Tyhmä kysymys mutta en ihan oikeasti tajua: jos tohon laittaa riserin niin miten se eroaa Muklukista?
Printable View
Herrasmiehen ajoasento?
Runko näyttää aika lyhyeltä ja korkealta; huomaa isoille rungoille tyypillinen leveä täytepala vaaka- ja vinoputken välissä. Lyhennetyllä rungolla varmaan kompensoidaan maastodroppitangon ulottuvuutta.
Sos just noin hyvä !😆
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Vatun hieno väri!Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Patterson
Tuo on tarkoitettu johdattelemaan minut toteamaan, että tällä voi korvata kaikki kolme nykyistä pyörää kohti fillaritoria ja saa vielä sen cyclorossinkin. All in one.
Minkäs kokoisilla läskeillä n. 172-175cm kuskit ajelee. Mukluk olis haaveissa, mutta S ja M menis ilmeisesti kumpikin mulle. Pituutta löytyy 173cm ja inseam viime mittauksen mukaan muistaakseni 79cm. M kokoinen Konan WO on testattu metsässä ja toimi kokonsa puolesta omasta mielestä hyvin.
Onhan noita droppitankoläskejä nähty jopa f-palstalaisilla.Ovat laittaneet normistongat takaisin.
Frankenvirityksiä harrasteena viimeisimpinä:
Niner EMD varustettuna Farleyn keulalla ja takarenkaana leikattu 29" 2,4 Bonty FR.
Etukiekko 29" 2.25 RR,aivan hirveä ajaa kivikko/juurakkoa
Etukiekko 26" 4,8 Bud,Fun factor lähes sama kuin oikealla fatilla.
Saldoa:En tarvitse White Brothersin joustokeulaa ja kesäkelillä semifat Niner tuntuu varsin rivakalta laitteelta.
Ugly but so what?
Itse olen 175cm/82cm ja mulla on 16" On-One. Oon kuitenkin tullut siihen tulokseen, että tuo on lyhyellä stemmillä vähän turhan pieni mulle ja oon harkinnut vaihtamista johonkin 18"/M-kokoiseen läskiin.
Jos joku haluaa vaihtaa läskirunkonsa pienempään, niin laittaa viestiä tännepäin.
Miksi ei, onhan tuossa näköjään kiinnityspaikat moiselle? Vai eikö ole tarakoita tarjolla... No btw, en itse moista koe (ainakaan vielä) tarvitsevani. Tilanne toki muuttuu jos alkaa päiväretkien sijaan tekemään pidempiä turneita. Runkolaukkua olen miettinyt, kaverilla moinen Fatboyssaan on.
http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/qy6e5ype.jpg
Tälläisen kuvatuksen onnistuin bongaamaan.
ET(eituu)-sportti ei saa maahantuotuja Hopen uudempia läskinapoja. Onkos joku tilaillut niitä EU:sta? Siis vissiin etuspesifinen etunapa, 15mm akseli ja 190:nen takanapa 12mm.
Taidan odotella jos Onniwanni julkaisee vaikka hiilariläskirungon tai jotain syksyyn mennessä, niin voisin sellaseen päivittää. Katselen noita vaihtoehtoja kuitenkin joka tapauksessa vasta syksyllä ja sitä ennen en lähde vielä myymään vaikka en tuolla kyllä kesällä oikeastaan aja.
Ilmeisesti läski-genressä on kysyntää napavaihteille, kun Rohloffikin on nyt saanut testattua onnistuneesti läskipyöriä varten venytetyn Speedhubinsa.
Jonkun Salsa on näköjään päässyt testipedin osaksi kyseisessä harjoituksessa:
http://www.youtube.com/watch?v=T8rSwlQg6Iw
Itse turina tuosta läski-speedhubista vajaan kuukauden takaa, jos ei ole aikaisemmin sattunut silmään:
http://www.rohloff.de/en/news/news_r...kes/index.html
Itse mietin puoli vuotta sitten samaa ja päädyin S-kokoon. Ratkaiseva tekijä oli standover, joka M-koossa olisi ollut jo liian iso mulle. Pituutta 174cm ja inseam ~81cm. En tiedä missä asut, mutta Keravalla pitäisi Lundbergilla olla M-koko liikkeessä esillä ja S löytyy tarvittaessa kokeiltavaksi omasta varastostani.
Kiitos tiedoista. Varsinaissuomessa vaikutetaan. Foxcompissa on M koko hyllyssä. Olis vaan hyvä, että pääsis koittaa molempia. Tilanne on se, että kun nuo on myyty niin kesällä ei enää kannata haaveilla vaan syksyllä saapuu joitain pyöriä. Pieni rahoitusongelma on vielä ratkaistava.
Minä ostaa räväytin L koon Muklukin raamin 180,5/85 mitoilla 20" On-Onen seuraajaksi. Pikkasen isompi, mut eipähän tarvi set back tolppaa ja kilometrin mittasta stemmiä, niin kun M koko. Ennen ekaa lenkkiä hirvitti, et nytkös tuli liika iso, mut lenkinjälkeinen poskien pakotus kertoi muuta totuutta, eli nappi minun setuppiin ja ruotoon. 60mm stemmi vaihtuu vielä 45-50mm ja avot. Stongana Answerin 20/20. Meinasin hairahtua M kokoon, mutta onkeksi en. Pikkasen nopempi ohjaus, kun Fattyssä. Molemmat mahtavai All Mountain henkisiä pommittajia. Yks lenkki vasta takana, joten lisähavaintoja luvassa.
Itsellä pituutta 172 cm ja inseam 78 cm. Ostin S-koon Mukluk 3:sen marraskuussa. Istuu todella hyvin. Olen kokeillut M-koon Muklukkia myös, toimii sekin. Melko pysty ajoasento tuossa on, mutta sopii mielestäni pyörän luonteeseen. Saattaa olla että pidempää stemmiä koitan jossain vaiheessa.
Oot ollu Fattyyn ilmeisesti tyytyväinen? Se on mulla plan b jos missaan nuo jäljellä olevat Muklukit. Englannista sais ilmeisesti pyörän ihan kohtalaisen nopeesti. Paikallinen kauppias tarjos suoraan varastosta Spessua, mutta jotenkaan ei säväytä niinkuin Salsa? Syksyllä oikeesti olis läskipyörälle vasta enemmän käyttöä, mutta täällä kun kuumeen kourissa taistelee niin kaikki pitäis saada heti.
^Jos Syksyyn meinaa pinnistellä, niin sit ehottomasti jo -15 mallistosta suoraan joku. Itellä uudessa raamissa loivakeulanen teräs kovaperä 29" ja ei se kyllä anna samoja hymyjä, kun läski edes kesällä. Itse pidän tuota loivaa keulaa ehdottomana läskissä. Jos on Salsaan rahat osta se ennemmin, kuin One. Ajettavuus aikas samalla viivalla molemmissa ja luonne hyvin samankaltainen. Salsan vanteet on paremmat ja monikäyttöisemmät. Saa talvella paremmat leveydet leveistä kumeista, mutta silti 4" toimii kesällä hyvin. Rullamitalla katottuna takahaarukoissa ei ole paljon eroa, mut Salsaan mahtuu todistettavasti Lou ja Bud 82mm vanteella ainakin yhdellä eturattaalla ja On-oneen Bfl. Salsaan menee 29+ kumit Onesta ei faktaa minulla. Salsa sopii suoraan retkeilyyn paremmin, jos tavaraa tarvii raahata mukana. Fattyssä 2X10 vaihteisto ja halvemmassa Munklukissa 2X9. Onhan noi eri hinta luokassa erotuksella melkeen ostaa Fattyyn vaikka toiset vanteet. Minusta kannattaa kokoa speksailla sen mukaan, ette tarvi yli 60m stemmiä laittaa noihin loivakeulasiin pullukoihin.
Mm...
Ei Fattyssä muuten mitään vikaa ole mutta sitä ei saa kovin helposti yhtä monipuoliseksi kuin esim. Muklukkia, mutta hintaerolla ostaa jo vaikka mitä päivitystä pyörään jos perinteinen ajelu on sitä mitä pyörältä haetaan. Muklukin hintaluokassa ostaisin jopa Fatboyn jos Muklukin monipuolisuutta ei haeta. Toisaalta myös Pugsleyn saa kohtuuhintaan siitä Fattyn ja Muklukin/Fatboyn välistä.
Fatty hissitolpalla ja kuitukeulalla on aika bueno... tosin sen putsaaminen on perseestä (kuitukeula kyllä helpottaa asiaa). Siinä mielessä perinteisempi top tube -ratkaisu olisi mieluisampi :D
Toinen kiekkosetti olis toivelistalla, kapeempana, ja kevyellä rengastuksella. Fattyn orkkisvanteet + Floaterit on kuitenkin kiva yhdistelmä sopivalla säällä.
Fatboy olisi hauska päästä testaamaan, niin paljon on sen geon kopiontia 29" mollittu, että onko noissa mitään perää. Hinta tuossa on veistetty ihan kohdalleen tuskin -15 mallit enään irtoo samaan rahaan ja näikö geometria kokee muutoksia. Itse en tuosta keulan jyrkkyydestä perusta tuossa Spessussa. Gripparit suoraan minun makuun kyllä täsmää.
Oma toisen rungon osto oli helppoa koska Munklukkiin sopi palikat suoraan vanhasta ja loiva keula löytyi. Munklukki samoilla osilla painoi aikas tarkalleen samat, kuin Fatty kuitukeulalla.
Sitten ei kannata unohtaa runkosetistä rakennusta, jos on vanhaa osaa ja/tai vahvat mieltymykset palikoista. Hinnassa ottaa varmaan jonknverran turpiin, mut saapahan mitä haluaa.
^Ekös hissitolppaan kannata ostaa joku liskon nahka kortsu tai laittaa sisurin pätkä, niin ei tartte aina kiillotta?
Kapeampia kiekkoja halajaville suosittelisin ensiksi kokeilemaan 47mm kehällä olevaa takakiekkoa.Paksupöörä kulkee selvästi kevyemmin ja mutkiin ajo sujuvammin kuin esim RD:lläVetopitoa löytyy riittävästi eikä peräkään tunnu ylikovalta.
Ulkonäöstä en sano mitään mutta kuka noita metsässä jaksaa ihailla.
Etusena 47mm varsin nopea ja kiva mutta itse ainakin haluan pysyä täpärikuskien vauhdeissa mukana kivikko alamäessä siksi edessä aina 4.8 Bud RD:llä.
Salsa 3 hub by formula. Onko sulla huollettavissa ? Olin jättäny 5 päiväksi ajamatta niin oli juminu. Lirutin Teflonöljyä juuresta ja sain sen taas pyöriin.... lopun alkua...? Miten tuo puretaan vai onko työkaluista paras taas se Visa-avain?
Salsan leimalla oleva vapaaratas ei huollettavissa mutta siihen käy myös Trekin oma Formulan valmistama samanlainen vapaaratas.
Ei tarvitse tilailla mistään kauempaa Salsan leimoilla olevaa.
Työkaluja tarvitaan 2 kpl peltiavaimia,massavasara ja 11mm kuusiokoloavain tai hätätilassa vastaava tuumamitalla oleva.Roippeet löytyy varmasti jokaiselta trek dealeriltä.Ovatten varmasti peruskauraa huoltohemmoille.
Kiitos jälleen kerran Zipo. :)
Muisti palaa pätkittäin...... Huolto-ohjelinkki löytyy Los Querravas topiikin viestistä 699.
En osaa linkata mobiililaitteella,sorry.
Edit:Vapaaratas voi olla tosi tiukassa momentissa tehtaan jäljiltä,Laitoin kuusiokoloavaimen kiinni ruuvipenkkiin ja väänsin kehästä jotta aukesi.
Ei kannata ajaa ennenkuin korjattu,sillä todnäk fixiversiona hajoaa takavaihtaja ja korvake.
Salsan virallinen kanta on että "Mukluk 3 vapaaratas ei ole purettavissa", mutta oikeasti tuon purkaminen on helppo homma, mitä nyt irtokuulien kanssa pitää olla vähän skarppina.
Muk 3 vapari lähtee irti 11 mm kuusiokoloavaimella, normaali oikeakätinen kierre (ensin toki laakerit ja akseli purettava, kuten zipo jo kertoi, peltiavaimet & vasara). Vapaaratas puretaan erikoistyökalulla ja tässä vasenkätinen kierre. Kannattaa höllätä tämä vaparin rungon kierre kun vapari on vielä kiekossa kiinni.
Itse rälläköin tuon erikoisavaimen enon pajalla vanhasta niittokoneen terästä, kun reissun päällä alkoi kynnet lipsumaan ja ajamaan piti päästä. Joku Shimanon vapaaratasavain kuulemma sopii tuohon Formulaan, mutta tosiaan tuollainen sopivan kokoinen kestävä lattarauta toimii myös hyvin.
Huoltona putsaus, tölskäytyneiden kynsien nurkkien varovainen siistiminen viilalla ja kevyt voitelu.
Itse pähkäilin samojen runsaiden vaihtoehtojen välillä, tosin mukana taisi olla vielä 27,5/29" täysjousto häiritsemässä.
Kävin kuitenkin testaamassa Spessun FatBoyn ja myyjä sai vakuuttuneeksi läskin ominaisuuksista.
Krooninen rahapula pakotti kuitenkin kääntymään toisen merkin puoleen ja tilasin XXL:n verkkokaupasta Whiten FAT Pron.
Jokuset maastolenkit on pyörällä heitetty ja renkaat olen vaihtanut kevyempiin ja "herkempiin" Surly Knardeihin.
Vanteet(etuvanne) on joutunut jo kevennysporan alle. Tanko vaihtunut vanhaan Demo 7n riseriin ja lukkopolkimetkin on tullut asennettua. Hyvinhän tuo kulkee eikä ihan mahdottomia painakkaan.
Osasarja on varsin kelvollinen(X5/X7/X9) ja kun geometriaa tarkastelee lähemmin saattaa huomata sen olenvan lähes identtinen Salsa Muklukin kanssa. ;-)
^Kyllä se erilailla pitää. Mulla vaan vaivaa vieläkin sillön tällön se vapaa rattaan takertelu rullaillessa. Täytyy repiä akseli tutkittavaks, kun saa nää muut kiireet ohi.
Tuolla ameriikan foorumilla olivat huomanneet yhden syyn mikä aiheuttaa noita linkkuongelmia: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/one...on-914639.html
Napojen akselit saattaa olla hieman liian pitkiä jolloin pikalinkku ei kiristä oikein. Tuon säikeen aloittajalla on etunavassa liian pitkä akseli ja takana tasapainottavasti hieman liian lyhyt :)
Ettei olisi etusessa akselin päätykorkki kiertynyt auki?
^Minulla takapäässä kiertyi auki. Kierre liima auttoi.
Pesin tänään Fattyn ja tsekkasin omasta nuo akselien päät. Edessä akseli on lähes haarukan mittainen, varmastikkin oikeassa mitassa. Takana akseli taas voisi olla pidempi, kummallakin puolellla n.1,5mm-2mm vajaa.
Tässä ratkaisussa liikutaan teknisellä tasolla lähellä tukikeppiluistelun mestarikansaa
https://lh4.googleusercontent.com/-3...-no/haitek.jpg
Tilasin tuolta: http://www.cyclesportsuk.co.uk/
Sent from my iPad using Tapatalk