Pyysin erästä paikalla ollutta soittamaan poliisin ja ambulanssin. Voisi kai sanoa, että en itse kutsunut poliisia paikalle ;) Näissä ja muissakin tilanteissa on mielestäni syytä kutsua poliisikin paikalle selvittämään syyllisyys ainakin alustavasti. Kerran autoillessani kolmion takaa eteeni ajanut autoilija kiisti syyllisyytensä, joka oli poliisinkin mielestä selvä. Käytiin sit käräjillä.
En tiedä miten maantienässä liikkuu, varautuu ja ehtii reagoimaan yllättäviin tilanteiseen. Tietyt paikat ja tilanteet (ts. risteykset noin yleisesti) ajan kyllä huolellisesti ja tarkkaillen ympäristöä. Itse en lähtökohtaisesti oleta vastaantulevan autoilijan, joka takuuvarmasti näkee (tai ainakin pitäisi nähdä) valot (satoja lumeneita) päällä ajavan pyöräilijän, kääntyvän eteen. Siis ihan normaalit liikennesäännöt, eli kääntyvä autoilija on väistämisvelvollinen. En ole varma, käyttikö autoilija vilkkua vai ei, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Joka tapauksessa se käänty mun eteen, tapahtumapaikka: http://goo.gl/maps/XtwT0 Tuosta Googlen kuvasta näkee, että kadunvarteen pysäköidään ja se voi haitata näkyvyyttä, lisäksi oli pimeää ja märkä tie, katuvalot oli, mutta kyllä se näkyvyys voi olla surkeata silti. Luulen, että tapahtuma-aikaan ei ollut pysäköityjä autoja sillä puolella mistä itse olin tulossa (ajoin vasemmalta oikealle tietokoneen ääressä kasvot näyttöä kohden olevan henkilön näkökulmasta ajateltuna ja tuota Googlen kuvaa katsoessa). Oikean ja vasemman ajattelen ja oletin tarkoittavan tarkkailijan näkökulmaa, henkilöautossa toivottavasti kuljettaja, kuten pyörässäkin, ja kävellessä :) Tietty tuosta kuvaamastani tilanteesta voi päätellä kulkusuunnat jos pitää mun antamia tietoja (autoilija kääntyi kulkusuunnassaan oikealle ja törmäsin vasempaan etuoveen) oikeina ;)
Liikenne on tosiaan yhteispeliä. Säännöt on aika pitkälti velvollisuuksia ja pitää olla luottamus siihen, että muut tiellä liikkujat noudattavat näitä sääntöjä. Oatmeal Stoat ja reappear kirjoitti hyvin tuosta pyöräilijän käyttäytymisestä. Ei oo mitään järkeä ajaa tahallaan kolaria. Siinä häviää aina, kaikki. Mulla, vastapuolella ja 1-2 sivullisella henkilöllä meni arviolta tunti aikaa paikanpäällä ja mulla varmaan nelisen tuntia vielä ensiavussa (matkoineen ja odotuksineen). Mielelläni olisin ollut kotona ajoissa tekemässä ruokaa, syömässä, viettämässä aikaa perheen kanssa ja menossa nukkumaan ajoissa. Enkä näistä pienistä vammoistakaan erityisemmin välitä.
Ihmisen reaktioaika on siinä sekunnin kieppeillä yllättävissä tilanteissa (joku kirjoitti Tiede-lehden keskustelussa 0,8-1,2s). Jos otetaan kevyt 15km/h nopeus, niin sekunnissa pyörä kulkee yli 4 metrin matkan, sitten teoriassa jarrutus ja vauhdin hidastuminen. En tiedä todellista nopeutta tuohon tilanteeseen joutuessani, mutta arvioin silloin 15-20km/h. Ei mulla mitkään räikkösen reaktiot ole, mutta ei myöskään vanhan mummon. Reaktioaikaa voi leikkiä esim. tällä: http://www.autokaupat.net/reaktio.htm ja kannattaa muistaa se, että helposti tulee toimittua sormet valmiina jarrukahvoilla.
Ja anteeksi, en älynny ainakaan vielä tuota useamman kirjoittajan tekstin lainaamista muuten kuin kopioimalla, joten jätin tekemättä hienot quote-hässäkät :)