Perkule kun ois itekkin tajunnu ottaa noi KMC:t testiin eikä tilannu ultegroja(huomasin topicin eilen), ketjut tilasin muuan viikko sitten.
No toivottavasti Jim ajaa heinäkuussa 10,000km niin saadaan tietoa nopeasti. :D:D
Printable View
Perkule kun ois itekkin tajunnu ottaa noi KMC:t testiin eikä tilannu ultegroja(huomasin topicin eilen), ketjut tilasin muuan viikko sitten.
No toivottavasti Jim ajaa heinäkuussa 10,000km niin saadaan tietoa nopeasti. :D:D
Mitä ne ultegran ketjut ovat muilla kestäneet? Itse en kyllä edes kuvittele niiden kestävän yli 5tkm. Eli jos 3xvaihdon 1.5tkm syklillä maantietä niin hyvä.
No mulla noin 4,5tkm tuli ajettua(cyclolla 50/50 hiekkaa&asfalttia). En toki väitä että tuota kestivät koska ei ollut "venymistyökalua" käytössäkään kuin vasta nyt.
Reilu 0.75 näytti työkalu kun mittailin. Yhdet ketjut, pari kunnon pesua, rasvailu noin satasen välein ja rätillä lika pinnoilta pois aina rasvattaessa.
Tour -lehtihän noita ketjuja on testaillut, ja yleensä Campan ja Shimanon ketjut on niissä testeissä kulutuskestävyydeltään parhaita, KMC:n ollessa selkeästi heikompia ja Sramin ketjut huonoimpia. Itselläni on nykyään käytössä lähinnä Campan Chorusta ja Wippermanin Connex -ketjuja (paras pikalukko!), joilla nyt vaihtelevissa oloissa ajelee 3,5-4tkm.
Shimanoilla (105, Ultegra) yleensä jäi 2-2,5tkm lukemiin, en tosin olekaan käyttänyt niitä kuin talvisin halvan hinnan vuoksi, ei viitsi kunnon ketjuja käyttää suolakylvyn ja muun pskan takia. Mä en kierrätä ketjuja, joten vaihdan ne ajoissa ennen kuin rattaat alkaa kärsimään.
^Kumma olisi jos kmc ei tekisi itselleen yhtä hyvää tai parempaa ketjua kuin se tekee shimanolle.
Campan ketjuja olen kuullut kyllä kehuttavan.
Shimano tekee omat ketjunsa, siis ainakin noi paremman pään ketjut. Aikaisemmin hankki vissiin alihankintana KMC:ltä ja Izumilta, näin jostain muistan lukeneeni.
Onhan noita ketjuja montaakin merkkiä tullut ajettua. Ultegra ja XT on nyt mun Ugh. Tällä 10t pervuosi ajokertymällä.
Vaihdoin uudet Shimanon HG43 ketjut ysipakkaan. Laskin lenkkien määrät ja lyhensin. Tässä uudessa ketjussa olikin lyhyemmät lenkit, ja ketjusta tulikin varmaan sen reilu lenkin verran lyhkäsempi. Haitanneeko tuo, kyllä se toimi ja vaihtoi. Mistä tietää onko liian kireällä?
Tuskinpa ketjussa oli lyhyemmät lenkit? Sehän on mahdotonta, ellet sitten ostanut joitain ihmeellisiä ketjuja, jotka eivät ole tarkoitettu 99.99% polkupyöristä. Eli, ne ovat vain uudet ketjut, jotka eivät ole venyneet. Jos haluat jatkossa arvoida ketjujesi venyvyyttä ilman ketjumittaa, niin voit tehdä sen helposti. Laita ketju edestä isolle eturattaalle ja vedä ketjua eturattaalta etunavan suuntaan ja jos perinteisen lyijykynän ydin, 3-4 mm, mahtuu ketjun ja rattaan väliin, niin alkaa olla vaihdon paikka.
Ketjun ja vaihteiston pituuden sopivuuden voit arvioida siten, että laita edestä isoin ratas ja takaa isoin ratas ja katso, että ketju ei mene takavaihtajaa vääntäen ihan suorana, vaan takavaihtajalla olisi vielä ihan pieni joustovara kuvitelulle vieläkin isommalle rattaalle. Pienimmällä takarattaalla siten,että laita pieni ratas edestä ja pienin takaa. Katso, että takavaihtajan etumainen pikkuratas ei kosketa ketjuun.
Kysy lisää jos tarvitset lisää säätötietoa.
Ymmärrän tämän niin, että kysyjä on nimenomaan laskenut uuden ja vanhan ketjun lenkkien määrän eikä verrannut ketjujen pituutta.
Olet laskenut väärin tai unohtanut ketjuliittimen osuuden tms.
Tuon vertailun voi tehdä myös laittamalla ketjut sanomalehden tai olohuoneen valkoisen maton päälle, ja siirtämällä toisesta päästä alkaen muutamasta kohdasta venymän verran lenkit kohdalleen. Ei tarvitse virhealtista laskemista.
Tulipas huono ketju vastaan... Ostin maantiepyörän eräästä norjalaislähtöisestä urheiluliikkeestä... markettipyörä siis. Osasarjana sekoitus Shimanoa (Ultegra, 105) ja FSA:n palikoita, kuten tämä FSA Team Issue -ketju.
Olen huoltanut tuota parinsadan kilometrin välein laatuöljyillä tyyliin tippa per lenkki ja nyt 700 kilometrin kohdalla mittasin ketjun: 0,75% kuluma ja myös 1% on jo lähellä.
Todellinen tourilla käytettävä "Team Issue" -tuote siis... en oikein usko, että ketju kuluu näin nopeasti, vaan tehtaalla on ollut toleranssit pielessä ja nämä ketjut on vaan hukattu jollekin pyörien kasaajalle.
Tähän on pakko kommentoida että jotkin venymämittarit antavat kulumatuloksia liian nopeasti. Sramin ketjut on välillä parkin mittarilla 0.5 kulumassa suoraan tehtaalta. Shimanon mittarin toimintamekanismi on parempi, mutta on puhdas on/off eli kuluman määrää ei sit tiedä
Lyö pieni naula ovenkarmiin ja pistä uusi oikean mittaiseksi lyhennetty ketju roikkumaan siitä. Vedä viiva siihen mihin ketju loppuu. Pistä käytetty ketju riippumaan samaan naulaan ja vertaa.
Prosentin venymällä ketju hylkyyn. Ei voi olla helpompaa mikäli on pikalukko.
Edit. jos uni ei meinaa tulla pistä ketju hylkyyn 0.75% venymällä.
Voi olla. Oikealla työkalulla.
http://www.parktool.com/product/chai...dicator-cc-3-2
Tämä menetelmä ei valitettavsti tuollaisenaan toimi lainkaan, kun siinä kulumaa verrataan uuden ketjun pituuteen, joka ei ole lainkaan oleellinen tieto. Tuo ketjun kuluma tulee verrata ketjun nimellispituuteen, joka voi poiketa melko paljonkin uuden käyttämättömän ketjun pituudesta. Jos uusi ketju on nimellispituuttaan pidempi (kuten monesti on), tulee tuolla kuvaamallasi menetelmällä ketju vaihdettua aivan liian myöhään, jolloin muu voimansiirto on jo alkanut kulua merkittävästi nopeammin.
Laittaa siihen ovenpieleen merkinnän metriin, seuraavaan tappiin ja venymä haluamaansa kohtaan.
Kuvassa pilalle venynyt ketju.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e9e67e5777.jpg
Ketjun kulumisen kannalta ainoa merkityksellinen tieto on rullien keskinäinen etäisyys. Kaikki muu tieto on epärelevanttia eikä kuvaa ketjun kulumista millään tavalla.
Jotenkin tuntuu, että asiasta tehdään melkoista tekotiedettä. Rullien keskinäinen etäisyys korreloi suoraan ketjun pituuteen (jos lenkkien määrä on sama) ja poikkeama uuteen ketjuun aiheutuu vain kulumasta. Vai onko nyt tilanne se, että kaikki kaupasta ostettavat, pakass'ta repäistävät ketjut ovat yksilöitä. Ei oikein jaksa uskoa... Tai sitten en ole tarpeeksi HiFi (vielä)
Vai mittaatteko jokaisen linkin erikseen, josko ketju on jostain kohdasta kulunut epätasaisesti? :D
Kyllä sinä olet ymmärtänyt tuon aivan oikein, mutta huomiotta jää valmistustoleranssien merkitys. Ketjuissa linkkiparin nimellispituus on tasan yksi tuumaa, eli kahden tapin etäisyys toisistaan on puolet tuosta, joka milleinä on 12,7 mm. Kuitenkin oman kokemuksen mukaan (en ole kyllä montaa ketjua uutena mitannut) uuden ketjun todellinen pituus on hieman enemmän kuin nimellismitta. Yksinkertaistetusti ketju tulee jo tehtaalta hieman 'venyneenä' (voi olla jotakin luokkaa 0,2%). Sen vuoksi vertailu uuteen ketjuun ei toimi. Tuo aiemmin mainittu metodi kyllä toimii, jos sen viivan vetää mittanauhan avulla (toki halvoissa mittanauhoissakin on joskus jonkin verran virhettä). Tuo uuden ketjun venymä suhteessa nimellismittaan voi tosiaan olla niin suuri, että sillä on ihan oikeasti merkitystä.
Pitää paikkansa vain, jos kulumaa rullien sisällä ei tapahtuisi lainkaan. Rullan ja pinnin kuluminen, eli välyksen kasvaminen kasvattaa rullien välistä etäisyyttä ja tämä ei korreloi ketjun kokonaisupituutta kasvattavan pinnin ja levyn välisen liitoksen kulumaan. Jos ketjun kulumaa arvioi vain kokonaispituuden muutoksesta, rullaväli saattaa ollakin kulunut jo kaksinkertaiseksi. Eli ketju olikin roskiskamaa jo aikaa sitten.
Rullien välisen etäisyyden mittaaminen huomioi myös pinnin ja levyn liitoksen aiheuttaman ketjun kokonaispituuden muutoksen.
Eihän ketjussa oikeasti mikään veny. Ei siella tapahdu mitään plastista muodonmuutosta, kaikki venymä on metallin kulumista.
Mutta minusta nopea tapa seurata ketjuja on laittaa tönäriin mitta 254 mm, eli 10 tuumaa. Ja sen kun laittaa ketjujen viereen ja jos ketjun tapit osuu täsmällee tuohon paikkaan niin ketjut on priimat. Ja siitä voi sitten kätevästi laskea niitä omia hylky-prosenttejaan. Yksi prosentti on se 2,54, eli yhteensä 256,5 mm. Ja niin edelleen. :)
Tuo pituus ja siihen milli-luokan muutokset ovat aika luotettavasti tönärillä mitattavissa...
Mutta onkos tuolla rullan/pinnin kulumalla mitään merkitystä? Jos kaikki rullat kuluvat samassa suhteessa, niin ketjun kuormitustilanteessa se kuluman välys siirtyy aina samaan suuntaan. Eli se ei vaikuta ketjurullan ja rattaan hampaan väliseen kosketukseen. Vai kuinka?
Mutta samalla tappien rata hammasrattaiden ympärillä siirtyy lähemmäs keskipistettä ja jako ei enään passaakaan.