Mä en ihan ymmärrä mitenkä itselle mittojen osalta sopiva pyörä ei olisi riittävän nopea ryhmälenkeille jos jokin muu about vastaava olisi?
Printable View
Mä en ihan ymmärrä mitenkä itselle mittojen osalta sopiva pyörä ei olisi riittävän nopea ryhmälenkeille jos jokin muu about vastaava olisi?
Canyonissa ei sit oo kiinnikkeitä kuin parille pullotelineelle ja lokareille (jos sellaista matkailua suunnittelet, jossa kiintee tarakka olis tarpeellinen).
41-milliset kumit siinä on tällä hetkellä. Eteen menis isompikin, taakse ei. Hyvin kulkee :)
Entä miten on syntynyt mielipide, jonka mukaan Rove olisi kova?
Staggler kovin ku mullon semmone!!1 paitti ettö vasta runkosettinä , mutta kovaa menee jo telineessö
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Ensiksi, huomasin että meni tämäkin aivan väärään lankaan, tai itseasiassa tavallaan foorumiinkin. Mutta koska ruskeet on jo housuissa, niin antaa nyt vielä kerran mennä vastauksen verran..
Noh, ehkäpä argumentoin huonosti aikaisimmassa viestissä.
Noitten kolmen teräsrungon kohdalta nimenomaan laiskemman geometrian, rungon, vanteiden ja osittain osasarjankin kohdilla mietein käyttäytymistä vauhdikkaammassa ajossa, kun ei teräsrungosta ole kokemusta muuta kuin ratafillarista ja sinkulamaasturista.
Straggler on mielessä eniten noista kaikista pyörinyt, tarttee varmaan käydä Turussa koittamassa, miltä se maistuu omaan persukseen. Ja sitten päättää sen ja Canyonin/Rosen välillä.
Mitä roven matkakäyttöön/brevet käyttöön tulee, niin mainittavan verran on tullut vastaan tuolla maailmalla seikkailijoiden alla. Samaa pätee Genesikseen. Suomessa vähemmin.
Omaa brevet käyttöön riittää väliaikainenkin tarakka, tai isompi satulalaukku, ei siis varsinaista retkimatkailua näköpiirissä, joten Canyonkaan ei olisi tubuksen setillä mitenkään poissuljettu.
Nimimerkki Ulkorengas ilmeisesti mielsi adjektiivin "kova" tarkoittavan sanamukaisesti sitä mitä se tarkoittaa, eli "kova" = epäjoustava = epämukava. Mutta tässä tapauksessa tarkoitettu merkitys lienee toinen... :)
Jaa, kova olikin = hyvä?
Straggleria huudetaan täältäkin. Itellä ollu nyt pari kuukautta toi, ja reilun tonnin ajanu. EI mitään ongelmaa, 35mm pasela alla ja menee lenkit ja pidemmätkin tourit. Ehkä nopeille lenkeille hankintaan toinen kiekkosetti, mutta saa jäädä ens kevään harkintaan/hankinaan. Suosittelen.
Crosshairs GG-moodissa. Syssyn hupikrossit kun alkaa, niin sitten taas kapeempaa ja karkeempaa kumia alle ja pullotelineet irti... :) Kävi vaan niin, että vaikka uusiin kiekkoihin speksaamani DT R440-vanne on vaan sen millin tai kaksi Open Prota leveämpi, niin menee X'plor sen verran muhkuksi, että chainstaytä käy vähän ahistamaan. Vielä kun R440 olikin näköjään tubeless-yhteensopivaksi tehty (vaikka missään DT ei sitä sellaisena mainosta), niin tulee krossikiekot noista syksyksi ja pitää vaihtaa vanhempien kiekkojen loppuun ajettu takavanne, jotta saa Clementit takas niille. Oon muuten muutenkin sitä mieltä, että Open Prota parempaa vannejarruvannetta ei GG-touhuihin ole, jos haluaa sisureilla ajella. Matala holkitettu vanne, jossa on ohuempi materiaali kuin näissä uudenaikaisissa holkittamattomissa, on huomattavasti pehmeäkulkuisempi ja läpiholkitettuna vannetyöt on iisejä, kun nippelit ei karkaile vanteen sisään.
Mun korvaan Vradin tarpeet kuulostaa sellaisilta, että en kokonaan sulkisi pois jotain Space Horse tai Cross Check -tyyppistä vaihtoehtoa. Vai olikse oikeesti niin, että nykyään ei kukaan enää edes harkitse muuta kuin levareita? (Olen sitten totaalisen jäävi, joten no further comments tähän asiaan...)
https://farm4.staticflickr.com/3916/...b01f814c_b.jpg
Panaracer Pasela TG? Paselaa saa mm. Pelagosta. Ei käy kylläkään ilmi, onko taittuva vai ei.
http://pelagobicycles.com/components...er-pasela.html tai http://www.bike-mailorder.de/Bike-Te...fen-Draht.html
Tai sitten Challengen Almanzo, joka ei kylläkään ole varsinaisesti halpa?
http://www.wiggle.co.uk/challenge-al...-tubular-tyre/
Musta se, että meneekö vanteelle kuinka helposti tai ei, riippuu eniten vanteesta. Noitten modernien tupelessvanteiden kanssa saa tapella kaikkien renkaiden kanssa ja Open Prolle menee melkein heittämällä mikä vaan..
Kiitos vinkeistä!
Samantapaisella asialla, etsin vaimon uuteen cyclocrossariin (levyjarru Trek) työmatkarenkaita. Nykyiset Marathonit ovat aika raskaat ja kuviota melko vähänlaisesti. Pitää olla kunnon pistosuojaus, koska vaimo ei ryhdy sisuria vaihtamaan, työmatka on 15 km, josta 12 Vantaanjoen rannan hiekkatietä/hiekkapolkua, loput asvalttia, jossa pistoja saattaisi tulla helpommin.
Onko Paselan kestävyydestä kokemuksia?
Almanzon kuvauksessa "A thin, hand applied flat-protection layer (Challenge PPS) adds some security without sacrificing weight or ride quality" saa epäilemään, ettei pistosuojaus kestä näihin tarpeisiin.
Tänks. Kyllä mä olen tohon kovasti tykästyny ja kai se on hyvä ollut, kun ei ole muutamaan vuoteen tarvinnut mitään päivittää. Loppuun ajettua kuluvaa osaa on vaan vaihdettu uuteen samanlaiseen sitä mukaa, kun on ollut tarvis. Geometria ainakin natsaa mun makuun kuin hanska sekä mittojen, että ajotuntuman puolesta ja se on musta kaikkein oleellisinta.
40,5 mm on varmaan aika lähellä totuutta. Open Prolla noin 39. Vanhetessa venyy vähän ja edelliset oli varmaankin sen 40 mm Open Prolla siinä vaiheessa kun kuvio oli ajettu sliksiksi.
Joo... Munhan käyttö ei ole "kovaa", kun oon tällainen vanha ja mukavuuspainotteinen kuski.. ;) Ei mulla mitään erityismieltymystä kapeisiin vanteisiin ole, mutta kun on rajallinen rengastila käytettävissä, niin iso rengas ja kapeampi vanne on musta GG-käytössä mukavampi yhdistelmä kuin leveämpi vanne ja kapeampi rengas. Se pitää kyllä paikkansa, että jotkut renkaat myös muuttuu profiililtaan leveämmällä vanteella turhan kulmikkaiksi. Haittaa lähinnä asfaltilla ja kovalla alustalla ajaessa, kun rullaavuus huononee ja ohjaus rupeaa kaatumaan. Esimerkiksi toi 40-millinen X'plor on musta kivemman tuntuinen ajaa Open Prolla kuin tolla DT:llä, vaikka eihän sekään nykymittapuun mukaan ole mitenkään leveä. Jollain 25-millisellä vanteella ei olis toivoakaan, että mahtuisi Gunnariin. Muutenkin toi 40-millinen on musta jo Open Prollakin niin iso, että on siinä ja siinä muuttuuko fillari liian maasturimaiseksi.
Profiililtaan kapeilla ja korkeilla krossikumeilla (esim. Challengen Grifot) leveä vanne olis varmaan perustellusti parempi - paitsi ei ehkä poikkeuksetta tubeleksena, koska leveä vanne/kapea rengas -yhdistelmä on blurppausherkempi ainakin just eilen ilmestyneen CX Magazinen artikkelin mukaan. Mutta kun en jaksa ihan hirveesti säädellä jarruja kiekoista toisiin vaihtaessa, niin nyt mennään toistaiseks ainakin pelkästään noilla suunnilleen perinteisen levyisilla.
E: WTB:n uutta ChrisCross-vannetta tekis ehkä mieli kyllä krossikäyttöön kokeilla, kun ei ole yhtä järjettömän hintainen kuin Hedin Belgium Plussat ja muut ja sitä sais näköjään ihan Bikeshop.fi:stäkin. Lisäksi ERD on sellainen, että saisi kaiketi ruuvattua Open Pron tilalle suoraan samoilla pinnoilla.
Kiitos tiedosta. Itse käytän Stragglerissa AM-kestäviä vanteita, 26mm ulko- ja 20.5mm sisämitta (Veltec AM-One). Stragglerin ”alkuperäinen” vanne (19mm sisämitta) on mielestäni liian kapea. :rolleyes:
27tpi Knard on näillä vanteilla ”sisäänajon” jälkeen mukavat 43-44mm leveä ja Spessun 45-700C Fatboy noin millin vähemmän. Knard oli uutena äänekäs, mutta ääni hävisi ”sisäänajon” jälkeen täysin ja eron sliksiin Fatboyhin tuskin huomaa. Tämän perusteella tekisi mieli kokeilla 120tpi versio Knardista, mutta epäilen, että se olisikin alamittainen.
Jo on kummallista. Ei sitä niin kauan aikaa sitten jonnekin tänne foorumille oli linkattu jonkun lehden testi, mikä väitti että leveä vanne/kapea rengas nimenomaan ei blurppaa ja siinä oli oikein hienot kaaviokuvatkin kuinka kapealla vanteella rengas taittuu vanteen ulkopuolelle ja sitten blurppaa.
Kasailin männä keväänä Genesis Croix de Ferin osista. Sram Apex osasarja, Iron crossit kiekoiksi, Avid BB 7 jarrut, 3 T tolppa ja kannatin sekä Salsa cowbell tanko. Näyttäis viihtyvän hyvin härmän sorateillä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...7&d=1408551039
Kommentoin muistaakseni sinnekin, että artikkeli, johon silloin viitattiin käsitteli maasturirenkaita, jotka ovat aina runsaasti vannetta leveämpiä. Pysyäkseen vanteella tubeless-rengas tarvitsee myös voiman, joka vetää renkaan reunanauhaa kohti vanteen ulkoreunaa. Mitä jyrkempi kulma muodostuu renkaan kyljen ja vanteen välille, sitä suurempi ulospäin vetävä voima. Ja tietenkin mitä suurempi paine renkaassa on, sitä suurempi voima myös.
Kapearenkaisessa krossarissa, jossa vielä mieluusti käytetään mahdollisimman matalia paineita, voi tilanne hyvinkin kääntyä niin päin, että mitä suurempi ero on vanteen ja renkaan leveydellä, sitä paremmin tubeless toimii - johonkin rajaan asti. Tässä(kin) asiassa lienee jonkinmoinen sweet spot, jossa homma toimii parhaiten ja siitä suuntaan tai toiseen menemmällä huonommin. Mietipä ääriesimerkkinä tilannetta, jossa vaikkapa 35-millisellä vanteella yritetään käyttää tubeleksena 32-millistä rengasta.
^^ Kiva Genesis. Onko sulla nuo kapeat Clementit tubeleksena Iron Crosseilla vai sisureiden kera? Tulitko muuten käyttäneeksi runkoa vaa'alla?
^ Juu on litkuilla, mutta ei toimi kovin hyvin. Tuppaa vuotamaan ja litkua on pitänyt lisäillä jo pariin kertaan. Nämä on mun ensimmäiset tubeless viritelmät, joten teippauksessakin voi olla parantamisen varaa. Ei tullut käytettyä runkoa vaa'alla, mutta painoa on papereiden mukaan n. 3kg.
Oletko testannut tuolla yhdistelmällä kantata asfaltilla ronskimmin? Mulla on pari keraa etupää blurpannut sellaisessa tilanteessa ja molempina kertoina on sattunut lonkkaan... :) Oikeestaan olen palannut sisureihin GG-touhuissa ja jättänyt krossitubelessviritykset vaan cx-hommiin.
Olikohan joku muu täällä luuraileva punnannut Croixin runkoa? Pelkän rungon todellinen paino kiinnostaisi mua.
Omaa 60cm raamia en punninnut, mutta ei se kyllä mikään keijukainen ole. Netistä löytyy seuraavaa yhdestä projektilangasta:
"The frame was a lot heavier than Genesis had claimed, the size I got was a 50cm model which is their smallest came in at 2159g bare frame, and if you were wondering, I tared the scale with the stem before weighing. This is significantly more than the 1980g claimed for the larger 54cm frame. The fork weight is more or less the weight claimed, only off by 4g."
** double cross post **
Jos Stenu miettii tuota CDF runkoa itselleen, niin mun on ihan pakko kommentoida vähän. Mulla on samaa reiskan putkea Genesiksen fortitude 29 maasturi. Tuo on ihan kiva peli, kun ajaa maltillisilla paineilla, mutta en ainakaan tämän rungon perusteella ymmärrä hehkutusta teräksen ihanuudesta. Sitä kuuluisaa zingiä on aika vähäsesti. Syy on varmaankin monesti aiemminkin mainittu eu ja lujuuslaskelmat, jotka voi tietysti olla maasturissa vielä pöljemmät.
Olen ymmärtänyt että Stenua ei tarvinne opastaa teräksen ihanuudesta tai zingistä, tai edes pois Gunnarin ihanuudesta. Paitsi jos sillä on jotain levyjarruhommia mielessä.
Semmonen 1-vaihteinen Day One tai 853 Day One harkinnassa. Probleemi on se, että Day Onea ei saa pelkkänä runkona ja 853-rungosta maksamisessa ei ilmeisesti ole järkeä, jos siinä yhtä paksusta kamasta tehdyt putket kuin halpaversiossa.
Mulla on ollut monien alumiinirunkojen joukossa yksi, josta olen tykännyt. Se oli Cannarin Optimo-runkoinen maasturi vuosia sitten. Mutta ne olikin tunnettuja siitä, että takahaarukan putket katkeili droppien yläpuolelta.
E: Kare, jos tulee tarve levarihommeleihin, niin lähetän Crosshairsin Kongalle ja siitä tulee levarirunko käden käänteessä :). Ehkäpä mahdollisesti sitten, kun toimivia hydraulisia systeemejä rupeaa saamaan järkevään hintaan. Tällä hetkellä hyvien vannejarrujen tuntuma miellyttää pääsääntöisesti enemmän kuin mekaanisten levareiden. Viime talven varjo-SM:t teki kyllä poikkeuksen..
Tässäpä olisi hintaansa nähden aika kova paketti. 40-milliset renkaat, täyskuitukeula, CX11 ja hydrot reilulla 1700 eurolla. ja sinkulaversio alle tonnilla.. Hmm. Jos ei olis niin kiintynyt teräkseen....
http://images.evanscycles.com/produc...cross-bike.jpg
Moro,
Olen katsellut ensimmäiseksi "kunnolliseksi" pyöräksi yllämainitun mallin pikkuveljeä, eli Pinnacle Arkose Two 2014 mallia. Alkaa tuo vanha retkipyörä käydä vähän rajoittavaksi lenkeillä. Hakusessa on sellainen pyörä jolla olisi mukava ajaa lenkkejä ja joka ei säikähdä vaikka hieman maastopolullakin kävisi ajamassa. Samalla pyörällä sitä varmaan tulisi sitten kaupungissa liikkuminenkin hoidettua ja ajo on ympärivuotista. Ominaisuuksiltaan vaikuttaa aika hyvältä ottaen huomioon hinnan, 900€. Löytyy shimanon 105 sarjan vaihteet, hiilarikeula ja hydraaliset levyt. Tietysti paino (n. 10,5kg) ei välttämättä vastaa ihan huippu pyöriä. Onko kokemuksia tai mielipiteitä? Kannattaako sijoittaa rahaa moiseen. Tuo 900€+polkimet on ihan absoluuttinen maksimi mitä pyörään olen valmis sijoittamaan tällä hetkellä.
Linkki pyörään: http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec054865
Näin äkkiseltään luulisi käyrätangon päässä sijaitsevan vaihtajan olevan hankalakäyttöinen.
Joo ei vaihteet vaihdu ihan yhtä näpsästi kuin STI-kahvoilla, mutta toisaalta tangonpäävaihtaja on on yksinkertainen ja luotettava ratkaisu ja kyllä ne vaihteet vaihtui vuosikymmeniä ihan hyvin runkovaihtajillakin. Että mikä ettei, jos ei ole tarve kokoaika vaihteita vaihdella..
Tosiaan tuo vaihtaja ratkaisu on vähän erikoinen ja varmasti hieman antiikkinen verrattuna nykyisiin naksuttimiin. Tiellä tuskin haittaa, mutta mitä radikaalimpi maasto, sitä kömpelömpi. Pyörä oli saanut arvostelussa kehuja jarruistaan. Tuo onkin aika kova houkuti. Harvassa alle 1k€ cyclocrossissa moiset.
Arvostelu: http://road.cc/content/review/117844...clo-cross-bike
Mikä malli lienee tuo van dammen postaama trek? Jotenkin puhuttelee..
920, tulee joskus 2015 vuoden alussa myyntiin.
Totta mutta toisaalta 1x10:llä ei ehkä vaihdella muutenkaan niin tiheään ja taas toisaalta Microshiftillä voit rusauttaa yhdellä liikkeellä kympiltä ykköselle.
Itellä Sramin x9 mtb-vaihtaja droppitangon ja kaffojen kanssa ja ihan kivasti pärjää seikkailumoodissa & 1x10 käytössä.
Varmastikin pärjää. Pitää laittaa vakavaan harkintaan pyörä ja raportoida jos hankin tuollaisen. Kuitenkin hinta-laatu kohtaa aika vahvasti.
Mulla oli jo edesmenneessä työmatkatykissä tangonpäävaihtaja ja 1x9-voimansiirto 11-34-maastopakalla. Perusteena oli yksinkertaisuus ja luotettavuus, mutta olin itsekin vähän skeptinen tangonpäävaihtajan suhteen.
Lopputulos: tangonpäävaihtajaan tottuu hetkessä ja vaihtaminen yhden tai useamman pykälän verran tapahtuu n. sekunnissa. Vaatii toki käden irrottamista tukevalta otteelta, mutta toisaalta maastopakan isojen välien kanssa vaihdetaan kuitenkin aika harvoin. Modernilla maantiepakalla yhdistelmäkahva onkin sitten jo paljon välttämättömämpi.
Ostin Rostsekin kompliittina ja siinä oli Shimanon tangonpäävaihtajat. Jonkun vuoden jälkeen laitoin paremmat http://store.somafab.com/rivendell-s...-shifters.html Varsi on ehkä 5mm pidempi kuin Shitmanossa ja käyttömukavuus parani huimasti. Tankona on ollut OnOnen Mungo joten tangonpää ei ole kaukana. Muusta kun en tiedä niin olen ollut hyvinkin tyytyväinen :)
Jokos Spessun Diverge oli mainittu?