Koe ajoin tuollaisen ja täytyy sanoa että aika käheä peli ja kyllä tuo isompi rengaskoko tuntuu: https://www.cycli.fi/farley-5-2019#
Printable View
Koe ajoin tuollaisen ja täytyy sanoa että aika käheä peli ja kyllä tuo isompi rengaskoko tuntuu: https://www.cycli.fi/farley-5-2019#
Eikait sillä 27.5" taida olla mitää käytännön hyötyä. Heikompi rengas valikoima.
Jos ei bud:ia saa keulalle niin ihan turha vehe :)
Onhan tuo 27,5" vähintään korkeampi kuin 26" ja sitä myötä enemmän kontaktipintaa & rullaavuutta. Ainakin kun vertasin omia (vanhoja) Trek Farley 5 (26") ja 9.6 (27,5").
Ymmärrä kun aina väitetään, etteikö muka olisi eroa. Rengasvalikoima juu vähän heikompi mutta ite kyllä pärjännyt tähän asti Hodag/barbegazi/gnarwahl.
Joo kyllä ero on aivan huomattava normi 26" läskiin verrattuna, mutta jos kokeilemaan pääsee niin kanattaa käydä testaamassa.
Ajoin koko kesän taas 27.5" Hodageilla. Toisessa pyörässä oli isot Knardit ja loppukesän 4" JJ:t. 27.5" Pienempi ilmatila tekee renkaasta vähän maastopyörämäisemmän kuin 26 tuumainen verrokki. Samalla se on herkempi paineenvaihteluille ja pitää pitää suhteessa hieman kovempana, että rullaa hyvin (Häviää joka tapauksessa JJ:lle rullaavuudessa, pitoa taas ehkä vähän paremmin). Korkeusero 4" JJ:iin on pieni, varmaankin 4.4" JJ:n kanssa tasoissa, joten ylityskyky nyt ei älyttömän paljon parempi ole. Pienellä paineella rengas on raskas ajettava. Silti nuo olivat alla koko kesän, joten ei se huono konsepti ole, joten siihen ei kannata ainakaan pyörän hankintaa blokata. Molemmilla kyllä ajaa. Isompia Barbeja olisi kiva testata, ovat kuulemma joka suhteessa paremmat, joskaan eivät taida mahtua pyörään nykysetupissa alle...
Luulen että toi vanteen koko 26” ja 27,5” välillä on myös kiinni ajotavasta ja muutenkin ajotyylisuunnasta.
Itsellä ollut vasta 11 erilaista läskiä ja nyt 27,5” löytymisen jälkeen olen löytänyt sen mitä hain. Ajan aika XC-tyylistä ajoa ja siihen sopii mielestäni 27,5” paremmin kuin 26”. Vierii paremmin juurista yli. Voi käyttää kovempia paineita jne.
Mutta joskus kun ajan ihan nautiskelu ajoja ihan hitaasti, niin kyllä silloin toivoisin Bud&Lou comboa 100mm 26”.
Ja 27,5” rupee toimimaan paremmin mitä kovempaa ajat. Ja paras yleisrengas mitä on tullut vastaan on Barbegazi.
26” puolella Bud+Bud oli hyvä ja Vanhelga.
Mutta jokaisella on oma tyylinsä ja mielipiteensä, pääasia että pääsee ajamaan.... ;)
Tuo rullaus alkaa terminä oksettaa yhtä paljon kuin "tekninen". Pari kiveä ja käpy, niin polku on tekninen. Mitä hemmetin tekniikkaa tarvitaan, sen kun ajaa yli tai kiertää. Trial on teknistä ajoa. Mutta 27,5x4.5 gummi on korkea ja ei tökkää kovin helposti mihinkään. Ja tykkää vauhdista kuten edellä kommentoitu. Kyllähän sitä saa kevyesti kulkevan maastorenkaan kuka vaan tehtyä, mutta pito kärsii. Se on minun mielestä väärä peruste maastorenkaan valintaan että pääsisi kovalla pinnalla mahdollisimman kevyesti.
No eikös se ole rullausta, että kulkee eikä tökkää niin helposti. Vai etenemiskykyä? Ihan sama. Pääasia, että eroa on kuten todettua 26" vs 27.5" eikä, että väitetään vaan toisin (kokeilematta).
Hodagista vielä sen verran, että on joo suht pieni ilmatila ja siksi ei minusta varsinaisesti vertailukelpoinen. Onhan se leveydenkin 3.8" suhteen siinä läskirenkaan alarajalla.
Sen sijaan 26x4.5" vs 27.5x4.5" on hyvä vertailupari ja siinä näkeekin nuo em.eroavaisuudet.
Mikä juoni on siinä että muuten shimanon osasarjalla varustetussa fatissa on Sramin jarrut? Näkee myös että on Sramin vaihteet ja Shimanon jarrut -ratkaisuja. Onko Sramin nestejarruissa mineraali vai oikea jarruneste sisällä?
Eikös se ole suht samanlainen työmäärä asentaa kumman tahansa valmistajan jarrukahvat ja -satula? varsinkin kun samallakin merkillä näkee molemminpäin. Luulisi myös että Shimano ja Sram myy sarjat halvemmalla jos samaan pyörään tulee vain saman valmistajan tuotteita.
Ei ainakaan DOT 5, SRAM:issa on käytetty DOT 5.1 (tai DOT 4).
Selitetty tuolla:
"Since DOT 4 and 5.1 are both glycol-based brake fluids they are compatible with each other, which means they can be readily mixed without harming your brake system. It is important never to mistake DOT 5.1 (glycol-based) with DOT 5 which is silicone-based and should never be mixed with any other DOT fluid."
Aiemmin oli Shimanoissa kylmällä jämähtämisongelmia ja SRAMeissa vuotoja. Nykyisin taitaa olla ihan mieltymysasia, mikä kahvamalli, jarrusatula ja -palat tuntuu parhaiten sopivan pyörään.
Tiedustelin kuukausi sitten 29" pyörää jota saa kahdella eri osasarjalla. Kysyin olisiko saanut vielä jättää jarrut pois. Vastauksena oli että ovat sramilla tarkkoina kun kaikki tulee sieltä. Eli jarruja ei saanu jättää pois. Elikkästen riippuu vissiin aina siitä millaset diilit tehdään kabineteissa.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
No Hodagin kokoluokkaan 27.5" läskit on konseptina ominaisuuksien puolesta minusta enemmän kehitetty. Varmaan 90% 27.5" rengastarjonnasta on ollut pitkään 3.8-4", olisiko niitä 4.5" kumeja jo vihdoin 3 vai 4 mallia saatavana? Ja pienemmät on ainoita, jotka mahtuu esim. Blutoon.
Ehdottamasi vertailupari on minusta huono, sillä monesti 26" 4.4-4.5" kumeilla ajetaan siksi, että muuta ei alle mahdu. Tällöin leveä 27.5" on myös tekemätön paikka. Jos mahtuu isompi, niin miksei vertaa sitten siihen 4.8"-5" 26 tuuman vaihtoehtoon. 26" (4.8") ja 27.5" (4.5") erot on taas paperilla ainakin melko pienet. Enemmän kumia tai enemmän vannetta.
Ylipäätään läskien rengaskeskustelu on minusta hifistelyä (jota on hauska tehdä). Erot on yleensä perusmaastoajossa suhteellisen pieniä ja kaikki on kompromissejä jossain olosuhteissa. Tosin tänään kyllä harmitti, kun Bud ja Lou ei ollut nuoskalumessa alla. D5 ja GC sai luvan kelvata. Pääsin kotiin.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Tuli käytyä koeajamassa Trek Farley 5 ja tykästyin siihen niin että tuli hommattua. Erityisplussaa siitä et rungossa on paikka etuvaihtajalle sekä joustosatulatolpalle sekä niiden vaijerien reitityksille. Todennäköisesti pidän pyörän 1x ja ilman joustosatulatolppaa mutta minusta on hienoa että valmistaja tekee monipuolisia runkoja eikä pakota tiettyihin ratkaisuihin. =) Vielä täytyisi litkuttaa renkaat.
No nää on taas musta vähä näitä juttuja jotka kannattaa jättää omaan arvoonsa, varsinkin jos ei vielä ole ihan varma mitä on tekemässä. Ei millää pahalla mutta en usko, että kovin moni haluaa alkaa porailee uutta runkoa, olkoonki vaikka joku halvempi alumiinirunko saati jos puhutaa hiilarirungosta. Itse en ainakaa porais yhtään reikää omaan runkooni.
Yleensä nykyaikaisissa kunnon rungoissa on nämä asiat mietitty/tehty jo valmiiksi, on kunnon läpivienti kumit hyvät reititykset jned ja sen Makitan voi jättää hyllyyn ja alkaa vaan ajamaan.
Sitäpaitsi se yks omatekoine reikä voi mitätöidä uuden rungon takuun niin miettisin kyllä tarkkaan kannattaako.
Onko 1 bar sopiva paine Trekin Bontragerin nakeille kun vielä on sisurit käytössä? Toki tarkoitus tubeless tehdä kunhan kerkeää.
Pikkasen hukassa tuon SRAM jarrut + Shimanon vaihdevipujen löytymisessä, en ole koskaan kokeillut Shimanon jarrukahva+ Shimanon vaihtajat (paitsi joku Alivion comboa), niin onko se siinä erilainen? Itseäni mietityttää että SRAM:han varmaan suunnitelee jarruvipunsa omasta näkökulmasta, jolloinka molempia vaihdevipujahan käytetään peukalolla. Mietin onko Shimanon jarrukahvat suunniteltu omasta toisenlailla vai onko se vaan nyt oudokseltaan tollanen. Kaikki toimii hyvin mutta joskus tuntuu paksut hanskat kädessä että jarruvipu on pikkasen tiellä. Toisaalta saattaa johtua paksuista hanskoista, uudesta pyörästä tai muuten vain kun ajanut melkein aina kippuratangolla. Tai on liikaa aikaa miettiä asioita.
Mulla on shimanon vaihteet ja Sram guide rs jarrut sillä problem solver palikalla. Eli vaihdeliipasin on jarrun clampissa nyt kiinni. Liipaisin on nyt paremmassa paikassa siis lähempänä sormea, ennen jäi liian kauas mutta tuo jarru on minullakin välillä tiellä. Ennen oli Shimanon xt jarrut toisessa pyörässä ja ei tuntunut koskaan, että kahva olisi ollut tiellä. Shimanon jarrukahvahan on aika kippuran mallinen kyllä.
Täytyy kyllä myöntää, että ne xt jarrut oli kaikessa paremmat kuin nämä guidet. En tiedä miksi nämä edes laitoin..
Rallikahvavaihtajaa kannattaa kokeilla ainakin talvella. Itse olin vähän epäileväinen sen käytön suhteen mutta varsinkin rukkasilla ajaessa mainio kun jää vain jarru jonka kanssa tumpuloida. Hyvin tuntuu toimivan ihan perusvaihtaja + kahva eli 11-vaihteinen NX ja hintaakin vaan jotain 25 euroa. Toisessa pyörässä on sitten tuo yllämainittu yhdistelmäkahva ja pitänyt sitäkin hyvänä juuri tuon asemoinnin suhteen, erillisinä ei oikein saanut sopimaan sileen hyvin. Täpäriin varmaan laitan jomman kumman kesän tullen.
Rallikahvavaihtaja:
https://www.bike-discount.de/en/buy/...p-shift-527648
Gripparilla tuli ajeltua aikansa. Onhan se nopea, mutta röykytyksessä vaihtotarkkuus kärsi. En loppujen lopuksi tykännyt paksusta peukalohangan tuntumasta ja vahinko vaihtoja tuli, jos ajo tökkäsi ja käsi pyörähti. Makuasiota, mutta se tie on nyt omaltaosalta kuljettu.