530:stä alkoi näyttö pimentyä satunnaisesti. Sain Garminilta tilalle tehdaskunnostetun laitteen, vaikka takuu (kuulemma näihin rautavikoihin 3 v.) oli jo mennyt vähän yli.
Printable View
530:stä alkoi näyttö pimentyä satunnaisesti. Sain Garminilta tilalle tehdaskunnostetun laitteen, vaikka takuu (kuulemma näihin rautavikoihin 3 v.) oli jo mennyt vähän yli.
Tarkista Edgen asennetut kartat joko laitteesta tai Garmin Expressistä. Kartat voi päivittää GE:n kautta. Jos sulla on Euroopasta hankittu Edge 530/830 niin todennäköisesti siinä on koko Euroopan kartat. Lisää karttoja voi ladata täältä: https://garmin3.bbbike.org/
Ehkä kysytty aikaisemmin täällä mutta miten Wahoon laitteet vertautuvat Garminiin?
Mitä voittaa, mitä häviää?
Itse tykkäsin Wahoo Roamin navigoinnista enemmän kuin Garminin. Wahoo vaihtui kuitenkin Garminiin, koska Garmin muodostaa oman ekosysteeminsä ja navigoin aika harvoin.
Moi!Noviisi kyselee kuinka edge 540 toimisi meloessa.Ilmeisesti joutuisi hankkimaan ToPo kartan.
Edge on pyöräilyyn tarkoitettu eli ei varmaan hirveen hyvin toimi. Kellot on sitten melontaan tarkoitettuja.
Ei Edge tiedä onko se veden vai maaperän päällä, mutta kuitenkin kompromissi melontaan.
Suojapussi tai minigrip-pussi ja kiinni jotakin kelluttavaa kiinni jos sattuu lipsahtamaan. Kartta-aineiston voi joutua vaihtamaan sopivampaan missä näkyy hyvin vesistöt (openstreetmap?). Ottaisin myös kaikki navigointiohjeet pois käytöstä eli seuraa itse karttakuvaa ja valmiiksi piirrettyä reittiä. Ainakin 530 akunkesto on max luokkaa 8h vaikka gps-päivitysväliä harventaisi, mutta virtapankki kulkee helposti mukana.
Varsinainen kartta-aineiston selaaminen Edgen avulla surkeaa minkä tekee mielummin puhelimella.
Taidan suunnistaa perinteisesti kompassilla ja paperikartalla,joka vedenpitävässä karttapussissa.Puhelimesta voi tarkentaa sijaintia tarpeen mukaan.
Mikä siinä kellossa hankaa vastaan? Pieni näyttö? Saa siihen Garminin kelloonkin kartat.
Missä kelloa pidät meloessa, ranteessako?
Joka halpa kännykkä isolla näytöllä ja vesitiiviillä kotelolla vois olla hyvä. Kännykän ruutu on kartan lukemiseen parempi kuin Garminin pienet ruudut
Ainakin 530 ruutua ei voi käyttää minkäänlaiseen suunnistamisen. Ainut käytännössä toimiva käyttötapa on laatia etukäteen tarkka reitti ja sitten orjallisesti noudattaa sitä reittiä. Jos haluaakin soveltaa ja muuttaa reittiä, niin ei tuo tulitikkuaskin kokoinen ruutu siihen sovellu. Tämä siis oma havainto omassa käytössä. :)
Eikö kelloa siinä ranteessa yleensä pidetä? Enkö nyt tajua jotain melomisesta, että melontaliikettä ei voi pariksi sekunniksi laittaa tauolle kun tarkistaa suunna?
Itse olen laiskistunut suunnistuksen suhteen sen verran, että käytän meloessa reittisuunniteluun paperikarttaa joka on meloessakin edessäni osittain aukkopeiteen päällä ja seuraan etenemistä myös kellosta. Vähänkään pidemmällä ylityksellä tämä ei tietystikään toimi, mutta saaristossa näkyy pienessäkin näytössä yleensä saaria ym kohteita, joiden avulla pysyy kartalla (tai enemmänkin niin, että voi varmistaa sijannin). Mulla on etupäiväluukun kannessa teline, jossa on garminin tankokiinnike kellolle (tähän saisi kiinni kyllä pyöräilylaitteenkin).
Itse en halua pitää kelloa ranteessa meloessa, koska aina voi tulla tilanne vaikka pelastautumisen tms yhteydessä että kelloa kolhaisee sen verran, että ranneke voi pettää. Ja usein kun päällä on kuivapuku sekä jonkin sortin melontahanskat niin alkaa olemaan kellon rannekkeen pituus aika tiukilla.
Tässä nyt taidettiin meloa eikä pyöräillä? Ja toiseksi pyöräilyssä tarvitsee ihan pikkusen eri tavalla keskittyä ajamisen eikä kellon tuijoitteluun, esim maastossa (duh!).
Mutta jos haluaa välttämättä viedä keskustelun pyöräilyyn täällä pyöräilyaiheisella foorumilla, niin saa sen kellon sinne pyörän tankoonkin jos haluaa. Ja jos kelloa tarvitse aktiivisesti seurata pitkähihaisen ulkovaatetuksen kanssa, niin sitten se on siellä hihan päällä, esim lasketellessa.
Itelläkin pyörässä edge 530 kun kello on sen verran köpö, että siinä ei oo karttoja (fenix 6s solar)
Ongelma Edge 530 kanssa. Parin päivän päästä Pirkan pyöräily, ja tänään sitten tietokone vastasi sinisellä ruudulla. Jos koitan buutata pitämällä virtanappia pohjassa sen 10 s ajan, niin Edge käynnistyy uudestaan ja väläyttää valkoista ruutua, ihan normaalisti, mutta sitten ruutu jää sellaiseksi siniharmaaksi. Pystyn esimerkiksi aloittamaan ja lopettamaan suorituksen, jopa tallentamaan sen, kun muistan ulkoa nappien painamisjärjestyksen. Mutta ruutu on koko ajan sellainen siniharmaa, eikä siinä näy mitään. Olen koittanut etsiä tietoa siitä, miten Garminissa voisi pakottaa ohjelmiston uudelleen asennuksen, tms, mutta en ole löytänyt.
Jos on ideoita mitä tässä tilanteessa voisi tehdä, niin se olisi kiva. Ei nyt viitsisi lähteä kauppaan ostoksille, ennen kuin tietää, että kaikki kivet on käännetty. Toisaalta olisi aika hyvä homma, jos saisi toimivan pelin pyörään kiinni ylihuomenna ... :|
^vähän vaikea tuohon on mitään antaa ohjeeksi, veikkaan että takuukeikka.
Kiitoksia. Taitaa olla takuut jo ummessa, on tämä minulla ainakin kaksi vuotta ollut, ehkä enemmänkin. Täytynee mennä Pirkka pelkällä kellolla, ei aivan yhtä mukavaa, mutta mennee maaliin niinkin. Eilen jäin vielä miettimään, että kun vehje päästää selaamaan tietokoneella valikoita, niin olisiko sieltä voinut deletoida käyttiksen ja asentaa sen uudelleen (?).
Voisin antaa Garminille ehdotuksen siitä, että tietokoneen kautta voisi pakottaa laitteen formatoinnin, firmwaren uudelleen asennuksen ja tehdasasetusten palautuksen. Ainakaan itse en ole löytänyt muuta tapaa tehdasasetusten palauttamiseen kuin laitteen omien valikkojen selaamisen. Ja jos ruudussa ei näy mitään, niin hieman hankalaksi menee. :) Tai jos firmwaren uudelleen asennuksen voi tehdä itse, niin sen ohjeistusta en ole "löytänyt helposti" Googlen kanssa.
Luitko jo tämän?
https://gilbertocortez.com/cycling/h...r-garmin-edge/
Hei hienoa, kiitoksia! Täytyy kokeilla. Olin eilen tuossa kohti jo matkalla Tampereelle. Nyt täytyy vähän keräillä voimia - Pirkka meni hienosti - mutta josko huomenna voisi kokeilla näitä askelia mittarin kanssa.
Jos Garmin menee reiteistä tukkoon, niin voiko sitä jotenkin putsata hallitusti jo etukäteen?
Garmin myy muuten edelleen 530:sta Amazonissa alle 200e kotiin kuljetettuna. Mun mielestä tuo on edullinen hinta laadukkaasta laitteesta.
Jos tarkoitat että reittien max. määrä (100) laitteessa tulee täyteen niin helpoin tapa putsata on liittää Edge tietokoneeseen ja poistaa ylimääräiset filut reittihakemistosta. Tuo on ärsyttävä rajoitus koska laita ei anna mitään varoitusta tai selitystä miksi uusien reittien synkkaaminen ei yhtäkkiä onnistu.
Mistä niitä reittejä sinne oikein puskee? Mulla on siellä ”miljoona” erilaista reittiä, jotkut useaan kertaan ja mielestäni en ole yhtään reittiä Garminilla tehnyt, vaan käytän Komootia.
Eipä näytä enää olevan noin halvalla.
Garmin storesta. 233e taitaa olla nyt.
En tiedä oliko tuo 199e hinta jäänyt jotenkin mun omille sivuille muistiin. No, tuohon hintaan vielä tuli minulle ja kaverille.
Niin siis tuoltahan sen juuri ostin. Viimeksi ei enää ollut. Garmin käsittääkseni myyjänä.
Ja kiitoksia vielä tästä. Sain formatoitua Garminin ohjeiden mukaan, mutta valitettavasti ei auttanut. Vaikuttaa enenevässä määrin siltä, että laitteessa on jokin fiba näytössä. Täytyy miettiä, että tilaisinko uuden samanlaisen Amazonilta 190 eur, vaiko kävisinkö XXL:stä 1030 mallin hintaan 399 eur. Onhan 1030 edelleen 2x kalliimpi, mutta isompi näyttö houkuttelisi, nyt kun muutama vuosi on tullut tätä käytettyä. No, täytyy tuumiskella, mutta ehkäpä uusi 530 on todennäköinen lopputulema. Uusi malli, 540, ei taida tuoda juuri mitään uutta minulle, ja se olisi aika arvokas myöskin...
^olikos tuo 1030 vielä vanhalla prosessorilla, eli hidas kuin etana. Joko 1030 plus tai sitten 1040.
Kovin suuta harppausta ei tehdä 1030 plussasta 1040 mutta sentään jonkinmoinen. On se parempi kuin edeltäjänsä mutta silti edelleen vähän vanhanaikaisen oloinen. Toimiva kyllä, ja ajaa asiansa.
Päädyin tilaamaan 530 Amazonilta. Lupasivat 6 työpäivän sisällä, hintaa tuli postimaksuineen 195 eur. Minulle 530 on muuten ajanut asiansa tosi hyvin, mutta navigaatio on ollut aikamoinen pettymys. Muutamankin kerran on tullut katsottua Google Maps:ista apua, kun Garminin navigaatio toimii niin surkeasti, ettei sen kanssa matka meinaa edetä ollenkaan ...
Minusta navigaatio ei osaa laskea reittiä uudelleen kunnolla. Toinen juttu on se, että jos eksyy reitiltä, niin mittari kääntää kartan jotenkin niin oudosti, että on vaikea hahmottaa missä on. Yhden kerran menin pyörän kanssa junalla vieraalle paikkakunnalle ja ajoin kotiin. Silloin navigaattori oli asettanut reitin alkupisteen keskelle junaraiteita ja ajatti minua ympäri asemaa, jotta pääsisin aloituspisteeseen, jonne ei saa mennä. Ja kun yritin etsiä mitä katua pitäisi lähteä menemään, niin kartta vaan pyöri ympyrää ja U-käännöstä piti tehdä koko ajan. Lopulta piti ajaa Googlen kanssa asemalta pois, kunnessa sitten parin kilometrin jälkeen Garmin luovutti U-käännöstön kanssa ja totesi harjoituksen löytyneen. Ja onhan näyttö aika pieni navigointiin.
Päätin kuitenkin ostaa uuden 530, koska muut ominaisuudet piisaavat minulle mainiosti. Pelkäsin tässä, että navigointi on just yhtä huono kalliimmissa malleissa, joten pitäisi vaihtaa kokonaan toiseen merkkiin. Vaan kun kellokin on Garmin, niin se nostaa kynnystä vaihtamiseen, koska nyt kaikki treenit on kätevästi Garminin maailmassa. Reitit teen joka tapauksessa Komootilla, koska en ole saavuttanut Garminin kanssa hyvää keskusteluyhteyttä myöskään reittien laadinnassa. :D
Käytätkö sitten navigointiin Komoot-lisäosaa? Lähinnä sillä, että toimiiko joku muu navigointi paremmin kuin garminin oma?
Mä suunnittelen komootilla ja koska ne synkkaus automaattisesti, ni sitten navigointiin käyttänyt vaan suoraan garminin navigointiominaisuutta.
Typerää tosiaan, että kaikki reitit puskee automaattisesti. Parempi, kun pystyis jossain valitsemaan täpällä, synkataanko juuri kyseinen reitti vai ei.