Vaihdoin grävelin talvikiekkojen pakan ja asensin rämistimet. Jäkärin ketjut voitelin.
Printable View
Vaihdoin grävelin talvikiekkojen pakan ja asensin rämistimet. Jäkärin ketjut voitelin.
Graveliin 100-millisen -6 asteisen stemmin ja kävin vähän pyörähtämässä: ihan kiva. Jos sitten innostuisi kokeilemaan eeSilk-stemmiä -ihan mielen virkistykseksi ja vertailuksi kiinteään.
(vähän on tehnyt myös mieli uutta runkoa, mutta ehkä sijoitan irtoavan valuutan juttujen kokeiluun)
Cyclocrossariin heitin nastat alle. Vaihdevaijerikin piti vaihtaa kun katkesi säätöjä tarkistaessa. Hyvä toisaalta että katkesi verstaalla eikä lenkillä
Vaihdoin haarukan keveämpään ja pikkuisen modailin, ei sen kummempia...
Kaivoin katkenneen sielun venttiilistä ja kierrettävän pumpun sisuksista. Olisi ollut kentällä, pimeässä ja räntäsateessa mahdollisesti erittäin haastavaa.
https://live.staticflickr.com/65535/...d4df4a88_c.jpg
Vaihdoin graveliin vaihtajan vaijerin ja kuoret -tahmeutta pienemmälle rattaalle siirryttäessä alkoi esiintyä vähäistä enemmän.
Nastat toiseen pyörään ja taas uudet eturattaat.
Tein pellettipolttimen uudelle syöttömoottorille diy-asennuslevyn 4 mm rosterista ilman pylväsporakonetta. Varuistena n. 30 euron halppis-verkkovirtaporakone, kiillotuskone, jossa 1 mm rälläkän laikka, sopivia teriä, pistepuikko ja pyöreitä moottorisahaviiloja. Annoin itselleni papukaijamerkin ketjunkiristäjästä, joka on tehty 5 mm ruuvista ja motonetin polttoaineletkusta.
https://pic.useful.fi/MermXXoKO.jpghttps://pic.useful.fi/H1KhGvveS.jpg
Läppäriin isomman kovalevyn. Nyt mahtuu taas joitain vuosia.
Ilmasin läskin takajarrun.
Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
eeSilk-stemmin. Paikallaan ollut elastomeeri oli liian pehmeä, joten vaihdoin koeajon jälkeen tilalle jäykimmän, sillä tanko keinui levottomasti. Jäykin kumi tuntuu sopivalta 100-millisen stemmin kaverina: ei häiritsevää keinumista ja tanko tuntuu kädessä kiinteältä.
Hieman piti kääntää kahvoja pystympään jäykkään stemmiin nähden.
Ihan heti en kokenut suurta ihastumista, mutta eiköhän kilometrit tuo selvyyttä.
^ Kokemukset kiinnostaa heti, kun on selvyyttä :)
Jatkoa edelliseen pellettipannujuttuuni. Uuden moottorin myötä tuli heikkoa palamista - en ostanut uutta prosessoria (vajaa 60 ekee), jossa on ilmeisesti uudet säädöt. Pellettirakeesta jäi siis osa palamatta. Tehdas myy myös kokonaista poltinta (2300,-), jossa on sama moottori kuin juuri hommasin. Nettisivuilla oli sattumoisin uuden polttimen säätöarvot, jos asentaa sen saman tehtaan vanhempaan kattilaan. Syötin ne koneelle ja kas, tuhka on jo ihan tuhkan näköistä. Kustannus nolla egeä. :)
Vaihdoin vaihdevaijerin, alkoi rispaantunut pää ärsyttämään.
Tänään kävin pyörähtämässä jotain 70 km huonoa pintaa etsien. Elastomeerin vaihdoin pykälää pehmeämpään. Stemmissä oleva SOFT<->FIRM -nuppi on hyödyllinen: tasaiselle toinen asento ja röykkyiselle toinen.
https://live.staticflickr.com/65535/...e2acc991_c.jpg
Pari havaintoa:
-Alaotteelta ajaessa ei ole joustoa, jousto toimii lähinnä kahvoilta ajaessa
-Jyrkässä laskussa kahvoilta ajaessa SOFT-asennossa tanko myötää vähän oudon oloisesti
-Röykkyisellä kovaa ajaessa tangon liikettä ei niinkään rekisteröi, vaan tekee mieli antaa palaa
(Alla litkutetut Gravdalit, 2.5/2.75 bar, ukko jotain 93 kg, droppia 6 cm)
Graveli kitisi, kun kampia pyöritti taakse ja kammessa tuntuu selvää vastusta; ketjut pois, keskiö se ei ole; kiekko pois ja havainto, että aika vähän ajettu vapaarattaan laakeri on entinen.
Täytynee laittaa uusi tilalle ja tutkia, saako tuota kitisevää elvytettyä varaosaksi.
Samalla tuli käytettyä takavaihtaja irti, putsattua, voideltua ja säädettyä kitkaa vähän kevyemmäksi.
eeSilk+ -satulatolpan. Satulan säätö ei ole helpoimmasta päästä: edessä olevan pultin 10-millinen kanta voi joillakin satuloilla jäädä hankalasti saavutettavaksi. Näin on laita oman WTB Silverado-satulan kanssa: suoraan sivusta ei pääse, vaan on kikkailtava taittuvalla räikkälenkillä. Ei tuota ainakaan maastossa kiristetä, ellei mukana ole kyseista työkalua.
https://live.staticflickr.com/65535/...ee5a6b3b_c.jpg
Vähän myöskin pohditutti elastomeerin vaihtamiseksi pois otettavan akselin lukitusruuvin ohuus ja väljyys kierteisiin. Takaisin asentaessa ohjeen mukaiseen momenttiin ja varmistukseksi tippa ruuvilukitetta.
^ Itselläni vähän samantyyppinen systeemi yhdessä maantiekonkelissa, mutta tuota etummaista ruuvia pyöritetään sormin (ruuvin päässä n. 2 cm halkaisijaltaan suurennos jossa ruusaus, että ei ole tarkoitettukaan muuta kuin sormin kierrettäväksi), kun on tuo takaruuvi on riittävästi löysätty, niin sitten vain sormin pyöritellään haluttuun suuntaan ja kiristetään takana olevalla lukitusruuvilla.
^musta tuon eeSilk-tolpan toteutus on aivan tavallinen "kahden pultin keinu": molemmat pultit on oltava kohtuullisessa kireydessä. Cane Creekin asennusohje kertoo, että ensin säädetään kulma oikeaksi, sitten kiristetään takimmainen momenttiin ja lopuksi etummaiselle annetaan puolen kierroksen lisäkiristys. Käytännössä satulan kulma muuttuu, kun takimmaisen pultin kiristää momentiin.
Aloin uusimman projektin kasaamisen, pari pakettia vielä puuttuu että pääsee jatkamaan.
Vaihdoin eeSilk-stemmiin kovimman elastomeerin takaisin, sillä tangon notkuminen ei lakannut häiritsemästä. Astetta pehmeämmässä on kuitenkin liikaa painumaa, ehkä elastomeeri voisi olla millin paksumpi?
Satulan säätämiseen löytyi yksinkertainen ratkaisu: jättää aluksi nokan hieman pystyyn ja laskee sitä vähittäin etummaista pulttia kiristämällä ja takimmaista löysäämällä.
Nyt sekä satulatolppa, että stemmi taitaa olla aika hyvin kohdallaan: vaimennusta on, mutta ei häiritsevää liikettä.
-----------------------------------------------------------
Stemmin elastomeerejä saisi olla useampia eri kovuuksin, pienemmin portain.
Vaihdoin vajaa viikko sitten ostettuun läskiin nastarenkaat alle ja vaihdoin saman tien satulan.
Hitonmoista mittailua ja säätöä projektin tangon leveydestä kun osia puuttuu, rautasaha olisi valmiina jo.
Jos haluat vanhan ja viisaan neuvon, älä käytä sahaa ennen koeajoa!
Vaihdoin nastat pois ja järjestelin renkaita ja laittelin kuminauhoja ympärille kun osasta puuttui ja ne veivät tilaa tarpeettoman paljon. Samalla ihmettelin että hitto näitä vähän käytettyjä erilaisia renkaita on varastossa paljon. Ja uusia vaan tekis mieli ostaa. Pitäis myydä tai heittää jotain poiskin joskus.
TERU, kun saan jarrukahvat niin kyllä pystyn hahmottamaan lyhennyksen. Tuota neuvoa kyllä yritän noudattaa. Toisaaltaan, saa noita tankoja uusia.
^ Nimellinen hinta tai hae pois toimii. Jos niitä vanhoja renkaita ei ole tähänkään mennessä osannut kaivata niin vielä vähemmän niitä kaipaa tulevaisuudessa.
Putsailin syksyllä parvekkeen nurkkaan jemmattuja likaisia voimansiirron osia. Pari takapakkaa ja eturattaat.
^Harvoin niille tulee käyttöä. Itse vein satsin kierrätyskeskukseen ja osan myin ja loput deletoin. Alkaa sitten taas uutta keräämään.
^ Kun hakee suoratankoista maantiepyörää niin veikkaan että tangon leveys tulee olemaan jotain 55cm. Jossain vaiheessa rakensin Kona Dew:stä sportimman version ja silloin tanko oli 52senttinen, runko kylläkin hieman pitempi. Tuossa aikaisemmin pohdin miksi suoran täytyy olla ylileveä versus maantietangon 42senttinen?