Erotiikka voi viedä jonkin verran virtaa lamputta, mutta jos kytkin on ennen erotiikkaa, ei virtaa kulu yhtään.
Printable View
Erotiikka voi viedä jonkin verran virtaa lamputta, mutta jos kytkin on ennen erotiikkaa, ei virtaa kulu yhtään.
GT4 ei ollutkaan kovin vakuuttava
4xXPG-R4-1A-GT4-Spot
XR-E:lle tehty Cute-4 on parempi
4xXPG-R4-1A-Cute4-SS
Kuvat on otettu Mtbr-palstan valotusasetuksilla.
Slim-ajurissa on kovin huono hyötysuhde. Yksi ajuri hukkaa noin yhden ledin verran tehoa, joten paloaikalaskelma menee uusiksi. Buck on parempi
BUCK-Konstantstromquelle--1000mA
Eikö kannattaisi ottaa akuksi 14.8 volttinen, jolloin neljä lediä saisi sarjaan ajurin perään. Himmennystä varten voisi laittaa vaikka toisen 350mA-ajurin.
Cute-4:n spotti näyttää vähän liian voimakkaalta suhteessa hajavaloon. Kuvassa on ilmeisesti SS-versio ±4.5° FWHM. M-malli ±8.5° voisi olla parempi. Valo tulee siis suunnistus käyttöön. Jos hajavaloa on liian vähän voi jäädä jotain oleellista huomaamatta. Toisaalta spotilla näkisi pidemmälle ja jos päätä jaksaa käännellä näkee enemmän. Nykyisen valoni linssin speksit ovat erittäin epäluotettavan lähteen mukaan 10°. En tiedä tarkoitettiinko ±5° vai ±10°. Kuitenkin spotti on kapeampi kuin Wilmassa ja kantama pidempi. Pitänee tilata molemmat ja verrata.
Hyvä pointti. Muutankin suunnitelmaa ja hankin ehdottamasi kokonpanon.Lainaus:
Slim-ajurissa on kovin huono hyötysuhde. Yksi ajuri hukkaa noin yhden ledin verran tehoa, joten paloaikalaskelma menee uusiksi. Buck on parempi
BUCK-Konstantstromquelle--1000mA
Eikö kannattaisi ottaa akuksi 14.8 volttinen, jolloin neljä lediä saisi sarjaan ajurin perään. Himmennystä varten voisi laittaa vaikka toisen 350mA-ajurin.
Vielä on epäselvää mitä CCx ja CCy kertovat postaamassani kuvaajassa?
Edit: Kuvassa ilmeisesti katkoviiva vastaa black body curvea. Eli jos viivasta poiketaan ylöspäin, alkaa valo vihertää. Viivaa seuraamalla taas valon värilämpö (sininen vs. punainen) muuttuu. Jos en aivan väärin ymmärtänyt.
No siis toimiihan se toki :) Mutta valo hiipuu akkujen tahtiin kun alkaa olemaan virta vähissä, eli kennojen jännite alhainen. Jos lyöt lisää kennoja sarjaan, eli vaikkapa nua kaikki neljä, niin valot loimottaa täydellä teholla katkeraan loppuun ja katkeaa sitten laakista kun joku jännitevahti pistää pelin poikki.
Jos tuossa hipCC:ssä ei oo jännitevahtia eikä kennot ole "suojattuja" niin saattaa olla kuitenkin parempi pistää vaan kenno per ledi niin tajuaa valon hiipuessa pistää virran poikki ennen kuin kennojen jännite laskee liian alas ja menee kennot pilalle.
Ne kennojenkin suojaukset saattaa sitten olla mitä sattuu; kokeilin noita kiinasta tilattuja LuottoTuli -kennoja jotka mukamas katkasee kun jännite laskee < 2,75V. Eipä katkassu eikä meikällä riittäny kantti kokeilla missä jännitteessä ne todellisuudessa katkasee, jos katkasee. 2,6V ei ainakaan vielä riittänyt.
En tiedä ilmaisinko hieman epäselvästi, mutta ei ole tarkoitus käräyttää mitään.
Jos ledit ovat sarjassa ja vain toinen oikosuljetaan kytkimellä, mitään ei pala. Piirin virta pysyy samana, mutta jännite tippuu. Tietysti virtalähde lämpenee enemmän, kun sen yli jää enemmän jännitettä.
Eli suomeksi sanottuna jos kytkentä tehdään oikein, homma toimii.
Menee kuitenkin virittelyksi, ja kaikki buckit ei kestä yli kolmen voltin pudotuksia.
Nyt taitaa jokin kusta kun all-battery ja batteryspace näyttää halvimmaksi toimitusvaihtoehdoksi 90$ UPS postitusta li-ion akulle ja laturille :D
Bin Coding: Color, Flux and Vf Charts and Links for Popular White LEDs -kooste:
http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=156772
ANSI White (Including Cree subdivisions), väritettynä:
http://img199.imageshack.us/img199/1250/ansiwhite.jpg
Akkuihin liittyen, li-ion-kennoihin kannattaa suhtautua kunnioituksella. Tällaiseen lamppuun
http://www.candlepowerforums.com/vb/...2&postcount=28
oli laitettu vähän epämääräisessä kunnossa olevia suojapiirillä varustettuja uusia 18650-kennoja 8 kappaletta. Alku oli lupaava, mutta tehoja lisättäessä sininen savu pääsi karkuun, vähän tavallista vauhdikkaammin. Seurauksia lähiympäristössä
http://www.candlepowerforums.com/vb/...70&postcount=1,
lampun jämätkin löytyivät
http://www.candlepowerforums.com/vb/...0&postcount=52,
mutta alapuolen katos vähän kärsi
http://www.candlepowerforums.com/vb/...0&postcount=70
Eli jos viheltää, kannattaa heti vetää maihin, ko. kaveri onneksi osasi.
Rakentelin tälläsen akkupaketin, 4x 18650 sarjassa. Liittimenä toimii superseal.
http://i4.aijaa.com/b/00301/5892371.jpg
http://i5.aijaa.com/b/00188/5892383.jpg
Li-Poly voisi olla myös potentiaalinen:
Rhino 1750mAh 4S 14.8v 20C Lipoly Pack
Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories
12V 5A Power Supply
Mites alijännitesuoja?
Kinkkujuusto: sun kannattaa harkita vielä tuon akkukotelon muokkaamista jos meinaat ottaa enempi virtaa ulos tuosta. Nuo jouset ovat ylättävän huonoja johtimia, jotka saattavat kuumentua käytössä paljonkin, puhumattakaan niiden aiheuttamasta hävikistä. Muuten ihan siisti kotelo.
Jep, todellakin. Noita teräsjousia voi käyttää sarjaresistanssina suorakytkennöissä, mutta virtalähteen kanssa ne tuovat vain ei-toivottua häviötä. Esimerkiksi AA-kokoisen paristopitimen teräsjouset alkavat lämmetä huomattavasti 2 ampeerin virralla. AAA-kokoinen kotelo suli ja jouset tulivat läpi n. 8 A:n virralla (lennokkikäyttö, onneksi tapahtui maassa...). Teräs on uskomattoman huono johde.
Joo, mutta 16V jännitteellä jopa 2A kuullostaa aika heviltä valolta. Kahdella P7:lla virta ei taida nousta ku nippa nappa yli ampeerin.
En nyt lukenut koko viestiketjua, mutta sanottiinko siellä, että kennot olivat suojattuja? Ainakin kirjoittaja ilmoittaa käyttäneensä lampun mukana tulleita akkuja, ja niiden pitäisi olla suojaamattomia (mikä toki on kaupalliselta lampunvalmistajalta täysin järjetön ratkaisu).
Paketissa mukana suojaamattomia irtokennoja, joille on ilmeisesti mitattu nolla volttia? Ei mikään ihme, että pääsi savu karkaamaan.
Miten olisi sopivasti muotoiltu kuparisuikale. Jotta painautuu hyvin kennoa vasten kannattaa jättää nykyinen jousi lyhennettynä suikaleen alle ja ottaa virta ulos vain kuparin kautta. Liitospinta (kennoon päin) kannattaa varmaan tinata, ettei hapetu niin helposti.
Voisiko joku kertoa jos tietää mikä kuvassa on? Kuva on napattu 5w cree ledilampun sisuskaluista, joka toimii 3x 1.2-1.5voltin aaa paristoilla.
http://i10.aijaa.com/b/00767/5912168.jpg
Mielenkiintoista tuossa lampussa on tuo zoomi, joka tuntui hyvinkin sopivalta tarpeeseeni.
Tuohon olisi nätti vaihtaa esim. p7 ledi tilalle, mutta onko siinä järkeä alkuunkaan? Häviääkö valotehoa tuohon zoomiin kenties?
http://i9.aijaa.com/b/00071/5912125.jpg
Ei auta laittaa P7aa tilalle, toimivat eri virroilla. (1A ja 2,8A)
Laitetaan nyt omia suunnitelmia tänne jos vaikka sais jotain kehitysideoita J Viisasteluja ”eikö vähempi riitä” en välttämättä halua.
Elikäs tälläistä olisi tulossa tässä kevään mittaan:
-8xP7 D-bin
-4xBoom-S Reflector + 3x”Oma” linssirakennelma (Saas nähä onnistuuko, jos ei niin sitten vielä 3x Boom-S) Yksi ledi jää siis ilman heijastinta/linssiä.
-1x”Kuuppa” eli jäähdytin/kotelo ledeille. Paino 150g. Edessä 1mm pleksilevy suojana.
-1x Konlux 2800mA
-1x Dimled dimming module
-1x Alumiinivalukotelo elektroniikalle, jossa pohja jyrsitty tasaiseksi.
-Akku Lipo 29,6V 5200mAh 1005g
Tarkemmin tuosta ”kuupasta”:
Ledit kiinni M2,5*5 ruuveilla ja tietenkin lämpöpastaa/liimaa väliin. Heijastimet liimataan. Johtona silikoni piuhaa 0,5mm2 ja se vaihtuu kalustepiuhaksi 0,75mm2 kuupan ulkopuolella. Väliin pitäs keksiä hyvä pieni liitin. Ideoita? Mistä? Kuupan jäähdytystehoa en ole laskenut enkä sitä ohjelmalla osannut analysoida. Kokemukset osoittavat että jäähdytyksen pitäisi riittää täysillä polttamiseen ainakin joksikin aikaa. Mikä tämä aika on, se jää nähtäväksi. Ja siihenkin kaipaisin ideoita miten saada kuupan sisäosasta peilikirkas? Kuuppa siis alumiinia.
Edellinen kalustepiuha menee elektroniikka koteloon kumiläpiviennin kautta ja vedon poistajana toimii nippuside J. Virta kotelolle tulee samaan tapaan ja se jaetaan siellä kytkentäpuristimella. En siis tinaile piuhoja yhteen. Kotelossa suurin ongelma on piirilevyjen kiinni pysyminen ja veden ulkona pitäminen. Pitäisikö kotelo valaa jotain mömmöä täyteen? Vai liimaa/silikonia joka paikkaan? Kotelon kansi on ruuvattava, joka tiivistetään silikonilla jokatapauksessa. Kotelosta tulee ulos myös potentiometri, joten täysin vesitiivistä siitä ei saa. Voisiko kosteuden poistamiseen, mikäli sitä sinne tulee, käyttää jotain ainetta? Piirit suojaan kyllä elektroniikka suoja-aineella.
Akussa ei ole mitään suojapiiriä, joka vähän mietityttää. Pitäisikö etsiä akku jossa tälläinen on? Lähinnä tuo liian tyhjäksi käyttäminen tulee olemaan ongelma. Kestoaika kun on vähän rajoilla ja suurempaa akkua en painon takia voi laittaa. Ja miten suojata akku vedeltä, olisiko hyvä keino laittaa akku paksun kutistesukan sisälle, vai onko muita ideoita? Akun ja elektroniikka kotelon välikin huutaa hyvää liitintä, ideoita? Tässä menisi varmaan isompikin, esim superseal.
Kalliimpia komponentteja en siis ole vielä hankkinut, mutta kohta on aika alkaa niitä tilailemaan, kun kuuppa alkaa olemaan valmis. Valotehoa tästä olisi tarkoitus saada ulos sellaiset 5500 Lumenia hyötysuhteet suht. optimistisesti laskettuna.
Eli siis hyviä ideoita kaipaan ja jos jokin näyttää suunnitelmissa pahalta niin laittakaa viestiä, kun vielä ehdin suunnitelmia muuttaa.
-a_j_o
150g alumiinikoppa ei mahottomia lämpötehoja hukkaa. Onko sinulla periaate kuvaa aiotusta rakenteesta? HammersTAR wtf painaa suunnilleen saman verran ja se lämpiää aika hätäseen 70 asteeseen sisätiloissa ilman ajoviimaa 10 minuutin jälkeen ei lamppua käsin pitele, ko lampussa on kolme kappaletta cree mce lediä. 8 p7 täydellä teholla tuottaman lämmön hukkaamiseen tarvitaan melkonen pinta ala.
5W ledilamppu? Mikähän Creen ledi lienee kyseessä? Muutenkin, 5W tehonkulutus tyhjentäisi kolme AAA-akkua puolessa tunnissa. Onko tuossa joku virhe?
Kai siinä P7:ssakin jotain järkeä olisi, sehän toki sitten kävisi suhteellisen pienellä teholla. Mutta energiatehokkuushan kasvaa kun ledejä käytetään pienemmällä virralla... Sikäli kun ledi vaan lamppuun sopii.
-> a_j_o
Eteen tuleva pleksi hukkaisi epäilemättä enemmän kuin yhden ledin valontuoton verran tehoja. Olisiko joku erikoispäällystetty lasi mitään? "Lämmönhävitystehokin" kieltämättä epäilyttää.
Eipä tuolla massalla ole mitään merkitystä muuten kuin hidastavana. Testattiin 6XCreen R2 (yht noin 25W) sukelluslampussa. Eli ei siis mitään muuta jäähdytystä kuin oma kuori. Painoa valopäällä noin puoli kiloa. Sen verran lämpes, että heijastimet suli. Eli jos saat pinta-alaa ja ilmavirtaa aikaiseksi, niin kyllä se jäähtyy. Seuraava kehitysversio olis tarkotus tuupata stemmiin kiinni, niin että jäähdytys siirtyis myös stongaan. Jossain tällanen oli jo tehtykin, en vaan muista missä.
Hammer: Laitan piirustuksen kuupasta, kunhan ehdin. Lamppu on suunniteltu jatkuvaan liikkeeseen alle +15 asteen lämpötilassa.
Esko: Tuo lasi olisi varmasti hyvä, mutta mistähän tälläisen voisi teettää? Tuleekohan ongelmaksi paino. Oletan pleksin hukkaavan 10% valotehosta.
Mutanaama: Tosiaan kaikki paino on pyritty saamaan jäähdyttäväksi pinta-alaksi, tietyin rajoittein. Eihän sitä tietenkään hirveästi ole! Ja optionahan on että potikalla vähennetään tehoja jos ledit alkaa sulamaan :)
Kiitoksia kommenteista
-a_j_o
Hiilikuitustonga ei ole hyvä jäähdytyselementti. :p Ja koska stongasta ei ole apua, jää stemmin klampissa lämmönjohteet aika kapoisiksi. Stemmin etulevystä saa vähän apua, mutta siinä se sitten on.
Hammerstar-kuupassa voisi olla hieman enemmän uritusta, jolla pinta-alaa saisi lisää, mutta kovin suureen parannukseen ei ole valmiuksia. Mielenkiinnolla odotan a_j_o:n kuvia.
8S LiPo paketti ei ole mitenkään yliampuva 8 LED sarjan ajamiseen. Hyötysuhde tulee olemaan hyvä, mutta jännitemarginaali kutistuu ohueksi ja täyttä tehoa saadaan ulos vain lyhyen aikaa. Konlux tarvitsee todennäköisesti lähes 2V jännitemarginalin toimiakseen kunnolla. Yleisenä nyrkkisääntönä olen pitänyt, että kennoja pitää olla yksi enemmän, kuin LED:ejä sarjassa, jos virransyötöstä huolehtii Buck-regulaattori. Konlux on Buck-tyyppinen.
8S akun lataamiseen tarvitaan jo hieman hienompi laturi ja 9S akkuun vielä hienompi. Rahalla toki saa kaikenlaista.
Väkisinkin tulee mieleen, että olisiko sittenkin helpompaa laittaa 12kpl XP-G LED:iä 3S4P ja käyttää 14.8V LiPo-akkua. Konluxeja tarvitaan nyt kaksi ja hyötysuhde jää vähän huonommaksi, mutta moni muu asia helpottuu.
Ei ole tieto mikä cree tuossa on. Puoli tuntia näkyy kestävän 3x 1700 mAh 1.2voltin akkuparistot. Kukaan ei ole vielä vastannut, että mikä tuo härveli on tuossa lampun sisällä? Ajuri? Jos se on driveri, niin silloinhan aaa paristot voi korvata vaikka 18650 pattereilla, esim 10 rinnakkain:)?
Jos tuohon p7:n laittaisin, niin laittaisin sille sopivan driverin tietysti ja patteritelineen tilalle asentaisin siilen jäähdytystä varten.
Olen nyt tilannut kaksi tuollaista 5w otsalamppua joista toinen on tullut perille ja yhden p7 taskulampun ja noille kyhään telineen crossipyörään jolloin 5w valoista saan lähelle valoa ja valokeilaa saa säädettyä, p7 taskulamppu osoittaisi sitten kauemmas riippuen valokeilan koosta.
Jos valot toimii hyvin, niin paristot voisi vaihtaa tehokkaimmiksi akuiksi ja 5w valoihin voisi vaihtaa p7 ledit ja sitten ku kyllästyn noin monimutkaisiin virityksiin niin rakennan kokonaan uuden lampun alusta asti :rolleyes:
Siksi olen tilannut noita valmislamppuja, että näkee vähän mihin noista teholedeistä on ja saan kokeilla niitä heti kun paketti tulee, myöhemmin noista otsalampuista ja taskulampusta on varmasti iloa vielä.