Mulle tuli therm-ic fusion uni sukat nyt tilalle. Noiden kanssa kannattaa olla varovainen tilatessa. Koko on aivan liian iso ja istuvuus muutenkin huonompi kuin vanhoissa. 42-44 yltää polvilumpioon asti. Oma jalka 43-44.
Printable View
Mulle tuli therm-ic fusion uni sukat nyt tilalle. Noiden kanssa kannattaa olla varovainen tilatessa. Koko on aivan liian iso ja istuvuus muutenkin huonompi kuin vanhoissa. 42-44 yltää polvilumpioon asti. Oma jalka 43-44.
Mulla on fusion outdoor sukat kokoa 42-44, ne on aivan sopivat 43-44 jalkaan.
Niin olivat omatkin aiemmat therm-ic sukat. Istuivat paremmin jalkaan, kuin normaalit lämpösukat. Nämä fusion-uni mallit ovat jotain ihan muuta. Nyt noista näyttääkin olevan uusi ND versio, varmaankin juuri mitoitusvirheen vuoksi.
Nuo sinun outdoor mallit ovat aivan saletisti paremmat. Ovat varmaankin paljon paksummat ja suurimmaksi osaksi merinoa. Nämä muut sukathan ovat keinokuitua.
Nyt tein loistavan ostoksen, eikä lompakkokaan ollut pahoillaan. Samoilla noin viiden asteen pakkasilla plus tuulen vaikutus, pystyin ajamaan talvikengillä noin puoli tuntia ja varpaat olivat jäässä.
Näillä ajelin puolitoista tuntia, eikä jalkoja palellut yhtään. Jalassa oli ohuet puuvillasukat ja hieman paksummat merinovillasukat. Saappaissa on jonkinlaisesta huovasta tehty irrotettava vuori,
ovat erittäin kevyet ja hyvä pito lumella. Polkimein piikit luultavasti syövät pohjaa aika helposti, kun kumi on pehmeää. Vähän mietitytti kun saapas on aika avoinainen säären kohdalta, mutta ei
tuossa ajassa sieltäkään kylmä hiipinyt.
Wataya talvisaappat Motonetistä, on pitkä- ja lyhytvartista. Valitsin lyhytvartisen.
https://www.motonet.fi/tuote/wataya-...riant=55-12464
Kehtaanko myöntää, etten oo kolmen kauden aikana pessy omia akkulämmitteisiä Bootdocin Hotronic -sukkia vielä kertaakaan? :D Eivät haise eikä muutakaan ongelmaa. Jalat ei mulla juuri hikoile ja talvella vielä vähemmän. Josko tän kauden jälkeen pesis?
Muistelin että minulla on varastossa yhdet hyvät (ja minusta kalliit) Salomonin talvikengät. Kaivoin ne varastosta esille ja nehän olikin ihan käypäset. Aika jäykät, eli polkimiin ei tule juuri minkäänlaista tuntumaa, mutta eipä palele. Koko on 46, eli eli 44 koivella jää villasukankin kanssa kivasti tilaa. Tietysti flättien piikiit riipii nuo pilalle ajan kanssa. Mutta parempi pitää varpaat lämpöisenä kuin hillota noita 10 vuotta varastossa. Ja nuo täyspitkät säärystimet on oikeasti tarpeen kun läskilenkit menee lumessa möyrimiseen. (Kohta kuva tuolla toisaalla :) )
https://live.staticflickr.com/65535/...9f007ff3_c.jpg
Aika paljon saa ajaa ennen kun alkaa kuvio repeemään ja pohjat olla siinä kunnossa että jalkineet menee hylkyyn. Toki pohjan kumiseos vaikuttaa kestävyyteen, onko pohja kokonaan valettu samasta seoksesta vai onko kulutuspinta eri materiaalia, kuten kuvan jalkineessa näyttää olevan. Kun jalkine on tehty maastokäyttöön niin pohjan materiaali on yleensä hyvin kulutusta ja repeytymistä kestävää, muuten ei kestä kauaa kivikoissa kävelyä. Foami pohjaiset jalkineet on eri asia ja niissä on haettu muita ominaisuuksia kun kulutuksen kestoa ja pitoa louhikossa.
Huomasinpa aamulla lenkin jälkeen (1h @ -22 oC) että vuonna 2007 ostetuista Laken MXZ301-kengistä rupaa pohja irtoamaan, hyvin ovat tähän asti kestäneet, BOA:n vaihdoin takuuna ehkä n. 5v sitten. Tosin suutari ehkä nuo saa vielä pohjan liimattua kasaan. Mitäs raati suosittelee uusiksi, Laken MXZ 304 seuraavaksi +15. vuodeksi?
Jos kengät ovat muuten kunnossa, niin pohjat saa itsekin helposti liimailtua kuntoon. Olen käyttänyt liquid rubberia, tarkasti ottaen tätä: https://www.motonet.fi/tuote/bison-l...roduct=60-5325. Tuolla liimasin täysin irronneet pohjat kiinni ja hyvin on pysynyt, vaikka kengät ovat jo muuten aivan lopussa.
Ostan uudet talviajokengät, kun löydän jostakin. Talvikenkään pitäisi saada mahtumaan paksumpi villasukka/kemiallinen lämmitin/akkupohjallinen. 45NRTH:n Wølfgar, Wölvhammer tai Laken MXZ 304/400 voisivat periaatteessa tulla kyseeseen. Onko tietoa mistä noita voisi tilata tai päästä sovittamaan? Koko ehkä jotakin välillä 50-52. Ei ole juuri tullut nettikaupoissa vastaan, kivijalassa ei koskaan.
Thänks, pitää laittaa muistiin seuraavaa kertaa varten. Tällä kertaa tuin kuitenkin paikallista yrittäjää. Eilen käytin suutarilla, köyhdyin 20 EUR, kiitin työn jäljestä (joka varmasti oli parempi kuin omat turaamiseni) ja fillaroin aamulla tyytyväisenä taas duuniin.
Suutarin liimat ei nykyään ole kaupasta saatavia kummempia mutta heillä on hyvät työkalut pohjien putsaukseen liimausta varten ja tärkeimpänä ne järeät puristimet lesteineen joilla saa liimauksen pitämään.
Taitaa tuo koko olla heikosti saatavilla. Esim. MXZ304 löytyy hyllystä 48 asti.
https://www.ridemore.fi/lake-mxz-304
https://www.bikeshop.fi/Lake-MXZ-304...ppa/pLAMXZ303/
Olikohan kelkkakengillä joku testannut polkea?
https://www.motonet.fi/tuote/yoko-ke...oduct=40-19316
Ei ole tullut kokeiltua. Suunnitteilla varmaan seuraavaksi hankkia jotkut "tavalliset" kengät talvipyöräilyyn mutta ajatuksena oli jos löytäisi tasaisella pohjalla tai siis ilman "korkoa", toisin kun noissa Yokoissa. Rouva hankki pyöräilykäyttöön Haltin talvikengät joissa pohjat Michelinin kumia, olisko samaa tavaraa kuin Shimanon flättikengissä? Jotain sen tyylistä, tietysti omaan jalkaan sopivat koot on loppu joka paikasta.
Nyt ei ollut kyse vaelluskengistä, eikä muistakaan varastossa seisseistä kengistä, vaan oikeasti käytössä olevista Diadoran MTB kengistä. Ne oli todella hyvät jalkaan ja lukitussoljet tuli uusittua kertaalleen. Mutta kerran talvella Kanuunoiden spinning-tunnilla ihmettelin keltaisia muovin paloja lattialla, kunnes tajusin että ne olivat lähtöisin mun kenkien pohjista. Sieltä lohkeili sellaisia pienen kolikon kokoisia paloja. Ja sama kävi mun ekoille luistelumonoille, suutarikin totesi että niille ei voi tehdä enää mitään. :)
En minäkään ihan kaikkia varastossa seisota. Kyllä minäkin joskus jopa pyöräilen tai hiihdän. :)
Perinteisen mallisiin Soreleihin saattaa vaatia erikoisemmat säärystimet paksujen varsien vuoksi?
Ostin ekat säärystimet: https://varuste.net/p100402/rab-kangri-gtx-gaiter?_omin[1]=273498&_omin[2]=178715
Nämä on vähän tiukat Merrelin talvikenkien yläosien kanssa. Pitäisi askarrella uudet jalan alta menevät lenkit pyöräilykäyttöön, tuollainen jäykkä muovinauha on vähän kökkö tasapohjaisten kenkieni kanssa.
Kääk ja hitot.
Tilasin Rabin L-kokoiset säärystimet ja jotain muutakin
Tai poika tilasi kunnen Nordealla osañut.
.
Niin kävelyyn? Minä ajattelin ostaa päälisukat myös pojalle, joka ajaa flateilla ja normi talvikengillä. Eihän sen tarvitse mennä kuin kantapään alle, jotta pysyy paikallaan.
Riittävän iso sukka ajaisi saman asian. Mutta nuo defeetin päälisukat ovat kestäviä ja halpoja.
Ei pelkästään kävelyyn vaan myös fläteillä ajamiseen silloin kun on irtolunta.
Ne jotka tarkenee voi ajaa millä haluaa.
Itselläni tänäin ensimmäistä kertaa kunnollisemmassa testiajossa (32km. maastolenkki, pakkasta -14´C) Northwaven Multicros yhdessä Therm-IC:n lämpösukkien kanssa.
Ollut aina ongelma varpaiden jäätymisen kanssa, mutta nyt ainakaan sujui ajo ilman varpaiden paleltumisen tunnetta (puolivälin tauolla nostin sukkien lämmön 1:stä 2.een).
Itse kun ajan talvellakin Flateillä, niin tarjontaa kengistä ei ihan kauhean paljoa ole.
https://img.aijaa.com/m/00917/15214266.jpg
Olen kyllä ajanut useammallakin talvikengällä/saappaalla kun perus ajokengät käyneet kylmiksi, mutta näistä jalkineista yksikään ei ole toiminut flat polkimien kanssa niin kuin varsinaiset ajokengät ovat suunnitellut toimivaksi. Eli omasta mielestäni mikään karkeakuvioinen vaelluskenkä yms. ei ole varsinainen pyöräilykengän korvaaja, niillä voi tietysti ajaa, mutta…
Ja kyllä, tuollainen Flat polkimien kanssa yhteen toimimaan suunniteltu kenkä on lähtökohtaisesti huono ja liukas kenkä kävelyyn, mutta kun itselläni käyttö on lähtökohtaisesti vain pyöräily ja jalkautuminen vain muutaman tauon ajaksi yms.
Noissa NW:ssä näkyy olevan Vibramin kumia pohjat, joten ei niin liukasta materiaalia kuin useimmat muovinappulaiset maastokengät.
Nappuloiden paksuudesta riippuu voiko nastoittaa osan pohjasta.
Ei ole ollut mitään haasteita flättipolkimilla ja Sievin varsikengillä, se malli missä on harmaa kuvioitu kumipohja. Pitoa on samalla tavalla kun flättikengillä eikä ole ollut haasteita kengän asemoinnissa polkimeen. Pohja ei ole mennyt miksikään flättien piikeistä, on lämpimät, vedenpitävät ja korkealla varrella. En näe mitään syytä miksi käyttäisin kylmempää flättikenkää talvella. Lisäksi on mukava jalkautua kun pohjassa on pitoa eikä tarvitse varoa lipsumisia.
Onneksi jokaiselle löytyy sopiva vaihtoehto omiin tarpeisiin ja kriteereihin.
Mulla 6 vuotta vanhat vaelluskengät(kesäkäyttöön tarkoitetut)ja sitten lämpösukat ,ei ollut ongelmia tänään,-14 oli asteet.
Mä en kanssa tykkää vaelluskengistä yms. fläteillä. Koko ajan jotenkin irrallinen olo.