Vähän offtopic, mutta mimmoisella härvelillä meinasit nuo edellämainitut ajella?
Printable View
160mm molemmin puolin joustavalla Mojo HD:lla, XX1 / 32. Varmaan jää noi nyt alla olevat 2.2" Ardentin EXOt litkuilla paikoilleen.
Noh itselleni vastaten.. kun reissusta selvittiin kotiinkin (JIIHAA). Edessä mulla oli Spessun Butcher 2.3 ja taakse laitoin täällä parjatunkin Fat Albert 2.25:sen, kumpikin litkuilla stanin flow kehillä. Pyrin pitämään setin suht kevyeänä, jotenkin rullaavana ja myös itselleni tuttuna (hyvässä tai pahassa). Renkaiden toimivuudesta ei ole pahaa sanottavaa, jos jotain kohtia jäi ajamatta niin kyllä se oli miehestä eikä renkaista kiinni.
Reissusta enemmän toisessa topikissa jos kiinnostaa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...73#post2054073
Maxxikselta näyttäis tulleen Minion DHR II:sta enskaversio:
http://www.maxxis.com/Bicycle/Mounta...-Mountain.aspx
Löytyy esmes 26x2.40 3C EXO ja 26x2.30 3C EXO TR. Onko kukaan testannut?
Tarkoitus siirtyä tubeleksiin, kun ei näytä kestävän sisurit Panaracer Rampagen (SC-versio) kanssa. Noihan ei tubeleksena oikein toimi, joten haussa olisi hyvä rengaskombo. Kenelläkään kokemusta tuosta yhdistelmästä:
http://www.i-mtb.com/maxxis-high-rol...bination-test/
Tärkeää on siis märän kelin kivikko-/juurakkopidon ohella myös kestävyys(iso ilmatila?)+tietysti varmatoimisuus tubeleksena; burbbailut keskellä ei mitään ei ajatuksena innosta. Ruullaavuudella ei niin suurta merkitystä ole. Käyttötarkoituksena sekalainen tekninen polkuajelu+satunnainen aloittelijan enskailu, johon on tarkoitus paneutua syvemminkin.
Vanteina ZTR Flow EX.
Muddy Marysta murtuu reunanappulat aika pikaisesti, seoksena mulla TrailStar. Riippuu vähän siitäkin, millaista se märkä alusta on. Kuraan tarvii väljemmät nappulat, jottei rengas klottaa mutaa itseensä. Muutoin märkäpitoon vaikuttaa ennemminkin seoksen pehmeys.
Huikea rengastus enskaan kuivemmalle kelille on eteen 2,5" Minion EXO ja taakse joko 2,25" CrossMark tai Ardent LUST. High Roller II taitaa saada myös järkevässä koossa/muuten hyvillä spekseillä. Märälle kelille ei oikein saa Maxxikselta mitään kivaa kumesta, Wet Scream on aika overkill useimmissa täkäläisissä oloissa... Ja sitten Schwalben ongelmana tuntuu kautta linjan olevan nuo murtuvat reunanappulat. Joku muu varmaan voi heittää jotain märän kelin jokereita? :)
Märällä alustalla tarkoitan tässä lähinnä kiviä+juurakoita. Ja renkailla on tarkoitus siis ajaa myös kuivalla. En ala kumeja kelin mukaan vaihtamaan. :) Pääasia siis "turvallinen" ja "ennustettava" pito. Rampage on omaan makuuni kohtuu optimi yleiskumi, ei vaan löydy ilmeisesti ust-versiota tuolla SC-seoksella.
Eteen 3C maxxista, esim HR2 lienee oivallinen, pitää hyvin ja toimii loogisesti, ei mikään aivan kauhea ankkuri. Taakse samanlaista tai kenties Rubber Queen 2.2" UST, bläk tsilillä tottakai, pitää hyvin ja rullaa kokoon nähden mukavasti eikä kulu yhtä nopeasti kuin monet muut pehmeät seokset... Jos ajaa kivikkoisessa maastossa missä renkaan kyljet hankaa kiviin niin tuon räbö kviinin kannattaa unhoittaa, reunanappulat ei suojaa kylkiä jotka tuppaa kulumaan nopsaan puhki.
Itse ajattelin tänä syksynä ajaa Continental Baroneilla, kuvio vaikuttaisi hyvältä kompromissilta mutapiikkikumin ja kuivan kelin renkaan välimaastosta. Kumiseoskin on tähän mennessä ajamissani Continentaleissa vakuuttanut.
Laitoin jo yhden Baronin eteen mutta en ole ehtinyt ajaa sillä vielä lainkaan, taakse täytyy laittaa sitten kun syksyn sateet kunnolla alkavat.
Veikkaisin ettei toi hullumpi kuivan kelin kumikaan ole, reunanappulat ovat sen verran tukevia ettei ne taitu sormin painelemalla lähellekään yhtä helposti kuin jossain Wetscreamissa (vaikka nappuloita olisikin leikattu lyhyemmiksi). Tai Hans Dampfissa, jossa on sormituntumalla arvioiden tosi muljuvat reunanappulat.
Mites WTB Vigilante, onko kenelläkään kokemusta vielä? Voisi olla kokeilemisen arvoinen, muistuttaa aika paljon HD:ia.
http://reviews.mtbr.com/review-wtb-vigilante-tires
Itse on tullut ajeltua muutama viikko niinkin oudolla yhdistelmällä kuin RRa Trailstar takana ja NN Gatestar edessä. RRa ei mun mielestä ole mikään huono rengas kosteallakaan. Ainoa missä se sakkaa mulla on sellainen offkampperi juurakko ja eihän se toki pidä märissä kurveissa samalla tavalla kuin isompi reunanappulainen. Toi NN edessä on ollut pidoltaan todella hyvä, mutta kärsii pitkässä juoksussa sivunappuloiden osalta (Vertstar) samasta ongelmasta kuin muutkin Schwalben munkit. NN Gatestar on yksi vaikeimmista tapaamistani renkaista nostaa tubeleksena vanteelle (löysät kyljet). Vaihdoin huvikseni taakse yhdelle lenkille HD Trailstarin RRa:n tilalle. Rullaavuusero on järkyttävä kun sen ihan itse kokeilee.
Mitkähän renkaat mahtais olla semmonen perusvarma valinta alkukevään enskakisoihin? Eli märkää kyllä on luultavasti. Saavutetaanko leveämmillä kehillä mitään etuja? Tällä hetkellä EN321, josta sisäleveyttä en löytänyt. Ulkoleveys 28mm. Flow ex olisi 29,1mm ja Sun:lta löytyy myös 33mm leveitä.
Mimmosilla paineilla on yleensä kisoissa porukat menny, jos siis on tubelekset?
Tällä hetkellä 2,4 Fat Albert edessä, ja 2,25 Ardent takana.
E: Ja rullaavuudella ei niin väliä, reisistähän se on kiinni :)
Tuo nyt alla oleva on kuvion puolesta ihan riittävästi toimiva kombo. Tavallisessa pikkuardentissa tosin on aika ohuet kyljet joten siihen voisi laittaa exoa tai jotain muuta tilalle. Ja todellisuudessa kevään kisat ovat pääasiassa kuivissa oloissa kun ilmankosteus on pieni. Toki märkiä paikkoja löytyy mutta varsinaiselle märän kelin renkaalle ei keväällä yleensä ole tarvetta. Eli kovaa ajoa vaan.
Tosin jos haluaa speksailla niin tässä ketjussa on esitetty jo ne parhaat valinnat ja ainakin Scwalbelta tulossa myös uutta kiinnostavaa. Magic Mary / Rock Razor kombo vaikuttaa oikein kiinnostavalta.
Mä ehdottaisin seuraavia comboja, kaikki tietenkin tubelessina:
- Minion DHF 2.5 3c EXO eteen ja Ardent 2.4 EXO taakse (itsellä paljon kokemusta tästä)
- Ardent 2.4 EXO eteen ja 2.25 Crossmark taakse (maksimaalinen rullaavuus)
High Roller 2:sta ei oo tullu kokeiltua, ehkä sitä vois kokeilla Minionin tilalle tohon ekaan vaihtoehtoon (HR2 2.4 3c EXO).
Toi Zeizein mainitsema combo vois olla kans mielenkiintoinen:
- Magic Mary (super gravity) eteen ja Rock Razor (super gravity) taakse
Paineita oon ite käyttänyt tällä kaudella 2.0 takana ja 1.9 edessä. Näitä paineita muistaakseni esim. Clemenz käyttää endurossa. Toisaalta oon alkanut miettiä, että näitä vois 0.1-0.2 laskea paremman pidon saamiseksi, kunhan ei ala puhkeilee tai taittuu alta. Muutenkin paineet on aika paljon riippuvaisia kuskin painosta, vauhdista, ajotyylistä ja ajopaikasta? Jossain metässä hitaassa mönkimisessä voi toimia aika pienetkin paineet, kun taas samoilla paineilla bike parkissa kovalla kuskilla varmaan repeis rengas irti ekassa kovavauhtisessa mutkassa...
Kehistä sanoisin, että ite oon todennut Flow EX:t todella loistaviksi. Leveyden takia renkaat ei taitu ollenkaan alta ja lisäksi renkaat pysyy vanteilla kuin liimattuna. Nytkin Tahkolla tuli reikien takia ajettuja joitain pätkiä kokonaan tyhjästä puolityhjään takarenkaaseen eikä kertaakaan tipahtanut pois vanteelta. Tiedän kyllä, että joillain muilla on huonompia kokemuksia Flow EX:stä, mutta itse pidän näitä yhtenä parhaista vanteista tällä hetkellä. Mutta en mä silti välttämättä lähtis olemassaoleviin kiekkoihin vaihtaa kehiä, koska ei yleensä oo kovin kustannustehokasta hommaa...
No josko sitä menis noilla EN321 kehillä sitten. Kun opiskelijana tuota rahaa ei niin mahdottomia ole.
Ihan hyviä komboja tuli, ja pitää katsella jos jostain settiä tilailis. Mikäli rahkeet ja rohkeus riittää kisoja kokeilemaan :eek:
EN321:sen sisäleveys on 21mm. Mavicin vanteissa kaksi viimeistä numeroa kertoo aina sisäleveyden.
Oman näkemykseni mukaan tuo 21mm riittää hyvin näille noin 2.3" renkaille (mukaan lukien Minion 2.5":n jne. renkaat, joissa nimellismitta ei pidä lainkaan paikkaansa).
Jos aikoo oikeasti 2.5" leveitä renkuloita (esim. Schwalben 2.5" kumit) käyttää, niin sitten leveämpää vannetta alle.
Luulen, että olen renkaani löytänyt. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...07#post2101807
Saako tuota muuna kuin 2,4"? Oliko Enduro vai traili sulla? Mistään en mitään tiedä, niin eipä äkkiseltään tajua mitä kaikkea eroa noilla kahdella on:
http://on-one.co.uk/i/q/TYOOCM26X24/...key_26x24_tyre
E: Kuinka leveä tuo rengas on leveimmästä kohtaa? Ilmeisesti sulla vähän leveämpi, mitä mulle tulis olemaan. 25mm vs 21mm sisäleveys?
Ostakaa chunky monkeyt ne on halvat ja hyvät.
Mistähän sais 2,4"/2,35" tai 2,5"/2,35" hyvät renkaat syyskeleihin suht edullisesti? Menee polla ihan sekaisin noitten seosten ym. kanssa. Tarkoitus olis samalla tilata litran purkki litkua samasta mestasta.
E: Kuinka iso ero kestävyydessä on 42a vs 60a?
http://www.chainreactioncycles.com/f...e/rp-prod77864 Tollanen eteen ja tollanen taakse http://www.chainreactioncycles.com/f...ly/rp-prod4620 pitoa riittää. Seosten asiantuntija en ole, mutta ainakin Contin seoksesta on sen vertaa kokemusta että, paskoja näin märällä. Eniten tykkään Maxxsiksista ja Schwalbeista. Ainakin täällä turkkusessa kaverit ovat alkaneet käyttää noita OnOnen renkaita: http://www.on-one.co.uk/c/q/tyres_and_tubes . Samoja renkaita ilmeisemmin kuin Maxxsikset, mutta niitä saa kaksi yhden Maxxsiksen hinnalla. Kestävyyksistä en tiedä, enkä niitä paljoa katselekkaan kun en ole mikään pyöränpainohifistelijä, mitä kestävemmät, sen parempi. CRC:stä saa litkutkin.