Ilmeeni:
http://meemi.info/images/thumb/8/81/...ki_tonniHQ.jpg
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...tml?pos=ok-nln
Omistaja ulkoilutti koiraansa puistossa. Poliisin mukaan koira juoksenteli puistossa vapaana.
Samaan aikaan mies palasi työvuorostaan kotiin polkupyörällä. Koira hyökkäsi pyöräilijän kimppuun, kun pyöräilijä ohitti koiraa.
Tässä tapauksessa on vastaus otsikon kysymykseen siis varsin selkeästi se, että hyökkäävät.
Laitetaan tähän kun en parempaa löytänyt. Hakunilassa liikkuu koiran myrkyttäjä. Sukulais naisen koira kuoli viime yönä ja on tiedossa pari päivää sitten tapahtunut toinen myrkytyskuolema. Rotanmyrkky on kyseessä.
^Täällä Kabulissa olis myös tarvetta. Jo kaksi irtopiskiä purrut jalkaan tänä keväänä omistajansa "hallinnassa".
Koira ei kerkiä hotkia tappavaa määrää myrkytettyä makkaraa, jos sitä talutetaan hihnassa.
Otsikko on hieman outo, sillä ei tuohon ole vain yhtä vastausta. Sama kuin kysyisi, että onko ase kädessä kulkeva mies murhaaja, metsästäjä, tarkkuusammunnan harrastaja matkalla ampumaradalle, seonnut teinipoika, joka aikoo ampua luokkakaverinsa, poliisi, sotilas, henkivartija vai joku muu tai käyttääkö ase kädessä kulkeva ihminen asettaan pahoihin tarkoituksiin vaiko hyvään?
Juu, eipä näissä kommenteissa ole järjen hiventäkään. Miten ihmeessä se on kaikkien koirien vika, jos uuvatit pitävät vihaisia koiriaan vapaana?
Nämä summittaiset myrkytykset ovat täsmälleen yhtä järkeviä tekoja, kuin piikkilangan vetäminen pyräreitin eteen, koska se yksi idiootti kiilaa aina ohi ajaessaan.
Ja kyllä, minusta koiran kuuluukin saada ulkoilla välillä vapaasti. Kyllä luontoon mahtuu muitankin liikkujia kuin minä itse.
Entäpä jos purtu ihminen saa lihansyöjäbakteerin jalkaansa ja kokee kivuliaan mätänemiskuoleman? Riittäisi kun pitäisivät koiransa kytkettynä. Ei ole reilua sekään kun kaksi lehmänkokoista ja kolme pienempää räyhää ympärillä ja yksi lehmä on jo jalassa kiinni. Ehdotappa joku laillinen ja oikeamielinen torjuntatapa tällaiseen tilanteeseen. Pitäisikö soittaa 112:een ja odotella poliisia paikalle toivoen, että luun päälle jää nahkaa sen verran että saavat sairaalassa harsittua kasaan.
Aivan järjetöntä juttua taas. "Koira ei ehdi syödä myrkkyä tappavaa annosta jos se on kiinni." Eipä niin, koira ei varmaan ehdi kiinni ollessaan myöskään satuttaa toista koiraa tappavasti. Minun koirani kuoli varmaan ihan johonkin muuhun kuin takaapäin hihnassa sen ranka edellä sepeliin lennättäneen koiran hyökkäykseen.
Se ehti myös purra lukuisia kertoja, _vaikka_ oli kiinni.
niin, ja koira todellakin ehtii niellä vaikka mitä vaikka se olisi miten kytketty.
Aika kuvottava piirre ihmisissä tuo, että, vaikka tietävät noiden hyökkäilevien irtokoirien olevan ihmisen vika ja tämän tekevän jokaisesta (myös tulevista) koirastaan samanlaisen ellei muuten järkiinny niin mielipuolisella logiikalla tapetaan se koira, ja sitten seuraava ja seuraava jne. Sitä sitten varmaan jatketaan loppuelämä, sillä koirantappamisella ei vaikuteta niihin ihmisiin, jotka laskee kouluttamattomia koiria irti.
Ilmeisesti ei ole väliä hoituuko ongelma laisinkaan, kunhan saa johonkin purkaa omaa pahaa oloaan. ja sitäpaitsi ihmistä ei uskalla myrkyttää tai muuten tappaa kun voisi joutua vankilaan itse. Paha olo on silti jotenkin purettava, ei muuta kuin koiria lakoon, myrkyllä tietysti. nämä voikin sitten laittaa kiinnijoutuessaan syömään itse omat myrkkynsä.
Se, että joku ylipäätään onnistuu perustelemaan itselleen myrkyn levittämisen maastoon koiria varten omalla (ja muiden) turvallisuuden varmistamisella tms on osoitus, paitsi äärimmäisestä pelkuruudesta (oikeasti ei olla valmiita tekemään edes ilmotusta poliisille tms), myös siitä, että hlö on kykenevä perustelemaan itselleen täysin järjettömän teon, vaikka mikään fakta ei puhu sen puolesta, että nämä(kään) mahdollisesti myrkkyyn kuolleet koirat estäisivät yhden ainuttakaan tulevaa kouluttamattoman koiran irtipitoa. Jos näin olisi, mitään ongelmaahan ei enää olisi, kun kukaan ei päästäisi kouluttamatonta koiraa irti. Kun kerran ongelma on edelleen niin pitäskö kaivaa pää persiistä ja miettiä olisko se ongelma sittenkin narun toisessa päässä. Tosin myrkyttämistä harkitsevilla ja hehkuttavilla on itsellään jo sen verran vakavia ongelmia mm päättelykyvyssä, että ehkä tähän tarvitsisi ulkopuolista apua.
Tämä on taas hyvä kohta todeta, että
It humbles me deebly to see that human genius has its limits while human stupidity does not.
Fear has its use, but cowardice has none.
Ei jumalauta.. en olis uskonut että fillaristien keskuudesta löytyis joku joka viestin perusteella hyväksyy näitten myrkkysyöttien levittäjien teot! Ihanko oikeasti olet tuota mieltä?! Ja omalla nimelläsi(?) vielä täällä postailet? Kerro nyt ihmeessä missä asut niin tiedetään mihin ohjata poliisit kun joku syytön luontokappale sillä alueella taas kerran kuolee randomiin rotanmyrkkyyn/tms kun on lenkillä omistajansa kanssa.. ***** että sieppaa.
^juuri näin. Mulla on yhteishuoltajuudessa lapsen lisäksi käyttölinjanen rauniokoulutettu 7-vuotias labbisnarttu. Se vetää kyllä kaiken hyvälle tuoksuvan naamaansa vaikka olis kuinka narussa, ainoa keino on tunkee nyrkki mahalaukkuun nielun kautta jos aluaa nähdä mitä se tällä kertaa nielee.. ja ei takuulla koira välitä yhtään mitään muista kulkijoista vaikka olisi irti, ei edes muista koirista puhumattakaan ihmisistä. Riittää kun sanon sille "Ei". Mutta kai se on silti hommattava kuonokoppa sille ihan vain koska kusipäät kylvää rotanmyrkkylihapullia ympäriinsä koska "se puudeli kakkaa metsään"... että mua sieppaa.
Jos sanoo, että tänne tarttis kans myrkkysyöttejä niin ei liene kamalan vaikea päätelmä, että hän sellaisia sinne kaipaa. Olen aika järkyttynyt, että viitsi tuollaisia typeryyksiä sanoa täällä, tai ylipäätään missään, mutta nuo ovat laittomuuksia ja tuollaiset heitot netissä ei ole kovin järkeviä.
^^
Jep, koiraeläimet on luotu ahmimaan ruokansa nopeasti. Nopeimmat nielevät vaikka kokonaisen lautasellisen kokonaisia pihvejä ennenkuin omistaja ehtii silmäänsä räpäyttää.
ja mainittakoon vielä, että kouluttamatonta koiraa ei tule pitää irti. Se on ehdottoman väärin. Ongelma ei silti ratkea miltään osin tappamalla koiria. Tappaminen harvoin muutenkaan ratkaisee yhtään mitään, mutta tässä tapaukessa sillä ei ole mitään vaikutusta ongelmaan.
Onko nyt jäänyt pillerit ottamatta. Vedäppä henkeä pariin kertaan ja lue Juhan kirjoitus uudelleen, ja pyydä anteeksi, ihan nimen kera. Näitä mielensäpahoittajia on jo ihan tarpeeksi ilman, että pitää syyttömiä alkaa tuomitsemaan.
nimim kahden koiran kanssa metsässä jalkaisin / pyöräilevä turisti.
Kari Ahola
Kyllä tuonkaltaisia kommentteja, kuten tuo "tänne tarttis kanssa.." kannattaisi välttää. paitsi, että niissä ei ole järkeä, ne voidaan tulkita rikokseen yllyttämiseksi. Rikokseen yllyttäminen on itsessään tuomittavaa.
"Tästä rikoksesta tuomitseminen ei edellytä, että kukaan rikokseen kehotettu itse asiassa tekisi mitään. Kuten jo mainittiin, kehotuksen seuraukseksi vaaditaan vain rikoksen teon vaara. Julkinen kehottaminen rikokseen tekee vain kehottamisen tällä tavalla ylipäätään rangaistavaksi. On eri asia, että jos joku tosiasiassa tekee rikoksen, niin kehottaja voi olla vastuussa sen mukaan mitä säädetään osallisuudesta rikokseen. "
http://www.minilex.fi/a/julkinen-kehottaminen-rikokseen-tapahtuu-esimerkiksi-joukkotiedotusv%C3%A4lineiss%C3%A4
Ei taas anna muokata, no laitetaan uusi.
Jos muistellaan hetki taaksepäin mikä haloo nousi (ihan aiheesta siis) halventavista kommenteista eräässä topikissa. Tässä on kyse siitä, että joku tappaa myrkyllä viattomia koiria. Ei siis mikään ihme jos joku pahoittaa mielensä siitä, että joku päättää siitä puhuttaessa kehoittaa, että tänne tarvitsisi kanssa. Ei tuon kaltaista sisältöä pitäisi foorumille edes päätyä. Onneksi laki sentään kieltää tällaiset.
Ei mielestäni Sirkkeli ole anteeksipyyntöä velkaa siitä, että pahoitti mielensä tuosta.
Tuo ei ollut mikään oikea yllytys yhtään mihinkään, vaan turhautumisesta kumpuava heitto, jonka jokainen ymmärtää pelkäksi heitoksi. Ihmisiä ottaa päähän, kun koira puree riittävän monta kertaa, eikä touhuun tunnu tulevan mitään muutosta. Se laittaa heittämään vähän kitkerämpiä kommentteja. Minä tykkään mukavista koirista, mutta tänäkin keväänä on jo tullut monta tilannetta ihan jalkaisinkin, että on saanut olla tosi tarkkana, ettei vähintään ole lahkeessa reikää. Oliko se niin, että joka viides koiranpurema tulehtuu? Jotain sellaista, eli "viatonkin" haukkaisu voi saada ikävät seuraukset. Ei siis tarvitse tulla aina ihan raadelluksi.
Kaikki nämä ikävät kohtaamiset ovat johtuneet siitä, että koirat ovat juosseet vapaina. Viimeksi hankaluuksia tuli, kun ihmisellä oli kolme koiraa vapaana. Omistaja näki kaukaa lähestymiseni, mutta otti yhden koiran luokseen, eikä mitenkään yrittänyt niitä kahta hillitä. Siitä sitten mentiin hipsutellen ohi, kun koirat poukkoilivat ja haukkuivat ympärilläni tulkintani mukaan vähemmän iloisesti. Siinä oli sellaista meininkiä, että nyt estetään tämän uhkan tuleminen lähemmäs, mutta hankalapa se on ohittaa jostain ryteikön kauttakaan.
Kun tuota tulee koko ajan, niin tietää, että on vain ajan kysymys, että taas tapahtuu jotain. Se tekee kitkeräksi koko koiratouhuilua kohtaan. Itse jopa mietin ottavani koiran joskus tulevaisuudessa, mutta en tule osallistumaan tuohon välinpitämättömään sekoiluun, mitä nykyisin koiranomistajat harrastavat.
Nämä teidän tottelevat koulutetut koirat ovat kuin risteilyohjuksia, vaarattomia matkalla ja käskyillä ohjattavissa, mutta aina lopulta joku kärsii. Pidän koirista ja tulen hyvin toimeen niiden kanssa, mutta silti nämä vapaat random piskit vuosittain yllättävät agressiivisuudella ja ovat hyökäilleet kimppuun ja aina vielä laumoissa. Lähiaikoina kahdesti olen pelastunut vain täpärästi, koska reidessä riitti voimaa ajaa karkuun ja tilanne sattui hiekkatiellä, missä maasto ei hidastanut. Kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa pysähdyin kohteliaasti polulle, että ämmät saisi laittomasti vapaana olevat piskinsä hallintaan, mutta tulevat silti jalkaan kiinni. "Ei nämä nyt koskaan ennen näin ole tehnyt, voi kauhiaa" Jatkossa nämä rikoksentekovälineet toivottavasti tuomitaan valtiolle ja teljetään aitaukseen, jossa ei ole pelkoa syötävästä. Näitä vanhempia läheltäpititilateita on ihan riittävästi, että ei yksi rauniokoira tai joka topikin asiantuntija pysty luottamusta palauttamaan. Sitäpaitsi uutisten mukaan ennataehkäisevät iskut ja myrkyn kylväminen ovat nykyisin länsimaisen arvoyhteisön keskeisiä arvoja.
Moderointi voisi sitten poistella nuo asiattomat rikokseen yllyttämiset jos ei henkilö itse ymmärrä sitä tehdä.
Todella erikoista, että aikuinen ihminen voi edes päätyä tuollaiseen lopputulemaan, että, koska minua on purrut koira asia paranee sillä, että joku, mieluiten jotkut koirat jossakin kuolevat tuskallisen myrkkykuoleman.
Susien poistaminen pelastaa enemmän koiria kuolemalta kuin viestien poistaminen.
Koirat tekee meidän polut, siksi ne on hyviä tyyppejä. Sen sijaan kaikki niiden omistajat ei ole, toistaiseksi sattunut vastaan pari sellaista pahista joiden ei kantsis koiraa pitää; kerran juoksi kaksi dobbermannia täyttä ravia kohti ja omistaja karjui jotain, luulin sillä hetkellä että "LEIKI KUOLLUTTA!", no ei ne mitään tehnyt mutta omistaja oli tuhannen kännissä. Toisella kerralla näin kun saksan demokraattinen paimenkoira lähti juoksemaan jotain pikkukoiraa taluttavaa naista kohden, matkaa noin 100m. Voin kuvitella kuinka tuo nainen pelkäsi samoin kun minä tuossa aijemmin mainitussa. Tämä kuitenkin heti komennosta tuli takaisin, ihmettelen vaan miksi sen piti antaa juosta vapaana ensin tuon luokse hyppimään. Muuten Oulussa homma toimii mallikkaasti, 99% ihmisistä laittaa koiran kiinni heti nähdessään muun tulijan, taajamissa jotku ei paljon taakse katsele mutta nehän pitää kiertää hihnan etäisyydeltä tai hiljentää kohdalla.
Läskipyöräistä koirat ei kyllä pidä edelleenkään - kun yllä mainittiin Madone.
Itse pohdiskelin tuolla Aasiassa fillaroidessa tuota koirien hyökkäilyä. Hanoi - Saigon pätkällä yksikään koira ei osoittanut minkäänlaista aggressiota tai edes yleensä kiinnostusta fillariani tai minua kohtaan. Välillä muutama ns korvien lotkautus, kun meinasin ajaa tassun tai hännän päältä kun koira oli simahtanut kulkuväylälle.
Cambodiassa muutama koira jo ärhenteli, mutta pikku spurtilla niistä pääsi eroon. Thaimaan puolella oli jo sit pakko ottaa metrin
kepakko ohjaamoon, että sai huidottua sitä lauman lähintä koiraa kuonoon. Lauma hyökkäsi jostain puskista ja jotenkin tuntui olevan sellainen tappamisen meininki. Sekin oli kyllä huvittava näky, kun huitasi sillä kepakolla lähintä koiraa nenään, niin muut veti lukkojarrutuksen asfaltilla reilusta 30km/h vauhdista. Kaikissa näissä maissa ajetaan kyllä fillareilla, mutta olisko Thaimaassa sit kuitenkin elämä stressaavampaa koirillekin ja johonkin sitä aggressiota on purettava. Kaipa tuotakin asiaa joku on ihan tutkinut...
Mä tiedän kans pari Wannabeen Gravelgrider ajokoiraa jotkaa haukkuu joka paikassa paksupyöriä.
Puremistapauksia en tiedä tapahtuneen.
Onko koira purrut vai onko kohtaamiset olleet läheltäpititilanteita? Myrkyttämällä nämä tilanteet tuskin ratkeaa onnellisesti.
Mahdolliset tilanteet koirien kanssa eivät ole koskaan koirien vika. Muistetaan se kuitenkin?
Maanpäällä ei ole kuin yksi eläin joka tekee toiselle turhaa pahaa tietentahtoen, ihan omasta halustaan.
Se on ihminen.
Kyllähän noita koirien (vai pitäisikö sanoa koiranomistajien, koska ovat kuitenkin viime kädessä vastuussa) kanssa tilanteita sattuu mutta vähemmän vihaisia. Pikkupuudelit kyllä räksyttää, mutta kun niiden kanssa tietää että jos yrittää kinttuun kiinni niin lähtee aika kevyesti tangentin suuntaan. Yksi valkoinen labbis tuli vauhdilla syliin iltahämärässä nyt keväällä, mutta ne ovat sävyisiä elikoita. Toinen juttu olisi ollut jos pitbull olisi päälle karannut. Jarit laittoi tuon kiinnipitoajan, mutta käytännössä koira on pidettävä aina kiinni, jos ei ole maanomistajan lupaa, taajamassa siltikin ja kiinnipitoaikaan. Ymmärrän kuitenkin irtipitoa, koska itsekin koiran olen omistanut ja nykyisinkin välillä niitä hoidan. Silloin vain täytyy ymmärtää missä niitä irti pitää ja silloinkin pitää huolta siitä ettei mitään pääse tapahtumaan ja jos kuitenkin tapahtuu niin kantaa vastuunsa. Nykyisin vaan tuo koirien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja samalla sellaisten koiranomistajien määrä, jotka eivät näe napaansa pidemmälle ja kaikkien muiden pitäisi kantaa vastuu heidän koiranulkoiluttamisen aiheuttamista vaaratilanteista.
Olen tiennyt, että moni ihminen elää kuplassa, mutta että voi pieni ihminen mahtua mikrokuplaankin. Ei ole tullut vielä yhtään ehdotusta koirien torjuntaan, jolla pystyisi estämään hyökkäysen ennen kuin koira ehtii purra? Vai onko tämä niin kuin katuryöstössä tai raiskauksessakin, että pitää antaa rikoksen tapahtua ja laittaa sen verran hanttiin, ettei luulla olleen suostuvainen ja toivoa, että jää jälkiä todisteeksi.
https://www.youtube.com/watch?v=pKP0qw2ADtg&nohtml5
Koirien hyökkäilyt voi estää pysymällä sisällä, vaikka kuntopyörää polkien.
"Hyökkäilyjen" estämiseen riittää se, että koiranomistajat pitävät koiransa sääntöjen mukaan kiinni. Samaa mieltä noita viistosti myrkytyksiä komppaavien viestien tasosta.
Itellä kaksi koiraa, joiden tiedän paimennusvaistonsa vuoksi reagoivan vahvasti polkupyöriin - varsinkin maastureihin ja läskeihin, joiden rengasäänet ovat kuuluvat. Siksipä koirat ovat aina kiinni kun ollaan ihmisten ilmoilla.
Nämä tilanteet ovat tuossa edellä jo kuvattu aika tarkkaan. Kaksi puremista metsäpoluilla ja kaksi pakoa, joissa molemmissa lauma erittäin suurikokoisia koiria lähti pihamaalta perään tietä ohi ajaessani ja luovuttivat takaa-ajon vasta noin kilometrin jälkeen ja aivan täysillä sai ajaa. Tällaisen lauman alkaessa näykkiä ei nyrkit riitä torjuntaan, joten en jäänyt kokeilemaan olisivatko halunneet vain nuuhkia ja leikkiä.
Ihminenhän on itse luonut koiran ja jalostanut sitä omien mielihalujensa mukaan mitä ihmeellisimpiin muotoihin, sallinut kenen tahansa ottaa sellaisen, vaikka lauman koiria tietämättä tuon taivaallista koirista, niiden tarpeista ja kouluttamisesta. Todella hirveissä oloissa voi koiria pitää ennenkuin siihen joku lain nojalla puuttuu, vielä kamalammissa, että pito kielletään.
Koira ei voi valita omistajiaan, ei vaikuttaa siihen koulutetaanko sitä millään tavoin, eikä siihenkään lasketaanko se irti sitä millään tavoin irtioloon valmistelematta. Se on ihan täysin ihmisen mielenliikkeiden armoilla. Jokainen tämän tietää, silti osalla kiusaus kiistää tosiasiat.
Jos tämän kaiken seurauksena irtilaskettu koira hyökkää toimiessaan vaistojensa varassa, kun muutakaan sillä ei ole ilman koulutusta se ei voi olla vastuussa teosta, kuten tekonsa tiedostava ihminen, eihän se ollut se, joka tilanteen aiheutti. Ei sillä ollut valinnanvaraa. Vähäiselläkin pohdinnalla lienee selvää, ettei koiralla luonnostaan ole välineitä osata toimia järkevästi ihmisten maailmassa ellei sille niitä kukaan anna koulutuksen avulla.
Em syistä, koska koiria (ihmisen halusta) on paljon ja ihan kellä tahansa ei ongelmaan ole myöskään yksinkertaista ja nopeaa ratkaisua. Me emme halua kieltää ketään ottamasta koiraa. Tästä johtuen osa sitten kiukustuksissaan kohdistaa vihansa ja turhautumisensa koiriin, vaikka tietääkin, ettei se mitään ratkaise. Myrkyttämällä viaton koira saadaan korkeintaan huomio käännettyä huonosta koiranpidosta mielipuoleen, joka lähti purkamaan pahaa oloaan myrkkyä levittämällä. Ongelma ei sillä ole ratkennut, eikä tule ratkeamaan ennenkuin ihminen katsoo peiliin ja kohtaa itse luomansa ongelman, sen, että koiria saa pitää kuka tahansa tietämättä niistä mitään.
Juha Jokila on myös tervetullut itse toteamaan vaikkapa minun koirani koulutetuksi. Vaikea sitä on näkemättä arvioida kouluttamattomaksi sen perusteella miten jonkun muun koira on jossakin käyttäytynyt.
^Sinun koirasi on paimenkoira. Jos se lähestyy suoraan takaa tai takaviistosta, se hyökkää. Jos se taas kiertää sivulta eteen, se yrittää kerätä karkulaisen takaisin laumaan.