Voidaanko siis kohta alkaa summaamaan tätä ketjua ja jatkossa kuitata nämä kitinät universaalilla "mene halvattuun" opastuksella? On se yksi peijooni jos ei suomalaisille ole riittävästi pusikkoa yksikseen sekoiluun....mukamas...
Printable View
Joo mitä sitä laduilla... ei vaan hyvä että latuja on. Mut ei oo mun vika jos turistit ei osaa hiihtää. Tuolla pyörätielläkin oli muutaman millin möykky enkö oikein meinannu tietää mitä sitä tekis.
taalla on latu mennyt umpeen ja ladulla kolmekymmenta senttia popperoo
Ja mikähän siinä on sitten ongelma??? Käsittääkseni sukset toimivat parhaiten lumella.
Ismo tarkotti varmaan, että ajaminen siellä on hankalaa ja nyt vasta elämä vaikeeta onkin:)
tuburan kylan latu oli kylla niin hiljanen että uskalsi kylla sinne punasen isopyoran vieda ja ajoin noin kolme kilometria latua ja pohja oli kova. ei ois paassyt suksilla siella
Huhu kertoo että silloin olikin paremmat "voiteet";). Kyl määkin muistan LJK:ssa kun tehtiin noita ketunlenkkejä ja ladun peittäimisiä. Tosin tunnustelijana ja suunnistajana olin pääasiassa siellä ladunavaajan roolissa. Kyllä siellä umpihangessakin joskus oli henkisesti vaikiaa. Varsinkin kerran kun ei päästy hyppypaikalle lumimyräkän takia ja sitten hiihdettiin se ylimääräinen 30 kilsaa umpihangessa, jotta päästiin lähtöpisteeseen.
Meillä laivastossa taas hiihdettiin talvella paistamaan makkaraa kalliojyrkänteiden ääreen. Lenkit saatto kestää 8-12h ja matkaakin tulla kolmatta kilometriä. Sen verran kuitenkin ettei kapiukot meitä nähny.
Kävin tänään oikeen kokeilemassa tota miten vaikeeta siellä ladulla on suksien kanssa. Ei se helppoa ollut, mutta mukavampi se oli tänään hiihtää kuin pyöräillä. Sehän on mentävä toisenkin kerran vielä näillä lumilla!
Jaa, hylsyt lentää. Mä olin vankilassa sen sijaan, ei tarvinnu hiihtää.
Ja mun isä kaatus Talvisodassa. Sillä meni sukset ristiin isossa mäessä.
Me ei hiihdelty... ei tainnu saaressa suksia ollakkaan. Melomaan ja pyöräilemään päästiin.
Mutis paksupyörällä telamiinat kainalossa.. mikä visio
Mutta mun jäille mahtuu! Tervetuloa kaikki pyöräilijät, hiihtäjät, pilkkijät, verkottajat, motoristit :)
Ohessa VHS kuvaa kameran viimeiseltä retkeltä joskus 1900 luvun aivan lopulta.
Mätkähti kameramies ruokapaussilla luistelumonojen pidon pettäessä ja kamera kaulalenkki kädessä komiassa kaaressa kalliota päin, pirstaleiksi meni.
Tapahtuma voidaan kirjoittaa MiniDV aikakauden alkamisena (12.500 mk, huh!).
https://vimeo.com/56369767
Kun ei siitä polusta sitten ottanut selvää, että oliko se yhteiskäyttöä vai ei, niin Vantaan kaupunki hiekoitti osan, jossa saa sitten kulkea vaikka kirahvilla.
Varsinainen voittajafiilis.
https://lh6.googleusercontent.com/-5...0/P1050628.JPG
Mutta noin muuten vältettiin latuja sen mitä pystyttiin, ja taas toisaalta paksupyörän jälki ei ladulla juuri erotu.
Retkellämukanaolemattaolleena alkuasukasoppaana voin valaista senverran että tuon puistokäytävän saaminen säännöllisen talvikunnossapidon piiriin on melko pitkälle allekirjuuttaneen emalikampanjan syytä. Puisto-osasto luuli että katuosasto hoitaa ja päinvastoin. Tiemestari tarttui toimeen ja aika monen muunkin duunimatka helpottui. Hupihiihijöille on sit ne Haltijalan pellot.
Juuri noin sen pitää mennä, kuin Mutiksen kuvassa.
Inhottavaa olla oikeassa, ja kiitos mukanaolemattomalle.
^ Ymmärrän tuon tuskan. Oikeassa oleminen on niiin helppoa. Seuraukset eivät aina ole.
Mahtavaa, että tuo pätkä saatiin hoidettua noin. Yksi pahimmista ongelmateistä on sitten hoidettu ko. alueella. Kiitokset vaan asian eteenpäin vieneelle/eille + toteuttajille. Saman käytännön toivoisi yleistyvän monelle muullekin metsätielle.
Paloheinässä oli ladulla äijä kävellen... meinasin sanoa jo jotain, mutta selässä luki isolla "Suomi" ja jotain "välinehuolto"...
Voi kun kiva että myös lapsia muistetaan. Hyvä turku ja hyvä suomi.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/438...uja+tukkimasta
Hiihtäjätkö tiukkapipoisia? Ei kai...
Juttelin pari päivää sitten kälyni kanssa. Hän asuu tuossa Hallainvuoren nurkalla. Siellä saa kuulemma kerran viikossa kuulla jotain tyyliin "Nyt loppu se kävely, tai alkaa tulemaan sauvasta.". Tämä siis noilla siirtymäladuilla...
Kaverin nippa nappa kouluikäiselle lapselle huudettiin iloisesti ylästössä viime tai edellistalvena : "Mene vittuun tältä ladulta räpiköimästä" tjsp. Muksu harjoitteli tasaisella pellolla kotinsa takana äitinsä silmien alla. Ei muuten mennyt ladulle enää, että siinä mielessä varoitus toimi.
Kaikkea sitä. Käsitys turkulaisista sai taas vahvistusta.
Aika vähän olen Oulussa hiihtänyt ja mihinkään tuollaiseen käytökseen en ole toistaiseksi törmännyt. Mitä nyt joku trikoospede yritti hiihtää viime talvena yli, kun ei osannut pyytää latua. Harmikseen se oli aika paljon pienempi kuin minä niin homma ei onnistunut.
Ensiksi: ei ole olemassa mitään siirtymälatuja, on vain yleisen käyttöön tehtyjä latuja (ja erikseen merkittyjä vain hiihtoon varattuja latuja). Toiseksi: nuo Hallainvuoren ladut eivät ole siirtymälatuja myöskään siinä mielessä että niitä käytettäisiin vain tai etupäässä siirtymiseen jollekin varsinaiselle ladulle vaan ne ovat kiinteä osa itse "lenkkilatua".
Mutta muuten: siellä on tunnetusti pari tuollasta yksilöä, joiden taholta voivat saada huomiota osakseen niin kävelijät, koiranulkoiluttajat, lapset kuin liian hitaat hiihtäjätkin, "Pois alta ämmät auraamasta!" tai "Kävynkerääjät sivuun!" on kuultu useampaan otteeseen, joskus yhden tai useamman perkeleen tai sauvalla uhkailun höystämänä. Mielestäni huomionarvoinen seikka on että tätä nykyä nämä vaikean elämänsä sankarit ovat kaikki luistelijoita(*); aikaisemmin pahaäänisin oli eräs lyhyehkö länkisäärinen pertsamies mutta hän hiihtää ikuisesti luistavalla kelillä (ja toivoakseni pitävillä suksilla),
(*) Eli juuri niitä tyyppejä jotka surutta pilaavat pertsaladut - ja joista mielestäni pitäisi maksaa tapporaha.
Ainakin Tampereella on sellaisia latuja, joita kutsutaan perheladuiksi. Ne sijaitsevat usein isojen puistojen yhteydessä ja ovat pituudeltaan muutamia satoja metrejä ja ladulla ei ole juurikaan korkeuseroa. Nämä ladut ovat mitä parhaimpia paikkoja hiihtoharrastusta aloittavalle. Ainakin ne ovat parempia latuja verrattuna latuihin joissa on paljon korkeuseroa ja siten vaarallisia laskuja ja jyrkkiä ylämäkiä.
Hervannassa näin kerran isän laskevan lapsensa kanssa jyrkän mäen alas siten, että lapsi oli isän edessä. Jos olisivat kaatuneet, niin isä olisi kaatunut varmasti lapsensa päälle. Heille olisi ollut järkevää mennä hiihtämään perheladulle tai vaikkapa järvenjäälle.
http://www.iisalmensanomat.fi/mielip...punkina/639814
http://www.iisalmensanomat.fi/uutise...almessa/609966
Näin meillä :D
Lainaus:
Tämän talven uutuutena kaupunki tarjosi ns. rantaladun, joka kulkee Kirkonsalmentien ja Luuniemen kärjen välillä. 3,5 kilometrin pituinen latu mahdollistaa latuyhteyden Luuniemeltä Sikokalliolle.
Rantalatu edustaa modernia liikuntakulttuuria, jossa liikuntapaikat rakennetaan periferian sijaan kaupunkilaisten lähelle, jopa aivan ydinkeskustan liepeille.
Rantareitin suosiosta ei ole tehty tarkkoja laskelmia, mutta silmämääräisesti arvioiden se on saavuttanut suuren suosion.
Toistaiseksi ei ole myöskään toteutunut painajaisskenaario siitä, että koiranulkoiluttajat ja hiihtäjät eivät voisi elää sulassa sovussa yhteisellä reitillä. Muutamia soraääniä lukuun ottamatta yhteiselo on sujunut varsin mallikkaasti.
En tunne paikkaa. Yhdyslatuja on olemassa. Tarkoittaa asuinalueen ja ympyrälenkin (varsinainen latu) yhdistävää (usein) yhdensuuntaista (yhden koneen levyistä) väylää. Pahoittelen huonon kieliopin lausetta. Käsitykseni mukaan tälläiset yhdysladut on enemmän tai vähemmän kaikille liikkujille, mukaanlukien rekun ulkoiluttajat. En ainakaan itse koe että voisin hyvällä omallatunnolla sauvalla hakata tälläisellä pätkällä ketään. Tosin en muuallakaan, omistan hiilikuituiset kisasauvat, ne hajoo jos huitasee.
* Jos hiihtää niin leveesti vapaata tyyliä että pertsan ura jää toistuvasti potkun alle, ei kovin hyvin osaa hiihtää luistelutyylillä. Itse en koe osaavani hiihtää ja vain joskus jyrkässä mäessä menen pertsan uran päälle. Harrastelijahiihtäjät tekevät usein tarpeettoman leveän potkun. Pertsan ladun hajoaminen on myös latukuskin syytä. Jos ajaisi 2 kertaa pätkän ympäri, olisi leveyttä varmasti kaikille tarpeeksi. Tämä ei toki ole jokapaikassa mahdollista, useimmiten silti kyllä.