Kestävyysurheilun perusteet
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
paaton
Hyvältä kuulostaa misopan tekeminen. Ei niistä ylipitkistä hirveästi hyötyä olekkaan. Itse olen yrittänyt juuri noita nyt vähentää ja kehitystä tulee kyllä paremmin.
Olen todellakin tiennyt pitkien lenkkien haitat, mutta kun tykkään vaan niitä ajaa. Nyt pitää kuitenkin yrittää jättää ne syksylle.
Se minkä sillä määrän kasvattamisella saa, on nopeampi palautuminen. Olen itse saanut tällä talvikaudella pidettyä kuntotason ylhäällä. Ajoin pitkähkön pk-jakson jo syksyllä ja ftp tekemistä joulukuusta eteenpäin. Nyt vasta ensimmäiset vo2 setit mukaan. Ollut aika ihmeellinen fiilis koko talven. Väsymys on ollut lähes kokonaan poissa. Jalat jatkuvasti hyvässä kunnossa. Siis sitä perinteistä sweetspoteista saatua jumia ei ole ollut.
Tällähetkellä ajan tiistaina vo2max, keskiviikkona 2h aerokynnystä, torstaina tunti täysiä, lauantaina kova porukkalenkki ja sunnuntaina 4-5h kevyttä. Eli ma ja pe täyslepoja. Kuormaa tulee reilusti, mutta olo on maanantaita lukuunottamatta täysin freesi. Nukuttaa hienosti.
Tuo tunnin, tai no on ne olleet vähän vajaita, kynnysveto on mennyt joka viikko aiempaa paremmin. Ja nyt ollaan lähellä 4.5w/kg lukuja. Hapenotto on takuulla jarruttanut kehitystä talvikaudella. Onkin jännä nähdä miten hyvin kynnys nyt nousee. Kisoista ei tarvitse vielä paljoakaan huolta kantaa.
Kiitos vaan. Tekemisen meininkiä vaikuttaa olevan sielläkin. Ihme jos ei tehot olisi noususuunnassa.
Jäi tuosta aiemmasta viestistä pois nuo jakaumat eri tehoalueille, eli tässä 2020 vuoden osalta kaikkien treenien prosentit tehoalueilla. Ihan ei tuo 80/20 toteudu, mutta toisaalta tuo on ollut tietoinen valinta näillä tuntimäärillä. Olen tietyssä kohdin kompensoinut intesiteetillä määrää, mutta pk:n rooli silti selvästi suurin. Mallina tuo on pyramidi, jota käsittääkseni pidetään polarisoidun mallin ohella järkevänä rakenteena harjoitusjakaumalle. Mutta kesäpä tuo taas kertonee totuuden kaikessa karuudessaan, jotta miten pyörä kulkee tai on kulkematta. Mutta ihan mielenkiintoista käyttää itseään koe-eläimenä tutkiessa mikä toimii ja mikä ei.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...2b1dcd5aa1.jpg