okei! mites sitten ajelu siirtymillä riittääkö vastus? metsässä en itse koskaan käytä toista eturatasta mutta siirtymillä kyllä tulee käytettyä eli montako piikkiä kannattaa olla edessä? takana on se 11-40T pakka
Printable View
okei! mites sitten ajelu siirtymillä riittääkö vastus? metsässä en itse koskaan käytä toista eturatasta mutta siirtymillä kyllä tulee käytettyä eli montako piikkiä kannattaa olla edessä? takana on se 11-40T pakka
^itse ajelen tollaisella takapakalla ja edessä 32t ovaali ja tuntuu riittävän siirtymilläkin helposti yli 30 nopeuksiin
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tolla voi laskeskella:
http://www.gear-calculator.com/#
Mulla on nyt 32/10-42 ja pienempää kanssa laittamassa ettei tolla isoimmalla rattaalla joudu niin paljon ajamaan ja tiellä ei ole tainnut tulla kertaakaan tilannetta ettei välitykset riitä. Johonkin alamäkeen ehkä mutta eipä noissa vauhdeissa tule enää poljettua. 32/11 (27,5-tuumainen rengas) antaa esimerkiksi kadenssilla 90 nopeutta noin 35, sitä voi sitten pohtia riittääkö se. Kaksysillä sitten vielä enemmän.
Läskissä mulla on 30x11-42 ja Pirkanpyöräilyn 134km meni 27.3km/h keskarilla, eikä ollut ongelmia välityksien kanssa. Sitä voi tosiaan miettiä, että riittääkö vai ei ne välitykset :)
no juu eiköhän nuo riitä! lähinnä mua mietityttää että miten esim. tekniset maastot ja teknikset ylämäet menee? että mikä olis se paras jossa tekninen ajo ja tie siirtymät olisi parhaiten balanssissa. eine siirtymät kumminkaan tärkeimpiä ole ja niillä ajelee paljon vähemmän että mulle tuo maastoajo onse pääjuttu että ei olis liian raskasta ja jäis sellaset ylämäet vetämättä mitkä aikasemmin päässyt
32t + 11-42 toimii mun mielestä jos missä vain. Jos ei aja kisaa, niin 30t + 11-42 on minusta ehkä paras Suomessa. Jaksaa ne Tahkon pitkät ylämäetkin helpommin.
Ota ovaali 32t, vastaa ylämäessä 30t ratasta ja muuten 32t
http://www.aika-ajo.com/testit/osymetric-ratas/
Tossa selostusta. Google auttaa aika usein nopeasti.
Tarkoitus olisi laittaa tulevaan maantiepyöräprojektiin 1x11 voimansiirto. Mikä olisi helpoin budjettiratkaisu? Onko vain järkevin ostaa esim. Shimanon 105 osasarja ja vaihtaa eteen NW-ratas? Esimerkiksi nuo AbsoluteBlackin CX ovaalirattaat ajaisivat asiansa varmaankin?
Toinen vaihtoehto olisi SRAMin Rival 1, mutta tuo on ymmärtääkseni pelkästään levyjarruille, joten ei tule kysymykseen. Tällä hetkellä projektiin ei löydy muuta kuin runko + haarukka, joten tuo Shimanon kokonainen osasarja toimisi siinä mielessä hyvin. Tulisi kaikki tarvittava kohtuulliseen (~400€) hintaan.
Mulla on Rival1 kammet ja takana Shimanoa (10x Ultegra). Hienosti toimii.
Riippuen mikä kasetti saa vähän miettiä montako piikkinen edessä.
Kampien kanssa ostin 50 hampaisen (Rival orkkis) mutta en jaksa kaikkia mäkiä ylös.
Nyt 42 AbsoluteBlack ovaali ja riittää kotimaassa hyvin. Välitykset kyllä loppuu vähän yli 60 km/h jos se jollekin olisi ongelma ;)
Hienoa että 11-osia alkaa saamaan jo säästöbudjetillakin. :)
https://www.bike24.com/p2164070.html
Ps. Bike24 näyttää myytävien MTB-pakkojen lukumäärät seuraavasti: 9-V 12 kpl, 10-V 22 kpl, 11-V 20 kpl ja 12-V 2 kpl.
Voiko 10-ketjun Shimano-tapilla jatkaa Sramin 11-ketjua? Sattu pieni moka niin on yhtä lenkkiparia ehkä lyhyt ketju, toimii kyllä nytkin. Pikaliittimellä jos laittaa niin tulee vaan ne kapeammat levyt liittimien väliin mutta ei käsittääkseni haitanne. Ei vaan jäisi varalle yhtään liitintä niin tapilla ennemmin.
Internetissä on tieto vähän levällään, onko täällä joku laittanut shimpan vanhaan kymppihubiin 11-pakkaa? Ilmeisesti joku malli menisi. Lojuu tuossa nurkassa ihan ok kiekkopari mutta uudessa filossa on Force1.
Alunperin oli Sramin GX, mutta pakan vaihtumisen myötä takavaihtajaksi vaihtui XT. Tuo 46:n näyttää siltä kuin takapakkaan olisi asennettu sirkkelin terä. Mutta hyvin se on toiminut.
Mun pointti on nimenomaan se, että olin tottunut 29:n 3x vaihteisiin, joissa pienin etulehti on 22:nen, takana suurin 36. Siirtyminen 1x:ään tapahtui liikoja pohtimatta. No sitten ekojen lenkkien oli otettava laskin kouraan ja laskettava välitysten suhteet. Suosittelen muille tuota harjoitusta ennen kuin ostaa pyörän, etenkin jos tottunut veivaamaan tiukkoja mäkiä 22/36-tasoisilla välityksillä. Nyt on uusi pyörä mieluinen, mutta budjetti paukkui päivitysten myötä.
Eikö GX pelittänyt 46:n kanssa?
Toimiiko noi Sramin takavaihtajat 46 kanssa? Itse olen rakentamassa XC-pyörää mihin mietin Sunracen 11-46 takapakkaa. Varastosta löytyis vähän käytetty Sramin 11v Gx takavaihtaja ja vipu. Sram:han määrittelee noi takavaihtajat 42 asti. Onko kenelläkään kokemusta?
Kuinkas nuo Shimanon 105-vaihdevivut toimii, jos setupista haluaa 1x11? Eli eteen NW-ratas ja etuvaihdevipu toimii pelkästään jarruna? Eli kysymys siis lähinnä se, että onko vaihdevivussa jotain klappia / löysää tms., jos vaihdevaijeria ei ole kytketty?
Tuollainen tuli eilen interwepissä vastaan..
http://www.wolftoothcomponents.com/c...am-and-sunrace
Ja mitä Lontoota ymmärrän, niin pitäisi toimia sram 11 vaihtajien kanssa
Mielessä on nykyisen Colnago vm2014 cyclon 1x konversio. Samalla olisi hankinnassa uudet kiekot ja jarrutkin voisi päivittää.
Harkinnassa olisi hankkia Sramin 1x11 Rival tai apex setti mutta näin aloittelijana on paljon kysymyksiä joten voisikohan joku auttaa mäessä...
- Ilmeisesti uusi BB pitää hankkia kun nykyinen on Dura-Ace 9700?
- Uusi vaihtaja toimii 1x10 takapakalla mutta jos hankin uudet kiekot niin saakohan tuohon runkoon kuitenkin 1x11 XD sopivan kiekon (ainakin actionsports.de saa pikalinkulla 5x100 ja 5x135 uuden dt swiss 240 Stanin vanteilla ).
- Nykyrungossa on avidin BB5 levyjarrut post mountina. Meneeköhän nuo sramin direct mountit sitten suoraan runkoon kiinni (kuten nimi kertoo) ja pelittävät sitten ongelmitta?
En tiedä onko ollu juttua jo, mutta M8000 11-42 ei tiputa ketjua taaksepäin polkiessa niin helposti, jos on SRAM PCX1 ketju. Shimanon ketjulla tiputti noin kierroksen taakse polkiessa, kun taas SRAM ketjulla menee melkein kaks kiekkaa :-) Eipä iso juttu, mutta silti. Oli ketjun uusimisen aika, joten kokeilin, kun yhdessä youtube videossa kehuivat SRAM ketjua paremmaksi.
Shimpan M8000 1x11 setti Farleyssa on ollut kuin unelma. Kaikki pelaa todella herkästi kelistä riippumatta. Vaihtaminen todella nopeaa ja tarkkaa sekä ylös/alas voi vaihtaa monta kerrallaan! Erityis huomiona haluan vielä sanoa, että setti on edelleenkin säätämättä. Olen ajanut talven->kesän->syksyn ja nyt lähtee uusi talvi. Ei mitään säätöä sen jälkeen kun Suvala laittoi paikalle. Ihan uskomaton setti. SRAM seteillä en ole ikinä törmännyt vastaavaan-->aina säätämässä. Täpärissä vielä SRAM ja tulen hulluksi kohta! Pakko talvella päivittää M8000 tai loppuu ajo koko pyörällä kohta.
Samaa teki KMC:n ketju. Ratkesi tosiaan Sramiin vaihtamalla, joten voin varmistaa tämän paikkaansapitävyyden.
Itsellä alkoi M8000 setti tossa jossain välissä temppuilemaan, eikä meinaa millään saada säädettyä vaihteita kuntoon. Toiseen pyörään pistin Sramin NX sarjan setin ja omasta mielestä tuo kyllä toimii sulavammin kuin XT.
Ihan hyvin se XT toimi sen puolisen vuotta, mutta mielestäni silti Sram on jotenkin kevyempi toiminnaltaan. Pitänee koittaa vaihtaa vaijeria tai jotain jos olis jostain pienestä kiinni.
Voipi olla jo mainittu;
Onko keksitty Sramin takavaihtajan (GX) häkkiin vaihtoehtoa/lisävarustetta estämään ruohonkorsien/oksien takertumista?
Pikku muotoilulla sais alarissan "piiloon" risuilta ja menninkäisiltä mut käsittämättömästi niin ei ole tehty...
Saattaa myös olla että ne jotka noita ammatikseen tekevät ja ajavat ovat päättäneet että se ei ole hyvä idea.
Tai sitten valtamarkkinoiden "metsissä" ei ole sellasta varvikkoo mitä meillä täällä pohjolassa.
Pikainen kysymys:
Shimano XT M8000 takavaihtajan tiedoissa ilmoitetaan kiinnitystavaksi Direct mount. Onko se kuitenkin yhteensopiva vanhojen takavaihtajan korvakkeiden kanssa myös?
Tätä vaihtajaa havittelen Surly Wednesday -runkoon:
http://www.bike-discount.de/en/buy/s...w-450082/wg_id
http://surlybikes.com/bikes/wednesday
Jos sul on vaijerin vienti takavaihtajalle kokopitkäl kuorel takasvingin sisäl,ni saatan tietää tohon avun.Itel Occami x9:l kans temppuil,ennenkö hokasin mist johtu.
Laitoin pienel nipparil "lukituksen" siihen kohtaan ku kuori tulee ulos haarukan putkesta.Ei temppuile enää.
Voiko ketjun venyminen (.5%) haitata vaihtamista vai onko uutta säätöä vajaa?
(GX 1x11)
Ööö , eihän (kait) ketjun venymisen pitäis vaihteiden säätöihin vaikuttaa... vai sittenkinkö ?Eipä oo tullu tollanen ees mieleen.Voin toki olla vää...
Osien kuluminen vaikuttaa niiden toimintaan. Lienee tapauskohtaista (käyttö- ja komponenttikohtaista), milloin kulumisen huomaa käytännössä. Voimansiirto on kokonaisuus ja sanoisin kuluneisuuden vaikuttavan silloin eniten, kun kokonaisuuteen kuuluu sekä kuluneita että uusia osia. Jos kaikki on tasaisesti kuluneet, todennäköisesti ne toimii hyvin yhteen.
Epätasaisesti on ketju kulunut Park Toolin kalulla tsekaten. Pari viikkoa sitten ei mennyt ketjun sisään, nyt välil uppoo ja toisaalla ei.
Lukasin erästä Sramin pdf:ää ja sen lopussa oli maininta 0.8% venymisrajasta, Park Tool taasen suosittelee 0.5% (11/12 v.). Ettähö...