Ite ajelen autotallissa ovi raollaan ja 15-17 astetta lämpöä , pari puhallinta kaverina. Käsiin käy välillä vähän "kylmä viima";-). En voisi kuvitellakaan ajavani sisälämmöissä, sitä hien määrää ja ropan ylikuumenemista.
Printable View
Ite ajelen autotallissa ovi raollaan ja 15-17 astetta lämpöä , pari puhallinta kaverina. Käsiin käy välillä vähän "kylmä viima";-). En voisi kuvitellakaan ajavani sisälämmöissä, sitä hien määrää ja ropan ylikuumenemista.
En tiedä kuinka paljon vaikuttaa sykkeisiin tuo kropan lämpiäminen mutta tässä huomaa kuinka paljon ihmisissä on eroa. Lähinnä tuosta hiestä tuli mieleen, itsellä yksi ropelli puhaltamassa pienimmällä teholla ja tuo kuivattaa niin hyvin hien että ei tule tippaakaan hikeä otsalle saatikka lattialle/pyörän päälle, ihan sama kuinka kovaa ajaa. Sisätiloissa lämmintä tällöin joku +22c.
Herää yksi kysymys ketjuöljystä, vinkatkaapa joku öljy mikä ei haise millekkään? Yleensä kun öljyää ketjut niin menee monta päivää kun huone haisee aivan tuolle tökötille, useampaa eri merkkiä tullut testattua tänäkin talvena ja joka kerta sama homma...
Ei sitä öljyä tarvii hölvätä koko ketjun täydeltä, tipoittain vain linkkujen kohdalle, vähän pyöritystä ja hetken päästä rätin läpi pyöritystä että ylimääräinen jää siihen. Ei pitäisi haista. Noin 30v vanhaa ompelukoneöljyä olen laittanut, ehkä siitä on jo enimmät hajut haihtunu ;).
^
Noin mä olen juuri tehnytkin, pieni tippa jokaisen linkin kohdalle ja rätillä tämän jälkeen ylimääräset pois.
Onko jollain kokemusta miten suoravetotreineri reagoi lämpötilanvaihteluihin? Uskaltaako säilyttää läpi talven kylmässä ulkovarastossa jossa hoidan ajot vai pitäisikö säilyttää sisällä ja kantaa ainoastaan treenin ulkovarastoon?
Ei ole kokemusta mutta kylmän ulkovaraston ajoittainen kosteus ei mahda pidemmän päälle tehdä hyvää.
Mekaaninen laite. En todellakaan säilyttäisi ainakaan neota kosteassa varastossa.
Toisessa ketjussa oli juttua Stephen Seilerin jutuista ja hänen mukaansa jopa PK-puttaamisessa iso tuuletin on pakollinen varuste. Mulla on 50cm tuuletin muistaakseni 500 watin moottorilla, joka pienimmällä teholla riittää pitämään mun ylikuumenemisen kurissa. En voi ymmärtää, miten jotkut ajavat pitkiäkin kynnystreenejä ilman tuuletinta tai jonkun "perusvalkoisen" pöytätuulettimen avulla. Kaikkeen kai tottuu, paitsi jääpuikkoon pepussa.
Kokeile jotain ketjuvahaa jos hajuhaitat ovat pahoja. Ja tosiaan vain yksi tippa per nivel ja rätillä pyyhkii ylimääräiset pois.
Lasitetulla parvekkeella ajamisesta ja säilyttämisestä on monasti ollut juttua ja yleisesti porukka tuntuu olevan sillä kannalla että ku lämpötilat alkaa nollan tuntumassa seilaan niin säilytys sisällä vaikka ajo olisikin kylmemmässä. En kickr corea viitsinyt lasitetulla parvekkeella säilytellä.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Yksilöllistä taitaa tuo hikoilu olla.. Itse hikoilen sisätreeneissä kuin porsas. Tänä talvena piti oikein punnita paljonko paino tippuu tunnin keskikovassa treenissä. Puntarille ennen ja jälkeen ajon samoissa kamoissa ja paino tippui 1,4kg. Join tuona aikana ehkä noin 1/3 pulloa vettä. 15 astetta oli lämpötila ja yksi tuuletin naaman edessä.
Itselläni hikoilu on myös varsin runsasta vaikka iso tuuletin puhaltaa tuntuvasti. Onkohan mitään tieteellistä tutkimusta kuinka paljon tehon pudotusta aiheuttaa kuumana käyvä kroppa?.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitoksia vastanneille! Jäin empimään tuota tilausta ja Verkkiksestä nuo näyttivät jo loppuneen. Ehkä tuon voisi tuolta vielä tilata, mutta miten kauan lie kestäisi toimituksessa :| Aika monessa ulkomaalaisessakin kaupassa myydään jo eioota. Saa nähdä meneekö syksylle tuon hankinta sitten kuitenkin.
Heads-up: Huge Sports Tech Sale Underway - 20% Off All Smart Trainers!
^ Tarkista löytyisikö tuolta jotakin parempaan hintaan kuin muualta.
https://www.dcrainmaker.com/product-reviews
Nyt ollaan jo sisäharjoittelun syvässä päässä - trainer-spesifiä lattialaminaattia saatavilla (toivottavasti vielä huomenna myös):
https://cyclingtips.com/2020/04/floo...ific-flooring/
Hieno artikkeli.
Harjoitusvastukset alkavat loppua kaupoista, kun liikkumisrajoitusten vuoksi kysyntä on kovaa ja tehtaat menevät kiinni.
https://www.cyclingnews.com/news/tur...across-europe/
Anteeksi topikkiin kuulumaton viesti, mutta sattui facebokissa silmään hetki sitten tehty päivitys. Signaturesta Tampereelta näyttää saavan jotakin. Luulisi olevan uusinta mallia, kun toisessa päivityksessä sanoivat tilanneensa Euroopan varaston lopun. Soittamalla tai facebookin kautta saanut parhaiten yhteyttä.
Wahoo Kickr 1020€ tai Kickr Core 750€ ostajalle kaupanpäälle:
-Saltstick 100x purkki
-Hight 5 Zero urheilujuomaporeputki
Tarjous voimassa vain 3.4.20. Nouto tai lähetettynä, rahti 15€ koko Suomeen.
Tuli itselle tilattua Wahoo Kickr Core traineri Proshopista 799 euron hintaan. Sivujen mukaan tukkurilla pitäisi olla tuotetta ja toimitus olisi 23.4. En tiedä olisiko tuolla hintaan saanut parempaa.
Miten saako tuon toimimaan Garmin Fenix 6 kellon kanssa, että näyttää nopeudet ja matkat ilman lisä palikoita?
Talvi on ajettu trainerilla, reilu 1700 km ja kaikki ajot on logattu eli dataa on kertynyt.
Tänään oli sitten ensimmäinen ulkoilu samalla pyörällä ja samat wattipolkimet käytössä.
Mielenkiintoista että saman mittainen 18 min kisaveto muutaman päivän sisään niin keskiwatit on 1% sisään samat ja keskisykekin heittää vain yhdellä pykälällä. Trainerilla ajoin yläotteella ja ulkona koko matkan tri-tangoilla että sellainen ero oli ajamisessa.
Mutta aika hyvin traineriajo ennustaa omalla kohdalla sen mitä oikeastikin pystyy tekemään.
Selkein ero oli siinä että poljennan tasaisuus ja vääntömomentin teho eli se tehollinen osa pyöritystä oli selkeästi paremmat ulkona. Pyörän eläminen ja heiluminen kuskin alla varmaan edistää tätä.
Oliko eturieska sama sisällä ja ulkona?
Kyllä oli, isolla tietysti.
Onko kellään jo omakohtaisia kokemusta älypyöristä? Mitä ilmeisemmin lastentauteja ja suunnittelumokia löytyy.
Tacx Neo Bike: hinkkaa nivusia ja reisiä?
Wahoo Kicr Bike: etupää notkuu kireissä?
Wattbike Atom: vain 170mm kammet?
StagesBike: vaihteiden vaihto tuntuu... oudolta?
Mikään tarjolla olevista älypyöristä ei tosiaan tunnu vielä olevan "täydellinen", kaikissa on jotain hyvää ja jotain huonoa. DC Rainmakerin arvosteluista oli paljon hyötyä valintaa pähkiessä. Wahoossa hyvät vaihtajat ja mielenkiintoinen kallistusominaisuus, toisaalta hinta kaikkein kovin ja tuo paksu putki joka saattaisi hinkata reisiin. Vähän epäilytti myös kestävyys. Tacxissa hauskana ominaisuutena eri tienpintojen simulointi, mutta myös paksu putki. Wattbikessa olisi valmiina TT-tanko, mutta kampiin ei voi tosiaan vaikuttaa ja oli kovaäänisin näistä. Stages vaikutti tästä nelikosta parhaalta kompromissilta, myös hinnan suhteen. Vaihteiden vaihto ei ole yhtä hyvin toteutettu kuin Wahoossa, mutta huhuja kuultu jonka mukaan firmwarepäivityksellä saisi vaihdon yhteyteen vastaavan naksauksen kuin Wahoossa ja Tacxissa. Lisäksi Stagesiin saa lisättyä extravaihdinkytkimet TT-tankojen päähän, jota pidin hyvänä ominaisuutena koska ajoasento on pääosin niiden päällä löhöämistä.
Eli Stagesbike on tilauksessa, katsotaan sitten miltä vaikuttaa kun näillä näkymin heinäkuun lopussa saapuu. Facebook-ryhmän mukaan jonkinnäköisiä lastentauteja tuntuisi olevan mutta onneksi asiakaspalvelukin tuntuu Stagesilla olevan kunnossa.
Aluksi pahoittelut etten kahlannut ketjua lävitse. Vähän taustalla kolkuttelee ajatus josko talveksi traineria hommaisi.
Vieras alue mulle nämä trainerit täysin, mutta ilmeisimmin teknologiaa saa hyödynnettyä varsin mukavasti nykypäivänä?
Asiaa saa avata mulle enemmänkin, jos mielenkiintoa riittää. :)
Garmin Edge 530 löytyy, kadenssi ja sykeanturilla. Mihin kaikkeen nykyaikainen trainer pystyy, mitä kaikkea pystyn sillä tekemään?
Joitain suosituksia/linkkejä keskitason(?) laitteista, sellainen jota ei tarvitsisi heti päivittää parempaan. Mutta ei myöskään maksaisi ihan mahdottomia.
Edit: Ajaneeko tämä asian, noin esimerkiksi?
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...hoCA4AQAvD_BwE
Edit2: vähän omatoimista googlailua ja onhan toi aika huikeaa! :D
https://www.youtube.com/watch?v=q8fArWR-CsE
^ kyllä Eliten Suito hyvin asiansa ajaa. Itselläni ei tuota ole mutta netistä lukeneena ihan hyvä peli sisäharjoitteluun. Eliten laitteet eivät ole tässä taloudessa ainakaan vielä luottamusta pettänyt.
Talvella hommasin itselleni ekan sisävatkaimen. Koska Tacx oli loppu joka paikasta taloon tuli wahoo kickr core. Olen ollut tyytyväinen.
Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta Tapatalkilla
Zwiftin iPad-sovellus, onko toimiva?
Punttihuoneeseen vois trainerin hankkia, mutta lisäksi tulis ainoastaan iPad.
Tv:tä tai tietokonetta ei.
Eli iPadille teline tankoon; kai tuolla jo tylsyyden tappaa?
Edit: kuinkas tuo Elite Suito, vaatii nettiyhteyden? Onnistuuko kännykän hotspot?
Vai käytetäänkö siis iPadin nettiyhteyttä?
Punttihuoneessa ei siis ole nettiyhteyttä; käytössä puhelimen 100M hotspot, ongelma?
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
iPad lienee ihan toimiva laite Zwiftailuun. Elite Suito/harjoitusvastus ei tarvitse nettiyhteyttä, Suiton parittaa Zwiftiin vaikkapa bluetoothilla iPadiin. Zwift on ainoa joka tarvitsee nettiyhteyden jos haluat muitten kanssa ajella. Jos haluat yksin ajella niin kirjautuminen vaatii nettiyhteyden jonka jälkeen voi ottaa wifin pois päältä ja ajella yksin.
^Kiitos selvennyksestä.
Pitänee syksyllä kiskoa ostohousut jalkaan. [emoji16]
Edit: ja taitaa syksyyn mennäkin; eipä ole juuri Eliteä saatavilla tällä hetkellä.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Saariselälle ajamaan, ja joo, ollaan UK-puiston ulkopuolella. Lopussa tippunut nenäliina haettiin maastosta myöhemmin. https://videos.kinomap.com/en/watch/apx485
Kuinkahan mahdolliset takuukeissit hoituu jos Eliten tilaa ulkomailta? Vai onko viisainta maksaa muutama kymppi lisää ja suosia kotimaan kauppoja?
Voi olla että syytä varautua ihan mihin vaan takuu asioissa. Tuli tuosta mieleen Velogin video joka koski tässä tapauksessa polkupyörää jonka oli ulkomailta ostanut ja pääsi kokeilemaan takuun toimivuutta, tuosta voisi vetää joitain johtopäätöksiä ja ajatuksia takuun toimivuudesta.
https://www.youtube.com/watch?v=XkM6Cok6jJc
Tästä tuli mieleen, että jos jollain (esim. itsellä) sattuu olemaankin niin ettei pysty samaan suoritukseen sisällä kuin ulkona niin onko harjoittelu sisällä koskaan optimaalista? Jos jokaisen vedon joutuu tekemään pienemmillä wateilla sisällä kuin ulkona, MUTTA jos se tuntuu yhtä pahalta kuin ajaisi ulkona isommilla wateilla onko harjoitusärsyke sama? Hieman offtopic..
Seuraava kokemus on asiasta: Kyseessä Elite Qubo Digital Smart B+, jonka ostin saksalaisesta nettikaupasta (Bike24). Noin vuoden käytön jälkeen vastuksen säätö lopetti toimintansa. Olin yhteydessä myyjään, he pyysyvät lähettämään vehkeen heille ja lähettivät minulle palautuslapun, jonka liimasin palautuslaatikkoon ja palautus hoitui kuluitta. Bike24 tsekkasi laitteen, lähetti sen valmistajalle korjattavaksi ja kuusi viikkoa myöhemmin laite tuli minulle takaisin korjattuna. Suoria kuluja takuuhuollosta ei tullut, mutta kalliiksihan tämä kävi, koska arvasin että huollossa aikaa tulee kulumaan ja hain saman tien kivijalasta Neo 2T:n, niin eivät katkenneet talven traineriajelut. Qubon olen sittemmin myynyt pois, koska kahdelle trainerille ei ole käyttöä.
Qubo oli minusta hyvä harjoitusvastus enkä olisi siitä luopunut, jos ei olisi tullut tätä huoltokatkoa. En osaa sanoa olisiko huolto toiminut nopeammin paikallisesta kivijalkaliikkeestä ostettuna, koska laite kävi valmistajalla huollossa joka tapauksessa. Bike24 hoiti homman mielestäni hyvin.
Wahoo Kickr first gen on alla nykyään. Toimii edelleen luotettavasti. Ajan n. 250 tuntia talvikaudessa. Mutta minkä hommaan sille backupiksi ensi talveksi?(ei kai se oo ikuinen?) Treenit ajan käyttäen Zwift/ TP. Hinta ei sinänsä niinkään kiinnosta, kunhan alla on toimiva kokonaisuus myös jatkossa. Traineripyörä on erikseen mulla olemassa. Kukaan ei varmaankaan tiiä, kauanko ite traineri kestää? OP:llä vissiin vielä toimii tää samanlainen trainer kuin mulla?
Mulla on kaapissa parikin vanhaa wheel-on traineria, toinen älyllinen ja toinen älytön. Wattipolkimilla kummatkin näistä (sekä rullat) toimivat ihan kuten Zwiftissä "trainer difficulty" nollassa.
Elite Diretosta vaihdettiin hihna viime joulukuussa muistaakseni 7000-8000 km kohdalla. Pian alkaa olla takana saman verran tällä uudellakin hihnalla. Muuten olisin antanut nuo vanhat trainerit pois, mutta tämä varalaitteen tarve on pitänyt ne talossa.
Alkaa olemaan runsaudenpula näistä alle 800€ suoravetotrainereista. Koska omasta takaa löytyy wattipolkimet/kammet ja nopeusanturit niin ehkäpä tärkeimmäksi ominaisuudeksi jää HILJAISUUS, koska laitteella on tarkoitus vetää aamutreenejä muiden nukkuessa yläkerrassa. Pyörät ovat pikalinkkumallia, mutta läpiakseliominaisuus lienee jo lähes itsestäänselvyys. Zwiftiä olisi tarkoitus ajaa jatkossakin.
Useamman vuoden vanha BKOOL:in vastusohjaus lakkasi toimimasta, mikä ei muuten haittaisi, mutta vakiovastus ei riitä 50/11 välityksillä vaan kadenssi nousee esim. FTP-testissä pitkälti toiselle sadalle, joka laskee tulosta sykkeiden karatessa.