Mun pikessä falskas solo air ilmajousen tiivisteet ja ilma karkas väärälle puolelle eikä tasaantunut. Uudet tiivisteet ja nyt on täydessä mitassa aina :D
Printable View
Mun Pikessä on uudesta asti ollut niin että ei palauta täysin ylös asti. Tai no uutena meni huolto takuuseen kun jäi kokonaan pohjaan yhdellä lenkillä.
Katsotaan miten muuttuu kun vaihdan pidemmän ruodon. Siinä tulee ainakin osa tiivisteistä. Jonkun huoltosetinkin tilasin samalla.
Mikähän tiiviste on ongelma kun ei palauta ylös asti? Keula ei kuitenkaan vuoda ilmaa koska sägi pysyy samana.
Mulla oli -21 Pikessä kans samanlaisia ongelmia uutena. Sägi asettui 10-15% luokkaan ohjepainoilla ja negatiivisen puolelle ei tasaus toiminu kunnolla. Kovaa ajoa lämpimässä kesäkelissä auttoi tähän ja ilmeisesti tehtaan jäljiltä olleet rasvat lähti liikkeelle ja aukaisi tukkeutuneen "tausausreiän". Koitin siis tyhjätä ja täytellä ja pumppailla sitä keulaa tuloksetta ton ilman tasaamiseksi ja seuraava toimenpide ois ollu purku ja putsaus. Ei onneks tarvinnu sinne asti mennä
Kysyisin etuhaarukan iskunvaimentimen vuotamisesta; onko mitään huollollista tehtävissä teidän ammattilaisten mielestä, vai onko paras ostaa uusi jousitettu etuhaarukka?
Vuotoa on tapahtunut jo muutama viikko (olen ihmetellyt mitä tahroja on eturenkaan vanteessa, mutten osannut yhdistää sitä iskarivuotoon), mutta huomasin sen vasta nyt tänään pidemmän pyörälenkin loppupuolella, kun vuoto sotki iskunvaimenninta.
Tässä kuva, josta näkyy kuinka suuresti vuotoa tapahtuu:
https://www.dropbox.com/s/uu2mcd7u9n...10704.jpg?dl=1
Oikeastaan kysymykseni on kaksiosainen, mikäli etuhaarukan vaihto on paras vaihtoehto, ottaisin mielellään vastaan suosituksia jousitetusta etuhaarukasta. Nykyinen on siis jo vanha Fox F80 Terralogic. Käyttö tuolla pyörällä on päällystetty tiellä, soratiellä ja vähäisissä määrin metsäpoluilla. Ei tarvitse olla kallein malli, mutta varmaan ei halvintakaan kannata ostaa, jotta se kestää käyttöä pitkään.
Jonkun vuosimallin Rockshoxin ilmajousissa tämä on ihan ominaisuus. Ilmajousi on mahdollista päivittää tuoreimpaan, joka "korjaa" tuon noin sentin "painuman". Kyseessä on siis ihan ominaisuus, ei virhe. Itsekin mietin, että pitäiskö päivittää tuo tuorein ilmajousi vai ei. Se vaikuttaa pakosti myös muuhunkin kuin pelkkään joustomatkaan.
Kyllä. Kävin aamulla lenkillä ja oli kuin olisi eri keulalla ajanut. Siis kun toi Foxin painuma hävis, en tiedä mikä sen aiheutti mutta nyt ajon jälkeenkin keulaa on ulkona 170mm kuten kuuluukin.
Keula kantoi aivan eri malliin ja en saanu sitä pohjaamaan, noin sentti jäi varoja vaikka nostin painetta vain 6psi.
Nopealla enskapolulla melkein nauratti kun sai puskea aivan eri malliin.
Mulla vuosi sieltä positiivipuolelta -> negapuolelle( termit voi olla väärin) eikä se tasaus nyppyllä tasannut paineita. Tämän takia jäi painumaa keulaan. Se männän tiiviste siellä varmaan silloin vuotaa, tai sitten ilmaa kertyy alajalkoihin. Vaihdoin kaikki tiivisteet samalla, kun ne sattui löytymään. Tuo minun on siis solo air jousella, debon air toimii ymmärtääkseni paremmin.
Se ilmajousi on aika yksinkertainen härveli. Rock shokin sivuilta katot räjäytyskuvan tai huolto-ohjeet niin näet miten se toimii jos ei ole siis jo tuttu ennestään :)
Tässä juttua tuosta Rockshoxin Debonair ilmajousen päivityksestä:
https://flowmountainbike.com/post-al...spring-review/
Mitä tarkoittaa keulan päivitys mihin tässä viitataan? Pitäisikö siis käyttää uusimman (2021) mallin osia vanhassa keulassa? onko ne varmasti yhteensopivia? Vai tarkoitatteko uudempaa keulamallia päivityksenä?
Minun Pike on Debonair RC (2018) ja tilasin siihen vähän pidemmän ruodon ja RC2 vaimentimen (pitäisi tulla tällä viikolla). Nuo on Rockarin sarjanumeroon perustuvan haun mukaan kyseiseen keulaan tarkoitetut päivitykset. Olisiko pitänyt tilata jotain muuta, mitä?
Itse puhun keulan sisuskalujen uusimisesta.
Posti toi uudet sisukset. Näyttää ruoto tuolta yllä olevan linkin mukaiselta uudelta versiolta.
Mahtaako muuten Foxeihin saada päivityksiä kuten Rockkareihin. Ite olen hommannut myös RC2 vaimentimen mikä tekee keulasta aivan eri mallin. Kyllähän nuo päivitykset jotain maksaa muta silti vähemmän kuin uusi keula. Päivitysten jälkeen vastaavilla säädöillä oleva Foxilainen kustantaisi ... aivan hitosti.
Onkohan noissa uusissa Rockkarin vaimennin patruunoissa öljyt valmiina sisällä?
patruunan vaihto-tuubivideoissa ei missään kyllä vaimentimeen öljyjä laiteta ennen asentamista.
Tästä lienee kysytty 150 kertaa tai useammin, mutta jos vaihtaisi 160-millisen 51-offset marsun Z1:n vaikka 170/44 zebiin, niin jyrkkeneekö ohjauskulma kuinka? 51 offsetilla olevat zebit tuntuu olevan loppu.
Offset ei vaikuta ohjauskulmaan, vain tuo hienoinen pituusero vaikuttaa pienentävästi. Offsetistä lisää tuolla:https://www.theproscloset.com/blogs/...d-offset-forks
Totta joo… taas olin päässäni miettinyt tuon väärin. Offsetin pienentäminen lisää trailia. No, ei tuo 44-millinen varmaan huono olisi. 10 millin jouston muutoskaan ei isoa heittoa tee, kun siitä osa vielä menee sagiin.
Ainakin jossain ulkomaanlehdissä tuo uudempi ilmaruoto on saanu moitteita, ettei ole yhtä alkuherkkä kuin vanha. Uudessa negatiivipuoli tasaa paineet eri kohdalla joustomatkaa. Toki parkkipaikalla mittaamalla näyttää paremmalta se uusi kun on enemmän liikkuvia näkösällä.Lainaus:
Jonkun vuosimallin Rockshoxin ilmajousissa tämä on ihan ominaisuus. Ilmajousi on mahdollista päivittää tuoreimpaan, joka "korjaa" tuon noin sentin "painuman". Kyseessä on siis ihan ominaisuus, ei virhe. Itsekin mietin, että pitäiskö päivittää tuo tuorein ilmajousi vai ei. Se vaikuttaa pakosti myös muuhunkin kuin pelkkään joustomatkaan.
^ No tämäpä. Ei pysty kyllä sanomaan olisiko omaan ajoon parannus vai ei. Selviäisi vain testaamalla.
Minkälaisessa ajossa tuosta alkuherkkyydestä on hyötyä?
Jos puhut siitä jouston menetyksestä minkä ilmajousen vajaa palautuminen aiheuttaa, niin ei sillä varmaan merkittävää vaikutusta pohjaamiseen isoissa moukuissa ole.
Enemmän sitten keulan ilmanpaineella/tokeneilla pelaaminen auttaa siinä asiassa. Omassa keulassa on yksi tokeni sisällä jolla sain paineet sellaisiksi, että alkuherkkyys on hyvä, eikä isommissa ole kokoajan pohjaamassa.
Jos jousto istuu ylempänä, niin silloin siellä pitäisi myös olla isompi ilmatilavuus puristumassa sen ison hitin kohdalla eli myös x määrä enemmän progressiota. Huomaako sitä ajossa, niin se on sitten toinen juttu.
Keulan päivitys harkinnassa parkki ajon lisääntyessä.
Pyöränä Trek Fuel Ex 7 j akeulanan 35 Gold 140mm pidennettynä 160mm, offset 44 ja keulakulma 66.
Mitä uuden keulan valinassa kannattaa ottaa huomioon juurikin esim offsetin osalta yms.
Meneekö esim 180mm joustoisella keulalla jo överiksi?
Menee. 10 tai vielä 20 mm voi olla ok mutta 30-40 mm pidempi mitä valmistaja muuhun geometrialtaan ja kestävyyteen on suunnitellut ei toimine kovin hyvin.
Moro,
Tauon jälkeen aloin taas kiinnostua pyöräilystä uudestaan, pyöränä jo vanhus Feltin Q26 joka kuitenkin osoittautui huollon jälkeen vielä niin sopivaksi että taidan sillä vielä painaa eteenpäin enkä osta uutta pyörää. Huomasin kuitenkin huoltaessa että etuhaarukka on putkista melko väljä eli uusi keula voisi olla poikaa. Onko heittää ehdotuksia mistä ja mikä keula tuohon kannattaisi ostaa? Käyttö tosiaan aivan iisiä ajelua ja kevyttä maastoilua joten mitään tosi kalliita keuloja en tarvitse, kunhan on perusjämpti ja tietenkin mahdollisimman halpa kun itse pyöräkin alkaa olla jo melko iäkäs. Tällä hetkellä pyörässä näköjään kiinni SR Sunsor XCM v2 joka siis alkuperäisenä tuossa rungossa, jossa tais olla 100mm joustoa ja preloadin ja jouston säädöt keppien päissä. Kiitos etukäteen jos joku viitsii ehdottaa suoraa jotakin tai heittää vinkkiä :)
Saatavuus on kyll tällä hetkellä ongelma. Ilmajousella oleva keula olisi parempi, mutta tuollakin pärjäisi:
https://www.bike-components.de/en/Ro...-Model-p56736/
Onko tullut vastaan iskareita missä olisi hitaan kompression lisäksi aidosti nopean kompression säätö ja sen nopean kompession kynnysjäykkyyden säädön lisäksi mitä HSC:ksi kutsutaan ?
Siis niin että olisi mahdollista säätää nopean ja hitaan vaimennusta ja siirtymäkynnystä, kaikkia erikseen.
Ei CaneCreekin takaiskareisa kyllä minun mielestä ole kuin perinteiset HSC ja LSC. Ei ole kolmea säätöä kompressiolle. Tuo LSC on hitaan liikkeen virtaussäädin ja mitä ilmeisemmin tuo HSC on prikkapakan esijännityksen säätö mutta varsinaista nopean virauksen virtaaman säätöä ei ole.
High speed compression
Low speed compression
^silloinhan CanCreekin HSC voi toimia erilailla kuin muissa, vai?
Oletko saanut herkän ja nopean mutta jämäkän säädöillä aikaiseksi?
Kiitos ehdotuksista. Tekeekö näillä Ebay:n kiinankeuloilla mitään vai onko lähinnä vaan turvallisuusriski asentaa esim tommonen?
https://www.ebay.de/itm/372948057035...c1de%7Ciid%3A1
Ite en noihin kiinakeuloihin koskis. Jokin hajoo ja keula joutaa roskiin. Joustokeulaa tarvii huoltaa, jotta se pysyy kunnossa. Kiinakeuloihin ei varmaankaan löydy kovin helposti varaosia..
Joo on kyllä aivan per... tä. Ostin tytön fillariin kun 26" renkaalle ei meinaa löytyä mistään, mutta ainakin mun yksilö tahmaa todella paljon. Pojalla oli vanha 26" reba dual air ja se on mahtava laite kevyellekin kuskille. Semmosen jos jostain löydät niin ei mene rahat hukkaan.
Nooo... siis jämäkkää en koskaan ole halunnutkaan. Herkkyys on ihan omaa luokkaansa, mutta en ehkä jämäkäksi voi kutsua. Tuo LSC:en säätäminen kun ei periaatteessa vaikuta mitenkään HSC toimintaan, niin kai se mahdollista on. On tosiaan ainoita iskareita joissa näin on.
Vaihdoin 29” jäykkikseen vanhan Foxin nokalle. Ja säätöjen kanssa siinä hiukan tajuilin. Onko normaalia 2011 vuoden 100 mm Foxille että reboundista ei löydy vastetta kuin 2-3 viimeiselle naksulle? Eli onko nyt vaan öljyt jotenkin valuneet pohjille ja yksi kunnon lenkki korjaa tilanteen?
Lyhyt kysymys Fox öljyistä. Onko 10 Red ja 20 Gold mineraali vai synteettisiä öljyjä?
Jotkut tiivisteet on aika herkkiä väärälle tyypille ja saattavat turvota jumiin...
^ Bike24 listaa ainakin 20wt Goldin täyssynteettiseksi.