Yeah ! YV:llä voin antaa osoitteen sitten minne palkinnot voi lähettää :D :D .Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Mika Nieminen
Printable View
Yeah ! YV:llä voin antaa osoitteen sitten minne palkinnot voi lähettää :D :D .Lainaus:
Ei se Lupine Edison nyt mikään ihmelaite ole. Se 16w HID vastaa kutakuinkin 65w halogeenia, eli kyllähän sillä näkee, mutta ei pieni lisäteho pahitteeksi olisi...Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti VesaP
Aika ihanteellinen valosysteemi olisi kaksi Edison valoa, toinen 18 ja toinen 10 asteen keilalla, molemmat kytkettynä yhteen 12,8 Ah:n akkuun. Silloin paloaika täydellä 2x16 (2x65w) teholla olisi öbaut 3,5h ja koko systeemin paino noin 950g.
Mahtaako olla kenellekään kertynyt käyttökokemusta On One:n (http://www.on-one.co.uk/) myymistä 2.6Ah:n AA-kokoisista NiMh kennoista? Kun ovat 1.5e/kpl hinnallaan niin epäilyttävän halpoja, että jokin vika niissä kai täytyy olla? Minkähän merkkisiä edes ovat?
Kommentoin kunhan saan ne (3 settiä)... Brant & Co. tekee diilejä suoraan valmistajien kanssa suurista eristä, joten en ihmettele hintaa, kun välikäsiä ei ole.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Menni Merkkari
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti VesaP
Hehkutusta tai ei, mutta eilen ajettu ensimmäinen lenkki sigmoilla oli kyllä valaiseva. Varsinkin kun vertaa edellisiin parinkympin lamppuihin, joilla saa kyllä arvata mitä pimeä tie tuo tullessaan.
Tuota tuskin kukaan kiistää:rolleyes:Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti J.M
Tommonen pisti (auts) silmään marketin mainoslehdestä!??:eek:
En taida kuitenkaan kokeilla!:D
http://photo.pinkbike.com/photo/700/pbpic700385.jpg
Onkos kukaan kokeillut moista? :p
Tee-se-itse -osasto ei ole vähään aikaan ollut edustettuna joten pistän tässä muutaman kuvan.
Tein heräteostoksen sellaisesta 18 ledin led-halogeenista (12 V). Ajattelin, että siitä saan tehtyä oivan otsalampun hiihtelytouhuihin. Laskeskelin jo pitkiä akun kestoaikoja jne. Mutta olipa pettymys melkoinen, kun testikuvasin valotehon.
Ohessa vertailukuvat niin, että ekana 20 W spottihalogeeni (mallia Biltema), tokana led"halogeeni" samalla valotuksella ja kolmantena edelleen ledi, mutta korjatulla valotuksella. Aika pimeäksi jää maisema ledihässäkällä. Keila sinällään ihan hyvä kuten oikein valotetusta ruudusta näkyy. Mutta en tuolla valoteholla tohtisi lähteä mitään kovavauhtisia laskuja laskemaan. Vai tottuisikohan se silmä pimeässä? Onko kukaan tehnyt mokomasta metsävaloa?
http://martti.vilminko.net/martti/fi...0w_halogen.jpg
http://martti.vilminko.net/martti/fi...ledhalogen.jpg
http://martti.vilminko.net/martti/fi...dhalogen_b.jpg
Kiinnostus heräsi DIY projektiasi kohtaan... Onko käyttämäsi 20w spotti jotain tällästä mallia:Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Vilmart
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/44_752iso.jpg
HALOGEENILAMPPU 12V GU4, 20W SPOTTI
Käytetään kohdevalona ja tehovalaistukseen.
Halk. 35 mm.
Tyyppi MR11.
Kanta GU4. 12 V.
Valohajonta: spotti 10°
Minkälaista akkua olet käyttänyt ja minkäpituisia paloaikoja olet sillä saanut?
Minulla on se isompi 50-millinen poltin. Akku on 4,5 Ah:n lyijyhyytelöakku, jolloin laskennallinen loistoaika 20 W polttimolla vajaat kolme tuntia. Kertaakaan en ole vielä niin pitkää lenkkiä tehnyt. Eilen ainakin reippaan kahden tunnin (2h23') lenkillä riitti ihan hyvin. Peruuta tätä ketjua taaksepäin niin löydät juttua ja kuvia viritelmästäni.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti bilato
Hyvä hjuvä!:) Ajattelin tuossa, että voisin asentaa kypärään 20w ja 10w polttimot ja käyttää niitä vaihtokytkimellä vuorotelle tai saman aikaan, niin saisi valotehoa ja samalla virrankulutusta säädeltyä tarpeen mukaan. Ilmeisesti noi lyjyhyytelöakut kuoleentuu helposti jos niiden jännite tippuu alla 10,5 voltin:seko: . Omia kokemuksia ei ole, mutta ketjun jossain vaiheessa oli ali joku maininut asiasta. Onko kokemuksia?Lainaus:
Speksit näyttäisivät samalta kuin oman 20 W halogeenini, joka tosin ei ole Bilteman. Tuollainen piisaa pyörätieajelussa hienosti, mutta maastossa kaivannee laajempaa keilaa. Yleensä olen käyttänyt heikompitehoista 12 W spottia, koska silläkin näkee täysin riittävästi ja paloaika on pidempi. Akkuna mulla on siis Lumicyclen vakio NiMH-akku, joka antaa 10 % ylijännitettä.Lainaus:
Tuota,
kyyyllä tuosta Bliteman 10 asteen spotista hajavaloa tulee sen verran että ainakin tähän vuodenaikaan näkee hyvin ajaa polkuloilla, mulla itellä on yhessä lampussa sellainen 20W spotin parina. Ja voihan siihen lampun kaulukseen (valoaukkoon) viritellä vaikka kuminauhalla kinkkufoliota pikkusen valokuviota levittämään.
Ja loput sitten kypärän alle ettei ne huomaa :D
Vilmartilla näyttäis olevan kunnon säätämö, thumbsup!
Lyijyakkua ei saa syväpurkaa. Pdf-lukemista lyijyhyytelöstä.Lainaus:
Höpsis, se mikään säätämö ole. Säätämö on ihan erikseen. Kuvassa on studio.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Shimaani
Spotin hajavalaistuskyvystä olen sama mieltä kanssasi. Kuvastakin näkyy, että se ei ole mikään veitsellä leikattu valoympyrä, jonka ulkopuolella olisi pimeää. Itse asiassa spotti valaisee melko paljon ympärilleen.
Ton linkin takaa löytyi erinomainen plajäys tietoutta lyijyhyytelöistä.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti A.H.
Jonkin helppo ja halpa syväpurkaussuoja tai akun jännitetason ilmaisin lienisi paikallaan...
En tiedä, mutta eikö periaatteessa kasaamalla diodeja sarjaa siten, että 10v kokonaiskynnysjännitteen jälkeen korvaisi diodit ledeillä, saisi tehtyä karkean, vähän tehoa syövän jännitteen tason ilmaisimen:seko:
Tässä erikoisen kätevässä "taskulamppu" ohjeessa (sivulla 4) on jonkinlainen kaavio näytetty alhaisen jännitteentason ilmaisijaksi.
Jänniteregulaattorin, josta tässä ketjussa aiemmin keskusteltiin, olen todennut itselleni tarpeettomaksi. Käytännössä en tarvitse pimeällä maantiellä lampusta muuta tehoa kuin maxtehon. Mutta tuo yksinkertaisin jännitetason ilmaisin zenerdiodilla vaikuttaa hyödylliseltä. Näin olisi jonkinlainen kontrolli siitä, että ei päästä akkua purkautumaan liikaa. Mutta miten saan tarkalleen selville mikä akkuni alin terve jännite on? Akku on tämä:Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti A.H.
http://www.biltema.fi/osteri/data/ta...ta%20sheet.pdf
Näin mutu tuntumalla voisi arvella, että syväpurkauksen raja-arvo on vakio jokaiselle akun kennolle jotka avat kytketty sarjaan akun sisällä.Lainaus:
Jos tarkan raja-arvon ilmaisimen haluaisi tehdä, niin raja arvo pitäisi ilmeisesti kompensoida akun lämpötilan ja kytketyn kuorman mukaan.
[lähde] Täytyy kuitenkin muistaa, että akkua ei saa syväpurkaa,
tämä tarkoittaa tilannetta, kun akun kapasiteetti laskee alle 30% eli napajännitteenä
noin 11.77V-12.0V riippuen kuormasta ja lämpötilasta.[lähde]
Ja jos akku on elinikänsä lopussa, niin varmaan kennojen laatueroista johtuen jokaisen kennon raja-arvo on vähän omanlaisensa, ja tämä taas vaikuttaa kokonais raja-arvoon. Tonkin varmaan pystyisi määrittelemään akun muuttuneesta sisäisestä resistanssista?
Mutta onneksi lyijyhyytelöakut on suhteellisen halpoja, joten ei varmaan maksa vaivaa kehitellä systeemiä määrittelemän tarkkaa raja arvoa.
Ilmeisesti teollisuussovelluksissa (UPS, tms) joissa käytetään suuria lyijyhyytelöakustoja, on tuo raja-arvo määritelty jollain varmuuskertoimella, jottei kallis akusto polttaisi itseään pilalle, verkkovirran katketessa.
Eli toi zeiner hässäkkä ois varmaan kaikista paras ilmaisin (ainakin hinta/latusuhde lienee kohdallaan). Tota vois varmaan laajentaa lisämällä ledin rinnalle diodin ja toisen ledin (+ etuvastuksen) joiden kynnysjännite olisi noin 1-1,5v. Tällöin tämän toisen ledin avulla saisi ennakkovaroituksen siitä, että ollaan lähestymässä raja-arvoa.
Tänään tuli Dinotte Ultralight 5W postissa. Ei se ainakaan koolla pilattu ole. Käytännön testit ensi viikolla... myös niiden 5 euron (4kpl) ladattavien 2600 mAh akkujen. Ainakin näyttävät asiallisilta ja tulivat hyvien säilytysrasioiden kanssa.
http://img81.imageshack.us/img81/210/dsc11008ct.jpg
Ihan fiksu käyttis tuossa on: menee päälle "tuplaklikkauksella", sen jälkeen yksi klikkaus vaihtaa tehon täyden ja "säästön" välillä. Sammuu painamalla 3 sekuntia. Kun paristoista alkaa voima uupua, valo antaa hetken "stroboa" ja käyttökytkimen (läpikuultava) valo muuttuuu vihreästä punaiseksi.
Yllättävän iso toi dinotte on. Toivottavasti on hyväkin.
Iso? 5,5 cm pitkä ja halkaisija 2,8 cm. Iso? Niin kai sitten. Tänä iltana ehkä sittenkin pääsen sen kanssa metsään. Sitten nään onko hyvä. Siis mun mielestä. Mun hyvä lienee sun surkea.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti TJ
Se on iso mun kypärälamppuun verrattuna (3w luxeon valonlähteenä)... Enkä sanonut sitä surkeaksi missään vaiheessa. Kritisoin vain joitakin sen ominaisuuksia.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti finbred
Et tietenkään, miten testaamatta voisitkaan. Mutta mulle on tullut sellanen tuntuma, että meidän vaatimustasoissa on vissi ero. Mutta ehdottoman totta, että tunnet vaihtoehdotkin paremmin. Mutta mun mielestä se on yhä pieni ja etenkin sievä. Mulla on taipumusta tykätä sellaisista. Ja mitä eilen kellarissa testailin, niin valoa piisaa myös ja valokeila on oikein nätti ja tasainen.Lainaus:
Sievä se on. Missä päin veli Finbred vaikuttaa, pääseekö tuota dinoa näkemään elävänä?Lainaus:
Nimim. Vantaali
Sanotaan ehkä näin, että tuosta tuotteesta hinta on vähän korkea, mutta ominaisuudet ihan ok... Ja kyllä, tiedän, että suurinpiirtein samanlaisia myydään myös kalliimmalla. Mutta kuten Veli Shimaani totesi, olisihan tuo kiva nähdä livenäkin...Lainaus:
Tänä iltana Vartiokylä-Pakkala linjalla :)
Pitäsisköhän Ylästöstä tehdä ihmettelyretki tonne Pakkalaan päin....
Mihinkähän aikaan about?
Voin mä samoilla hapoilla polkaista Haltialan kautta Pitkäkoskelta yli Ylästön puolelle. Pitkäkosken siltaa ennen on, tai ainakin viimeksi oli pilkkopimeää. Aikaa en osaa vielä tarkkaan sanoa, mutta lähempänä kymppiä varmaan. Pistä privana luurinumeroa niin voin hätyytellä haluamallasi varoajalla.
---
Paitsi että missähän kunnossa ne tiet on? On mulla nastat, mutta jos se on ihan latua, niin taidan jättää jäykkiksellä ajamatta...
---
Se "Promenadi" Backaksen kartanon ja Tammistontien välillä on kanssa aika pimee. Siellä voi kanssa testailla, jos muu ei käy.
---
Ja nyt mä lahden mutsin synttäreille. Illemmalla täällä taas.
Haltialan tienoolla kaikki tiet ja polut on jäätikköä, nastoilla ihan ajettavassa kunnossa, kävellen ei pystyssä pysy. Sitä jatkuu sit Pikkukoskelle asti, kaikki pätkät joille ladut tehtiin on semmosta polannetta että nastarengasta ilman sinne ei o mitään asiaa. Paiskaan privaa tuosta randevuusta kohta puoleen.
Tänä aamuna syntyi akuutti tarve seuraavanlaiselle valolle:
- Sopii OS-kokoiseen cc-fillarin tankoon lisäjarrukahvojen seuraksi
- Ei tarvitse valaista koko tienoota
- Omaa helpon ja nopean kiinnitys/irrotusmekanismin
Cateyen kumiremmillä kiinnittyvä valaisin oli vähällä kokea väkivaltaisen kuoleman aiemmin aamulla, kun ei suostunut irtoamaan ohjaustangosta... :mad:
Onko vinkkejä?
'Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo
No miten nuo Sigman 5W/10W valostimet ? Kiinnitys/irroitus ~3 sekuntia ilman työkaluja... Eikä vie tangosta tilaa ollenkaan jos käyttää sitä T-bonea mikä tulee mukana. Saksasta halvalla.
Ei oikein nappaa nuo irtoakut. Työmatkavaloksi riittäisi joku patteri-ledi -systeemikin.
led lenser tms. 1w ledillä varustettu vehjes?Lainaus:
Led Lenser?
Ilmeisesti jokin tällainen setti olisi kyseessä?
http://www.reittipiste.fi/ledlenserbikerpowerchip.jpg
Jep. Esim. tuollainen. Sieltä löytyy myös otsalamppuja. Menee juuri kypärän alle, mutta mikäli käyttää ajolaseja, saattaa hieman häikäistä. Itse käytin otsalamppua puolisen vuotta työmatkoilla. Ja nykyäänhän noita 1w settejä on muitakin kuin led lenser. Tuon olen kuitenkin ihan hyväksi havainnut.Lainaus:
Lainaus:
Ihan pätevän näköinen vehjes. Missäs hintaluokassa nuo liikkuu ?Lainaus:
Ei lainkaan hassumpaa. Saattaa olla kuitenkin, että saan tuosta naapuritalosta materiaalia Cateyen modaamiseen käyttäjäystävällisemmäksi...
44 euroa näytti olevan www.reittipiste.fi:ssäLainaus:
44€ näyttävät tuolla reittipisteessä maksavan...Lainaus:
Edit: pahus, että olenkin tänään hidas...:p