Jossain vaiheessa niin ylistin talvimaratooneja. On ne hyvät, kulkee suoraan loskassa ja mössölumessa eikä yritä livetä sivulle.... mutta ne imee kyl kiviä sisäänsä ku Hooveri.
Printable View
Jossain vaiheessa niin ylistin talvimaratooneja. On ne hyvät, kulkee suoraan loskassa ja mössölumessa eikä yritä livetä sivulle.... mutta ne imee kyl kiviä sisäänsä ku Hooveri.
Mä oon ajellut Maraton Winterillä ja kyllä sekin hakee omia uriaan ihan tarpeeksi. Vois olla jos vaihtelis ilmanpaineita ja hakis optimipaineet tuollaiselle pöpperökelille, niin helpottais. Toisaalta oppiipahan kääntelemään sitä tankoa suht rivakasti, kun etupää pyrkii omille teilleen. Olen kunnioittaen katsellut vastaantulevia cc kuskeja aamun hämärissä. Niillä ohjaus on vielä herkempi kuin 60cm suoralla tangolla.
Meneekö kivet siis läpi ja sisäkume puhki vai jääkö ne kivet siihen maraton wintteriin törröttämään? Onko talvimaratoonit jotain täysin eri seosta kuin kesämaratooni plussat, ei mulla niihin ainakaan kiviä paljoa tarttunut, toisin kuin esmes Kendan kwesteihin jotka alkoi muistuttaa soralla nappuloitua maastorengasta.
T nimim ostaako vaiko eikö ostaa?
Kertaakaan ei ole mennyt kivensirusta puhki mun maratontalvet. Ja nyt kun katson niin ei ne mitään ole imuroineet. Kilometrejä tosin kahdelta talvelta niukasti, ajo Helsingin keskustaa ja krossilenkkejä.
Sikäli hyvät että niillä ei erityisesti ärsytä ajaa sellaisessa ns. talvikelissä kun nastoja ei tarvitse.
Joo, Ajomies sanoi et mulla on liikaa painetta renkaissa. Kokeillaan sitä nyt. Hyvä kumeshan se oikeesti on, mut oon tainnut hienosäätää paineita turhan reilulla kätösellä. nimimerkillä maantiekumeissa 8baria painetta..
Sepelit ei oo jäänyt törrölleen renkaaseen, vaan ovat sukeltaneet kumin sisään.
:eek: Ei minulla vaan ole tällaisia kokemuksia. Omillani olen ajanut marraskuusta alkaen sekä lumella, jäällä että tappajasepelöidyllä jäällä ja lumella, mutta en kyllä ole hooveria havainnu. Omat kokemukset erittäin positiiviset, miinusta siitä, että nastat näyttävät nyt jo kuluneen jonkun verran. :(
Jasså, kyllä mä taidan ostaa, mulla on aina niin alhaalla paineet (renkaissa) että eiköhän ne kestä.
Niin.. itse olen ajanut noilla n 200km. Tässä demonisaatiokuva, miten ne sinne kumiin uppoaa. Mutta itse kokeilen kyllä paineiden pudotusta, ihan kaikin puolin. :)
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...pictureid=1020
sinne nappuloiden väliin ne uppoaa.
[Eevan teoria]Jos renkaan paine ei ole aivan tapissaan, niin nuo nappulat pysyvät enemmän yhdessä, eivätkä ole apposellaan imemässä sepeliä sisäänsä. Flätit ovat tulleet aina eturenkaaseen[/Eevan teoria] :)
Täällä ajettu nyt noilla samoilla kumeilla yli 2000 km puhkeamatta:rolleyes:, nastat vähän kuluneet ei muita onkelmia kuin kiemurtelu herkkä tietynlaisessa lumessa.
Painetta ollut aina vähintään 4bar useimmiten 5bar että otappa sitten selvää näistä teorioista:seko:.
Pitäskö mielummin ihmetellä sepelin kivityyppiä tai jotain vastaavaa??
Nyt on kertynyt reilun talven verran maastohurjastelukokemusta Freddie's SW 336:sta (eli ne kevyt-freddiet). Vertailupohjana on ollut aikaisempi kokemus WXC300:sta ja tietysti vertailu käy koko ajan porukkalenkeillä kavereiden alla oleviin WXC:hin sekä Schwalben Ice Spikereihin.
Kovalla puhtaalla jäällä, jota nyt on ollut ihan kiitettävästi tänä talvena poluillakin, WXC ja Ice Spiker menevät omia menojaan. Kapeampi rengas rullaa kevyemmin ja yhdelle nastalle tuleva paine on suurempi. Tämän seurauksena Freddykuski tippuu liukkaissa alamäissä ja puunkierrossa kyydistä, vaikka kesätilanteessa samat kuskit pysyisivät nipussa. Freddyn leveämpi rengas irtoaa luisuun kuitenkin lempeämmin, eikä ole pidon rajalla niin äkkinäinen kuin WXC. Viimeisenä mainitusta kun pito lähtee, niin yleensä pyöräkin lähtee alta. Freddy taasen rapistelee hermostuneesti, ja joskus tulee saatua aikaiseksi pitkiä liukuja, kun alla on peilijää. Kuskin sykettä tilanne ei tosin helpota lainkaan. Rapisteluun tottumiseen menee aika pitkä aika WXC:n jälkeen, ja vieläkään ei oikein ole täysin selvää missä pidon raja sijaitsee.
Tilanne tasoittuu kun alla on kovettunut lumipohja. Näppituntuma on, että edelleen WXC ja Ice Spiker rullaa huomattavasti kevyemmin, mutta pidossa ei enää ole niin suuria eroja. Epätasaisella pinnalla suuren ilmatilan omaava Freddy on mukava, kunhan pitää paineet maltillisina.
Kaikkein vahvin osa-alue leveällä nastarenkaalla ja etenkin tuolla kuviolla on pehmeä irtolumi. Siinä missä WXC-kuski kamppailee ajettavuuden rajamailla ja Ice Spikerkin jo kiemurtelee, Freddyllä mennään suoraan ja rauhallisesti. Myös polulta pois joutuminen generoi harvemmin ajoneuvoon nouse-tilannetta, tilanteen pelastaa paljon helpommin leveällä ja rauhallisella renkaalla.
Paljaalla maalla Freddy on nastarenkaaksi mukava rengas ajaa ja näppituntumalta voisi väittää, että nastat tuhoutuvat hitaammin kuin esim. WXC:ssä. Nastaan kohdistuva juurakon ja kivikon irtirepivä voima on leveässä renkaassa pienempi; sama ominaisuus joka heikentää jääpitoa on vahvuus sulalla.
Painoltaan leveä 2,3" rengas painii omassa sarjassaan. Reilun kilon (omat yksilöt n.1050g) massa tuntuu kiihtyvyydessä ja hidastuvuudessa tuntuvasti ja toisaalta helpottaa hitaassa vauhdissa tasapainoilua. Rengas on luonteeltaan rauhallinen, kuten olen jo usein maininnut.
Omissa Freddyissä nastat on painettu inasen liian syvälle valmistusvaiheessa, ja omat kokemukset kärsivät hieman tästä "ominaisuudesta", joten se kannattanee muistaa tätä lukiessa. Jos Freddyn nasta näyttää olevan oikealla korkeudella, jääpito voi olla omiani parempi.
Summa summaarum, mikäli asuu paikassa jossa joutuu säännöllisesti puurtamaan pehmeässä hangessa, Freddy on hyvä valinta. Koville pinnoille valitsisin jonkun muun renkaan, esimerkiksi Ice Spiker on piikki Nokian lihassa ja hyvä vaihtoehto. Käytän Freddyä allround-renkaana, jolla taitetaan kaikkien talvilenkkien lisäksi myös muutaman kilometrin työmatka. Tähän käyttöön rengas on ns. "hauska", koska mitä heikommat olosuhteet pyöräteillä on, sitä nautittavammaksi työpaikkapyöräily muuttuu.
WXC:n tavoin Freddy kestänee minulla vuositolkulla, koska ajan suhteellisen rauhallisesti maantiellä ja räppäys tapahtuu lumi- tai jääpinnalla. Kova hankintahinta kompensoituu pitkällä käyttöajalla.
Oma kokemus kevyt freddyistä on se, että nasta pysyy nappulassa melko hyvin. Toisaalta nappulat repeää valitettavan usein (toista kymmentä / pari) verrattuna Extremeihin (0 kpl / pari). Mulla on painoa 75 kiloo ja omat kokemuksen freddyistä on hieman toisenlaisen pehmeän lumen osalta ja etenkin sohjossa ajettaessa. Nimittäin takakumi pyörii, mutta matka ei taitu. Jos painoni oli lähempänä 0,1 tonnia, niin leveempi freddy toimisi todennäköisesti paremmin pehmoisella. Uskomattoman hauska ajettava, siihen yhdyn täysin. :)
Näyttää nuo Ice Spikerit olla aika vähissä kohtuuhintaisissa nettikaupoissa, onkos joku huomannut jotain minkä olen missannut?
Mä tilasin täältä: http://www.bike-discount.de/shop/k36...s.html?mfid=78
Oli useampi ottaja niin pieneni toimituskulut per rengaspari.
Danke, aber ausverkauft.
Olisi tarkoitus laittaa kaksysiin nastarenkaat. Eteen ajattelin laittaa Extreme 294 ja taakse kenties W106. Tuo 106:han on oikeastaan hybridirengas 47-622 (700x45c) ja mahtunee suurella varmuudella lokasuojalliseen kaksysiini, mutta entäs nuo Extremet? Nokia ilmoittaa kooksi54-622 (29x2.1), mutta kuinka korkea on profiili? Nämä tulisivat siis talviseen työmatkapyöräilyyn.
Joku varmasti nyt ilmoittaa, että Extreme on liian "extreme" kun ei maastossa ajeta, mutta nykyinen W106 normaalissa maastofillarissani (26") tuossa edessä on sivuttaispidon ja suuntavakauden suhteen kyllä sellainen susi, etten enää eteen huoli. Takana toimii ok, ja rullaahan se ihan kivasti.
W240 olisi muuten harkinnan arvoinen kumi eteen, mutta kun sitä tehdään vaan sellaisena kapeana versiona (40-622) isommalle rengaskoolle (28/29").
Olisiko muita vaihtoehtoja eturenkaaksi? Eli reilusti pitoa, riittävän leveä (47mm tai isompi), muttei kovin korkea.
Nokia extreme 294 (29x2.1) profiilin korkeus on vanteen reunasta mitattuna n.45mm. Leveys pitää kutinsa, mittasin n.53-54mm. Kyllä siinä on aivan eri pito kuin 240:ssä, puhuttakaan 106:sta. Extremen (29x2.1) kun laittaa eteen niin voi ajaa vähemmällä ilmalla ja niin ollen kaikki nastat purevat ja pitoa riittää.
W240 tykkää mennä pöperöllä enemmän sivuttain kuin eteenpäin, jääpito kyllä riittää työmatkapolkemiseen. Ei mikään paras rullaaja eikä varmasti kevein. Kestää kyllä isältä pojalle...Pitäisi kokeilla siirtää toisesta pyörästä eteen W106, josko toimisi fiksummin.
Takana joku Kenda 100, kapea ja tähän mennessä toimiva. Ainut uhka kestävyys: Nastat ok, paitsi vähän yli tonnin ajettuna osa nastarei-istä laajenemaan päin. Ei nyt sentään yhtään tippunut ole, Higg
Asensin tässä pari päivää sitten Nokian W106:t sekä eteen että taakse. Clas Ohlsonilta löytyi 20€/kpl! Nyt parikymmentä kilometriä takana, eikä pahaa sanottavaa ainakaan vielä löydy. Kokemusta nastarenkaista ei ennestään ole, ja odotinkin paljon raskaampaa kokemusta. Mutta ei, hyvin pyörii. Pitokin oli hyvä, pk-seudun pyöräteitä tulee ajeltua.
Eikä sepeliä ainakaan vielä ole tarttunut kiinni. Vanhoista sileistä renkaista kun niitä sai aina nyppiä. :D
Mistäköhän ostaisi W240 nastarieskoja? Tuntuu olevan kaikissa kaupoissa niin suuret valikoimat, etten osaa valita tämän runsaudentarjonnan keskellä. Siis v***u eihän noita löydy mistään! Onko näiden valmistus lopetettu tai jotain? Laittakaas vinkki mistä weekaksnelikymppistä vielä löytyy.
Siihen maksimileveyteen vaikuttaa se, että kuinka levee kumi haarukassa mahtuu pyörimään. 2.25 tai 2.3 ovat leveydeltään käytännössa samat tai rengasmerkistä/mallista riippuen tuo 2.3" saattaa olla jopa kapeampi. Jos rengasleveyttä muutetaan redikaalisti esim. alle 1.5 tai yli 3 tuumaseen myös vanteen leveys saattaa asettaa omia rajoituksiaan.
Omien kokemusten pohjalta sanoisin, että jos kuulut riisitautisiin (paino alle 0.1 tonnia) ja ajelet oikeesti liukkailla ja metsässä tai muutenvain haluat maksimoida pidon valitse Nokian Extreme. Jos taas massaa on kertynyt enemmän, Freedy's Revenge kantaa paremin. Molemmat em. renkaat on hiukan järeitä esim. työmatka-ajoon, jolloin esim. tuo W240 olisi parempi. Nokian sivuilta nuo kaikki löytyvät.
28" on voittajan valinta. Niitä laitoin pari kipaletta tilaukseen Exitistä. Kiitti linkkivinkistä.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka
Nastarenkailla on raskaampi ajaa kuin perus-suvinahoilla. Muuten vaikeampaa ei ole. Jotkut säälii nastakumeja keväällä/syksyllä, mutta se on niinku makuasioita. Nastoja lähtee varmasti jokunen. Yhteyttä nokiaan, niin tod.näk. lähettävät muutaman varanastan tai sitten vain tilaat TikkaSpikesilta (Tikkakoskella) varalle 500 kpl (hintaan noin 26€). Riittää muutamaksi vuodeksi ;)
Nastakumit lisäksi ovat osoittautuneet kestäväksi hiekoitussepeliä vastaan, joten joudut vaihtelemaan sisärenkaita harvemmin. Jäällä sitten voit käydä kokeilemassa miten nasatakumi puree.
Täytyykin tuossa jossain vaiheessa lähteä testaamaan jäälle noita vanhempia icespikereita :) alkutalvesta vasta nuo hankin ja en ole saanut vielä kunnon luottoa noihin jäisellä alustalla. Tuntuu, että menen mutkiin liian varovasti, mutta toisaalta ei ole tullut kaatumisiakaan jäällä :)
Mitenkäs suuri vaikutus rengaspainella on tuohon pitoon?