Ei täällä ole kuin tasamaata vastatuuleen tarjolla?
Printable View
Ei täällä ole kuin tasamaata vastatuuleen tarjolla?
Päätin hoitaa joulukuun "hyvän sään aikana", täällä kun ei koskaan tiedä, sattuuko enää toista kertaa hyvä ajokeli vapaapäiväksi. 205 km, ajoaika 9h 24min, koko reissuun meni aikaa 10h 45min. Aamulla pyrytti, iltaa kohti pakkanen kiristyi -12:een, mutta ei tuntunut kylmältä. Reitti kulki Kemijoen ja Ounasjoen rantoja. Tässä gps-jälki.
Varmaan maailman pohjoisin 200 km joulukuussa ajettuna!
Eilen pistin kellon soimaan 4:30. Pyörän päällä olin 6:10. Sää mitä parhain -7 lähtiessä. Ajattelin päästä helpolla ja ajaa vähämäkisiä teitä. Ensin lossille ja sieltä ysitietä Lyytilänmäkeen lähelle Suonenjokea. Siitä Kotalahteen tie olikin umpijäässä ja ottipa voimille temppuilla vajaa 40 km pystyssä. 107 km kohdalla Leppävirran Nesteellä ainoa ruokatauko. Jäi vähän liian myöhäiseksi ruokailu. Huumori ja voimat olivat hävinneet jo aikoja sitten. Sitten laskin miten kauas pitää ajaa Varkauden suuntaan ja sinne sitten, sitten kun olin riittävästi ajanut, niin paluumatkalle vitostien reunaa. Pakkanen kiristyi ehkä enimmillään 17 asteeseen. Koville otti loppu varsinkin vanhan vitosen mäet, jopa ihan vitutti. Vajaa 13h ja 202 km, tullessa -14C keskustan mittarissa.
Tulipahan reenattua talvipäivänseisausta varten. Sitä reissua taidan vähän lyhentää. 33 perättäinen 200 km:n ajokuukausi. Mitään en ole oppinut ja mikään ei ole helpommaksi tullut.
Joulukuu 2013
Vaatetus ja varusteet olivat kunnossa kerrankin. Muutaman sanan voisin kirjoittaa talvikenkä- ja -vaatetusosastoihin, mutta jää toiseen kertaan ;). Juomapuolikin pelasi suhteellisen hyvin. Kaksi eristepulloa oli alkuun. Toisen ehdin juoda tunnin parin aikana kokonaan ja toisen puoleen väliin ennen kuin se jäätyi. Sitten muutama mehu- ja maitolasillinen ruuan kanssa. Lopun selvisin kahden litran (kai?) termospullon avulla, josta kuuma mehumukillinen 1,5 tunnin välein. Syömisenä oli ainoastaan näitä "uusia" karkinoloisia lisäaineshotteja, jotka ovat niin ällöttäviä, että oksettaa. Niillä kuitenkin pärjää aika hyvin. Päässä oli liian vähän tavaraa, kun en ole laittanut vielä kypäräsuojusta. Ohut windstopper-pipo ja otsapanta ei ihan tarpeeksi ajoviimassa ollut.
"Pakkanen, siitä suomalaiset tykkää..." Näennäispyöräilijäksi Stan kyllä muistuttaa pyöräilijää enemmän, kun moni oikea pyöräilijä.
Ei voi kuin hattua nostaa. Itse kävin eilen ajelemassa pari tuntia -7:ssa asteessa ja totesin että riittää tällä kertaa.
Ekan satasen aikanako et syöny mitään...? Itellä menee kyllä eväsleipää, banaania tms. mehun kera silläkin matkalla. Kyllähän näitä saa vain ihmetellen seurata, että mihin päättäväisyydellä pääseekään..
Eipä sitä tällaisilla nopeuksilla ajaessa tule samaa energianpuutetta kuin urheillessa. Syömisen suurin riemu on siinä, että ei ole näläntunnetta. Ajonopeuteen se ei juuri vaikuta. :)
Normaalisti pitää saada munkkikahvit eka 40-60 km välillä. Nyt ajattelin, että aika ei riitä useampaan kunnon taukoon. Tiukkaa olisinkin tehnyt, jos olisin kahvitellut kerran tai pari, kuten kesällä tapana. Juoda on aika pakko jossain välissä, mutta syömisen voi jättää väliin, vaikka vauhti tippuukin mateluun. Vaikka kilometrivauhti ei ulkopuolisen silmin kovin korkea olekaan, ajan aina "täysillä". Enempää ei peli vedä :(
No ei se 14 tuntia kovin täysillä mene keneltäkään, jos vertaa "urheilijoihin", jotka ajaa 30-120 minuuttia "täysillä".
Ei sitä ihan täysillä koko tuota aikaa jaksa. Elokuun alussa ajoin ulkoradalla 12h Nokialla ja siitä 6-7 ensimmäistä meni ihan kohtuudella mutta sitten alko jotenki tökkimään, pari tuntia piti hakea vauhtia takasi. Viimeinen tunti oli jo selviytymistä. 400 oli tavoitteena, 375 tuli lukemaksi.
Tuota 12-24h suoritusta pitää tosissaan myös harjoitella joskus. Juomiset ja etenkin syömiset on kriittisiä jotta tauot saa minimoitua ja ei ota matkassa takkiin. Randoilussa tämä kääntyy sitten aikarajan sisällä pysymiseen.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Ok, itse kun olen ajellut satasiani niin takataskuhuollolla on menty kun ei ole paikkaa missä pysähtyä. Eli pientä purtavaa sieltä olen tankkaillut talvellakin, osin minun kohdalla on kyse myös siitä, että diabeetikkona saa sokeritasot pidettyä riittävän ylhäällä että voi ylipäänsä ajaa.
Sen onkin eri täyttä, kuin urheilumielessä voisi käsittää. Tarkoitan sitä, että aina itselle helpossa kohdassa esim. alamäessä tai loivassa pitkässä myötämäessä kiristän vauhtia niin paljon kuin pystyn. Tarkoittaa nakkimakkaranpituisia kirejä. Ylämäessä yritän minimoida tappiot ;). Enemmänkin henkistä hommaa. Ei taida näkyä ulospäin ollenkaan.
Tehtävä suoritettu, 12:s kuukausi täynnä! Puskin satasen vastatuuleen ja laskettelin takaisin. Jos tällaisia lenkkejä pitää sydäntalvella tehdä, niin tänään oli siihen ehkä parhaat olosuhteet: ei irtolunta lunta tiellä ja vain pari astetta pakkasta.
Lounas 80:n ja munkkikahvit 140:n kohdalla. Loppupuolella innostuin puskemaan mäkiä vähän tehokkaammin tuloksena täysin tyhjä takki seitsemän kilsaa ennen päätöstä, oli pakko vielä pysähtyä syömään patukkaa :)
Matka 210 km ja aikaa kului himpun alle 11 tuntia, ajoaika 9:40. Täältä löytyvät käppyrät.
Onnittelut! Uupumisesikin lämmittää mieltäni ;) Nyt olisi muillakin hyvää tilaisuus aloittaa Året Rund -ajot.
Rovaniemen Nätti-Jussi uhosi niin paljon, että piti raottaa arkun kantta ja nousta käärinliinoista. 203 km ja 11:50h.
2014 tammikuun reissu
Lyhyttä kertomusta eiliseltä reissulta. Sääennusteet lupasivat erinomaista ajokeliä, joten laitoin herätyksen puolikuuteen ja starttiajaksi 6:45 läheiseltä Teboililta. Suuntana mutkan kautta Iisalmi. Mukaan tuli alkumatkalle kaveri, joten alkumatka menikin suht kevyesti. Yhdessä ajettiin Jännevirralle ja siitä takaisin samaa tietä Joensuun tien risteykseen 5-tielle. Jatkoin yksin Siilinjärven tietä Maaningan suuntaan eka tauolle Kinnulahden GT-asemalle. Siellä Sports Tracker näytti matkaksi 54 km. Munkki, reissumies, kahvi ja vichy upposivat hyvin. Iisalmen kääntöpaikalla oli luvassa ajoseuraa myös ja tarkemman reitin ilmoitinkin Iisalmen "monitoimikuntoilijalle" (kiitos jälleen seurasta). Koska pyörätiet olivat aivan priimakunnossa kiersin länteen mennessä Maaningan keskustan. Tarkoitus oli kerätä kilometrejä, että ei tarvisi Iisalmessa kruisailla liikoja.
Käännyin Viannankosken kohdalta Martikkalantielle kohti Iisalmea. Tie oli suhteellisen hyvä pieneksi tieksi. Kotikylän kautta Iisalmi-Pielavesi-tielle oli suunta. Iisalmen ajoseura tuli vastaan Kotikylän tiellä, josta yhtä matkaa ajettiin Iisalmeen. Matkaa oli kertynyt Iisalmen Peltosalmen nurkilla jo 111, joten eipä tarvinnut kuin 4,5 km ajaa Iisalmen keskustan suuntaa.
Olin Kinnulahden ja Iisalmen välillä syönyt vain banaanin, joten alkoi jo askel painamaan. Ajettiin yhdessä etelään päin Iisalmelta. Alun perin ajattelin pitää tauon Lapinlahden Matin ja Liisan asemalla, mutta veto loppui kohta Iisalmesta lähdön jälkeen. Niinpä olisin pysähtynyt (olisi ollut jo pakko) Taipaleessa Väisäsen Kotilihassa. Sepä olikin kiinni. Tästä jatkoin yksin eteenpäin, mutta jopa heikotti ja vauhti hiipui mateluksi. Pidin huilaustauon. Matille ja Liisalle ei ollut kuin 15 km enää, mutta aika tuskainen oli se matka.
Matilla ja Liisalla tankkasin sitten normalia enemmän. Otin räiskäleet hillolla, pitsapalan, kahvin, vichyn, Maxi-Tuplan ja juotavan jugurtin. Tupla ja jugurtti jäivät loppumatkan eväiksi. Nyt alkoi 5-tien eli oikean valtatien n. 25 km maantiepätkä autojen seassa märkää tien reunaa. Muualla oli ollut kuivaa, mutta nyt oli kova sumu ja tie lammikoilla. Liikenne oli aika kova. Laitoin kaksi takavaloa vilkkumaan ja sainkin ajaa rauhassa, vaikka yllättävän kova liikenne olikin. Sumussa isolla tiellä ajaa vain hyvähermoinen, hyvillä takavaloilla varustettu idiootti eli minä. Piennar on kuitenkin aika leveä kahta kilometriä lukuunottamatta, josta se puuttuu kokonaan.
Lapinlahti - Siilinjärvi meni erittäin vauhdikkaasti. Olin kuin uudestaan syntynyt hillotankkauksen jälkeen. Siilinjärven mäet raahustin normaalisti. Alitin juuri ja juuri 12 tuntai, mikä tuntui hyvältä. Matkaa tuli 202,55 km eli pari kilometriä liikaa. Keli ja sää olivat loistavat 0 - +1 astetta ja loppu täysin tuuleton. Alussa vähän myötätuulta. Kova reissu silti.
Juomari, ei kun tuomarineuvosto kokoontui yöllä ja eilisen johdosta Heben on todettu suorittaneen RRtY(DIY) amerikkalaisittain R12 ja suomalaisittain Järjetön Suoritus. Päätöksestä ei voi valittaa, varsinkaan Hebe. Laitahan eilisen ajon speksit julki.
No jos juomarine... siis ylin päätäntävalta on asian näin päättänyt niin taivutettaan sitten sääntöjä.
Eli marraskuussa meni 15h tällä lenkillä. Olipa mukavaa ajaa kääntöpaikalta (Revonlahti) kotio kun tuli suunnilleen hanskan kokosia hiutaleita. Joulukuussa ajoin varjo-talvipäiväseisaus ajon Oulussa, mittariin tuli 240km 14-1030 välillä. Aamusta oli täysin poikki, en pysynyt edes 08-lenkin peesissä.
Eilettäin retkeilin ensin mutkan Iin Raasakassa vilkaisemassa Marionin kauhaa, harmi että ovat itse koneen romuttaneet. Iistä sitten hieman vastatuuleen luovien palasin kotio syömään ja varusteiden vaihtoon. Kun ei yhtään napannut lähteä vastatuuleen polkemaan, niin lähin hakemaan saunaoluet Limingan sijasta Kiimingistä. Kun onnistuin ohittamaan Kiimingin apsin, niin 15km ennen kotio olin ns. kuolut ja oli mentävä valtsuun hakemaan _ruokaa_. Sitten jaksoinkin pyöritellä kotio valmiiseen saunaan. Reitti.
Enemmän pitäs pystyä juomaan ajon aikana, etenkin näin talvisin. Nyt on selkeet nestepuutteen vaivat päällä. Ja kuntoakin vois kasvattaa että voisi koittaa ajaa oikeitten sääntöjen mukaan RRtY:n. Onneksi meni eilettäinkin vajaa 14h niin ei ole polteita koittaa rrtytä uudelleen.
Jos minulta kysyttäis, niin Vapahtajamme voisi kyllä poistaa tästä haasteesta aikarajan kokonaan. Kyllä kaksatasessa on talvikeleillä tekemistä ihan riittävästi, ajoi sen minkälaista vauhtia tahansa.
Ikävä kyllä jokin aikaan liittyvä kilvoittelua pitää talvellakin olla. 13,5 h vaatii optimaalisen talvikelin ainakin minulle, mutta on kuitenkin realistinen. Lisäksi minulla on ollut saunavuoro lauantaina klo 19, mistä olen kyllä kerran pahasti myöhästynyt.
Armoton. Ei auta kun alistua.
Ja Hebe saa ajella miten haluaa ( koska kun seuraavan kerran viimeistään Kuusamossa nähdään hän raapaisisi mua turpaan, jos rupean liikoja ryppyilemään)
^ Tuo olis kiva nähdä. Harmi, kun en pääse Kuusamoon.
Pitäähän se aikarajoja kunnioittaa, jos kerran ranskalaisten keksimiä ajoja ajetaan. Lumisade ja pakkanenhan ovat tavallisia sääilmiöitä täällä pohjoosessa.
Enhän mää keltään nyt senkkaa nenänpäästä ota, sen verta rauhallinen ihminen olen. Lähen ennemmin tien päälle purkamaan harmistusta. Enkä mää nyt ollenkaan kunniota ranskiksien sääntöjä muutenkaan. Ajelen sen mukaan ku tuntuu; keväisin kuitenkin varuiksi sen turhan brevetti-sarjan poljeskelen.
Tuli pienoinen kalenterierhe, kun olin ajatellut ajaa 200km vasta lauantaina. Ajoin sitten niin pitkään, kun ehdin, joka oli käytännössä 120km ympyrää Töölönlahdella. Mitä sitä nyt kauas kotoa lähtemään, kun täälläkin voi ajella vetten päällä. :)
http://connect.garmin.com/jsPlayer/437798691
Makea seurantaviiva! :)
Harmillista kun oma kondis ei ole antanut periksi 200:sta vielä tammikuussa. Olis kiva projekti ollut koko vuodelle tämä muuten. Kuu vaihtuu nyt puhelinta kytätessä joten enää ei kerkee edes yrittää. Tai sit pitäs lähtee ajaa lähikorttelia ympäri huomenna illalla yön ajaksi duunin jälkeen ja toivoo että luuri pysyy hiljaa. No, jää lähtemättä, liikaa pakkasta kurkkukipuiselle.
Kuinka moni ajoi kauden 2013 läpi kerran kuussa 200? Oliko niitä viitisen kappaletta vai vähemmän peräti? Kaikki tuskin täällä ajojaan mainostavat vaan pitävät mahtiajot omina tietoinaan?
Tsemppiä vaan kaikille 2014:sta yrittäville! Josko itse 2015 sitten mukaan tähän leikkiin myös. Silloin tosin varmaan Stäni ja Mikko ja kumppanit ajaa jo jotain 300:sta kerran kuussa tms ja 200:nen on nööseille ja aloittelijoille. :rolleyes: