Jep, jopa meikäläisen persjalkaisen mittakaavasta 186 - 85 inseam tuo kuulostaa hurjalle.. Meikäläiselle tuo 18" vois olla sit varmaan passeli, vaikka tottunut maastureissa 19"-20" runkoihin.
Printable View
Itse olen yhtä pitkä mutta jalan sisämittaa on vähemmän. Minulla on xc-käytössä 18-tuumainen Scandal 90 mm stemmillä. Se tuntuu erittäin passelilta tekniseen ajoon, mutta kisakäyttöön kaipaan pidempää ohjaamoa. Tolppaa saa olla melkoisesti, ja ehkä siksi eräs kehnolaatuinen keventelytolppa antautui 68 kg massani alla. Tolpassa tarvitaan myös setbackiä.
Mieti siinä sitten. Tuskin menee kummallakaan koolla liikaa pieleen.
Sori. Oikean koon kysyjän kanssa, siis oobeen.
Seisot sukkasiltaan selkä seinää vasten ja jalat parikymmentä senttiä toisistaan. Nostetaan kirja tmv. palikka tiukasti pyörän satulan paikalle (lonkkaluun pohjassa oleviin "möykkyihin" kiinni). Mitataan etäisyys kirjan yläreunasta lattiaan. Kokeillaan useamman kerran ja mieluiten jonkun toisen ihmisen avustamana.
Inbredit on muistaakseni brittityylin aika matalia ja pitkiä runkoja. Pituus on olennaisinta mutta korkeuttakin saisi olla sen verran että normaali satulatolppa riittää.
Noniin, sisäjalan uusintamittaus suoritettu, tällä kertaa tulos oli noin 88cm.
Hitto ku on just noiden runkojen 18" ja 20" suosituskokojen välimaastossa.
On Onen taulukon mukaan;
pituus.............sisäjalka....... runko
5´9"-6´1"...... 30"-34"........ 18"
6´-6´4".......... 33"-37"........ 20"
ja oma pituus vielä 183,5 eli 6´0.2" ja sisäjalka 88cm eli 34,6".
Ota nyt siitä selvää sit, harmi kun ei kokeilemaan pääse noita vehkeitä.
Täytyy varmaa arvalla valita runko.
~
180cm
84cm
ja 18" on sopiva mulle. Melkein veikkaisin 20":sta sulle sopivaksi. Etenkin, jos et tykkää pitkällä stemmillä ajaa. Mut joku tykkää pienemmästä ja toinen isommasta.
Hesalaiselle näyttää taas rautapyöriä kertyvän. On uutta bemaksiä ja
pitkää keulaa :eek:.
Tänks, antaa vähän jotai kuvaa että mikä sopii kellekki, vaikka se aika henkilökohtainen juttu onkin.
En tiiä millasella stemmillä tykkään ajaa, se selviää ehkä sitten ku saa pyörän hankittua. Edellinen pyöräni oli alkuperäinen Jopo joskus seitsemän vuotta sitten, sillon ei paljoa stemmit kiinnostanu...tai mitkään muutkaan pyörän osat :)
Juup, kävin äsken hakee tommosen 50mm ankkurin kokeiluun ja kyl toi ohjaamo aika ankeeks muuttu 90mm stemmin jälkeen.
Täytyy ajella ja testailla sittenhän ton näkee.
Nyt tossa 20" rungossa on n. 19cm tolppaa näkyvillä, ja enempää ei kärsi tolla stemmillä nostaa. Syvemmälle jos survoo siitä tulee bemaksi. Mun veikkaus on edelleen 18" tai kanada.
Edit. re-mittasin tolpan (thomson) tarkemmin ja näkyvissä on satulankiskosta 19cm pannan yläreunaan. Satulan päältä tolpan kohdalta polkimen päälle 93cm. Kammet shimano deore 175mm, satula SDG bel air. Efektiivinen mitta satulatolpan päästä stongan keskelle 50mm stemmillä on 67cm.
Puhuuhan kaikki nyt 456 Summer Seasonista?
Se näyttäisi olevan mitoitukseltaan vähän lyhempi kuin Inbred 26" tai 29".
Pienempi olisi luultavasti ketterämpi ja isompi olisi vakaampi.
.... lyhyt stemmi kaipaa leveää tankoa ...
Eihän 700 mm edes nykymuodin mukaan ihan lyhyt ole...
Omaan Chromagiini lyhensin tangon 72 senttiseksi 70 mm stemmillä: tuntuu vähän hassulta kun vain asfaltilla kruisaa mutta oikein sopivalta sitten metsän puolella.
20" Summer Season on oikeasti 18,5 korkea koska viimeiset puolitoista tuumaa satulaputkea ovat vaakaputken yläpuolella. Pitkäjalkaisena en ottaisi 18" runkoa koska runko suorastaan huutaa lyhyttä stemmiä, ja silloin ohjaamo on 183,5 pituiselle kuskille ahdas. Joku 100mm stemmi tuollaisessa rungossa tuolla ohjauskulmalla on suorastaan idioottimaista. Turhaan taas pelätään kakkosella alkavaa runkokokoa, mutta näitä tapauksiahan kyllä näkee usein kun katselee millaisilla kippanoilla jengi ajelee.
Satulan korkeudesta vielä sen verran, että tehokasta polkemista varten sillä on yksi oikea korkeus ja muut ovat vääriä. Maasturissa tosin itsekin pidän sentin alempana kuin maantiellä, mutta polvet kurkussa polkeminen on dorkaa. Alamäkeen kannattaa sitten harkita hissitolppaa.
Jees, luulen et toi 18" on mun valinta.
Nyt voiki ruveta jännittää miten toi nettikauppa pelaa.
Jos vaikka jouluks sais kuusen alle paketin...
Täällä kommentteja puljusta. Joskus voi käydä niinkin, että joulupukki tuo kaksi runkoa yhden hinnalla:).
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=30605
Voe vitalis, nyt alko jännittää vielä enemmän ku luki tota ketjua.
Onneks olen suht kylmäpäinen, tosin rupee siinä varmaan nyppimään jos toista tonnia on laitettu menemään eikä yhteydenottoja tule.
Pakko se on vaan kokeilla jossai vaiheessa, ei muuten tule mielenrauhaa.
Harmi ettei oo luottokorttia, täytyy ton paypalin kanssa räpeltää jotenkin.
No tänne perähyrylään ononni tuli reilussa viikossa tohon paikalliseen valintataloon, kaikki tuli mitä tilasinkin. Muistaakseni maksoin kyllä luottokortilla, onko tuolla sitten merkitystä niin en osaa sanoa? Paypaliakin olen käyttänyt ja noubrobs sou faar :).
edit. Tuurilla ne laivatkin seilaa :D
Harmi etten maksanut tilaustani Paypalin kautta. Luottokorttimaksun vahvistukseksi pyytelivät kuvaa passista ja jostain kotiin tulleista laskuista ja tilaus on edelleen 'on hold'. Iso-Britannia -> maksuliikenteen takapajula. Saksasta tehdyt tilaukset menivät nätisti 'verified by Visa' kautta ja roinaa on jo matkalla.
Mutta työn alla on siis Inbred 29er yleispyöräksi. 1x9 vaihteinen Shimanon SLX osilla ja SRAMin vaihteilla. Budjetti noin €1000. Katotaan mitä tästä tulee kunhan kamat joskus saapuu..
456 ss kuudessa päivässä ovelle...
Piristytstä ankeaan talveen. Nyt kannattaa tilata teräs 456 kun on tarjouksessa.Tosin vain kääpiöille:
http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO456-...m_medium=email
Tässä kasausohjeet:
http://www.youtube.com/watch?v=pSYhS...eature=related
Ja tulis kesä ja olis takapihalla tommosta trailii:
http://www.youtube.com/watch?v=1eM1_MgMJgI
Tomi
Onhan siellä mutta eivät ole yhtä halpoja kuin nuo kääpiökoot.
Zzzzap. Sähäkkää sunnuntaita.
On-one näyttää tarjoavan oman brändinsä kiekkosettiä nuihin kokonaisiin pyöriin; mitens onko niistä sanottavaa hyvää tai sitä toista. Mie olen sillai soivasti pläski, eli ajokamppeissa aika lähelle 100kg, taipuuko nuo banaaneiksi alla?
Auttakaas vähän, kiitos. Mulla on pieni ongelma summer season rungon kanssa. Vaihteita asentamassa, mutta kuin nuo vaiherinkuoripäädyholkit ovat liian kapeita noihin reikiin minkä läpi vaijerin kuuluu kulkea, eli sujahtaa läpi, onko olemassa jotain paksumpia holkkeja, vai ratkaiseeko ongelman sillä että laittaa kokomatkalta vaijerinkuorta? Nyt kuin katsoo noita teidän kuvia, niin niissä näyttää olevan kokomatkalta vaijerinkuorta. Hhmm...
Thänks vastauksesta juminy.
Jos jollakulla olisi tarve luopua 20" Inbredin rungosta niin voisin olla kiinnostunut. Teräksinen, levyjarruyhteensopiva. Taaksepäin avautuvista dropeista plussaa.
Nimimerkillä "olin just tilaamassa"
Edit; tilasin jo. Väri kevyen kaksimielinen "pearl necklace". Vanha täpäri saa luovuttaa osat tuohon. 110mm Reba sopii varmaan hyvin geometriaan?
Hei, mitäs ihmettä, olin vihdoinkin painamassa liipasinta tuon 29er Inbredin kohdalla, mutta eipä semmoista ollutkaan? Tietääkö joku asiasta enempi?
Taitaapi olla Scandalit 29ereitä ja sitten toi uus carboni.
^ Olin On-Onen sivuilta lukevinani että "3rd gen" runkoja tulisi joskus syssymmällä. Siihen saakka joudumme kärvistelemään. Itsekin himoilin tuota 29er versiota, mutta tyhjää on nettikauppa näyttänyt jo pitkään. Odotus ilmeisesti jatkuu...
Mullakin uupelo 29er sinkularungosta ja inbrediä vähän odottelen. Facebookisssa ovat lupailleet välillä tän kuun lopppun eli pian 29 inbredejä ja hiilari Lurchereita vaihdettavilla drop-outeilla (sinkula tai vaihde). Skandaaleja samoilla drop-outeilla kai syksylle.
Kiitos vastauksista!
Odotus jatkuu...
No nyt niitä taas saa ainakin hetken...
Aijai! Polttelisi ostoskorissa kovasti...
http://i7.aijaa.com/b/00395/8430518.jpg
Nyt on pyörä valmis. Runko Gen.1 Inbred. Sidi keulana, ja ei voi kuin todeta että hienosti toimiva teräspyörä.
Tommosen 456:n ajattelin ostaa pois kuleksimasta. Koon valinta tuottaa hieman päänvaivaa. 18" vai 20" kuskilla mittaa 187cm eli hieman yli 18" suosituksen. 20" menee kyllä varmaan ihan hyvin lyhkäsellä stemmillä ja sen sais pinkkinä. Minkäs kokoisilla muut ajaa?
Saman mittaisena kuskina pähkäilin samaa kun tilasin runkoa. Valitsin 20" joka on minulle passeli. Olen käyttänyt 60mm stemmiä, ja vähän mieltymyksistä riippuen tuossa voisi kyllä käyttää pidempääkin. Toisaalta eroa runkojen pituudessa ei pajoa ole, muistaakseni sentin pidempi 20" kuin 18".
Tuollainen siitä tuli (osat ovat jo osittain vaihtuneet kuvaushetkestä):
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/p...pictureid=5870