Edelleen hämmästelen ledivalojen noin nopeaa kehittymistä. Oletin HID tason saavuttamiseen kuluvan pari vuotta enemmän. Noh, oletus ei ole tiedon väärti...
Printable View
Edelleen hämmästelen ledivalojen noin nopeaa kehittymistä. Oletin HID tason saavuttamiseen kuluvan pari vuotta enemmän. Noh, oletus ei ole tiedon väärti...
Kun tämä nyt nousi esiin, niin piti tuon Rebelin speksit käydä vilkaisemassa. 90lm @ 700mA ei kylläkään ole kovinkaan houkutteleva, vaikka niin äsken kirjoitinkin. Seoul P4:n 240lm @ 1000mA sen sijaan olisi melkein tuplat Luxeon K2:n lukemiin verrattuna.
Lohjan 24h ajoihin en ole lähdössä, eikä nyt oikein muuta käyttöä lampulle tule mieleen. Jään odottelemaan, josko syksyyn mennessä tulisi jotain uutta tarjolle.
Mekaniikkaa hierataan hammer labrassa. Valoteho 8xK2 on riittävä.
Akku ja siihen tarvittava tehoelektroniikka on eniten kehitystä vaativa osuus. Käyttökytkimetkin kaipaa jonkinlaista virittelyä.
Seuraava käyttöönotettava LED voisi siis olla spekseiltään suunnilleen seuraava. Kynnysjännite noin 5v luokkaa (K2 4,85), virta 700ma, moisesta kun tulisi valoa tuo 250 - 300 lumenia, ja mekaanisesti helppo kiinnittää.
Vaatimukset ovat kovat mutta nykyinen konffis on oikeastaan parempi kuin mihin tähtäsin niin ei ole älytöntä himoa lisätä tehoja. Painoa alas, mekaanisesti kestävämpi, nätimpi käyttää ja katsella. Siinähän sitä seuraavalle HammerSTAR valolle tavoitetta :D
Miten valot kannattaa kiinnittää runkoon? Nykyinen systeemini toimii hyvin pyöreiden haarukkaputkien kanssa, mutta valot pitäisi saada myös 'ovaalin' malliseen hiilikuituhaarukkaan kiinni.
http://raskala.satakuntatalo.fi/~hobs/tunturi-etu2.JPG
Mistä ja millaisia kiinnityspalikoita mahtaa saada tuohon tarkoitukseen?
Oisko tästä virtalähteeksi? Muita vastaavia piirejä? Pitäs saada 4 kpl 5W edisonia virtaamaan 700mA:n voimalla. Buck boostia tarvitaan, akkuna 14,4V NiMh.
Ajattelin laittaa lampun Marzocchin kruunuun kiinni, riittääköhän se jäähdytykseksi. Luulisi ainakin ajaessa pysyvän riittävän viileänä. Laittaa sitten "lyhyille", jos joutuu seisoskelemaan paikallaan.
Kohtuu tehokkaalta vaikuttaa 4 ledin rivi, kun kävin kellarissa niitä testaileen. :D
Kyllähän tuo toiminee. Ainut ikävä piirre on se pakollinen jäähdytys/maa siellä piirin pohjassa joka pitää jollain opilla kytkeä maahan. Pastalla ja kuumalla ilmalla/uunilla onnistunee.
t. Janne
Thermal pad:n juottamiseen voisi varmaan käyttää semmoista kikkaa, että poraa levyn läpi reikiä padin kohdalle. Sitten uittaa padiin kohdalle vähän tinaa ennen kuin laittaa komponentin siihen paikoilleen. Sitten kun on jalat juottanut kiinni, korvennetaan alapuolisista reistä tina sulaksi komponentin alla ja toivotaan parasta.
TSSOP saattaa olla haasteellinen itsetehdylle piirilevylle. Tehdastekoiselle levylle ei mikään ylitsepääsemätön ongelma käsin juottaenkaan.
Keulan kruunun luulisi riittävän jäähdytykseksi, jos lämmön saa johtumaan siihen riittävän hyvin. Ainakin talvella. Jos valon väri alkaa muuttua siniseksi, kannattaa johdot nykäistä kohtuullisen nopeasti irti.
Koskapa tuo syksy saapuu nopeammin kuin huomaakaan, on itsellekin virinnyt ajatus säätää kasaan kunnon ajovalot. Tätä ketjua selatessa sekä muitakin foorumeita ja sivuja tutkiessa olen päätynyt seuraavaan hahmotelmaan. Led-tech:stä tai dotlight:sta 3kpl Seoul Z-LED P4 ja niille kaveriksi esim. tuolta Tobishop123:sta 2kpl BP-914:sia. Tuo troh:n aikaisemmin postaama linkki Tampereen valotestiin ei tuntunut enää toimivan, voisiko sitä saada uudestaan tarjolle?
Dealextremestä on just soeuleja tulossa tännepäin iso kasa. Sieltä saa myös halpoja regulaattoripiirejä...
Mun HDS EDC B42XR potkii nykyään yli 100 lumenia USWOH soeulilla, kun parhaalla testatulla luxeonilla pääsi jonnekin 55 nurkille. :):):)
Valotesti-nettisivun katoamiseen liittyy monta toisiinsa vaikuttavaa vaihetta. Mukana on mm. sekoillut RAID-ohjain, rikkoutunut kovalevy, sopimusmuutos Elisan kanssa jne. Päälle vielä vähän saamattomuutta varmuuskopioinnissa. Alkuperäiset valokuvatiedostot on kuitenkin tallella ja mittauspöytäkirjakin on JPEG-muodossa. Testi saattaa palata nettiin lähiaikoina, kunhan jaksan kirjoitella tekstit uudestaan.
Huhujen mukaan eräs testiin osallistunut rakentaja on hankkinut P4-LED:ejä ja rakentanut niistä jotain. Talven aikana tuli rakennettua myös paremmilla K2-LED:eillä varustetut kypärälamput. Sseoulin P4 LED:ejä saatan itsekin tilailla jossain vaiheessa. Uusi testi voisi olla paikallaan.
Oikeastaan kyselin tuota senkin takia että en ole vielä osannut päättää minkä "asteisia" linssejä käyttäisin ledien kanssa. Ajaminen olisi kuitenkin vauhdiltaan nopeampaa. Onko akkumarkkinoilta uutta kerrottavaa, vai onko tuo kamera-akkujen luova käyttö vielä järkevää?
6 asteinen on kaukovalo. Etupyörän edessä kirkas kohta tuntuisi olevan reilun metrin, mikä on minulle liian vähän. Lähivaloksi laittaisin 10 asteisen, tai 15 asteisen. 6 asteinen sopii kaukovaloksi. Linssit on sen verran edullisia, että niitä kannattaa ostaa muutama ylimääräinen. Siten pääset itse kokeilemaan. 6, 10, 15 asteiset on hyvä lähtökohta testeille.
Käpisteltyäni aikani eri ledejä, linssejä ja heijastimia, niin parhaiten valoa antaa Prolightin 5W ledi 10 asteen heijastimella. Syynä yksinkertaisesti 6´ linssin huonompi hyötysuhde.
Lamppuvaihtoehtoina Warm white on musta jotenkin mukavampi harmaassa ympäristössä, erottuu yksityiskohdat paremmin, ja eroa Coolwhiteen ei kuitenkaan ole kuin noin 10%
Tosta sivustosta saa sen kuvan, että toi musta linssituki sopis myös reflectoreille, mikä ei sitten pitänytkään paikkaansa.
Toimitusaika on ollu tommosta 10 päivän luokkaa
Onko kukaan kokeillut noita luxeonille tarkoitettuja optiikoita soeulin kanssa? Emitterin mitat heittävät hiukan, joten heijastimia on joutunut modailemaan. Entä optiikan ja heijastimen erot hyötysuhteen kannalta.
Paljastetaan nyt sen verran, että 500 lumenia ulos tötteröstä tavoitteena tässä projektissa... :)
Uutta rojektia alkaa pukkaamaan täältäkin. Tilattuna seuraavaa:
- 3kpl P4 emitterit ja piirilevy Led-Techistä
- Fraen 3*10 asteen optiikka.
Reilu 700 lumenia pitäisi löytyä noista 1000mAh:lla jahka valmistuu. Valmistan lampun samalla tavalla kuin tuon K2:sta kyhätyn version. Jäi viimeksi yksi lampun runko ja 1000mAh:n Konlux ylimääräiseksi, niin täytyihän niille keksiä käyttöä...
Eli tuossa tuo vanha K2 rojekti:
http://www.netikka.net/tmh/
Akku on vielä vähän auki mutta aluksi mennään vanhalla 14.4v 4000mAh:n Nimh:llä.
Fraenin 3*10 asteen linssi on ollut todella hyvä. Suosittelen sitä jos tuollainen 3 linssin kombo sopii projektiin. Just sopiva valokeila pyöräkäyttöön. Ja pitäisi tosiaan toimia P4 ledien kanssa samalla tavalla kuin K2 ledienkin.
Sainpa tuossa lopulta aikaan vakiovirtaregulaattorin (1A) noille luxeoneille. Tosin miksipä sitä ei voisi käyttää muidenkin teholedien kanssa. Virtaa saa säädettyä kahta vastusta muuttamalla.
http://www.ilmaisajelijat.org/galler...nK2CCS-002.jpg
Tuossa on siis aikaisemmin tässä puitu LTC3783EFE, ja sitä ohjaamassa PIC10F204, jolla tehdään on/off, alijännitevalvonta sekä mahdollisesti muutama kirkkaustaso PWM:llä. Ja tietenkin fetillä tehty polariteettisuoja kun kuitenkin joskus tulee kytkettyä se väärinpäin. Ainakin PIC ohjelmoitui kokeillessa, testit jatkuu jahka saan tuon kelan hommattua.
Tuosta puuttuu vielä hakkurin kela, joten en vielä ole päässyt koeponnistamaan mutta uskoisin homman pelaavan ilman suuria ongelmia.
t. Janne
Tmh, en muista olenko jo kysäissyt mistä olet hommannut ton tanko kiinnittimen, se näyttää aika hyvältä. Muutenkin erittäin siistin näköinen kokonaisuus. Minne olet jemmannut konluxin, akkuun?
Tmh varmaan itse tietää paremmin, mutta katsopa kuva 19. Siinä on tuollainen kangaspussi, jossa kannen alta pilkottaa kytkin... Epäilykseni Konluxin sijainnista kohdistuu vahvasti tuohon pussiin. Myös johtojen pituudet näyttää siltä, ettei ne muuten millään yllä pullotelineeseen.
Jehun LED-poweri on niin Pro-jälkeä, että melkein kateus alkaa päätä nostamaan. Onneksi valon saa tehtyä hieman yksinkertaisemmallakin elektroniikalla - karumpi tulos toki tulee. Tällä hetkellä on työn alla 6-8x LED:n (7) powerointiin (3.7V akusta) tarvittava elektroniikka. Jos vaikka tänään saisi piirilevyt syövytettyä...
Siltä varalta, ettei motivaatio riitä, on aina käytettävissä viimevuotiset valot. :eek:
Kuten troh tuossa vastaili, Konlux on pienessä kotelossa neopreeni pussissa akun kyljessä. Lampun pidike on vanhoista Vistaliten valoista.
Oiskohan noista led-techin kilkkeistä mihinkään? Kokemuksia?
http://www.led-tech.de/en/Technic-und-Supply/Power-Supply/PowerLine-Constant-Current-Power-Supply-(1000mA,-30V)-LT-891_29_32.html
Samaisesta siis 1000mA ja 1400mA versio.
1) Josko kokeilis 3 x Luxeon K2 syötettynä 4.5Ah:n lyijyhyytelöllä. Tällöin laskelmien mukaan 1400mA:n purkin kautta (Vf in = 3.85V) kolmelle ledille ois
Vin min: 3,85 x 3 + 1 = 12.55V.
Vin max: 3,85 x 3 + 1 + 4 = 16.55V. Akku taitaa kuitenkin olla alakanttiin..
2) Kahdella ledillä 1000mA:n purkilla tulis
Vin min: 3.72 x 2 + 1 = 8.44 V
Vin max: 3.72 x 2 + 1 + 5.5 = 13.94 V
Eli 12V:n akulle jokseenkin optimaalinen, mutta riittääkö valoteho? Linssisuosituksia?
Tuoda, tuoda, jos jaksaa sitä lyijyakkua kanniskella riittää 3:lle sarjaankytketylle K2:selle elektroniikaksi vastus ja kytkin. 0.33ohm tehovastus sarjaan niin futaa kepeesti 4-5h kirkkaus muuttuu ajan myötä mutta ei se ajoa merkittävästi haittaa. Asiasta on tarkemmat laskelmat nimimerkiltä troh aikaisemmin tässä samaisessa topiikissa,
Eri asia kannattaako nykypäivänä pelata K2:sten kanssa... Creet ja SSC P4:t taitavat olla hyötysuhteeltaan yli tuplasti parempia.
Vastuksen arvoa pitää vain tunata vähän isommaksi, kun virtaa menee vähemmän. Hyötysuhde on edelleen ihan kohdillaan verrattuna hakkuriin.
Hakkureita ja vakiovirtalähteitä kannattaa harkita vasta sitten, kun akkujännite on merkittävästi epäsopiva LED:ien kynnysjännitteeseen nähden. Esim 3.7V Lipo-akun perässä 2 tai enemmän LED:ejä. Tai sitten 14.4V NiMh ajamassa 1-3 LED:iä. Tai oikeastaan se näyttäisi menevän niin, että jos akun jännite vaihtelee paljon, tarvitaan hakkuri.
Saakos tota Creen kamaa jostain euroopasta? Tämän dokun mukaan vaikuttaa melko varteenotettavalta http://myfwyc.org/Timberlake/CreeLEDLight
Ei ole kokemusta linkin laitteesta, enkä aio hankkiakaan. Se näyttäisi olevan lineaariregu, ei hakkuri kuten ensin oletin.
3x K2 tekee noin 11.5-11.6V jännitteen virralla, joka on jotain 1-1.5A luokkaa. Valoteho tuolla välillä on ihan käyttökelpoinen. Jos 12V lyijyakun ja LED-patteriston väliin laittaa 0.33ohm vastuksen ja kytkimen, saa aikaiseksi ihan hyvän valon. Sulake voisi olla hyvä upgrade siinä heti akun jälkeen.
K2 on niin viimevuotinen, ettei semmoisia enään kannata tilata. Jos niitä sattuu olemaan, niin ihan hyvän lampun saa aikaiseksi. Jos tilaat LED:ejä, niin Sseoul P4, Cree XR-E ja Luxeon Rebel on tämän hetken houkuttelevimmat vaihtoehdot.
Linsseistä 4deg on kaukovalo. 6deg suunnattuna kypärästä maahan etupyörän eteen tekee reilun metrin valoisan alueen. Semi-Kaukovalo. 10deg toimii jo lähivalonakin ja yli 25deg keilan tekeviä ei kannata ostaa. Kolmen LED:n pakettiin laittaisin yhden 15-25 deg linssin lähivaloksi ja kaksi 6deg linssiä kaukovaloksi. Mahdollisesti 3 linssin yhteispitimeen.
Jos olet Led-tech:sta tilaamassa, niin laita PM:ää. Ehkä saadaan pieniä postikuluja jaettua... Tampereella on muitakin lampunrakentajia.
Täällä kun on puheissa vilahdellut myös tuo Luxeon Rebel vaihtoehto, niin vertailin datalehtiä Seoul P4:sten kanssa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta valotehossa Rebel näyttäisi kulkevan aavistuksen Seoul:n edellä. Toisaalta suurilla virroilla lämmön ulossaanti chipiltä on ilmeisesti vaikeampaa Rebel:llä, koskapa yhden ampeerin virralla ympäristön lämpötila täytyy pysyä melko alhaalla. Virta ja lämpö yhdessä tietysti ikäännyttävät lediä. Löytyykö toisten mielestä muita plussia/miinuksia?
Onko kenelläkään tietoa miten tuommoisen saisi juotettua kasaan?
http://www.led-tech.de/en/Luxeon-Hig...104_49_85.html
Kolme rebeliä tuohon taitaa olla kaikkien käsityötaitojen ulottumattomissa. Olis vaan aika mukava pakkaus lamppuprojektiin tuommoinen. Noi kolme toimis varmaan tarpeeksi pistemäisenä lähteenä tuossa, että se voisi toimia hyvin joillain heijastimilla.
:D
Tai kun tarkemmin ajattelee, niin saattaisi onnistua alhaaltapäin isolla kolvilla lämmittämällä. Vaikeaa tulee kuitenkin olemaan.
- Käy ostamassa juotospastaa jostain alan liikkeestä
- Annostele sopivasti pastaa pädeihin
- Laita uuni 300 asteeseen ja odota, että se on valmis. Kiertoilmalle, jos mahdollista
- Töki LED:t paikoilleen
- Laita kakku uuniin
- 30s kuluttua ota pois
- Jos ei onnistunut, anna jäähtyä ja yritä uudestaan 45s paistoajalla
- Älä kerro perheen naispuolisille jäsenille. Pese uuni.
Omassa projektissani (jota en vielä ole tehnyt) ajattelin laittaa Rebelit jäähdytysrivan reunaan lämpöäjohtavalla liimalla kiinni siten, että katodi ja anodi on rivan vieressä. Siten niihin voi juottaa johdon suoraan kiinni. Jäähdytsrivan muotoiluun tulee kulumaan aikaa. candlepowerforum:ssa näin vastaavan kuvan joskus, mutten löytänyt threadia tähän hätään.
kyllä minusta toi piirilevy on vielä sitä kokoluokkaa että sen saa ihan perinteisellä kolvilla tehtyä perinteiseen tapaan... toki vaatinee kolviin sen kaikkein pienimmän pään mutta silti mahdollinen... ja jos kokee sen niin ettei osat pysy paikallaan niin poraa millin poranterällä kolot komponenttien jaloille tms...
Komponenttien koot ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma. Mutta kuinka juotat tuolta LED:ien välistä thermal pad:n? Saattaa onnistua noita pad:ien siipiä lämmittämällä, tai sitten ei. Thermal pad:t kun on tehty jäähtymään mahdollisimman hyvin. LED:n kuorta ei oikein saisi kolvilla tuhria.
http://www.led-tech.de/images/produc...1184691077.jpg
öh.. mutta miksi ne pitää juottaa sieltä välistä ? juottaa ensin muut komponentit ja vasta sitten ledit ? vai enkö nyt hiffaa jotakin....
entäs sellainen kombo, että käytetään apuna sekä hellan levyä että tehokasta juotinta? Haetaan infra/joku-muu lämpömittarilla sopiva "perus"lämpö hellan levylle, asetetaan tähti levylle ja hoidellaan juottimella varsinainen työvaihe. Tällöin juotin ei tikahdu yrittäessään lämmittää alumiinista pohjalevyä. BTW, jos joku nyt innostuu kokeilemaan näitä hella-niksejä niin pitäköön erityistä huolta troh:n listan kohdasta kahdeksan... Itse en ainakaan omaa riittäviä tarinankertojan lahjoja, että selviäisin kuivin jaloin "housut kintuissa" tilanteesta :D
tai sitten erikseen ennen sitä jäähdyttimen asennusta mihinkään kolvaa siihen pienen johdon pätkän toisesta päästään kiinni ja sitten myöhemmin liittäessä sitä piirilevylle kolvaa vain sen pienen johdon vapaan pään kiinni ?
Kannattaa muistaa myös johtavien liimojen olemassaolo ;)
LED:ien pyöreän linssiosan alla on thermal pad. Siitä lämpö johtuu jäähdytysripaan. Tuossa piirilevyssä nämä thermal pad:t on aika hankalasti, kun ottaa huomioon, ettei LED:n primäärilinssiä (se pyöreä) saa sotkea.
Hellan levy voisi toimia. Ja siitä voisi selvitä selittelyillä. Eihän ruokaa yleensä laiteta suoraan levylle. Tuuletus toki tulee olla kunnossa.
Toimintaohje:
Ja kokeilut omalla vastuulla. Myönnän kokeilleeni tätä tekniikkaa komponenttien irroitukseen joskus opiskeluaikana. En jäänyt kiinni.
- Hommaa pasta, LED:t ja piirilevy
- Laita pastaa padien päälle
- laita pastaa myös virtajohtojen padeihin
- laita LED:t paikoilleen
- laita koko paketti hellan levylle
- levy kutoselle, tai mikä nyt sattuukaan olemaan kovin lämpö
- keitä paistosta kunnes pasta on sulanut kunnolla
- nosta paistos varovasti pois
- sammuta levy
- laita liesituuletin täysille, avaa ikkunat; jos et siis tehnyt tätä ihan ensimmäisenä
- Paistoksen jäähdyttyä poistu paikalta :D
Oma Seol P4 projekti etenee. Posti on tuonut paketit Led-tech:stä ja Dotlight:sta. Tuolta jälkimmäisestä toimitus oli tosi ripeää ja kaikki toiminut aina loistavasti. Suosittelen.
Ensimmäiset hätäiset testit on yhdellä P4:lla jo tehty 350mA ja 1000mA:lla. Valon sävy on ehkä vähän sinertävämpi kuin K2:ssa. Käytännön valotehosta en vielä osaa tuon pikaisen testin perusteella sanoa mitään.
Nyt täytyy vain odottaa, että kesäloma loppuu ja pääsee töihin juottamaan kasaan kolmea P4:sta Led-Tech:n piirilevylle... ;) Sitten saa verrata P4:sia K2:siin.
Mulla oli lähinnä joku tuommonen mielessä:
http://theledguy.chainreactionweb.co...es/mcr27lb.gif
Tommosen sovittaminen siihen kolmen rebelin rykelmään voi olla ongelmallista. Tai ainakin siinä täytyy ottaa pieni riski, koska ilmeisesti sitä ei kukaan ole vielä kokeillut millaisen valokuvion sillä saa. Ja sitten jos tuota lyhentää, niin se on kerrasta poikki.
Kiitos rohkaisusta pojille siinä juotosasiassa. :D Pintaliitoskomponenttien kanssa en ole koskaan pelaillut, mutta oli se käsityö taannoin aina 10 tai 9, joten eiköhän sitäkin hommaa uskalla kokeilla. Ilmeisen tarkkaa näpertelyä kuitenkin.
Vielä kun olisi koulussa! :eek:
Pääsis käyttään sorvia ja työstökoneita ja hyvällä säkällä raaka-aineetkin ilmaiseksi.