Vastataan nyt jotain muuta kuin merinovillaa. Minusta Craftin windstopper paitana ja kalsarina on hyvää. Ei siihen edes tarvii enää paljon lisää kerroksia laittaa ainakaan -15 asti, jotain sukkiksia ja hyvä pyörätakki.
Printable View
Aika monilla on merinotykit kulunu haaroista puhki, en ite raaskis Icebreakereitani kohdella kaltoin satulalla ja perseellä. Fillarikäytössä toimii edelleen loistavasti joku Etirelin kerrasto, parikymppiä Intersportin alelaarista.
Oon kyllä vyötärön alapuolella pitänyt ihan vaippahousuja ja sit riittävää määrää erilaisia succiksia (ja kylmällä lökiksiä) siinä päällä. Villat kuluu niin nopeasti puhki pyöräilyhousuina ettei viitti. Ylävartalossa villa on talvella hyvä.
Laita villasukka "strategiseen paikkaan" jos tulee muuten vilu.
Mulla on tollanen Shimano breath hyper XT malli pyöräillessä, jonka alla sitten vielä ohut coolmax kerrasto:
http://www.birdstackle.com/shimano-s...shing_gear.htm
Prismassa makso poistoalessa 30 euroa koko setti tossa kuukausi sitten.
Tossa on patentoitu ominaisuus, että muuttaa kosteuden lämmöksi. 10 asteen pakkasilla ei ole vilu pyöräillessä tullut yhdistelmällä coolmax kerrasto+tuo+windstopper kuoritakki joten kyl toi tuntus jotenkin toimivan.
Tekniikan maailman ohjeet talvipyöräilyyn
Tänään tuli iltapäivällä ihmeteltyä fiksikuskia joka paineli Kehä I varressa lumista KLV:tä kohtuullista vauhtia - kapeilla renkailla ja paljain päin.
Onko tuo muuten lain näkökulmasta ongelmaton juttu, että jos pyörätiellä ajo tuntuu epätoivoiselta lumen takia, niin voi siirtyä autotielle?
Ehkä paras vaateostos ikinä. Päälle sitten mitä kulloinkin tarvii.
http://www.finnsvala.com/kauppa/imag...o_0902_231.jpg
finnsvalan ACDC STRETCH MESH
Lyhyt vastaus: ei.
Pidempi vastaus: Tieliikenneasetus ei tunne poikkeuksia pyörätien käyttövelvollisuudesta sen kunnon perusteella, eli lähtökohtaisesti pyörätietä olisi käytettävä vaikka sillä olisi metri lunta, miinakenttä ja nälkäisiä jääkarhuja. Joissakin olosuhteissa tosin Tieliikennelain 8§ saattaa ehkä antaa luvan tehdä poikkeuksen:
"Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."
Tommosen http://www.ortovox.com/merino-185 ostin keväällä tuolta http://www.camu.fi/sivut/kartat/kartta_helsinki/
On niin hyvä että taidan ostaa toisen itteleni pukinkonttiin.
Minäkin ihmettelen aina silloin tällöin tuota nastojen korostamista. Olen itsekin ajellut vuodet ympäri lähes aina ilman nastoja. Tälläkään hetkellä mulla ei ole maasturissani nastoja.
Nastoja toki tarvitsee silloin kun ilma käy nollassa ja pakastuu sen jälkeen. Silloin tie on toki turhan liukas ajoon ilman nastoja.
Mutta jos kelit pysyvät jatkuvasti nollan alapuolella ja tietä hiekoitetaan lumentulon jälkeen, niin silloin en kyllä tunnu tarvitsen nastoja lainkaan.
En silti sano, etteikö nastoja olisi järkevä käyttää, mutta ilman niitäkin pärjää pitkälle.
Kyllä normikuskin on paljon turvallisempi ajaa nastoilla ihan oletusarvoisesti.
Mitenkäs selittyy ääni, mikä on tullut pakkasilla -5C --> -20C välillä pyörään. Takanavan tai poljinkampien tienoilta äänekäs *naks* Ei siis mikään RAKS tai kriik. Ääni tuntuu tulevan pari kertaa noin 30km matkalla. Monena päivänä nyt kuulunut. Semmoisella hetkellä, kun olen polkenut kevyesti tai ollut hetken aikaa polkematta. Eikä kyse ole mistään hirveästä runttaamisesta. Oikeastaan ääni voi tulla kun polkimia liikauttaa alamäen rullaamisen jälkeen. Onko vapaaratas kohmeessa? Polkimet kiristin äsken, mutta tiukalla tuntuivat olevan. Täytyy käydä ajelemassa taas huomenna ja kuunnella ääntääkö vielä.
Satulatolpasta, ohjaustangosta tai tarakasta se ei tule.
rjrm
Kun minä olin pieni, paikkakunnan ainoa nastarengas oli fillarikorjaamon omistajan pojalla eturenkaana. Muut ajeltiin ihan tavallisilla Nokian slikseillä (silloin ei ollut pyöräteitä meilläpäin, eikä tietä hiekoitettu).
Pari vuotta sitten ajoin krossarilla slikseillä kaltevalla peilijäällä, kun piti näyttää lapsille miten ennen homma sujui ilman nastoja. Ihan hyvin vielä osasin, mutta siitä huolimatta nastoilla homma oli paljon mukavampaa.
Jotenkin sitä on alkanut arvostaa pitoa sen verran, että olen lapsillekin ostanut nastarenkaat. Nykypäivän liikenteessä ei ole ihan yhtä paljon töppäilyvaraa kuin oli minun lapsuudessani, joten yhtä hyvää tasapainoharjoittelua ei enää voi koulumatkoilla saada.
Tutun isopyörä -seikkailijan näköinen mannekiini http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif
Laitoin kotona 80 C vettä pullon täyteen. Tunti lämpimässä autossa ja tunti -8 C riitti jäähdyttämään veden 40-50 C asteiseksi. Puolituntia myöhemmin puolikas loppusisältö oli jo viileää, mutta ei vielä jäistä. Jätin vielä tilkan ihan testimielessä ja edelleen puolen tunnin päästä tilkka oli jo osittain jäässä. Täytin pullon oikeasta termospullosta uudelleen ja parin tunnin jälkeen viimeinen tilkka oli taas alle ruumiinlämpöistä.
Helppo juoda isosta aukosta, mutta 4 tunnin mainostettu aika on melko optimistinen. On se silti käyttökelpoinen, koska ei puoli litraa nyt muutenkaan 4 tuntia riitä.
http://kotisivu.lumonetti.fi/tjokila...s/IMG_3272.jpg
Nastoilla voi ajaa paljon rennommin ja kovempaa mutkiin, ja polanteiselle ajoradalle ei vaan oikeesti oo mitään asiaa ilman nastoja. Stadissa joutuu joskus sellasilla ajamaan pyöräteiden puuttuessa.
Ei talvikunnossapitoa -alueen mäissä niistä on myös iloa, en diggaa taluttamisesta.
Vertailu 2.4" Rafujen ja Ice Spikereiden välillä.
Jää tollasia pieniä "ilmataskuja", jotka pitävät lämpimänä. Minulla on vastaava Löfflerin aluspaita ja kyllä tarkenee. Päälle sitten tarpeellinen määrä kerroksia riippuen lämpötilasta. Tuollainen myöskään ei kastu käytännössä, joten aina on kuiva olo vaikka olis muut vaatteet hiestä märkänä.
Kylläpä ne nastat auttavat. Onhan se vähän sama asia, kuin pitää pitkiä alushousuja -niitähän pitävät vain luuserit (vaikka se onkin järkevää) . Itsellä on edessä nastat ja takana liukasta. Viime reissulla nivuset venähtivät, kun mäessä suti tyhjää. Jos virtaa löytyy, niin laitan taaksekin nastat. Venähteneet nivukset eivät ole mukava asia - sen tietävät jalkapalloilijatkin.
Siis aivan loistava ratkaisu myös mun mielestä.
Retkiluistelussa ja hiihdossa ollut käytössä, nyttemmin kadonnut jonnekin.
Kaksi funktiota, pitää kostean kerroksen erillään ja "ilmataskut" lämmittää. Toimii kuten "tekninen" alusasu, paitsi paremmin.
Toimii myös kesän helteillä pitämällä kauluspaidan irti ihosta.
Huomenta ja hyvää Itsenäisyyspäivää.
Kivan leudot kelit eilen ja toissapäivänä ajella parituntiset täällä Helsingissä. Kovaksi ja liukkaaksi tallautunut röykköinen lumipeite taitaa vaatia enemmän nastoja eteen.
Viime yönä satanut lunta lisää, aurauskalusto ei ole pikkukaduilla, klv:llä ilmeisesti vielä paljon käynyt joten mielenkiintoinen lenkki edessä. Myös sukset esille...
Mut hei, pari viikkoa ja alkaa päivät pidetä...
Mä rupesin kaivaa mun 2.5 tuumasia kumeja esiin, pitäsköhän nastottaa ne, hmm.