Asiaa. Oli yksi syy muiden joukossa törsätä kahteen Pro III maantie takanapaan...
Printable View
Kysellään lisää tyhmiä kun sai viimein kiekot tilattua.
Crest ja teippi, kumpaa leveyttä 21mm vai 25mm? Molemmathan käy, mutta onko leveämmässä jotain etuja verrattuna kapeampaan?
Crest internal width on 21mm, eli et todellakaan halua 4mm liian leveää teippiä :)
Mielestäni NoTubesin teippi on parhaimmillaan hieman kehää leveämpänä, eli 19mm sisäleveyden kehään se 21mm teippi sopii kuin nakutettu. Mutta tosiaan, 4mm leveämpi teippi on varmaan aika hankala asennettava.
On se varmaan ennen venynyt, koska esittelyvideossaan niin neuvoi vuonna kivi ja kassit. Itse en saanut venymään yhtään, mutta hyvin istuu vanteen sisäpinnan muotoihin. Riippuen vanteesta tulee siitä pitempi matka (sivuleikkausprofiilissa) pintaa pitkin kuin mitä vanne on sisämitoiltaan leveä.
Tuli tuossa mieleen, että kun tykkään talvella laittaa alle leveämpää kumia niin kuinka Crest pelaa jonkun 2,35-2,4" leveän kumin kanssa vai pitäisikö katsella jotain muuta kehää?
Toinen juttu, että noiden mukana ei näytä tulevan pikalinkkuja. Mitkä on hyvät ja halvat? Mitkään alta laukeavat kevennyslinkut ei kiinnosta.
Edellisten sivujen viestejä lukiessa tuntuu Stans Arch EX olevan hyvä valinta isokokoiselle sunnuntaikuskille 29eriin ja hieman rankempaankin maastoon.
Mutta mikä on nykyään konsensus tuon ikuisuuskysymyksen kanssa eli sisureilla vai ilman, mikäli ultimate keveys ei ole tavoitteena? Tuntuu kuitenkin siellä täällä jotain pieniä ongelmia olevan havaittu jos paljaalla mennään. Vai onko jotain suosituksia esim. ulkokumeiksi, millä ongelmia ei olisi? Kokoluokka saisi olla 2.25 tjsp..
Kiitokset vahvistuksesta. Navathan on mulla siis WTB LaserDisc Lite -malliset...
Muttakö... bike24 oli sitten hukannu kaikki 29er 400:t joten pakotti vaihtamaan tilkan kalliimpaan ja leveempään kehään, nimittäin XM 490 29er Disc. Painoa tuli +50g ja leveyttä pari milliä lisää. Sille kelpaa leveempi 2.4" nakki jos tarvetta tulee.
Kun toisessa "talvinojakissa" on DT-Swiss R520 -vanteilla Conti TopContact II Winter -kitkagummit joiden tehollinen leveys on vain 30mm vaikka nimellinen on 37mm, niin jospa heittäis etunakin tällä hetkellä maastonojakin takavanteelle joka on WTB LaserDisc Trail 29er. Ja sen nykyiseen 26" etukiekkoon hommais 50-559 TopContact:n.
Näillä sais molempiin käypäset 26/29er rengassetit: nappulaa lumikeleille tai kitkapintaa märälle jäälle tai kovalle ja nopealle kelille. Samalla toisen keulakin laskee kun on nyt korotettuna 29er hiilarihaarukalla.
Mä olen ymmärtänyt että isokokoiselle Archia järeämpi Flow olisi parempi vaihtoehto, varsinkin jos ultimate keveys ei ole tavoitteena. Flow on myös leveämpi, jolloin iso kumi istuu paremmin.
Sisureiden käytössä ei ole mielestäni mitään järkeä jos on tubeless-ready kehä. Jos litkuttaa ja asentaa huolellisesti tubeless ready -kumin, ei pitäisi olla mitään ongelmaa saada kumia nousemaan vanteelle tavallisella jalkapumpulla (kompuralla nousee vielä helpommin). Asennusvaiheen ongelmat ovat usein hätäilyä / työvaiheen pois jättämistä (esim. ei käytä liukkaria kumin reunoihin), yritetään litkuttaa sopimatonta kumia väärillä vehkeillä tai että ajetaan liian alhaisilla paineilla.
Flow on toinen vaihtoehto, joka tosiaan saattaa osoittautua paremmaksi, mikäli kasaan uudet kiekot suoraan sinkulanavalla. Kassotaan nyt.. :)
...ja ajoi sun ohi. Keskeytyksiä tuli yksi.
^ Yksi liikaa, kun osuu omalle kohdalle :D
Kun kuppia katsoo niin kyllä mulla oli varaa... Oli liimaantunut tubeless-venttiili litkuilla kiinni. Mutta kukas se keskeytti saman kisan kun oli niin epämukava ajaa? Sellaista se on sisureilla. ;-)
Kyllä se 21mm teippi oli oikea valinta Crestille, asennus sujui ongelmitta ja jätin renkaat sisäkumien kanssa painamaan teippiä paikoilleen.
Pitänee hankkia tehokkaampi pumppu tai käyttää kompuraa renkaiden nostamiseen, ei nimittäin nykyisellä pumpulla saa täysin nostettua rengasta urasta. 2.4 Ardentti nousi paremmin kuin ISP.
Itse renkaat meni aika kivuttomasti vanteelle.
Tämän nyt voisi postata moneen muuhunkin lankaan mutta laitetaan tänne kun 29 kiekkosetistä kyse. Tarkoitus kasata uudet kiekot jäykkäperä 29:iin ja napoja lähinnä mietin. Kehät ovat 32h Velocityn P35:set, pinnoiksi tullee DT Compit ja navat siis pitäisi valita. Etunapa pitäisi olla konvertoitavissa QR/20mm koska välillä käytössä 140mm pomppukeppi ja välillä jäykkä keula. Takanapa perus 10/135mm joko qr tai läpiakseli. Yli 250€ ei viitisisi napaparista maksaa. Keveys tietysti plussaa mutta mikään kevennyssetti ei ole kyseessä kuten kehistä voi päätellä. Toimintavarmuus ja kestävyys korkealla prioriteeteissa.
Ykkösvaihtoehto olisi tällä hetkellä Hope Pro II Evo mutta onko muita järkeviä vaihtoehtoja? Superstarcomponentsin Teslaa olen myös miettinyt mutta hinta on melkein sama ja siitä on verrattain vähän käyttökokemuksia. Hope olisi nyt ainakin kehuttu ja kaiketi varma valinta? Eli mennäänkö Hopella vai mietitäänkö muita?
Hope nyt vaan on niin varma valinta, etten ymmärrä miksi edes pitäisi miettiä muita :seko:
Ellei sitten jotain kalliimpaa ja hienompaa...
Pistetään jakoon kun kyselin Cubeen asennettavien Sun Ringle Radium speksejä:
Inferno 25 559 32P* Pre Ano Black Sleeve Rim
M48 Disc Hub Front QR 32 Hole Red - Cube Radium MA
Disc Jockey Hub Rear QR 32 Hole Red - Cube Radium MA
Spoke SS14 black 261mm (16pcs) front right
Spoke SS14 black 259mm (16pcs) front left
Spoke SS14 black 259mm (16pcs) rear right
Spoke SS14 black 261mm (16pcs) rear left
Nipple Brass silver (64pcs)
Tanks. Omat kehät tuli, piti tosiaan muuttaa suunnitelmia ja ottaa XR-400 29er tilalle XM-490 kun oli muka päässy loppumaan. Ovat käytännössä saman näkösiä ja profiilisia, 29er on 1-2mm leveämpi joka ei haittaa, painoa sillä 50g enemmän kuin alkuperäisellä vaihtoehdolla..
Noille tulee siis WTB LaserDisc Lite navat mustana ja rosteriset DT-Swiss:n 2.0/1.8 Competition pinnat 3-ristiin. Läjäsin kehät eilen, tänään kiristelen loppuun. Asialliset ja kevyet tulee. Pikalinkut FSA:n MTB-valikoimista.
Ai niin, ovat ensimmäiset kehät joissa sauma on todella paistettu yhteen, on ihan ulkopinnastaan montulla. Yleensä mun vanteissa on vaan sauma puskussa ja vanteen urassa pinnit...
Juu. Vasta ekalla sarjalla muutama tonni ajettuna, Hopen navoilla samaa luokkaa. Molempien vapaarattaat pelaa viimesen päälle hyvin myös talvella ja tosi kylmässä.
Mulla ei ole tarvetta muunnella ja eiköhän tuohon saa jenkkilästä vapaarattaan jos tarvii. Laakereita saa molempiin helposti, harmi ettei SKF E2-tyyppisinä...
WTB:n vapaaratas on muuten aika stealth verrattuna Hope Pro III:n vastaavaan, etenkin jos jälkimmäisessä on hiilari kehä. Ei tee mieli Hopella rullailla vaikkei sitä juuri tulekaan tehtyä... ja Pro II Evo:ssa on käsittääkseni samaa vapaaratas patruuna.