Käytätkö kolistelija tota muccarin märkää siis myös kuivalla kelillä? Millaisessa maastossa?
Printable View
Käytätkö kolistelija tota muccarin märkää siis myös kuivalla kelillä? Millaisessa maastossa?
Eilen ajoin tuon Rajamäen maran. Fillari on paksun pölykerroksen peitossa kun oli aika paljon löysää hiekkaa. Hyvin on ketju selvinnyt eikä rahise.
Ketju pitää vaan pyyhkiä kunnolla puhtaaksi rasvauksen jälkeen. Toki rasvauskin on hyvä tehdä huolellisesti tippa kerrallaan.
Kumpaa nyt uskoisi ??
Onkos nää Bilteman tuotteet ihan kuraa ? http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...eluaine-36692/
Jännä, itse ajattelen juuri niin päin, että maantievehkeeseen voisi samantien laittaa wet lubea, kun sillä ei missään likaisissa olosuhteissa ajetakaan.
Täytyy kyllä varmaan itsekin kokeilla tuota wet lubea ja todeta, että kuinka paljon enemmän se sitä likaa kerää. Voitelen muutenkin ketjut niin, että annan öljyn yleensä imeytyä useamman tunnin ja sen jälkeen pyyhkii kaiken pois mikä irtoaa.
Laitetaanpas nyt tämä pinkbiken linkki tänne, koska siellä kerrotaan aika paljon erilaisia aiheeseen liittyviä faktoja: http://www.pinkbike.com/news/technic...lube-2010.html.
Minä olen kokenyt sen ihan hyväksi.
Aikaisemmin käytin vahaa. Nykyisin tärkeintä on, että ketju on puhdas ja siinä on yleensä jotain voiteluainetta. Maastopyörän ketju tulee pestä usein. Muuten se ei kestä, siis joka lenkin jälkeen. Maantiellä pesuväli riippuu kelistä ja lenkin pituudesta, mutta kyllä enintään joka 200 kilometriä aiheuttaa pesun.
^ Mitäs kokemuksellasi sanot Hannu, käytätkö tällaista ? > http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...upesuri-27042/
Btw kysyisin tähän väliin onko kukaan kuullut juttua että ostamalla 3 samanlaista ketjua ja vaihtamalla niitä tietyin välein saisi vaihteiston osien ikää pidennettyä. Älkää kysykö mihin perustuu. Onko jollakin tietoa vaihteiston säästämisen konstailusta.
On kuullut. Se perustuu siihen, että kuluneet ketjut kuluttavat rattaita, mutta kulumattomat eivät. Se ei kuulu tähän säikeeseen. Käytä hakua.
Vaihteiston säätämisen konstailustakin on monella tietoa. Sekään ei kuulu tähän säikeeseen. Käytä hakua.
Nyt jokainen voi paljastaa internet-käytöksensä jatkamalla näistä aiheista.
Olen varmaan huono etsimään mutta en löydä nimenomaan tästä 3 ketjun jutusta mitään. Ymmärrän toki että kulunut ketju kuluttaa rattaita mutta silloinhan sama hyöty hoituisi kai sillä että vaihtaa ketjua usein aina uuteen. Tämä kun toimii niin että kolmea ketjua kierrätetään. Jos löydät itse tästä aiheesta niin kiitos linkistä.
Lue tuo, äläkä enää sen jälkeen tule väärään topiciin, vaan mene google-kurssille.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ujen-venyminen
Mitä itse asiaan tulee, niin mulla eilen marttakisoissa Mucoffin Drylubella voideltu ketju todellakin alkoi narista, ja vähän toimintakin tuntui heikkenevän 50 km jälkeen. Puhtaana se kyllä pysyi.
Sama täällä. Molempia tarvitaan.
Pedrosin tuotteet on kans ollut hyviä. Käytin ennen, kun yläfemmasta vielä sai niitä.
http://pedros.com/products/clean-and-lube/lubricants-and-grease/
Joo viime kesänä ostin ja olen hyväksi havainnut vaikka aikasemmin olin astianpesuharjalinjalla. Nyt tulee todella usein pestyä ketjut kun se on helppoa.
Pesuaineena on melkein raakaa Pinelineä, ehkä puolet vettä.
Biltsusta ostin myös pyöränpesusetin, jossa on hyvä väline rattaiden välien pesuun. Se löytyy mottoripyöräosastolta.
^ Kiitos Hannulle. Kyseiset tuotteet hankittu.
Onkos tämä muuten enemmän Wet vai Dry lubea ? http://www.wiggle.co.uk/muc-off-c3-ceramic-lube-120ml/
Näinhän tuolla linkissä sanotaan:
The C3 lube creates a ceramic coating giving incredible durability and long distance performance that provides ultra low friction for ultimate drive train efficiency. It contains Boron Nitride and Fluoropolymers for high performance and has waterproof qualities excelling in wet conditions
Eli käy märälle kelillekin. Minä en usko, että tuo on sitä Biltsun voiteluainetta parempaa. Ei se mulla ole mihinkään sateella kadonnut. Biltsussa on ollut kahdenlaista voiteluainetta ja se kalliimpi on mielestäni märkävoituluainetta.
Näin sitä kuvataan ja on mulla märkää kestänyt:
Synteettinen voiteluaine
Jonka viskositeetti on korkea ja kitkakerroin alhainen, joten sen suojavaikutus säilyy kaikissa ajateltavissa pyöräily- ja sääoloissa. Polyeetteri ja molybdeeni takaavat öljyn erinomaisen tarttuvuuden metalliin ja vähentävät ruostumista ja kulumista. Ei valu ja suojaa lialta, se kestää hyvin vettä ja toimii -10 °C – +40 °C:n lämpötiloissa. Sopii esim. ketjujen, kampien ja vaijerien voiteluun. 75 ml.
^ Jälleen gentlemannin vastaus... lisää tällaista foorumille :)
Täällä mennään samalla setillä, Bilsun pesuri ja vahva Pineline Tehopesu on aika hyvä yhdistelmä.
Voitelu tällä Finish Line Teflon Dry Lubella. Koska mielestäni Wet kerää liikaa kökköö ja Wax ei toimi Suomen kylmällä ajokaudella...
http://www.bike24.com/1.php?content=...;mid=211;pgc=0
Sama täällä. Kolmatta vuotta kyseisellä öljyllä ja toinen talvi takana. Tänä talvena vaan möykkärin 2300 kilsaa ajettu ketju tuntuu heti pian voitelun jälkeen kuivalta melutason ja pyörityksen perusteella.
Kokeilen sitten Wet-variaatiota josko toimis talvella paremmin ja/tai maastossa.
Onko kukaan testannut biologisesti hajoaviksi mainostettavia merkkejä?
Usein väitetään, ettei öljy sovi polkupyörän ketjujen voiteluun, koska öljy kerää hiekkapölyä, ja hiekkapölyn ja öljyn seos toimii melkoisena hiomatahnana, joka kuluttaa ketjua. Miksi kuitenkin öljy on yleisesti hyväksytty keino voidella mopojen ja moottoripyörien ketju? Eikö niiden ketjut samalla tavalla hioudu siitä öljyn ja hiekkapölyn seoksesta?
Itse käytän tippakannuöljyä sekä polkupyörien että mopon ketjujen voiteluun. Mopon ketjujen kestossa ei ole mitään ongelmaa, mutta polkupyörän ketjut saan aina venymään ylipitkiksi jopa sadan kilometrin matkalla, kun vain tarpeeksi kovaa runttaan menemään ylämäkiin. Ei kai ketju nyt oikeasti voi tuolla matkalla edes kerätä niin paljon sitä hiekkapölyä, että voitelutavalla olisi merkitystä kulumisen kannalta?
Ketjun kuluma on vähän mittauslaite kohtainen juttu. Esim. Park Toolin CC-2 Chain Checkerissä ilmoitetaan että sen asteikolla uusi ketju asettuu .25 -.5 väliin. Ja vaihtokunnossa oleva ketju .75 tai yli. Eli uusikin ketju voi näyttää kuluneelta riippuen mittarista, vaikkei se sitä välttämättä ole. http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=7858
Jos öljytyn ketjun ajat vaihtokuntoon 100 kilometrin aikana niin silloin käyttämäsi ketjut ovat huonolaatuista tavaraa. Tässä välissä pitää tiedustella että millä ihmeen pyörällä moinen ketjun kuluminen on edes saavutettavissa?
Fillarin ja prätkän ketjujen käytössä on isona erona nopeus. Lujaa liikkuva ketju aiheuttaa isomman keskeiskiihtyvyyden kun ketju kiertää rattaan ympäri, elikkäs lika lähtee tangentin suuntaan isommalla voimalla. Käytän enduropärrän ketjussa vaihteistoöljyä, se voitelee hyvin ja ketju pysyy kohtuu hyvin puhtaana. Öljyinen lika löytyy vanteesta. Laitoin joskus samaa tavaraa fillarin ketjuun. Parin lenkin jälkeen ketjut oli hemmetin likaiset. Nykyisin uusiokäytän vanhat iskariöljyt fillarin ketjuissa. Ketjut pysyy öljyisenä useamman kuivan kelin lenkin, mutta lika lentää pois.
Purin nyt tuosta pyörästä etu- ja takaketjunrattaan irti. Onpa muuten helkkarin vaikeaksi tehty tuollaisesta fauber-etukampisesta vakiopyörästä purkaa nuo irti. Koko pyörä tuntuu olevan koottu noiden ketjunrattaiden ympärille, ja tosi paljon pitää kaikkea pikkunippeliä purkaa että saa rattaat erilleen. Nyt pitäisi jossain välissä käydä pyöräliikkeissä noiden rattaiden kanssa kyselemässä, saisiko mistään uusia samanlaisia. Ei nuo vanhat ketjunrattaat ole kyllä yhtään kuluneet, mutta ajattelin ostaa jotkut tyyriimmät ketjut, joten vaihdan rattaatkin samalla. Saa nähdä alkaako sitten kestämään paremmin.
Ei todellakaan ole huollettavaksi tehty nämä polkupyörät, kun tuollaisten kulutusosien irroitus on tällaista tuskaa. :mad:
Kuvat vanhoista rattaista: http://aijaa.com/Pk3SRJ
http://aijaa.com/AOrPpf
Miten tuo ketjujen ainainen venyminen ylipitkiksi 100 kilometrin matkalla ilmenee?
Mulla on Varustelekan myymä Froglube koekäytössä. Toistaiseksi on toiminut hyvin, mutta sen verran vähän aikaa on ollut, etten vielä tohdi enempää kehua. Laitoin aineen ketjuihin niin, että pyöritin kampia hitaasti ja kuumensin ketjua kuumailmapuhaltimella sen verran kuumaksi, että ei mielellään pidempään sormin koskenut. Sitten reippaasti öljyä ketjuun ja pyörittelyä, ketjun jäähdyttyä pyyhin ylimääräiset pois.
Mitä noihin ketjun kulumamittareihin tulee, suurin osa niistä työntää ketjun puslia eri suuntiin, ja koska puslien koko vaihtelee vähän valmistajasta riippuen (ja ne voivat kuluakin ilman, että siitä on haittaa - vain pinnivälin kasvusta on), en suurimpaan osaan tulkeista luota. Paras on vetää ketju suoraksi ja mitata pinnien etäisyys toisistaan ketjun sivulta tönärillä tai teräsviivaimella.
[QUOTE]mitata pinnien etäisyys toisistaan ketjun sivulta tönärillä tai teräsviivaimella. [/QUOTE
Työntömitta on aivan liian lyhkäinen tähän sinänsä järkevään tapaan. 30 sentin viivain ja 20 niittiväliä eli 10", siis 254mm on uudessa ketjussa tää niittien väli. Ketju kammella pikkasen kiristettynä. Niitin keskeltä keskelle. 0,75% lisää eli kun mittaustulos alkaa olla 256 mm niin ketju vaihtoon. Ja ainakin kahdesta ellei kolmesta kohtaa. Kellään meillä ei niin tasainen pyöritys ole jotta joka ketjun pätkälle kohdistuisi sama voima.
Smopin eturatas on ainakin kuvan perusteella ihan priima. Takarattaan vaihto taasen ihan aiheellinen.
Muuttuikohan pyörästä ketjulinja voimansiirtorempan takia? Esim niin, että takatatas olisi nyt kupera puoli ulospäin?
Rattaissa ei kummassakaan näy silmillä katsottuna mitään kulumisen merkkiä, ja käytin ne myös ammattilaisen arvioitavana, jonka mielestä ne ovat myös ihan hyvät. Laitoin nyt paikoilleen Bilteman rosteriset ketjut ja voiteluaineeksi laitoin tuollaista teflonia sisältävää rullalautojen ja -luistimien pyöränlaakerointeihin tarkoitettua voiteluainetta, jonka ei ainakaan luulisi keräävän kökköä. Tuo rosterinen ketju ei sitä öljyä tarvitsekaan samalla tavalla kuin perusketju, koska ruostumistaipumus puuttuu. Öljyä tarvitsee laittaa vain sen verran, että voitelu pelaa.
Nuo rosteriset ketjut ovat selvästi perusketjua kovemmat ja lujemmat. Ketjua lyhentäessäkin jo huomasi, että ketjutappi istui paljon tiukemmassa kuin perusketjussa. Vaikka ketjun pakkauksessa lukeekin vain Biltema, niin itse ketjuun on kuitenkin lenkkeihin stanssattu kirjaimet KMC.
Innostuin joku aika sitten pesemään maasturista voimansiirron kunnolla ja voitelin ketjut tuolla Finish Linen teflonilla. Nyt olen huomannut kuinka puhtaampana paikat pysyy ja kuinka paljon helpompaa on peseminen, kun lopetin voitelun jollain Wurthin PTFE-spraylla.
Maantiepyörässä olen käyttänyt kunnon aineita, mutta maasturin ketjuun olen käyttänyt varaston nurkkaan jääneitä spray-pullojen loppuja. Mutta en käytä enää. Ihan hyvin nekin voitelee, mutta se lian määrä on minulle liikaa.
Eli en suosittele ketjujen voiteluun normi-spray öljyjä, vaikka sellainen saattaa työpaikalta "edullisesti" kotiin kulkeutua. :)
Mä oon tän kesän voidellut Mobilin ATF:llä ja hyvin pelaa. Oli Finish linen ketjuliisteri päässyt loppumaan niin hätäpäissä koitin tuota ja kun se kerran toimi hyvin, niin jatkoin käyttöä. Helppo pestä puhtaaksi bensalla ja sitten injektioruiskulla painaa tippa joka niveleen. Ongelmajätteet kuskaan kauden päätteeksi kaatopaikalle kanisterissa.
Pitääpäs kokeilla. Kun löytyy setä ATF-öljyt että tyhjiä Finish Line pulloja. Vaikkapa likan tunturiin jossa Finish Line "kuivui" liian nopsaan ja moottorisahan teräketjuöljy sotkee vähän liikaa. Molemmat pantu vain niveliin.
Se vihree Wet oli katastrofi kuivan kelin maastoiluun... onneksi WD-40 pyyhintä poisti paskaa keräävän kerroksen. Voitelee silti.
Teräketju-öljy on varsinaista liisteriä. Sääli sinänsä kun 5 litran pänikän käyn täytättämässä että ainesta olis. Ja Bike 2/2010 ketju-öjyjen vertailutestin mukaan muutkin ominaisuudet ei fillarikäyttöön sovellu alkuunkaan. Sahassahan pumppu painaa koko ajan uutta öljyä ketjulle. Fillareistä tää toiminto uupuu.
Tuo bensalla pesu, kannattaa harkita toimituksen järkevyyttä.