Niin ja onko xt kanssa ollu ongelmia, kun olis hyvin kohtuu hintainen vaihtoehto... Kun lukee Bike24:sta 12s m8100 vaihtajan arvosteluja niin siinä useammalla ketjun kiristäjään mennyt likaa ja se ruostuu?
Printable View
Niin ja onko xt kanssa ollu ongelmia, kun olis hyvin kohtuu hintainen vaihtoehto... Kun lukee Bike24:sta 12s m8100 vaihtajan arvosteluja niin siinä useammalla ketjun kiristäjään mennyt likaa ja se ruostuu?
Tuo 12s shimanon kitkajarrun jumi on lukemani mukaan aika yleistä. Avaus, rasvaus ja jarrun löysäys pitäisi auttaa tuohon vaivaan pitkäksi aikaa. Olen törmännyt myös yhteen kiinni jumahtaneeseen, vuoden vanhaan 11s Shimanon kitkajarruun. Omalla 10s/11s kalustolla olen ajanut useamman vuoden ilman jarrun huoltoa ongelmitta.
700km kuivalla säällä ajettuna riitti ensimmäisen m8100 kitkajarrun jumiutumiseen. Seuraavista vaihtajista onkin mennyt runko solmuun ennen jumimista eli kilsat on jääneet alle 300km ennen romutusta. Seuraava vaihtaja tulee olemaan jotain muuta kuin m8100.
Ok kiitos. Tämä pistää miettimään... Aikaisemmalla xt 11s ajelin vuosia ilman että tiesin kitkajarrun olevan huotokohde.
Mikä tämä kitkajarru on, clutch?
Olen toistaiseksi siinä uskossa että juurikin kytkin, josta häkki saranoituu.
Pitääkin tutustua jos mun 2x10 vaatii huoltoa joskus. Siinä on tuollainen vipu. Srameissa ei.
Aika hyvin sillä pystyy ajelemaan se kytkin aukikin, en ole edes huomannut eroa. Mutta kaiken kaikkiaan se pitkä häkki on herkkä vääntymään ja oikominen ei onnistu. Ja vähän vaikuttaa sille, että kun se kytkin jumittaa niin se vääntää vielä helpommin häkin kieroon sopivalla osumalla. Tosiaan edelliseen 30 vuoteen ei mennyt yhtään vaihtajaa ja nyt on kolmas m8100 menossa puolen vuoden sisään. Samoilla ajotavoilla ja kivikoilla.
Eikä se 'clutchin' huoltokaan ole kuin 10min juttu, kun sen on kerran harjoitellut.
Tätä tuli harjoiteltua jonkin verran ja en saanut toimimaan muulla kuin shimanon rasvalla.. joko ukossa vika tai sitten Shimano on onnistunut tuotekehityksessä aika hyvin.
Kokeilin anti seizeä ja slick honeytä clutchiin, ei toiminut kummallakaan pätkääkään.
Toimii Shimanon Roller Brake greasella tai Shimano nexus hub greasella.
Hyvin on suunniteltu :)
Mä laitoin SLX vaihtajan kitkajarruun tätä tai jotain vastaava rasvaa ja hyvin on pelannut. Shimanon ohjeissa suositellaan laittamaan rasvaa Y04120800 mikä näyttää olevan ns. Nexus-rasva.
Näinhän se manuaalikin opastaa: Uuden rasvan numero:Y04121000 (50 g)Rasvan numero:Y04120800 (100 g)
Jäi aikoinaan mieleen Samuli-Onen videolta mieleen missä Shimanon guru tais kertoa, että erikoisrasvaa missä on kitkaa, mutta pitääkö sitä kitkaa nimen omaan olla vai ei? No yhtä kaikki manuaalin suositus rasvoilla onnistuu ainakin. 800 loppusen rasvan specsit sanoo: lubricates and reduces friction:).
Mulla jäi huoltotoimenpiteen jälkeen (käytin Shimanon tähän speksaamaa rasvaa) tommonen pikku klappi, mikä aiheuttaa pikkasen chain slappia. Se poistuu, kun vetää häkkiä taaksepäin / ylös (kuten videossa). Pitänee purkaa tuo kytkimen neulalaakerihäkki ja selvittää sen rakenne, ei ihan tunnu liikkuvan herkästi. Sinne neulalaakerien sisään kiellettiin rasvaa laittamasta ohjeessa. Uusia kytkinpaketteja ihan kiven alla saada. Olen kokeillut säätää kytkimen kireyden laidasta laitaan sekä myös tehtaan suosittelemassa momentissa. Ei katoa ongelma. Kunhan toivun flunssasta, alan tutkia neulalaakerihäkkiä
https://youtu.be/T_7KgzwDzJs
Sent from my iPhone using Tapatalk
Siihenhän on oma rasvansa, tosin sisältö voi olla samaa kuin tuon roller grease ja nexus rasvojen:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/03...g?v=1579136259
Teknisissä nousuissa tulee käytettyä isointa limppua usein. Jos on sellaista maastoa, että joutuu väkisin ajamaan hyvin hiljaa ja enemmän tai vähemmän selviytymään.
Juu kyllä pidemmissä jyrkissä mäissä Kotkan kutsuhuuto kuuluu. Noissa halvemman pään osasarjoissa se kuuluu jotakuinkin näin: "NAPS, KRUNTS, KABOOM!" ja meno jatkuu jos ei ketju mene poikki.
On minusta vaikea kuvitella miten jollain 34/34 välityksellä mennään esim noita s1 yläpeltihaasteiden pätkiä ylös. Haluaisin ainakin nähdä videosuoritteet.
Ja siis täällä pk seudulla maastot on aika haastavia keskuspuistoissa.
^Tietenkin taas voi miettiä että miten tultiin toimeen toistakymmentä vuotta sitten, kaiketi ne mäet kasvaneet tai...
Ei ole, kyllä miehet on nykyään heikkoja paskoja. Onko sillä mitään väliä miten ennen on tultu toimeen? On tehokkaampaa edetä paremmalla kadenssilla, voit toki edelleen ostaa maasturiin maantiepakan jos et tykkää pyörittää vaan pitää runnoa voimalla. Teknisissä paikoissa missä on huono pito ei ole toivoakaan päästä etenemään pidemmällä välityksellä, vaan pitää pyörittää tasaisesti. Miksi ikinä kukaan käyttäisi isoja pakkoja jos niistä ei olisi mitään hyötyä? Itse ajan maastossa nykyisin 10-42 pakalla koska en koe tarvetta revitellä alamäessä. Eli ajan poikkeuksellisen pienellä eturattaalla. Jos esim ajaisin myös parkkia samalla pyörällä olisi pakka isompi samoin kuin etuleipä.
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
https://www.garbaruk.com/garbaruk-12...ml?category=24
Tossa olis suht kevyt päivityspaketti vanhaan 1x11 tilalle.
Sampo, paskoista tiedä mutta luulen että kyse mukavuuden halusta... Itsellä nyt maastopyörässä elämäni "veteliin" välitys 32/11-34 ja senkin hankinnan syynä ettei löytynyt 32:sta taakse... Olen joskus ajanut tuollaisella 30/10-50 kapistuksella ja ei tosiaan ollut omaan makuuni, meinasi mennä jalat solmuun. Tietenkin voi olla ettei muutaman kymmenen vuoden kokemuksella ole vielä tekniikka hallussa...
Ottakaa nyt lynkkauskarkeloiltanne huomioon, että myös rengaskoko vaikuttaa kokonaisvälitykseen. Pienempi rengas => Aina kevyempi kokonais"välitys". Paikallaanhan näillä ei pyöritellä vaan voiman täytyy myös välittyä maapalloon, jolloin rengaskoko on myös oleellinen muuttuja. Mun mielestä 1:1 välitys on 29":ssä liian raskas. Nykyinen kevyin on 34/51 ja voisin tuosta ehkä pudottaa 34/46 jos maasto ei ole kovin jyrkkää profiililtaan, mutta toisaalta kun tuo kevyin nyt tulee 12-vaihteisessa "automaattisesti" niin ei siitä pientä painonlisäystä lukuun ottamatta haittaakaan ole.
Hyvä kiitos. Mielipiteesi on tullut selväksi.
Ajoin tuossa pari viikkoa sitten täpärillä 30-50 välityksellä jyrkän hiekkaisen mäen ylös. Pito riitti juuri ja juuri rauhallisen tasaisesti pyörittäen. Jos olisi joutunut runttamaan niin siihen olisi jääty. Pärjättiinhän sitä ennenkin kaikenlaisella jopa ilman vaihteita, mutta onko se syy kituuttaa vieläkin.
Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?
Joskus kauan kauan sitten, kun olin "nuorena" maastopyöräilijänä MTBCF:n "kovien kuskien" kanssa lenkillä minua opastettiin, että ei saa laittaa liian kevyttä vaihdetta teknisiin paikkoihin, koska muuten häviää pito. Silloin noiden oppien mukaan ajaminen tuntui toimivan hyvin.
Jos ei muuta, niin tosi hassun ja tehottoman näköiseksi maastopyöräily on joidenkin kuskien tapauksessa mennyt, kun poljetaan 90 kadenssilla 10 km/h ja koko ajan persus penkissä. IMO.
^ ja ^^ vaikuttavat siltä, että jonkun pitäisi kirjoittaa "Velominati for MTB" -säännöt. :rolleyes:
Nii tosiaan toi talutus trailiajossa on jotain mitä en itse itseltäni suvaitse. Eli jos ajossa käy jalka maassa niin sen katso omalta osaltani epäonnistumiseksi. Ei siitä koko ajokokemus pilalle mene, mutta sen tietää että samassa kohdassa parantamisen varaa on.
Ja voihan sitä tosiaan trial hyppiä vaikka 10km. Ei tarvi koko voimansiirtoa mihinkään.
Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?
Koska mulla on keskinkertainen kunto, ymmärrän hyvin pienten välitysten tarpeen, kun kihnutetaan väsynein jaloin jotain Kinahmia tai vastaavaa ylös - puhumattakaan oikeista vuorista. Hesan keskuspuiston juurakkoisissa pättäröissä monasti pienimpien vaihteiden välttely ja vauhdin ylläpitäminen toimii paremmin mun kokemuksen mukaan.
Noilla vanhoilla opeilla meidän perheeseen poljettiin yksi XCO D23 Suomen mestaruus. Siihen aikaan maastureissa oli kolme ratasta edessä ja yhdeksän takana ja valmentajien ohjeet kuului niin, että edestä pikkurattaalle vaihdetaan vain äärimmäisessä hädässä. Sen aikainen 22/32-välitys oli melkolailla sama kuin 32/50 nykyään ja silloin kiekkojen halkaisija oli pienempi eli ei kevyet välitykset ole mikään uusi juttu maastopyörissä. Kevyimmistä vaan luovuttiin hetkeksi aikaa, kun samaan aikaan kiekkokoon kasvaessa ensin tuli standardiksi 2x10 ja sitten 1x:t.
Muuten mä olen ihan väärä henkilö kirjoittelemaan mitään sääntöjä, koska mulla ei ole vuosikausiin ollut vaihteita maasturissa. Jotkut Kepu-mäet, jotka aikoinaan ei mennyt vaihteellisella täysjoustolla polkien ylös, menee nykyään täysjäykällä ja 32/18-välityksellä suhteellisen helposti, joten väittäisin, että aika paljon on kyse myös siitä, että mihin on tottunut.
Paremmaksi kuskiksi ei ainakaan tulla sillä, että fakkiudutaan ajatteluun, jossa oma tapa on ainoa oikea. Siksi kannattaa kokeilla myös toisenlaisia lähestymistapoja. Jos olet tottunut mahdollisimman pienellä vaihteella ja korkealla kadenssilla sitkutteluun ja sitten, kun tulee eteen se kohta, josta sillä tapaa et pääsekään polkemalla ylös, toisenlaisen tekniikan kokeileminen saattaa yllättää positiivisesti.
Jos vapaaratas on XD (eli pakan pienen ratas 10T), niin ei taida olla kuin 11s ja 12s -pakkoja tarjolla. HG-vapaarattaalle toki saa. En usko Eaglen takavaihtajan toimivan minkään 9/10 vivun kanssa. Ja onhan vaihtaja se muutenkin tarpeettoman iso jos pakassa ei ole suurta ratasta. Möisin pakettina pois ja tilalle esim Deore 10s ja pakaksi 11-36, 11-42 tai 11-46 mielen mukaan. Vanhemmat 10s takavaihtajat ei noihin 42/46 pakkoihin taivu.
Siitä on muutama vuosi, kun viimeksi ajoin maasturilla. Kyseisessä pelissä oli 26-tuumaiset renkaat, triplakammet 44-32-22 ja takana 11-34. Kevyintä (22-34) välitystä tarvitsi kohtuullisen usein, kun ei aina ole intoa käyttää suuria tehoja/vääntöä ylämäissä. Luulisi, että vaikkapa tavoitteellisesti kuntoa kehittävä ajaa esim. palauttavia päiviä kevyesti pyörittelemällä. Tuosta maasturitriplasta, jonka voimansiirto oli SRAM/Shimano-yhdistelmä, jäi sellainen muistijälki, että se oli loistava niin toiminnaltaan kuin välityksiltäänkin. Nuo välitykset itse asiassa sopisivat melko hyvin myös gravel-pyörään, tosin 44 eturatas saisi olla hieman isompi, esimerkiksi 50.
Olen kauhulla seurannut uusien takapakkojen hintoja. Kun on tottunut maksamaan 20-40 euroa takapakasta, niin yli satasen hinnat tuntuvat kovin kalliilta peruskulutusosista.
Mulla oli Sram GX 1x12 Eagle täydellinen voimalinja vuosimallia 2017.
Vaihdoin ensiksi liipasimeksi Shimano XT:n, ja hyvin toimi kaikilla vaihteilla ei ongelmaa.
Seuraava päivitys oli vaihtajaksi XT, kaikki toimii yhä hienosti.
Edessä nyt AbsoluteBlack oval 30T.
Ulkomaiselta foorumilta luettua: Mikäli käytössä on Sram-pakka, niin täytyy käyttää Sram-ketjua.
Joten Shimpan ketjulla en ole koittanut, kun hyvin toimii noinkin.
12 ketjut ja pakat, varsinkin Sramit, kestää kulutusta. Oma kokemus + taulukot.
Eli vaikka hinta on kova niin kilometrejä tuntuu irtoavan myös.