Harkitsen käytettyjä FFWD F6R -kiekkoja (tuubi). Ovatko enää yhtä kilpailukykyiset markkinoilla kuin viisi vuotta sitten (profiili, märkäpito)?
Edit: tulossa Cervelo P2:een jossa maantietanko.
Printable View
Harkitsen käytettyjä FFWD F6R -kiekkoja (tuubi). Ovatko enää yhtä kilpailukykyiset markkinoilla kuin viisi vuotta sitten (profiili, märkäpito)?
Edit: tulossa Cervelo P2:een jossa maantietanko.
Tuohon en osaa vastata. Olen ollut erittäin tyytyväinen Shimanon palojen tuntumaan ja kestoon.
Easton EC90 Aero 55 Clincher. Näistä ei löydy foorumilta ihan tuoretta juttua, eli onkohan nää vielä nykyäänkin hintansa arvoset? Onko noin samaan rahaan tullut tarjolle jotain parempaa?
Paino ei oo ihan oleellisin asia itelle, vaan enempi aeroa hakusessa. Mut kuitenkin kiekkoa, millä pystyy ajelemaan, vaikka kohdalle osuis reippaampikin sivutuuli. Oma speksailu päätyi näihin, mut oon avoin ehdotuksille. :)
Näitten nykyhinta ~1300e, tuo "tarjous" on ollut jo kuukausia:
http://www.wiggle.co.uk/easton-ec90-...road-wheelset/
Ite tilasin Zipp 302:set. En keksinyt parempia tuohon rahaan(Futurumshopista 1068e kuluineen.
Tuohon hintaan hankkisin ehdottomasti jos olisi tuollaisille kiekoille tarve. Tosin tuo "pystyy ajamaan myös reippaamassa sivutuulessa" on aika subjektiivinen juttu. Mikään aerokiekko ei kumoa fysiikanlakeja ja ole yhtä rauhallinen ja rento ajettava kuin joku semiaero tai peruskiekko, vaikka joissain testeissä joskus siihen suuntaan viitataankin. Aina se aerokiekko kampeaa enemmän tuulessa, mutta rauhaton ajettavuus syntynee pääasiassa kehän tuulen alapuolisen jättöreunan toimivuudesta. Jos ilmavirtaus irtoaa kehästä tietyissä kohtauskulmissa erityisen turbulenttisesti, syntyy epämiellyttävää haukkaamista ja nykimistä.
Oman kapean kokemuksen mukaan Zipp 808 (noin 80mm kehä) on yhtä rauhaton ajettava kuin FFWD F5 (noin 50mm kehä). Zippin parempi kehämuoto antaa anteeksi noin kolmasosan kehäkorkeudesta, FFWD:n kehä on vanhanaikainen kapea V-malli. Easton EC90 SL (38mm kehä) on huomattavasti miellyttävämpi ajettava tuulisena päivänä. Siinä kehän muoto on ikäänkuin pullea V, ei varsinainen U-muoto muttei täysin vanhanaikainen V-muotokaan. Ja tietysti profiili on selvästi matalampi kuin 808:ssa ja F5:ssä, vaikka laskisi renkaankin mukaan kokonaiskorkeuteen.
@CamoN onko sulla jakaa enemmänkin kokemusta elämästä Eastonin SL:ien kanssa?
Tää tosiaan on omalta osalta sen vertaa mutua, että FFWD:n F4R oli mun mielestä vielä ihan ajettava. Tuuli kyllä kiusaa, mut sen kanssa pystyy elämään. Kuvittelen, että kun tosta mennään selvästi korkeampaan kehään (saati sit umpikiekkoon), ni tuuli alkaa muuttua isommaks ongelmaks. Hyvä tieto tuo, että kehän muodollakin on noin iso merkitys.
Onhan noista jo vähän kokemusta. Ostin vähän käytettynä varmaan kesällä 2013. Ajomäärästä on erittäin vaikea sanoa mutta useita takarenkaita on ollut asennettuna, eli varmaan yli 10tkm. Tuubikehät sisäisillä nippeleillä, edessä taitaa olla 18 pinnaa ja takana 24.
Kerran kolaroitu kunnolla jonka seurauksena etukiekosta meni viisi pinnaa vaihtoon, kehät ei olleet pieniä naarmuja lukuunottamatta millänsäkään. Jarrupinnat vaikuttaa nykymuodin mukaisesti "teksturoidulta" jollain tekniikalla, ovat yhtä miellyttävät jarruttaa kuin tuo Zipp 808 Firecrest ja vastaava Zippin levykiekko. Pari kertaa käyty Mallorcalla jarruttelemassa oikeassa alamäissä eikä ne sielläkään huonot olleet, mutta vaatiihan se hiilikuitujarrupinta vähän enemmän ennakointia silloin kun pitäisi oikeasti himmailla vauhtia pois. En ole vielä huomannut jarrupinnoissa mitään kulumaa, mutta kisakilometrejä, etelän leirikilometrejä ja huonon sään kilometrejä on tullut suhteessa niin vähän, ettei niissä tietysti pitäisikään olla mitään erityisempää kulumaa. Edessä on ollut Swisstopin keltaiset palat ja takana Shimanon palat hiilikuitukehälle, ne Swisstopit oli vähän liian ärhäkkäät minun makuun takajarrulle.
R4 SL -navat on periaatetasolla hyvät. Edessä ja takana on looginen sivuttaisvälyksen säätö, ovat helpot huoltaa ja kevyet. Takanavassa on tuon rakenteen tyyppiongelma, eli varsinaiset navan laakerit on akselilla niin lähellä toisiaan että ne kestää viistoa kuormaa huonosti ja vanhenevat sen takia nopeasti. Enpä tosin muista vaihtaneeni niitä varsinaisia kuin kerran ja vapaarattaaseen mielestäni myös kertaalleen, eli jaksavat kuitenkin useita tuhansia. DT Swissin 240s:stä on myös kokemusta mm. siitä FFWD:n setistä, ne on mielestäni pykälän tai pari huolettomammat. Easton uudisti navan rakennetta siihen nykyiseen Echo-malliin mm. juuri laakereiden paikkojen osalta ja niiden pitäisi sen takia kestää käyttöä paremmin.
Kehät kestää oikein hyvin tuubiteipin käyttöä. Ehkä liittyy vaan ulkonäölliseen viimeistelyyn, mutta kehät tuntuu niin jämyiltä että olen joskus uskaltanut hioa kehältä liimajäämiä hienolla hiekkapaperilla.
Painavat juuri sopivasti. Muistaakseni noin 1250g pikalinkkuineen. En taida myydä noita ennen levyjarrumaantiepyörän ostoa, jos sittenkään.
Minulla on muuten ffwd f4r etukiekossa jo selkeää kulumaa jarrupinnassa, noin vuoden ja 10tkm jälkeen, tosin olen ajanut noilla sateellakin. Niin ja jarrutusteho on moninkertaistunut pinnan kulumisen myötä. Nyt väittäsin etujarrun olevan tehokkaampi, mitä cyclon 160mm bb7 mekaaninen levyjarru. Eli totta se kuitto puhui aiemmin.
Onko muuten ultegran 6800 länkien kanssa normaalia, että toinen pala kuluu nopeammin? Omasta mielestäni tosiaan tuo toinen länki antaa hivenen periksi ja pala kuluu itsetehostuksen vuoksi noin. Olen ehkä prätkäajoilta oppinut käyttämään etujarrua vähän liikaakin, eli yleensä jarrutan pelkällä etujarrulla.
Mulla on ollut kyseiset kiekot tänä vuonna käytössä. Taitaa myös olla samasta tarjouksesta ostettu. Kokemuksia muista aerokiekoista ja hiilikuitusesta jarrupinnasta ei ole, joten suurella kokemuksella en pysty vertaa. Aikasemmin paremmanpään kiekot on ollut Dura-ace C24 ja C35 kiekot alujarrupinnoilla.
Sateella toi kuitunen jarrupinta on lähinnä vitsi. Ensin menee monta metriä, että rupeaa jotain tapahtuu (jarrupinta kuivuu). Sitten tehoa rupeaa tulemaan yllättäen nykien. Pystyy hallitsemaan, mutta pitää olla varovainen. Kuivalla kelillä tehoa on ihan riittävästi. En oo vielä käynyt ulkomailla ajamassa, joten en osaa sanoa miten tehoa piisaa oikeissa alamäissä.
Kirimiehelle ei välttämättä ole tarpeeksi jäykät kiekot sivusuunnassa. Itse oon ainakin huomannut, että kovaa putkelta vetäessä jarrut ottaa kehään kiinni.
Sivutuulessa en pysty ajamaan noilla kiekoilla ilman käsiä. Tosin jos noissa on panostettu nimenomaan aeroominaisuuksiin, niin en todellakaan halua ajaa kiekoilla joissa sivutuulta ei ole huomioitu yhtä paljoa.
Jarrupinnan leveys (28mm) voi aiheuttaa ongelmia joidenkin jarrujen kanssa. Itselläni aiheutti sellaisen ongelman, kun toiset kiekot on kapeat ni jarrujen säätö on haasteellista. Eastonin kiekoilla jarrulänget on aina täysin auki ja kapeilla Dura-aceilla kiekoilla käännän pika-avauksen kiinni ja säädän lisää vaijerin säätöä, että ei tarvitsisi siirtää vaijerin kiinnityskohtaa.
Noi kiekot ovat suoraan tubeless yhteensopivat ilman mitään teippejä, joten laitoin kiekoilleni Schwalbe pro one 25mm tubeless kumit. On oikein mukavat ajaa alle 6 bar paineilla (itse painan alle 70kg).
Tuohon tarjoushintaan oli minusta ihan ookoo hintaset. Joitain kevyempiä ja halvempiakin kiekkoja olisi löytynyt, mutta noiden ulkonäkö ratkaisi minun ostopäätöksen.
Zipp julkaisi viime viikolla uusia malleja. Muutamia havaintoja:
Firecrest avokiekot ovat joutuneet laihdutuskuurille ja samalla vyötäröltä on lähtenyt pari milliä. FC mallit ovat saaneet showstopper jarrupinnat. Ennen leveämpi kiekko oli parempi, nyt kapeampi on uusi leveämpi. Pinnoja on nyt 18/24, edellisessä mallissa oli 20/24. Vaikka jarrupinnat on päivitetty niin muuten uudet mallit vaikuttavat lähinnä downgradelta?
Jarrulevyllinen FC-mallisto on puolestaan kiinni ajassa eli läskimpi, esim. 303 on leveydeltään 21/29,9mm, ja tubeless tietysti.
Futurumshop.nl yllätti todella positiivisesti! Perjantaina tilasin ja maksoin tilisiirrolla. Maanantaina tuli seurantakoodi ja tänään hain postista. Mustille Zipp 302:lle tuli posteineen hintaa 1068,55e. Jarrupaloihin meni sit reilu 80e...
http://i.imgur.com/afxI5Uy.jpg
Jeesus painavathan nämä on, mut kaikkea ei voi saada. Valmiiksi asennetulla vannenauhalla 786g ja 926g.
Piti oikeen googlettaa mitä eroo 303/302. Onkohan noi täyttä kuitua vai miten lie saaneet noin painavat, kun kehähään ei ole mikään leveä näissä (25,6mm).
Kestävä kuituvanne? EI Speed 3.0Ostin tälle kaudelle Speedyn 3.0 kuituvanteet ja luulin niiden olevan parempi vaihtoehto 90+kg kuskille kuin laadukkaat alumiinivanteet. Olen joutunut korjauttamaan jo kahta eri pinnaa takaa. Pinnat menevät ainoastaan toisella puolella ristiin ja ne ovat kaikenlisäksi vielä liikkeen mukaan heikompitekoisia kuin DT swissis siihen vaihdetut pinnat. Mikä olisi järkevin ostos kuitumarkkinoilla 90+kg polkijalle? En alunperin ostanut 2000€ kiekkoja ja nyt siitä saa kärsiä. Vai riittääkö ainoastaan vahvempien pinnojen vaihto?
Mielipiteitä Suomen urheilupyörän valikoimaan ei tarvitsisi olla tuubit sillä ei huomisen tapahtumaan ehdi sellaisia virittelemään asiasta kokematon sälli? ZIPP 302, Sup R 9.0, Profile design 58?
Aindakin FFWD F4r pinnoitusta voi kyllä varauksetta kehua. Nyt noilla on ajettu aika tarkkaan 10tkm ja ryskytetty takuulla huolella monttuihin. Kiekot ovat edelleen täysin suorat ja pinnojen jännitys mittarin mukaan sama mitä uutenakin. Kertaakaan ei siis ole tarvinnut rihtailla.
Tätä minäkin ajattelin, että riittäisikö ainoastaan pinnojen vaihto. Toki laakeritkin alkaneet jo rohista tuon kilometrimäärän jälkeen.
Ilmeisesti nykyisissä Velteceissä pinnat ovat Sapim Sprint 2,0/1,7/2,0mm.
Ei tuo ongelma ainakaan noista pinnoista johdu. Sapimin CX sprint on firman CX rayn vankempi malli: molemmat ovat laatutavaraa. Myös tuo listaamasi Zippin 302 käyttää samoja pinnoja. Luultavammin ongelmasi liittyy kiekon kokoamiseen, ei niinkään valittuihin komponentteihin.
Itsellä veltec speed 4,5 tuubirenkaille ja kolmas kausi menossa ilman minkäänlaisia ongelmia.. nimenomaan CX sprint pinnoilla ja kuski painoi ostohetkellä lähes 90kg
Huonosti kootut ynnykän kiekot. Hyvät tulee kun joku osaava oikeasti ajan kanssa rihtaa uusiksi.
Saako mistään uutena kestäviä ja kevyitä(n.1400g tai alle) tubelessvalmiita kiekkoja vannejarruille n.500€ hintaan vai alanko kyttäilemään käytettynä ?
^onko noiden kestävyydestä jotain näyttöä?
Ulkomaan foorumilla oli Huntista semmoinen kokemus, että todellinen paino kiekkosetille oli ollut 100g enemmän kuin sivuilla ilmoitettu. Tiedä sitten onko kovin yleistä kaikille malleille.
https://www.cycledivision.co.uk/cero...-wheelset-8760
Itse tosin ostaisin ehkä painavamman version suoravetopinnoilla:
https://www.cycledivision.co.uk/cer-...-pull-wheelset
.. tai säästäisin reippaasti tyytymällä vähän painavampiin kiekkoihin:
https://www.cycledivision.co.uk/cero...-wheelset-2017
Zipp 30 Courset 699€. Yli budjetin ja tavoitepainon, mutta tekeekö noilla mitään ? Nuo huntin kiekot on kyllä houkuttelevan hintaiset, mutta laadusta en tiedä oikein mitään. No pidetään tuo myyntiosio käytettyjen kiekkojenkin osalta auki, kun on niin rajallinen budjetti. 700€ on yläraja, mutta saisi kyllä olla lähemmäs 500€ tai alle sen.
Ei ainakaan minulla :)
Allaolevista ei myöskään ole mitään kokemusta, mutta HD-versiossa on ainakin enemmän pinnoja edessä ja takana jos/kun kestäviä kiekkoja halajat.
https://www.probikekit.co.uk/bicycle.../11666479.html
Nyt tuli myös tarjous Tunen n.900g painoisesta tuubisetistä. Menee aika reilusti yli budjetin, mutta ainahan sitä voisi vaikka ruoasta säästää :) Tonnilla saisi sellaiset uudet viime vuoden malliset. Onko kokemuksia Tunen laadusta ja voiko noin kevyillä kiekoilla oikeasti ajaa ? Vähän mietityttää myös nuo tuubihommat, kun ei ole mitään kokemusta. Onnistuuko renkaat vaihtaa itse, onko tuubirenkaissa gp4000 tasoisia pistosuojauksia ja mitä rengashommat maksaa suhteessa avo/tubeless ?
No jos kestäviä haet niin 900g kiekot ei täytä tätä kriteeriä kovin tehokkaasti. Tunen hubit kai ihan ok mitä nyt vaatii oman vaivansa huoltaa, mutta 900g kohdalla vanteestakin on jo niin paljon kevennetty etten yleiskiekoiksi ostaisi.
Voisin vielä pari kuvaa laittaa millaista jälkeä juomapullon yliajaminen teki Tunen vajaa 900g Skyline tuubeille. Sekä etu- ja takakiekko samalla kertaa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...8d5b92d7e8.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...b3d58bd4e5.jpg
Joo nimenomaan kansii priorisoida, ruoasta voi aina tinkiä :D niin minäkin teen.
Mutta tuubirenkaat on tempoilijoille, ei todellakaan mikään järkevä ratkaisu lenkkeilyyn. Ei se kepeyskään aina mikään etu ole, paitsi siis tempokisoissa ( ja mulla on varmana Suomen keveimmät tempokiekot...jossain kisoissa ukot esitteli että tässä on kepeet...mulla oli puolet kepeemmät) . Ota avorenkaat.
^ Jos julistaa noin itsevarmana niin voisi odottaa jakavan jotakin lisäinfoakin. Tosin taisi Vesa jo aikaisemmin kysellä ilman vastausta...
Joo kyllä vähän tuo keveys pelottaa itseäkin, joten taidan jättää kiekot kauppaan ja säästää useamman satasen :) Jos tässä ei mitään muuta ilmaannu, niin voisin ruveta testikuskiksi noille alle 400€ Hunteille. Vaikuttaa ihan hyvältä combolta. Ultegran kiekot olisi vähän painavammat, mutta niitä ei tarvisi teippailla. Pitää vielä arpoa noiden väliltä.
Painospeksi ylittyy mutta onko perusvastaus Zonda tai Fulcrum Racing 3 tässä poissuljettu?
500e hintaan kun ei alle 1400g kiekkoja liene tarjolla.
Käytettynä DA C24:sia löytynee jotka menee lähelle kaikkia speksejä. Ihan superkestävimmät nuo ei varmasti ole pinnamääränkään puolesta mutta melkoisesti tässä on keveyttäkin haussa.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk