Kannattaa huomioida, että Commencalin Meta Am:sta on jo julkaistu uusi malli jota ei tosin saa vielä. https://www.commencal-store.com/Mobi...9-c102x3872093
Ei vanha Meta huono ole mutta kannattaa tiedostaa, että uusi on just tullut.
Printable View
Kannattaa huomioida, että Commencalin Meta Am:sta on jo julkaistu uusi malli jota ei tosin saa vielä. https://www.commencal-store.com/Mobi...9-c102x3872093
Ei vanha Meta huono ole mutta kannattaa tiedostaa, että uusi on just tullut.
Minä en taas just tällä hetkellä tiedä mikä olis se n. 3000, max vajaa 4000 euron pyörä jonka ostaisin n. 160 joustoluokasta endurotyyliseen ja bikepark-ajoon. Nukeproof Mega 290 oli hetken ajatuksissa ykkösenä mutta parin päivän takainen pinkbiken arvostelu taas vähän laimensi intoa. Mielenkiinnolla odotan kyllä uuden Commencalin arvosteluja. Propain Tyee yksi kanssa mutta en ole varma onko sekään oikea. Mega ja oletettavasti Meta am olis enemmän bikepark kivikkopyöriä. Propain enemmän leikkisän traili-pyörän suuntaan ja sellainen mulla jo on vaikkakin lyhyempijoustoinen ja 27.5 kiekoilla. Mutta kokeilluthan näitä mitään en ole enkä pääsekään. Privateer taas menee jo liian jyräksi.
Huomena menossa kattomaan spessun evoa. Suhkot nätillä geolla ainakin parkki hommiin.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Eikös Mega ole yleisesti pärjännyt hyvin arvosteluissa? Kaverilla myös sellainen ja tyytyväinen on pyörään ollu.
Toisaalta tuskin huonoja mitkään tuon hintaluokan pyörät ole, makuasioita ja tottumuskysymyksiä. Komponenttien suhteen on kyllä enempi hajontaa mitä tuolla rahalla saa.
Commencali ois kyllä varmasti laadukas vaihtoehto. Eikä hintakaan liian kiroissa ole .
Spessuki käyny mielessä myös .spessutki vaan hinnan kiroisa.radoneista menny runkoja ainaki xc puolella.
Onhan tuota valinnanvaraa ainakin mitä vertailla.
Osta Pole niin ei harmita.
Tai privateer. Olisin tilannut mutta toimitus pitkälle syksyyn
Onko Enska hommissa oikeasti lyrik parempi kuin fox 36? Vai onko sekin vain mistä tykkää?
^voin kans suositella polea :) . Kato myös transition ja bird pyörät. Ei ole omaa silmää nukeproofin arvostelua osunu, ainakaa videona. Norcon sightia saa myös aluna erittäin hyvällä kokoonpanolla.
Eiköhä noi keulajutut ole henk koht mieltymyksiä. Nythän tuli uudet enskakeulatkin, fox36 on enää trail keula, fox 38 ja rokkarin zeb 38 on nyt se juttu :D zebbiä löytyy uudesta commencal metasta.
Joo totta niitä paukkuu rikki ,olipa merkki mikä tahansa. Kokemusta on trekistäkin.
Mitä mieltä porukka on canyonin strivestä?
Varmaan suomessa ei ole montaa jotka osaisivat oikeasti sanoa kumpi sopii itselleen paremmin. Mulla on ollut edestakasin molempia, ja välillä myös DT’n ja Maguran keuloja... Usein kun vaihdetaan, on kyseessä uudempi malli.
Ota halvempi jos rahat on tiukalla, kevyempi jos on tärkeetä, tai vaan paremman värinen.
Tässä itsellä kuumottelee tuliskohan se tilattu Transition Patrol huomenna niin kuin arvioitu toimitusaika on. 😊 Toiveissa päästä ens viikolla Påminneen testaamaan.
Tällä hetkellä minulla on Strive CF 6.0 johon olen vaihtanut coilin taakse ja keula pidennetty 170mm niinkuin CFR malleissakin on vakiona. Todella monipuolinen pyörä, ei todellakaan mikään enskajyrä.
Mutta koska olen krooninen pyöränvaihtaja niin Propainin Tyee on jo tulossa:)
Uusipyörä päivä. Eiköhän tällä enduro taitu https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...ff23665a04.jpg
Hieno, tolla kelpaa ajella!
Tuommonen orbean ralloni ois nyt kiinnostuskiikareiden kärkipäässä mallia m10 . Erittäin vertailukelponen ainakin osien puolesta ja carboni runkonen vielä. eikä hinta pahasti huimaa päätä. Rungolla elinikänen takuukin vielä. Kävin kokeileen vastaavaa trailipyörää, eli occamia. Sama geometria rungossa, pieni ihmetys ehkä tuon rungon koon kannalta, hitusen eteen tulee ohjaamo, mutta kait se traili/endurovehkeissä ohjaamo kuuluukin olla hieman lähempänä kuin xc-vehkeissä millä ajanut nyt viimiset 10 vuotta. toki stemmin vaihdolla helppo tehdä pieniä muutoksia.
Onko kellään käyttäjäkokemusta kyseisestä merkistä?
Uusimmassa Saksan Bike-lehdessä (08/2020) oli muutamia uutuuspyöriä yksittäistesteissä ja niistä osa oli ainakin lähellä endurokategoriaa. Tässä lyhyt yhteenveto testien tuloksista.
Testatut pyörät:
- Orbea Occam M-LTD:
* Hinta: 7.599 eur
* Paino ilman polkimia: 12,92 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.512 g
* Joustomatka (e/t): 148/145 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (202 p (max. 250 p))
- Pivot Switchblade Pro XT/XTR:
* Hinta: 7.649 eur
* Paino ilman polkimia: 14,1 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.912 g
* Joustomatka (e/t): 161/142 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (204,25 p)
- Last Tarvo:
* Hinta: 8.649 eur
* Paino ilman polkimia: 12,74 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.153 g
* Joustomatka (e/t): 171/158 mm
* Loppuarvostelu: Loistava (210,75 p)
- Rose Root Miller 3:
* Hinta: 3.399 eur
* Paino ilman polkimia: 14,17 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 3.271 g
* Joustomatka (e/t): 150/152 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (181 p)
Aika kova tuo Last Tarvon rungon paino 2.153 g ilman iskaria noin pitkäjoustoiselle pyörälle. Runko tehty Saksassa.
Samassa lehdessä oli myös uusi Santa Cruz 5010 testissä. Laitetaan senkin tiedot tähän vaikka ei enduropyörä olekaan.
- Santa Cruz 5010 (tarkempaa mallia ei mainittu):
* Hinta: 8.399 eur
* Paino ilman polkimia: 13,38 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.681 g
* Joustomatka (e/t): 142/129 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (192,5 p)
Propain Tyee:stä oli puhetta edellissivulla niin väliaikatietona, jos joku suunnittelee sellaisen hankintaa: Tehdas vahvisti juuri tilatun CF 29 mallin kokoonpanoajaksi 30.10. Siihen sitten kuljetusaika päälle niin marraskuun alkupuolella sopinee odottaa pyörää kotiin.
Mitä ulkomaalaisilta foorumeilta olen lukenut, on pyörät tulleet usein hieman luvattua aikaisemmin. Saa nähdä miten tässä tapauksessa.
Pitkät on toimitusajat tällä hetkellä. Mun alu versiolle tais olla 9.10 arvioitu aika.
mulla 17.7 eli ei ainakaan mulle oo tulossa etuajassa(tietenkään..)
2021 vuoden commencal meta tr 29 essential. Siinä vasta on vastinetta rahoille, kohtuu hinta (3400€), ja ehdottomasti parhaita geometrioita tuolla rahalla.
Hyvältä paketilta vaikuttaa tosiaan.
Näyttää siltä että moni valmistaja työntää omia enskamallejaan yhä rankempaan suuntaan. Keulakulmat hätyyttelee kohta 63 astetta ja keulalle laitetaan 38mm putkea. Takajousitus alkaa useissa malleissa olemaan 170mm ja kohta varmaan vastineeksi istutetaan keulalle 180mm. Pyörän painona esimerkiksi 16kg ilman polkimia on ihan ok.
Tuoko tämä kehityssuunta enää kauaa lisää vauhtia niille EWS radoille vai alkaako radat muokkautua nopeammiksi ja raffimmiksi vastaamaan yhä kyvykkäämpiä mini-DH pyöriä?
Ews kiertueen radoissa on kyllä jo nyt aika kovan näköistä menoa. Eli 180-170 ja loivat kulmat ihan paikallaan. Sam Hill ajaa enskansa Nukeprooffin pyörällä, jossa 180 keula. Polen tiimi ajaa isommalla Staminalla jne.
Maailmalla nuo xc radatkin näyttää raffimmalta mitä suomienska :D Onhan nuo raffimman pään enskat nykyään vähän kuin sinkkukruunusia dh pyöriä. Kehittyyköhän dh pyörät enää rajummaks kun kaikki miedommat kategoriat noussu pykälän ylemmäs. Veikkaan, että enskapyöriin ei enää hetkeen mitään radikaaleja muutoksia kulmien ja jouston suhteen tule, varmaa pitää uus kiekkokoko keksiä tai optimaaliseksi rengaskooksi todetaan 2.7” leveä tms :D Ite toivon et tulevat innovaatiot mm helpottaa huoltoa ja vähentää pyörän rassausta.
Uus rojektirunko meni tilaukseen. Takakepiksi tulee Jade X, joustoa takana 160-175 taitokompensaatioyksikköä, kiekot 29 imperiaalin kokoiset. Nyt pitäs keksiä vielä keula jostain. Eteen runko kelpuuttaa 150-170 taitokompensaatioyksikköä maks 40mm putkilla ja tuplakruunulla eli mikä vaan menee. Lyrik ois varma mutta tylsä valinta. onyx sc:n värit sopis iskariin, mutta käyttökokemuksia ei löydy kuin sponsoroiduilta kuskeilta. Entäs sittenkin mezzeri? Tai saman tein dorado tai boxxer.
Foxit, formulat, ohlinsit ja canecreekit on poissuljettuja kustannussyistä.
Juu on töissä ollu vähän liikaa aikaa speksata..[emoji38]
Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla
Perhana ku ei saa päätöstä tehtyä ,orbea ralloni ja nyt on kona process 153 CR/DL 29, myös mielenpällä. Luin konasta pitkän arvostelun ja jos jotain ymmärsin englannin käännöksestä ,niin on oikea pyörä kovempaakin ajoon.
Jos joku osaa heittää konasta jotain oleellista ja tärkeää ,niin avatkaa sanainen arkkunne .
Konan cs on omaan makuun liian lyhyt (samoin orbean mutta vähemmän) ja satulakulma aika loiva jos on pitemmät jalat (oikea kulma, ei virtuaalinen). Toki jos omat kropan mitat passaa noihin niin varmasti kelpo pelejä molemmat.
Bikeshopilta sain myös todella hyvät erot näistä kahdesta että kallistuin orbeaan. Tuohon hintaan mitä rallon M10 myydään saa aika makialla kokoonpanolla ,ni ei kait tuota enää voinut pitempää miettiä.
Saa nähä kui nopeaa saa pöörän.
Maailma lienee täynnä paikkoja joissa polut eivät tarvitse noin paljoa joustoa. Jos Enduro käsitteenä lipuu pois ihmisten käytännön tarpeista, on miljoona markkinointi-henkilöä jo hieromassa käsiään, valmiina keksimään jotain uutta ”enduro-lite” luokkaa jota kaikki tarvitsee.
Nuo "liian pitkät" joustomatkat on ihan mielenkiintonen topikki. Vorsprungilla on ihan hyvä video netissä siitä. Itte tilasin täysin tietoisesti ihan "liian ison" pyörän koska olen niin toivoton kuski alamäissä ja lisäpaino ylämäessähän pitää vain mahan pienempänä ku kaloreita kuluu.
Mun edellinen pyörä oli 180mm joustolla, nykyisessä vähemmän. Harvoin käytännössä normaaleissa metiköissä tarvitsee edes 160mm joustoa, jos ei käy keskuksissa pärjäis varmaan 130mm’lläkin.
Kaikella voi toki ajaa, ja se voi olla tosi kivaakin. On kuitenkin eri asia ajaa alas alppeja tai keskuspuistossa.
Jep. Nykyinen 150mm on suurimpaan osaan ajoja aivan liikaa ja ylläksen ja levin radoillakin sillä pärjää ihan ok näilläkin taidoilla.
Tämä "virheenkorjausyksikköjen" määrän eli joustomatkan tarve on monitahoinen asia. Vaikka suurempi joustomatka ja alamäkiorientoituneempi pyörä antaa virheitä anteeksi, itse olen kokenut että tarvitsen enemmän joustoa ja raskaampaa pyörää sitä mukaan kun taidot kehittyy, koska kehityksestä seuraa mäessä kovempi vauhti.