No niin, toneilla kickr climp lisälaite ennakkotilattavissa.
http://www.tonitoni.fi/wahoo-kickr-climb
Printable View
No niin, toneilla kickr climp lisälaite ennakkotilattavissa.
http://www.tonitoni.fi/wahoo-kickr-climb
Onko Direton omistajia täällä? Olis mukava keskustella laitteesta ja eliten softan toimivuudesta.
Wattilaite, joka lähettää Ant+ Garminille ja Bluetoothin Macille tai iPadille (joissa pyörität Zwiftiä ja/tai) Trainerroadia. Pidät vanhan vastuksen ja rullat.
Jos et saa järkevästi edellä mainittua, niin sitten wattilaite, joka lähettää antplussaa. Siihen tueksi joko ant+ USB dongle ja jatkojohto, joko mäkkiä varten tai wahoon ant+ dongle ja adapteri Lightning liitintä varten (for iPad). Ja pidät vanhan trainerin ja rullat.
Sent from my iPad using Tapatalk
Wattilaite? Tarkoitat tehomittereita kuten Rotor, Garmin Vector etc? Ei taida irrota pikkurahalla eli minun budjetillani. Enkä ole ihan varma miten hyvin onnistuu mun epäteknisellä peukalollani... hey wait... löytyi tämä artikkeli jonka mukaan PowerPod voisi olla vastaus. Foorumillakin TetedeCourse on jakanut alustavia kokemuksia, mutta vähiin on tästä jutut jääneet.
Kiinnostava ajatus kyllä, kun tuo traineri on sinänsä ok. Onko täsmällisempiä neuvoja ja tuotenimiä, PatilZ:lla tai muilla?
Olen siis hakemassa traineria (tai lisähärpäkettä kuten tehomittaria nykyiseen), jonka saisi Zwiftiin/Trainerroadiin esim iPadillä. Alle 400€ on budjetti. Voihan se olla, että pitää odottaa vielä ja katsoa tarjonta ensi syksynä uudelleen.
Eiköhän noita löydy jo esim. fillaritorilta järkihintaan. Ostaa laitteen joka lähettää sekä ant+ ja bt niin liitettävyys on parempi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Wattimittari on vähän hankala käsite. Tehoa mittaavaa laitetta tässä haen. Polkimet, kammet tai takanapa. Mieluiten ant+ ja bt. Jos vain toinen, niin ant+, jota voi käyttää edge 520 kanssa ja lisäpalikoilla esim. iPadin kanssa. Samaa tehoa mittaavaa laitetta voi sitten käyttää ulkona. Jos hankit traineriin lisäähärpäkkeen, niin sitä ei sitten voi käyttää muuten.
Sun budjetilla katsot ensisijaisesti torilta käytettyä. Tai sitten nostat budjettia ja ostat tämän: http://www.tonitoni.fi/bepro-assioma-uno-tehopolkimet tai vielä vähän ja sitten tämä: http://www.tonitoni.fi/assioma-duo-tehopolkimet
Assioma lähettää sekä Ant+ että BT. En ole tarkistanut sitä, tukeeko TR ja Zwift Assioma unoa tai duoa.
Periaatteessa mikä härpäke vaan, mutta PowerPodin unohdat tällä kertaa. Vaikka mittaisi nopeuden takarenkaasta ja kadenssin kammista, niin trainerin vastusta se ei saa selville samaan tapaan kuin ulkona ajaessa korkeuden muutosta suhteessa nopeuteen. Eli ei toimi trainerin kanssa.
Minimissään molemmat saa toimimaan ihan nopeusmittarilla takarenkaassa. Esim wahoon anturisetti on aika pomminvarma toiminnaltaan.
Teho-arvio ei ole välttämättä kovin tarkka mutta ajamaan pääsee ja kunto nousee ihan samaan tapaan.
Sitten kun alkuun pääsee voi miettiä haluaako tarkemman tehomittauksen, paremman trainerituntuman, säätyvän vastuksen vai kaikki yhdessä. Uutta bujettia sitten sen mukaan.
Kokonaista talvikautta ei kannata missata siitä syystä ettei laitevalmistajat ole vielä saanut aikaan kunnon vehkeitä mukavaan hintaan.
Nyt sain ongelman korjattua siten, että takapakka mahtuu pyörimään mutta pyörä ei heilu.
Seuraava ongelma kuitenkin ilmeni: laitoin traineriin 28-32 takapakan, kun pyörässä oli ennestään 25-32 pakka. Nyt vaihteet vaihtuvat rutisten ja välillä kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle niin ketju hyppää kaksi ratasta ylöspäin. Mittasin vanhan ketjun ja se on 0,5% venynyt. Koitin säätää vaihteita nupista vääntämällä mutta vaihtaminen on silti heikohkoa. Pitäisikö tässä vaihtaa uusi ketju ja varmistaa sille oikea pituus? Vai vaihtaa vaijerit tms. vai kenties molemmat.
Älytraineria ajattelin siksi, että saisi vastuksen simuloimaan maastoa. Muutaman tubettajan (esim) kannustamana taidan tuohon Quboon päätyä.
Unot olleet käytössä nyt kuukauden verran. Zwiftin iOS sovellus ei ainakaan vielä viime viikolla osannut tuplata tuon Unon tehoja, vaan antoi vain yhden polkimen tehoa (tämän jälkeen on tullut päivitys, en ole testannut korjasiko asiaa). TR:n iOS sovellus tukee Unoja.
Muutoinkin Assiomat olleet oikein vakuuttavat, hintaansa nähden toimivat ja jämäkät.
Edit. Ja ovat tosiaan Look Keo klossien kanssa yhteensopivat, eivät Shimano spd-sl:n.
Harmi - kaikki mun polkimet ja klossit ovat Shimanoa.
Toimiikohan Qubo pädin kanssa hyvin? Siellä lukee että FE-C kontrolli mutta pädi on vain bluetooth. Ehkä nykyään saa zwiftissäkin laitettua sen ant-donglen pädiin kiinni kuten trainerroadissa. Ainakin joissain eliteissä toimii vain ANT tai BT samaan aikaan. Siis jos on BT käytössä niin ANT ei toimi ja toisinpäin. Jos niin on niin voi aiheuttaa jotain ongelmia tai sitten ei.
Sinänsä älytrainer+zwift on hyvä ratkaisu kyllä. Itse sain viime syksynä tehdashuolletun kickr snapin ja se on hyvä peli. Nyt niitä huollettuja ei näyttänyt olevan tarjolla wahoon kaupassa mutta saattoi olla 400 pintaan silloin.
Mutta hankkimalla Assiomat tulee noi Shimanon polkimet tarpeettomiksi. Vaihto on nopeaa ja kumminkin haluaa kaiken wattidatan talteen.
Qubo digital smart b+ on varmaan ihan kohtalainen laite tähän kohtaan. Näissä watit yleensä ei ole kuitenkaan kohdallaan kuin sinne päin. Ennen tilausta etsi tietoa tästä. Todennäköisesti myös reagointi vastuksen vaihdoksiin on hitaampaa kuin paremman pään malleissa. Tässä on aika paljon kysymys valinnasta. Vanhaan traineriisi verrattuna olet tällä investoinnilla tuomassa lisäksi ERG-moodin, jossa ohjelma ohjaa traineria. Zwiftin osalta se pyrkii simuloimaan nousukulmaa ja TR:n kohdalla se pitää huolta intervallin tehosta. Varsinaisesti tehot suhteessa kuviteltuun oikeaan tehoon ovat vain samalla hehtaarilla.
Jos tästä ERG-ohjattavuudesta voi luopua (ja on nestevastuksellinen traineri, josta em. ohjelmilla on tehokäyrä - eli tukevat) , niin ihan nopeussensorin kanssa pääsee jo pitkälle. Todennäköisesti estimoidut tehot on enemmän tai vähemmän yhtä metsässä kuin edellä olevalla setupilla. Jos sulla on Garminin ajotietokone, niin tod näk myös sulla on nopeusanturi. Se sitten mittaamaan nopeutta takarenkaasta ja sitten hankit aikaisemmin mainitsemani ant+ donglet. Kustannus tässä on siis noiden hankinnan verran.
Jos taas on tärkeää, että watit on oikein (ja informaatio omasta suorituskyvystä siirrettävissä myös kesän ulkolenkeille) sitten vanhan trainerin kylkeen, esim. Assioman wattipolkimet. Ei tässäkään siis ERG-moodia, mutta suoritusmittaus on kohdillaan.
Ja jos haluaa kummatkin: eli luotettavan mittauksen ja ERG-moodin, niin siihen on kaksi vaihtoehtoa. Joko halpa älytraineri (esim. tuo Qubo digital smart b+) ja wattilaite (esim. em polkimet) tai älytraineri, jossa luotettava wattimittaus (ketjussa on mainittu ainakin Neo, Kickr, Direto ja Drivo). Edellisessä on plussaa se, että wattimittaus jatkuu trainerikauden päätyttyä ja jälkimmäisessä se, että trainerikauden päätyttyäkin pitää huolta kauppiaiden liikevaihdosta (ostaa kumminkin wattihärpäkkeet ulkoilua varten).
Mulla on kokoonpanona tällä hetkellä Faveron vanhat BePro -polkimet ja trainerina viimeiset pari viikkoa Neo. TR ja Zwift pyörivät, joko läppäriltä (WIN10; Garmin ant+ usb stick+ 2 metriä jatkojohtoa), Ipad Air (bt, löytyy myös Wahoon ant+ dongle) tai Iphone. Zwiftin + läppäri yhdistelmällä käytössä myös Zwift mobile link. Tiedot siirtyvät Garmin Connectiin, Stravaan (suoritusta ei ole tehty ellei se ole Stravassa näkyvillä) ja Dropboxiin, josta sen saa Golden Cheetahiin (versio 3.4; seuraava versio tuonee jotain automatisaatiota tähän). Jos poljen Garmin Edge 520 "ohjaamana", niin tieto tulee synkattua Tapiriikin avulla.
Neon hankinta oli vähän sellainen "koska mä voin". Tiukalla budjetilla en olisi lähtenyt tälle tielle vaan KK RoadMachine + InRide + BePro kombolla olisin pärjännyt. Mun oma prioriteettilistaus trainerihommissa menisi kutakuinkin näin (1: vähintään; 4: jos on mahdollista hankkia kustannuksista välittämättä):
1. ihan mikä vaan traineri kunhan on luotettava wattimittaus
2. hyvä traineri kunhan on luotettava wattimittaus
3. parempi traineri kunhan on luotettava wattimittaus
4. paras traineri kunhan on luotettava wattimittaus
Takapakan välitysalue on ollut tapana ilmoittaa pienin ratas - isoin ratas -yhdistelmänä. Tulkitsen niin, että alunperin vastuksessa oli 11-25 -pakka jonka tilalle vaihdoit 11-28 -pakan. Eli isoimman rattaan hammasmäärä ja samalla sen halkaisija kasvoi vähän.
Onhan vanhan ja uuden pakan ratasmäärä sama? Jos vanha oli 10-lehtinen ja uusi 11-lehtinen (tai toisinpäin), vaihtamisesta ei saa sulavaa kuin korkeintaan muutaman rattaan välille.
Takavaihtajan B-ruuvi tulee hienosäätää kun pakan isoimman rattaan halkaisija muuttuu. B-ruuvi on takavaihtajassa se kolmas ruuvi ylä- ja alarajoitinruuvien lisäksi. B-ruuvilla säädetään takavaihtajan ylemmän rissan etäisyys pakan isoimmasta rattaasta, kun ketju on pakan isoimmalla rattaalla. Rissan ja rattaan väli tulisi olla peukalosääntönä noin ketjun korkeus. Suositus vaihtelee takavaihtajan valmistajasta ja mallista riippuen.
0,5% ketjuvenymän ei pitäisi vaikuttaa vaihtamiseen merkittävästi. Jos ketju on katkaistu aivan määrämittaan, voisi olla perusteltua vaihtaa uuteen ketjuun kun takapakan isoin ratas on isompi. Hieman liian lyhyen ketjunkaan ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa vaihtamiseen merkittävästi muuten kuin aivan isoimmilla rattailla, jos ketju pakottaa vaihtajan häkin yliojennukseen.
Kun takapakassa on oikea määrä rattaita suhteessa vaihtajakahvan pykälämäärään, B-ruuvi on säädetty ja ketju on todettu pituudeltaan riittäväksi mutta vaihtaminen takeltelee hienosäätörullasta vaijerin kireyden hienosäännöstä huolimatta, pitää säätää takavaihtaja aivan alkutekijöistään uudelleen.
Ja sekin voi toki vaikuttaa vaihtamiseen himpun verran, jos pyörässä on 142mm leveä takahaarukka mutta vastuksen navan leveys on 135mm...
Itse positiivisesti yllättynyt tuosta Eliten Qubo digital plussasta. Tehojen oikeellisuudesta en tiedä, eikä sillä ole merkitystä niin kauan kuin tehonmittaus pysyy suhteellisesti samana. En mitenkäään jäänyt kaipaamaan sitä Vortexin kalibroinnin edellyttävää konttimista ja renkaan ja rullan välistä kireyttä annostelevan ruuvin kiristelyä. Toki jos haluaa tehoja mittailla maantielläkin, on pyörästä mittaava tehonmittari välttämätön. Mutta itse en välitä tuosta kun hankin trainerin puhtaasti talviharjoitteluun ja viihdekäyttöön. Muuten ajelen aina maastopyörällä.
Osallistun minäkin tähän keskusteluun. Mittaako wattihärveli vai älytraineri oikeammin watit? https://www.thieme-connect.de/produc.../s-0043-102945
Saman valmistajan laitteet voivat erota keskenään, mutta aika usein sama laite näyttää eri mittauskerroilla hyvinkin samoja tuloksia (kun ennen mittausta laite nollataan). Siksi toi Trainerroadin ominaisuus on hyvä etenkin, jos haluaa sopeuttaa älytrainerin luvut siihen mittavälineistöön, jota käyttää ulkona. Sinänsä totuus voi löytyä kaurapuurosta, mutta vain sattumalta esim. SRM:stä. Riittävän lähellä olevia arvoja toki löytyy.
Eli ero voi syntyä siitä, että huolimatta nollauksesta, laitteiden lähtökohdat ovat eri. Eli huolimatta tehosta toinen näyttää koko ajan 15w enenmmän. Toinen pulma on sitten siinä, että eri teholla ero on erilainen. Esimerkiksi ero kasvaa tai pienenee tai kääntyy päinvastaiseksi tehon kasvaessa. Silloin laitteiden "slope" on erilainen. Jos laite mittaa tehoa vain toisesta jalasta ja tuplaa lukeman, on niillä henkilöillä, joilla jalkojen välillä on eroja, riski saada jälkimmäisiä virheitä aika suuri. Noin 250-300w tehoilla vasen-oikea prosentit on mulla noin 54-46 ja alle tämän kutakuinkin 50-50 ja ylimennen ero kasvaa. Joten laitteella joka mittaa vain vasemmasta jalasta tehoa antaa mulla pk alueella samoja lukemia kuin laite, joka mittaa molemmista jaloista. Vk alueella ero laitteiden välillä kasvaa vasemmasta jalasta mittaavan hyväksi ja mk-alueella tämä laite alkaa jo hivellä itsetuntoa. Siksi mulle ei käy tämä yhden jalan tsydeemi. Tolla Trainerroadin korjausmetodilla voisi mulla tulla vinkeitä harjoituksia, jos ajaa sillä (TR) vaikka Sufferfestin ISLAGIATTia Stagesin kammella.
Sitten netin syövereissä, joku on huomannut, että laitteiden erot vähenevät merkittävästi, jos tekee uusinta nollauksen noin puolen tunnin ajon jälkeen. Jos tovereilla on mahdollisuus vielä testata wattilaitteitansa niin, että nollaa noin puolen tunnin ajon jälkeen uudestaan ja raportoisi tänne tulokset, niin olisin kiitollinen. Voin tehdä saman testin ainakin BePron wattipolkimilla. Eli mulla Neo & Favero BePro -kombo.
Samoja ajatuksia mitä patizilla. Todennäköisesti kummassakaan ei ole varsinaisesti mitään vikaa, mutta näyttämä on vain eri. Johtuu ehkä jalkojen erosta tai kuun asennosta.
Oikeastaan jo päätin, etten välitä tuosta. Ajan talvella neolla ftp testit ja neon wateilla. Keväällä sitten vaihdan lennosta 4iiii:n watteihin ja voin taas touhottaa onnistuneesta trainerikaudesta, kun tehot ovat nousseet hurjasti :)
Edit: Ja tosiaan, jostain syystä uskon neon näyttävän watit tarkemmin, tai ainakin uskon sen toistotarkkuuteen. Se, että trainerroad muuttelisi wattimittarin mukaan tehoja lennosta kuulostaa huonommalta vaihtoehdolta, mitä mahdollinen wattivirhe, jolla ei ole merkitystä, kunhan vaan se testi ajetaan samalla laitteella
Kolme viikkoo laitteella testaillu. Eliten omasta softasta löytyvän training testin kanssa tuskaillu.
Muuten laite pelaa hyvin. Eli jos tekee reenit ite niin toimii hyvin.
edit. Elite Diretosta siis kyse
edit. Eturenkaan alle on laitettava noin 25mm korotusta jos mielii että pyörä on vaaterissa.
Noniin, tilasin sitten Qubo Digital plussan. Vähän samanlainen käyttötarkoitus kuin sulla.
Onks sulla maastopyörä trainerissa kiinni? Mikä pyörä?
Sallikaa off-topic, Stravan segmentit on loistotapa ja halpa sellainen; mitata miehen isku kesällä. : ) Joskin eihän se sama asia ole kuin joku 20 min testi.
Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla
Joo sori, meni ajatus sekaisin eilen: ennen oli siis pyörässä kiinni 11-25, ja vastukseen ostin oman 11-28 -pakan.
Iso kiitos, säädin tuota B-ruuvia ja nyt vaihtaminen sujuu niin kuin pitää: ei hypi yli tai jätä vaihtamatta. Kyllähän tuosta vaihtaessa silti ääntä lähtee, mutta ehkä se on ihan normaalia, sitä rutinaa vaan ei ulkona ajaessa yhtä lailla kuule :D Vielä pitäisi hakea tuuletin niin pääsee kunnolla ajamaan.
Trainerissa mulla on maantiepyörä. Valkoisen viivan seuraaminen ei juuri innosta kesäisin.
Erityisesti maastossa stravasegmentit paljastavat hyvin päivän kunnon kun tuuliolosuhteet eivät niin paljon vaikuta. Tietyiltä pätkiltä kun on dataa jo useamman vuoden ajalta, saa aika hyvin käsityksen omasta kunnostaan.
Mulla 1. sukupolven Wahoo Kickr joka näyttää ~ 20W enemmän kuin Power2max. Sanovat mitä sanovat trainereiden tehomittareiden luotettavuudesta, oma vaikutelma tämän perusteella on että ei voi luottaa siihen että omalle kohdalle tulleen yksilön tarkkuus on varsinaisen tehomittarin tasolla. Valitettavasti p2m tuli 2+ vuotta kickrin jälkeen, niin ei voinut vain palauttaa.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk