Aurinko paistoi mutta klo 18 jälkeen tääällä etelässä alkoi pakkanen kiristyyn ja kylmä viima puhaltaan ja kesken lenkin kotio lämpimään...
Printable View
Aurinko paistoi mutta klo 18 jälkeen tääällä etelässä alkoi pakkanen kiristyyn ja kylmä viima puhaltaan ja kesken lenkin kotio lämpimään...
Kävin taas öisen kympin pyöräilemässä, vaatimattomat -27C näytti mittari takaisintullessa, lähtiessä oli -20C, ei tuulta, lumi narskui ja toppahaalari ritisi kuin paperipussi, ilmeisesti materiaalin kylmänkesto loppui kesken.
Toppahousut piti laittaa haalarin alle, mutta risa laskettelutakki oli jo vähän liikaa toppahaalrain päällä, tuli hiki, ehkä villapusero fleecen kaverina olisi ollut parempi, pelkkä t-paita ja fleece toppahaalarin alla nimittäin ei riitä tuollaiseen keliin. Craft merkkiset urheilusukat mulla on yhdet, laitoin ne villasukkien alle, sitten nahkaiset kävelykengät jalkaan, on Karhu merkkiset talvikengätkin, sellaiset nilkan yli ulottuvalla pienellä varrella, mutta mitään eroa ei ole varpaiden paleluun olipa Sievin nahkainen kävelykenkä tai Karhun talvikenkä jalassa, tosin ne Karhutkin on aika risat ja vanhat, ei niitäkään ihmistenilmoilla voi pitää.
Rikkinäiset Thinsulate hanskat sitten siannahkaisten työrukkasten sisään, mahtuu juuri sopivasti, ei kovin helppoa jarrukahvoja painella ja vaihteiden vaihtamiseen ei toivoakaan, mutta muutoin ihan ok, kunhan välillä ravisteli käsiä ja puristeli säännöllisesti käsiä nyrkkiin, että veri kiertää hyvin. Sellainen huomio, että satula joka itsestään laskeutuu niin että kilsan välein saa nostaa aiheuttaa sormien paleltumista, tangon kulma menee vääräksi (inhoan noita pikalinkkuja kun ne ei pidä vaikka kuinka kiristää materiaalin kestokyvyn rajoille).
Varpaat ja jalkapohjat ainoat jotka paleli, tosin sekin helpotti kun käveli vähän, mutta aika tuskaa varpaiden osalta, sama vika aina talvisin ulkona, kun keli on kova, varpaat ja jalkapohjat kylmettyy niin että tekee kipeää, enempää ei kengän sisään mahdu tavaraa, mullakin pitää olla 46-48 mono jo muutoinkin, niin ei isompaa oikein löydy jotta saisi sinne sullottua eristettä riittävästi.
Sormet on toinen ongelma, niin hyviä rukkasia ei ole, että niillä pärjäisi, pitää olla jonkinlainen sormikas sisälle, ehkä lapanen auttaisi, en omista vana yhtäkään, samoin kunnon rukkasia on vain yksi kun toinen koki vaurion ja meni käyttökelvottomaksi.
Juu ja kaksi thinsulate pipoa + huppu. joka olikin aika passeli, kaulahuivilla suojaan naaman kovassa kelissä, silmät tietty meinaa vähän jäätyä umpeen kun hengityksen höyry tekee kuuraa, mutta suhteellisen hyvin silti pärjää.
Eli on nyt pyöräilty sitten -27C kelissäkin, joskus kun paremmat varusteet oli, niin -40C kelissä fillaroin töihin, silloin oli sopivan lyhyt työmatka, suihkun kosteana kun alamäkeen 30km/h paineli menemään, niin kyllä se viima vähän otsassa ja reisissä alkoi tuntumaan kylmältä. Hikoilua kun välttää ja on riittävästi kerroksia, niin ei se kova pakkanen estä fillarointia, joku päivä kun keksii varpaiden ja sormien lämpimänä pysymiseen keinot, niin aivan hyvin voisi tehdä useamman tunninkin lenkkejä, mutta ei siinä kovin sporttista fillarointia voi kyllä harrastaa, väistämättä hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu ja ei se pyöräkään kovin reipasta käsittelyä kylmässä kestä.
Vaan olihan loistava tähtitaivas tuolla korvessa, tähtikuvioita ei meinannut löytää, kun oli niin paljon tähtiä ja linnunratakin näkyi selvästi, ei edes tuuli suhissut puissa kun oli täysin tyyntä, ei minkäänlaista ääntä poislukien satunnainen puun paukahdus, kyllä sitä vähän kylmästä voi kärsiä tuollaisen rauhan ja kauneuden eteen.
-27c oli Syötteelläkin mittarissa tälle aamulle mutta kirkas auringonpaiste kruunaa päivän. Viikkoon en oo pyörään koskenut mutta nyt pitää Kuusamo GT varjoreissu tehä täällä yksikseen. Tsemppiä sinne kairan kiertäjille,nauttikaa auringosta. Talvipyöräily on just niin hauskaa kuin siitä itse tekee. :)
niiih,kerrataanko faktat,minkä takia tänne alunperinkin tulin kommentoimaan:sen takia,että lehtikirjoituksiani
oli lainailtu tänne ja muualle ja nimitelty ties miksi,niin kai mä nyt tänne tulen kommentoimaan näitä asioita,jotka siis
ihan kyllä alunperinkin liittyvät myös TALVIpyöräilyyn.
Ja ettei tulisi mitään epäselvyyksiä,niin turhakeinvestointi kritiikkini ei kohdistu suinkaan pelkästään talvipyöräilyyn ja pyöräilyinvestointeihin,
vaan esim.Senaatintorille kaavaillun 2 millin hintaisen sotamuistomerkin voi vallan mainiosti jättää tekemättä,sitä ei
tarvita yhtään mihinkään,samoin hyvin olis pärjätty ilman Stefan Lindforsin design pysäkkejä ja mitään keskustatunneliakaan
ei tarvita.
VOITAISIIN IHAN NOIN YLEISESTIKIN hyväksyä,että välillä on ruuhkaa jossain paljonkin ja hyväksyä asia,että näin on
ja kärsitään se pikku odottelu vaan kärsivällisesti (oli sitten kyse autoista tai pyöräiljöistä) ilman,että tarvitsee jotain miljoonainvestointia ollaan joka paikkaan
tekemässä.
Ja noi pyöräväylät yms.ei tule esim.Jätkäsaaren tulevia liikenneruuhkia mitenkään ratkaisemaan,siellä on jo nyt erittäin hyvät pyöräväylät ja en alunperinkään ole kritisoinut esim.Baanaa,joka on kalliista hinnastaan huolimatta hyvä ratkaisu,mut noi Mechelininkadun ja Manskun pyöräsuunnitelmat on täysin eri juttu,kun siellä menee samansuuntaset hyvät pyöräväylät jo nyt lähistöllä.
Juuri tuosta öisestä tunnelmasta jaksaa vaan yllättyä jokaisella lenkillä, kylmälläkin kelillä. Täällä Oulun korkeudella on usein revontulet vielä näyttämönä joita on nojapyörällä mukava ihailla, kunhan malttaa ajaa taajaman ulkopuolelle missä asutusten valot ei himmennä taivaan loistoa.
Pikkasen tuntuu ettei vaatetuspuoli ole sulla ihan kunnossa. Itsellä oli kylmin lenkki, näin nojapyöräilijänä, viime talven km-kisassa ajettu 1.5 tuntia -26.5 pakkasessa. Jalassa oli maantiekengät nääs-kenkäsuojilla. Sitten oli kerroksia reippaasti, alla aluskerrasto, jalassa thermodress-ajohousut ja toiset vastaavat, päällä Dobson juoksijan tuulihousut.
Tuulen ja veden pitävän hiihtoliivin alla oli Olmo talvipyöräilytakki jonka alla paksumpu thermodress pitkähihanen ajopaita ja kerrasto.
Päässä oli silkkinen kypärähuppu, sen päällä Lidl:n vähän tuulta pitävä kypärähuppu ja päällimmäisenä Jonas turvan lämmitinhuppu. Suuta vasten valkoinen Jonas lämmitinkenno. Käsissä muistaakseni kunnon nahkaiset rukkaset, sormet hikos...
Tältä näytti tuon lenkin jälkeen:
http://goo.gl/4Vl0R
Sen verran pitää sanoa että kun ei tahdo ajolasit toimia (laskettelulasit löysin vasta eilen siivoillessa) niin tuo jää poskipäiden alueella teki lievät paleltumat, kun alamäissä vauhti kuitenkin tahto nousta päälle kolmen kympin... viima jäähdytti kosteuden.
Eilen oli vain -10 lähtiessä ja siitä pakastu -15 tuntumaan kylmimmillään. Silti aivan mahtava ajokeli kun suurin piirtein oli auraukset kunnossa eikä tuullutkaan kovin paljoa, vaikkei se juurikaan haittaa. Mukavat 37 kilsaa.
Tänään oli talvipyöräilysää kohdallaan taas, aurinko paistoi ja kai neljässä tunnissa väriäkin taisi tarttua naamaan.
Tänään on ehdottomasti vuoden paras ulkoilupäivä. -5 ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja se lämmittää kivasti, mutta ei tarpeeksi, että lumet sulaa jonka vuoksi kelvit on hyvässä kunnossa.
2h lenkki viikki, arabianranta, kalasatama, kulosaari, herttoniemenranta, marjaranta fiilistellen ja nauttien päivästä. Mahtava fiilis!
Harkitsin itsekin 29eria, mutta kun pääsin kokeilemaan kerran setä-Andersenin paksutinta, totesin sen olevan mulle sopiva peli. Lisäksi jäällä ajelu vaikuttaa niin hienolta hommalta, että siihen pitää päästä osalliseksi! Mä en ole ehkä niin kärsimätön ton nopeuden tai matkan suhteen talvisin, cx+isp:t keskari on aina siinä 20 +/-3 km/h. Veikkaisin, että paksupyörällä ei jää paljoa tuosta ja lisäksi voisi ajella paljon rauhallisemmin ja turvallisemmin. Eniten mua on tällä hetkellä ärsyttänyt se tarkkaivasuus, mikä pitää olla koko ajan tien pinnasta. Joskus se häiritsee jopa muun liikenteen seuraamista, joka ei tietysti ole hyvä juttu. Läskillä vois sitten ajella omaa rauhallista tai ei rauhallista tahtia ja samalla katsella enemmän mitä ympärillä tapahtuu.
Läski kelpaisi myös, mutta ei pystynyt mahduttamaan kiekkoja ja renkaita budjettiin tälle talvelle joten päädyin kaksysiin. No ensi talvena toivottavasti läskiä, muuallakin kuin kuskissa.
Ei se nopeus oli tärkeää vaan tasainen etenemisnopeus ja tuskaton eteneminen joka ei aina onnistunut krossarilla. Huono kuntoisena jään noista nopeuksista, krossarilla nopeudet oli alle 20 km/h, mutta kaksysi toi paremmilla renkaillaan nopeutta ja keveyttä lisää reilusti. Krossarilla ajo tosiaan vaatii tarkkaavuutta enemmän ja ajaminen kärsii siitä.
Mitkä ISP:t sulla on krossarissa?
Täällä kulmilla mentiin taas lumisateiden ja pakkasten ansiosta pari napsua takaisin talvisiin olosuhteisiin. Tuli vaihteeksi suunnattua Turun maaseudulle (Jäkärlä-Paattinen) ja kelvit olivat hyvinkin talvisessa kunnossa. Onneksi 29" alla. Tuota läskiä täälläkin harkinnut ankarasti ja kuumetta nosti viikolla Foxcompissa käynti. Vielä kun keksisi itselleen hyvät perustelut hankintaan... (kuitenkin tuolla 29":llä pääsee jo aika mukavasti liikkeelle). Mutta eikö se pyörien sopiva määrä ole se N+1, jossa N olemassa olevien pyörien määrä. :)
Pakkasta, aurinkoa ja jäärännejä!
Lainasain pojan täpäriä, kylläpä oli mukavaa menoa.
Nikkilän klassikko (~50km) krossarilla nastoin. 50%/50% jää/asfaltti. Mukavaa ajella kestopäällysteellä kun ei tartte varoa liukkautta ollenkaan. Semi keli.
Puskin väkisin Vanhankaupunginlahdelle. Päivä oli upea, mutta lunta hieman liikaa. Välillä hanki kantoi ja välillä ei.
https://dl.dropbox.com/u/40924198/vkl.png
Kamat on lähinnä sellaisia joita ei kirpparitkaan kelpuuta, joten väistämättä joitain puutteita tulee. Tosin mulla noi varpaat ja sormet on aina ollut ongelma, toisinaan sisätiloissakin saa alkaa hanskoja hakemaan, kun sormet jäätyy, veri ei kai kierrä riittävän tehokkaasti, joten tarvitsee tavanomaista enemmän eristettä. Toinen ongelma on tuulen vaikutus, jota mun käsineet ja jalkineet eivät osaa poistaa. Tietty alufoliosta voisi tehdä viimasuojat mun budjettiin sopivalla kustannuksella, funktio ohjaa muotoa, vai mitenkäs se menikään :)
80-luvulla koulussa oli hiihtoa, inhosin sitä yli kaiken, sillä mun varpaisiin sattui aivan älyttömästi, 10m jälkeen se alkoi ja paheni sitten vaan, demonstroin vielä ongelmaa laittamalla lunta jalan päälle ja kuinka se ei siinä sulanut, mutta ei, hiihtää piti, siksi kai mua ei hiihto ole kiinnostanut enää sen koommin. Jostain syystä jalkaterät eivät vaan pysy lämpimänä. Sisätiloissakin ovat jäiset kalikat jos ei villasukkia pidä jalassa, olisiko jokin heikko verenkierto noissa sitten. -10 - -15C kelissä vielä tosin menee ok, kunhan ei aja kovin lujaa ja riippuen tuulista, joten uskoisin, että viimasuojauksella voisi tilanne kohentua merkittävästi.
Kesällä voisi kyllä ottaa projektiksi treenata kuiduttamista ja tekisi lasikuidusta viimasuojat, jotka saisi varvaskoukkujen tilalle, talvisin kun ei varvaskoukkuja tule käytettyä, pitää saada jalka nopeasti maahan jos ei huomioi oikein tienpintaa ja siinä nuo perinteiset koukut ei ole kuin tiellä.
^^^Ääreisverenkiertokummajainen minäkin... :) Eiliselläkin lenkillä jalassa urheilusukat, villasukat ja noiden päällä toiset villasukat. Kenkinä uudet, paksun karvan omaavat, talvikengät ja tunnin ajon jälkeen kenkien sisällä varpaiden tilalle joku sujauttanut jääpalat. 10 pakkasasteen kohdalla täytyy suunnitella lenkit siten, että joko pääsee (esim. kauppa) jonnekin sisätiloihin piipahtamaan tai on talutettava kymmenkunta minuuttia varpaiden elvyttämiseksi. Sormissa samaa havaittavissa. Sisätiloissakin jatkuvasti kylmät kädet... nytkin näpit kirjoittaessa kylmännahkeat (varpaat kohtuu ok, koska sukat+villasukat kombo). Ajaessa ei kuitenkaan ongelma, koska hanskoilla voi hoitaa lämmöt kohdilleen ja siinä vaiheessa, kun jalat jäätyneet niin käsillä sen verran lämmin, että saa ajelle pitkiäkin pätkiä ilman mitään (myös eilen illalla).
Nollakelissä (sekä satunnaisesti tuulista riippuen pikkupakkasessa) mulla jo käytössä shortsit (irtsarit polville, pohkeet paljaina) ja edelleen tuo maksimaalinen varvaslämmitys.. :p Vuoreton tuulitakki+lyhythihainen ajopaita aivan riittävä, mutta noi varpaat...
Se on kai jotenkin sitten ilmiöön kuuluva tuokin, että tosiaan ei pohkeille mitään lämmitystä tarvitse, ohuet veryttelyhousut ja t-paita on ihan kelpo varuste jos pitää hypätä pihan toisella puolella, kunhan korvat, sormet ja varpaat on lämmitettynä, etenkin jos vielä jotain fyysistä suoritusta tekee, niin ei oikein mitään tarvitse muuhun kroppaan. Tosin olen pyrkinyt nostamaan muun kropan lämpötilaa jos sitten edes menisi lämpimämpää tuonne ääreiskiertoon, mutta ei sillä tunnu olevan sanottavaa merkitystä, ehkä vähän nopeammin lämpiää varpaat kun kävelee ympäriinsä sitten kun on pikkuisen kuuma jo tullut muutoin.
Tuli mieleen sekin, että voisi kokeilla uretaanista tehdä vuoria kenkiin, tosin tietty pitää olla kengät jotka voi uhrata tuotekehitykseen, ursia kenkään ja jalka leipäpussissa sisään, suuri haaste olisi pitää pohjan osalta riittävä paksuus ja toinen se, että kuinka kestää käyttöä, kun aika haurasta kun kovettuu. Olen ehdoton ghetto-diy ratkaisujen kannattaja siis, ilmastointiteippikin on mulle yleistyökalu ja tarvike :)
Jos takapuoli kestää, niin täytyy nauttia tämä viimeinenkin aurinkopäivä fillaroiden, yöajoa ei kärsinyt nyt tehdä, pakkastakin -35C alimmillaan, hieman helpompi ratkaista varpaiden kylmettyminen näin arskan paistaessa jo varsin lämpimästi.
Nyt pitää kyllä myöntää rehellisesti, että tuli kirjoiteltua puppua. Renkaan on Marathon Winterit 35 mm eikä ice spikerit. Jotenkin mulla oli jäänyt päähän, että ne on isp:t, mutta eihän niitä saa tohon haarukkaan mahtumaan. Ilmeisesti sulla on nyt alla se 29er-runko, minkä teit itse?
Vielä narinaa tosta krossarista se, että nyt, kun on edellisestä ajoista pari päivää väliä niin yläkroppa on hemmetin arka. Yhdistelmä, jossa joutuu pitämään yläkroppaa vähän jännitettynä tien pinnan vuoksi ja tärinät päälle, on saanut mun olkapäät ja hartiat hemmetin kipeiksi. Onneksi se lähtee samalla millä on tullutkin. 29er tai läski olisi myös siitä kiva, että painoa ei olisi ihan samaan tapaan käsillä ja keskivartalolla. Tai, jos sellaisen joskus onnistun hommaamaan, niin mun pelissä ei tule olemaan.
Fillari syö mun housun puntit. Näytin Rouvalle ja uhkasi kuristamisella.
Itte olen sitten ompelukoneella kerran korjaillut ja sen jälkeen muutaman kerran nitojalla.
Milläs tavoin olette noita puntteja suojelleet, olsikos jotain käteviä säärystimiä tai muuta?
Nuille housuille ajattelin kokeilla seuraavaksi kavennusoperaatiota polvesta alaspäin, mikä lienee muutoinkin ainoa vaihtoehto, kun on niin repaleiseksi päässyt.
Toinen pulmahan tuossa on ollut mustan ketjurasvan tarttuminen punttiin ja siitä edelleen lattiaan pukemisen yhteydessä.
https://lh5.googleusercontent.com/-x...8/IMG_9252.JPG
Bicycling pants clip tältä sivulta löytyy kuva nahkaisesta (leather pants clip):
http://dedhambike.com/articles/torel...arts-pg143.htm
Itse en ole käyttänyt mitään, mutta tuollaisia monet käyttävät. Mulla tahtoo tuhoutua housut nivusista, hankaa satulan reunaan ilmeisesti, tosin tällä fysiikalla sama ongelma jos käveleekin.
Tuo ääreisverenkierto... mulla ongelmia on yhteislenkeillä joita yleensä ajetaan 100-120 sykkeillä. En tahdo millään tareta, varpaat ja sormet viilenee. Kuten tänään kun oli lähtiessä jotain -14 ja kohta vain -5 ja tuuleskeli.
Kävin samoilla kamppeilla perjantaina ajamassa -10 .. -15 pakkasissa ja melkein yhtä tuulisessa säässä, mutta normi sykkeillä eli keskimäärin 140 lasissa, ei mitään ongelmia missään vaiheessa.
Mulle toimii hyvin riittävä teho talvikelillä sekä riittävä vaatemäärä suurien lihasten (=jalat pääosin) päällä. Kengät, kenkäsuojat ja hanskat voi olla samat ja silti pärjää. Jaa, taidan oikein kylmälle laittaa ohuemmat merinovillaiset sukat alle, vielä ei ole tarvinnu.
Meille nojailijoille, etenkin takavetosten ajajille, tämä on myös ongelma:
http://goo.gl/jWMMD
Kuvasta voi hämärästi päätellä että etenkin vetävän puolen ketju kulkee todella lähellä oikeeta jalkaa kun se on ojennettuna. Jostakin syystä mulla on aina joko sukkikset jalassa tai talvella ja tuulisemmilla keleillä nuo Dobson juoksuhousut. Kun nilkoissa on stretchit niin pysyy hyvin kengän varsien ja kenkäsuojien alla, ja ei lepattele liikoja ketjun suuntaan.
Silti kun raaskin laittaa housut pesuun niin olihan oikeessa pohkeessa ja reidessä ketjusta tulleita likajälkiä...
Kyllä tällaisena päivänä tunnen tyytyväisyyttä siitä, että olen alkanut harrastaa myös talvipyöräilyä.
Yksiin ompelin lahkeen ulkosyrjälle velcro-nauhaa jotta saa lahkeen suun kiristettyä. Mustissa housuissa ei musta tarra edes erotu. Lisäksi on yhden Enduran housut joissa moinen on valmiina. Lisäksi on tällaisia tarrahärpäkkeitä muita housuja varten.
Niin... olishan tota voinut kävästä jossain pyörähtääs, mutta asiat, hmmm, tärkeysjärjestykseen; emäntä kaverilleen juoruamaan ja meikä kotiin lapsenvahdiksi. Toki tulee kotiin sitten, kun aurinko on taas taivaanrannan takana. Töllöstä hiihtoja ja 7-vuotiaan kanssa tennistä sisätiloissa..
Tänään oletin, että olisi saanut kuivalla pinnalla ajaa koko ajan, kun oli kuitenkin -6 C lämpömittarissa, mutta tästä huolimatta parissa kohdassa oli iltapäivän aurinko pieniä lammikoita saanut sulateltua.
Paljon oli ulkoilijoita liikkeellä eri tavoin, enimmäkseen tosin ilman pyörää.
Tänään aivan mahtava pyöräily sää ja polut todella hyvässä kunnossa. Yhdyn täysin ArtoR:n lauseeseen, tämmöiset päivät ovat niitä parhaita talvipyöräilyssä.
http://farm9.staticflickr.com/8252/8...8981c042_z.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8375/8...3cff6691_z.jpg
Täällä myös yksi jolla jalossa ei varmaan kierrä veri lainkaan.
Nyt on löytynyt kombo jolla pääsee hengissä duuniin alle -5 pakkasessa.
Talvifillarikengät (spessu defroster).
Näiden päällä lampimimmät päälliset mitä löytänyt (Vaude Minsk)
Sisään lämpimät sukat
Ja vielä sähköpohjalliset (Thermo Soles)!!
Hieno, mutta petollinen pyöräilypäivä. Sää näytti keväiseltä, joten rukkasten sijaan laitoin käsiin villavuorihanskat. Menomatka sujui ongelmitta, paluumatkalla pohjoistuuli ja pakkanen jäädyttivät sormia 45 min ajan. Kylmäkäsittelyn seurauksena sormia särki luita myöten koko päivän. Kireitä yöpakkasia tiedossa tulevallekin viikolle, joten ei kannata vielä laittaa rukkasia naulaan, jos aamuisin pyöräilee.