Oon katkonut sivuleikkureilla jokusen letkun. Toimii ihan ok, mutta parempi leikkauspinta tulee tosi terävällä mattoveitsellä puupalikan päällä. Varmaan joku kaapelileikkuri ois paras.
Printable View
Tämä vaimeni huomattavasti, kun rasvasin kevyesti palojen takaosan, eli männän ja jarrupalan välisen kontaktin. Kuivana asennettuna teki mieli hypätä pyörän selästä ja isällisesti lohdutella silittäen satulaa aina kun vähän koski kumpaankaan jarruun kostealla kelillä, rasvattuna takajarru vinkaisee enää vähän silloin tällöin.
Kaikenlaista hiekkaa ja pölyähän tuo väli nyt kerää tehokkaammin, onko tästä muuten haittaa?
Edit: Käytössä Parkin HPG-1, joka kestää lämpöä ja vettä. Ihan mitä tahansa en tähän väliin laittaisi.
^Kuullostaa mielenkiintoiselta, minä ajettelin äänen tulevan juuri jarrupalan ja jarrulevyn välistä, silloin kun on kosteutta siellä välissä. Mitä rasvaa käytit? Miten ehkäisit rasvan joutumisen jarrutuspinnoille.
Myydään autoihinkin kitinänvaimennuslevyjä palan ja jarrumännän väliin. Myös kitinänvaimennustahnaa näyttäisi löytyvän joten miksei fillarissakin toimisi samalla tavalla. Rasvakin varmasti toimii mutta vaarana voi olla sen joutuminen levylle ja palan kitkapintaan. https://products.liqui-moly.com/brak...-squeal-3.html
Tällä periaatteella juurikin turautin, joku tuollainen olisi tosiaan suositeltavampi vaihtoehto. Rasvana Park Toolin HPG-1, tuo on jämäkkää ja vedenpitävää joten en uskoisi vähäisen määrän karkaavan takaa levylle, mutta tämä riski on toki tiedostettava.
^Ei montaa euroa leikkurikaan maksa...
Melko lailla mattoveitsen terällä nämäkin sen katkoo: https://www.bike-components.de/en/Ja...Cutter-p34577/
Kertokaas miten saan kaikki ilmat pois takajarrusta.
Kyseessä Shimano BR-MT520 jarrut.
Satulaan nippaan letku ja pullo mihin menee vanha neste.
Jarrukahvaan se kuppi kiinni mihin laitetaan neste ja sit pumppailemaan niin kauan kun ei tule ilmaa.
Kaksi kertaa ilmannu mutta silti ilmaa jää jonnekkii,huomaa kahvasta kun painelee muutaman kerran nii jäykistyy.
Etujarruissa kyseistä ongelmaa ei ollut.
Niiden jarrujen mukana tulee sellaset keltaiset muovit. Laitoin muovit tasaan, puristin pihdeillä ja mattopuukolla painoin rauhallisesti läpi. Tuli suora ja siisti. Ekan letkun katkaisin bilteman vaijerileikkureilla ja siitäkin tuli ok, mut painoi letkua vähän lyttyyn. Piikin kärjellä pyöristin ja ok tuli siitäkin, mut mattopuukko parempi mun mielestä, leikkureilla tulee rosoisempi jälki niin pitää katsoa ettei jää mitään roskaa siihen suuaukolle.
Ruutalla alhaalta ylös rauhallisesti.
Mulla oli samoissa jarruissa sellanen ongelma et vapaaliike katos kahvasta kokonaan. Syyksi selvisi jumittava/vuotava mäntä. Toinen mikä voi aiheuttaa saman on jos letkuja lyhentäessä joku pieni kuoren pala tms on jäänyt sinne letkuun ja hidastaa öljyn takaisinvirtausta.
Mä tappelin samojen jarrujen kanssa kun niitä asentelin. Takajarrussa oli sama vika vaikka ilmailin moneen kertaan. Lopulta tajusin että jarrusatula ei vaan ollut keskitetty kunnolla, satulan säätövarat eivät riittäneet kunnolliseen keskittämiseen. Shimanon 180 levylle tarkoitetussa adapterissa on reiät tehty hieman toiseen laitaan ja tämä aiheutti ongelman. Tai no, satula näytti olevan keskitetty levyyn nähden mutta kun pultit kiristi, satula asettui vinoon levyyn nähden. Toisen merkkisellä adapterilla satulan sai keskitettyä ja ongelma korjaantui. Pikakorjauksena toimi jonkun aikaa myös ohut aluslevy rungon ja navan välillä.
Tää on mun mielestä hyvä video aiheesta:
https://youtu.be/HggV5BFTRw8
^itsellä riitti kyllä hyvin. Tosin adapteri on vaan haarukassa. Luulisin että kaikissa shimanoissa on samanlaiset hahlot satulassa..
Jos siellä jarrusatulassa on ilmaa jossain mutkassa, josta se ei pääse likkeelle ilmauksen aikana, tarvitsee jarrusatula irroittaa haarukasta ja pyöritellä ilmauksen aikana.
Toinen mahdollinen ongelma kyseiseen tilanteeseen on sitten se, että männät eivät työnny tarpeeksi ulos, kun painaa jarrua. Siihen voi auttaa se, että painaa pari kertaa varovasti kahvan pohjaan ilman, että palojen välissä on mitään (ruutat ja kuukupit pois, eli jarrut ikään kuin käyttövalmiina). ÄLÄ PURISTA MÄNTIÄ PIHALLE! Muuten tulee sotkua. Männät ja palat tulevat lähemmäs toisiaan ja kahvan liike ottaa nopeammin kiinni.
Mistähän löytäisi 28" kiekon 5v kierrepakalle? Aikalailla kaikkialta ollut loppu jo puolen vuotta ja nyt ne muutamat mitkä oli tulossa on varmaan jumissa Suezin kanavassa, ei kiinnostaisi ruveta rihtaamaan noita teräsvanteita suoriksi kun jarrutus tehokin noilla kromatuilla on hyvin huono.
Oliskohan tästä mihinkään, entinen Uimonen on tukkuliike, joten pitäisi tilata jonkin pyörähuollon kautta, jos näyttää käypäseltä.
https://powerfactory.fi/takapyora-28...miini-36r.html
Moi! Mulla on vanhan katupyörän voimansiirrossa takanapana shimanon 105 http://velobase.com/ViewComponent.as...46964&Enum=110osasarjan FH-1055 / HB-1055. Vapaaratas vetää viimisiään. Onko kellään käsitystä/tietoa käykö tähän mikään nykyisistä myynnissä olevista vapaarattaista? Rihtautin vasta kiekot ja harmittaa jos kiekot jäävät tämän takia käyttökelvottomaksi. Rattaita mulla on takana 7 ja akseli kiinnittyy pikalinkulla, kyseessä 90-luvun fillari. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
https://lh3.googleusercontent.com/pr...1pLPFIhXZ9bLp8
Toimiskohan vapariin öljyhuolto, vapaaratas irti, tiivistettä raottaen ohutta öljyä niin että menee läpii, jotain kymmenkunta tippaa, näkyviin kuuliin vaseliinia hiukan ja kasaus. Navan laakerin huolto samalla on suositeltava juttu, mutta vaparin purku enemmälti ei.
Vaparin kynsille laitettu rasva on jäykistynyt ja kevyet jouset eivät jaksa palauttaa kynsiä tarvittavasti. Yhtään simpan vapaaratasta ei ole tarvinnut vaihtaa ikinä, mutta kun ajan talvellakin, on joutunut talvipyöriin tuon tekemään melko uusinakin.
Eipä mitään kiittämistä... noilla oli listalla toinenkin hieman leveämmällä vanteella, mutta 17 mm vanteellekin menee lähemmäs 40 mm rengas.
Uskoisin noita myös olevan saatavana.
105 napaan pitäisi käydä ihan normaali Shimpan vapaaratas,varmuuden saat kun poistat taka-akselin ja kokeilet irroittaa vapaaratasta kuusiokoloavaimella,aloita vaikka 10 mm avaimella,jos saat irti ota malliksi kauppaan mukaan
XT M8100 12v alko rutisemaan lenkillä kun käyttää keskimmäisiä-isointa ratasta mutta pienillä rattailla ei kuulu ääntä.
Yritin vaihdevivusta säädellä vaijeria mutta ei auta.
Vaihtajaa ei ole kolautettu mihinkään ja korvake on suora.
Pyörällä ajettu 150km.
Mitäs seuraavaksi kannattaa tsekata?
Shimpan halvemman pään hytrauliset levyjarrut vinkuu. Edessä ja takana. Kuivana, märkänä, aina. Kyseessä pyörä, jonka otin pikahuoltoon.
Puhdistin ja hioin palat ja levyt. Kaikki näytti olevan päällisin puolin kunnossa, joskin hyvin likaiset, työmatkakäytössä kun ovat. Tarkistin, että männät toimii, eikä vaatisi ilmausta.
Jarrut sinällään toimii kuten pitää. Männät puristaa molemmin puolin ja satula on keskellä levyä. Kahvasta tuntee selvästi, että palat ottavat levyyn hyvin kiinni.
Jarrutusteho on äänen lisäksi olematon. Vaihdoin palat, ei vaikutusta. Edelleen karmea meteli ja ei tehoa.
Vaihdoin huollettavan pyörän kiekon omaan pyörääni, toimi normaalisti, eli levyssä ei ole oletettavasti vikaa. Vaihdoin myös oman kiekkoni huollettavaan pyörään, josta seurasi taas vinkumista ja tehottomuutta.
Mikäs tuolla voi olla vikana? Ja molemmissa jarruissa tosiaan. Vannejarruissa samantyyppistä meteliä syntyy, kun palat asentaa takapään ottamaan ensin kiinni, jolloin jarrut koittavat ikään kuin hirttää itseään kiinni sekä alkaa pykältää.
Joo vaihdoin ja koitin uudet B01S-palat ja ajelin niitä sisään 5 kertaa (30-5 km/h). Tuolla niiden yleensä pitäisi jo alkaa toimia, vaan eipä pure ja huutaa kuin kissaa vääntäisi kuivaksi. Ja kyllä kuumeni levy ja palat. Mystistä.
Laitoin nyt pikkuisen rasvaa tuonne männän ja jarrupalan takalevyn väliin. Katsotaan, auttaako. Pyörä lähti jo taas hetkellisesti takaisin omistajalleen.
Mikä shifteri korvaamaan Revoshiftin 7-vaihteisessa lasten maastopyörässä?
Takanavaihtaja joku Acera tai Tourney
Toimiiko joku Sramin 7v DH shifteri takavaihtajan kanssa? Joku kunnollinen haussa.