Alkujaan tämän lähetti
tvain
Ajoin tänään suojatie+pyörätien jatketta yli. Tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava auto jäi keskelle risteystä antamaan minua vastaan tuleville suoraan ajaville fillareille tietä. Olin itsekin menossa suoraan ja katsoin, että ehdinpä sitten heidän kanssa samaan aikaan vielä yli. Kolmas vastaantulevista pyöräilijöistä halusi jäädä odottamaan ja ilmeisesti viittoi autolle että mene vaan. Minäpä olin ehtinyt tässä vaiheessa jo risteysalueelle, kun kerran auto odotti. Hyvä ettei päälle ajanut kun sitten meinasi lähteä liikkeelle katsomatta toiseen suuntaan.
Toki siis liikennesääntöjen mukaan auto olisi mennyt ihan ensimäiseksi kun ei kävelijöitä ollut maisemissa, ja kaikkia pyöräilijät tulivat pyörätieltä ajoradalle eli pyörätien jatkeelle.
Paskaahan tossa on siis se, että kun ei ole mitään toimivaan järjestystä missä autot ja pyörät menee, vaan jotkut noudattaa super-varovaisuusperiaatetta, mutta sitten tuleekin juuri näitä toisesta suunnasta tulevia joita ei aina huomaa.
Olisi se niin mahtavaa jos lainsäätäjä onnistuisi risteyksiä varten päättämään, että onko se pyörä nyt ihan oikeasti ajoneuvo vai vaan leikkiajoneuvo, joka rinnastetaan kävelijään.