellä venyttämällä
-ei hinkkaa tarpeeksi
-tuhoaa renkaan että teipin laittamalla sisurilla teipin painoo liian kovalla paineella
Tsemppiä ☺
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
^ Aika kattava lista matkalla onnistumiseen. Lisäisin vielä pari kohtaa:
-mahdollinen vannenauhan kavennus (lisää pinta-alaa teipin liimalle)
-vanteen karhennus (mikäli sisäpinta vaikuttaa "liukkaalle")
Kehät, hyllyt ja jopa reunanauhauran kaivoin ja kynsin puhtaaksi, liimattavan alueen putsasin asetonilla
sisurilla painaminen 18h, rengasmuovilla teipinreunojen läpikäynti.
Teipin päät on limittäin kevennysreiän yli olevan matkan, venttiilinreiän vastapuolelta jossa kevennysreikää ei myöskään ole (eli kymmenkunta senttiä)
Teipin molemmat päät siis "kovaa" vasten, ei joustelemassa ulos kevennysreiästä. Venttiilinreikä ok, Stanin venttiilit käytössä.
Kuinkas leveät kehät sulla Ski on, kun mua edelleen suuresti epäilyttää tuo 90mm kehillä "pellille" jäävä osuus kehästä, siis reunanauhan ja teipin väliin.
Kuvassa näkyvä ratkeama nippelin kohdalla on sisuripaineilla aikaansaatu...