Tainnut tuo turboferret lopettaa tuotannon. Itse laitoin eilen tilaukseen halvimman mahdollisimman 18650 laturin. Siitä aion muokata pidikkeen kahdelle akulle. Hintaa laturilla noin 4e kaikkinensa.
Printable View
Tainnut tuo turboferret lopettaa tuotannon. Itse laitoin eilen tilaukseen halvimman mahdollisimman 18650 laturin. Siitä aion muokata pidikkeen kahdelle akulle. Hintaa laturilla noin 4e kaikkinensa.
Mä tilasin pari settiä aikoinaan tuolta: http://www.luminousdiy.com/Light%20K...ts.htm#holders
Perusjees, vähän kotitekosen olosia ja painavia noi on valmiisiin akkupaketteihin verrattuna...
No on noi luminous/turboferret parhaat pidikkeet mitä voi ostaa. Valmiit akkupaketit on harvoin tasapainotettuja, noiden avulla saa senkin hoidettua jos haluaa. Mikäli tekee itte noista DX:n säilytyskoteloista, niin ELFA:sta saa noita vastaavia kontakteja mitä luminouksella ja turboferretillä on koteloissa, aika näppäriä. Keystone tais olla valmistaja ja hintaa 0,2€ kpl. Kuvastosta tulee vähän käsitys että noita tulis pari tolla 20 sentillä, mut sitä miinuspuolen osaa ei oo ollenkaan. Kandee samalla ostaa kutistemuovia, saa ihan siistin näkösen akkupaketin kun lämmittää muovit päälle. Jos ei elfasta saa, ni partcosta löytyy ainaki.
Turboferretti taisi heittää noiden pidikkeiden tekemisen pois. Tuli jonninaikaa sitten sähköposti asiasta. Ferretin pidikkeet on paremmin suunnitellut kuin luminousdiy:n. Harmittaa etten kerennyt ostaa niitä useampia.
Mulla olis yksi tupla ja kaksi yhden akun Ferretin pidikkeitä. Laittakaa yv:tä jos kiinnostaa niin hierotaan kauppoja.
Tein direct drive lampun neljällä EDEW-KLC8-B5 ledillä ja ongelma on sellainen, kun lamppu on jonkun aikaa päällä, niin yksi ledeistä alkaa hiipumaan. Väri muuttuu sinertäväksi ja himmenemään. Vähän ajan kuluttua myös toinen (tämän ensimmäisen pari, 2 paria rinnan) himmenee. Onkohan tuo yksi ledi viallinen? Toisen himmenemisen ymmärtää, jos vastus viallisessa nousee.
Taitaa olla eka postausta vailla ... :D
Ensimmäistä rohkeaa se siis odottelee
Saakohan raukka liikaa virtaa .. siinä käy sellanen ilmiö (muistaakseni) että lämmetessään nuo ledin penteleet vähentää sitä vastusta
Sitten aikansa lämmettyään virta nousee ja hiipuminen alkaa (sinertyminen). Jossakin on kuitenkin virtaa rajoittava osa, mahdollisa lähteitä on patterin / akun sisäinen vastus, johdon vastus, juotoksen tahi muun kiinnityksen aiheuttama vastus.
Laske ledin läpi menevä virta akun minimi ja maksimi jännitteillä. sitten lisäät sopivan vastuksen rajoittamaan virtaa.
LED:n lämmetessä liikaa, muuttuu valo sinertäväksi, sitten siniseksi, sitten se alkaa kellastua ja hiipuu pois. Eikä syty enään uudestaan tarkoitetulla tavalla. Sähköteho muuttuu valoksi ja lämmöksi. Mitä enemmän tehoa, sitä enemmän lämpöä. Mitä paremmin lämpö siirty pois LED:ltä, sen enemmän teho voidaan syöttää sisään.
LED:ien kynnysjännite laskee lämpöjen noustessa. Jos kaksi tai useampi LED on rinnankytkettynä ilman mitään sähkötehoa tasaavaa elementtiä, käy hyvin helposti niin, että kuumin LED alkaa syömään tehoa enemmän kuin muut ja kuumenee lisää ja syö taas enemmän teho kuin muut ja kierre jatkuu niin kauan, että tulee sininen vaihe ja keltainen vaihe ja himmeä vaihe. Sitten ketju siirtyy seuraavaan LED:iin, jolle kuormaa tuleekin hieman nopeammin...
Rinnakkaisia LED:ejä voidaan käyttää, jos jokaiselle LED:lle asennetaan tehoa tasaava elementti, yksinkertaisimmillaan vastus. Toinen tapa hoitaa ongelma on huolehtia LED:ien tasalämpöisyydestä mahdollisimman hyvin. Turvallisempaa on kuitnekin kytkeä LED:t sarjaan.
Omalla valopajalla ei ole tapahtunut hetkeen yhtään mitään. Joulukuussa tilaamani XG-G R5 LED:t on postissa tulossa, vihdionkin. Taitaa kuitenkin yötön yö tulla, ennen kuin pääsee testaamaan. MC-E:n korvaaminen XP-G:llä ei valotehoa lisää, mutta akun pitäisi kestää vähän pitempään. Tilausta odotellessa tosin Cree muutti XP-G:n speksiä siten, että nyt niitä saa ajaa 1.6A:lla, jos oikein muistan. Jää nähtäväksi, kannattaako niitä siltikään ajaa noin isolla virralla. Jos nyt posti niitä koskaan tuo...
Itse odottelen Elfalta teflonpiuhaa jotta saan vihdoinkin kasattua tuon 7UP XPG R5 paketin. (Troutin kotelo + maxflex v5 ajuri). Eihän tämä ole ihan täysin sitä tee-se-itse periaatetta, mutta lopputuloksena nätimpi paketti, kuin täysin omatekoinen (työkaluina puukko ja viila ;) ).
Herran Mantis taitaa olla asiasta sen verran perillä, että kysymyksellä on jokin piilomerkitys? :o
Mutta, jos pystyt varmistamaan, että jokainen LED on samassa lämpötilassa, niin riski on kohtuullisen pieni. LED:t on siis lähekkäin ja thermal pad on kiinnitetty pienen lämpöresistanssin antavalla menetelmällä suurehkoon lämpöä tasaavaan jäähdytyselementtiin.
Jos riski toteutuu, niin se aluperin kirkkain LED alkaa lämmetä ja samalla himmetä. Jos lämpökytkentä on riittävän huono, se päästää savut ulos ja sitten sen rinnalla ollut LED saa 2A. (olettaen, että kaikki LED:t on kytketty tähän solmupisteeseen) Ja kun XP-G:lle syötetään 2A, alkaa lämpöä syntyä enemmän, kuin valmistaja suosittelee. Niimpä tämä toinenkin LED päästää savut ulos. Kaksi jäljelle jäänyttä LED:iä sammuu, mutta todennäköisesti ehjinä.
MC-E ja P7 toimivat, koska niiden virtaraja on asetettu suhteellisesti alemmas ja LED-diet on lähekkäin ja samassa lämpötilassa.
Tuo loppu osa kiteytti nimenomaan kysymyksen piilomerkityksen :p. Eli miksi esim. rinnakkain kytkettyja P7 tai MCE-diceja voidaan ajaa vakio virralla ilman ongelmia, mutta erillisten ledien kanssa saattaa syntyä ongelmia. Juuri tuon epätasaisen lämpenemisen johdosta. Eli jos varman päälle haluaa pelata niin pienet etuvastukset joka haaraan.
Koska useimmat buck-ajurit tarvitsevat Rsense-vastuksen virran haisteluun voidaan tämä toteuttaa siten, että jokaiselle kytketään oma Rsense-vastus ja näistä otetaan sitten isoilla vastuksilla tuo virtaa ohjaava jännite.
Hei!
Heitän muutaman amatöörikysymyksen tähän väliin, toivottavasti joku jaksaa vastata.
Haluaisin rakentaa motocross pyörään tehokkaan ledivalon ja tarvitsisin ammattilaisten apua, ettei mene aivan päin mäntyä koko homma.
Valojen pitäisi näyttää niin, että 1 ledi näyttää kauemmas ja ainakin pari osoittaisi vähän lähemmäs ja laajemmin, minlälaiset linssit/heijastimet?
Voiko yhdellä ajurilla ohjata 2-3 lediä ja onko siinä järkeä?
Mikä on tällä hetkellä järkevin ledivalinta käyttööni? (+1500lumen yhteensä)
Riittääkö 7.2v ja 3800mAh akku 2-3 tunniksi jos oletetaan että ajan 3-5x p7 lediä?
Komponenttien painolla, koolla ja ulkonäöllä ei ole väliä tässä projektissa ja pimeässä olisi tarkoitus nähdä vielä +100km/h vauhdissa.
Tämähän ei ole mikään motocross foorumi, mutta eikös se ole sama mihin pyörään nuo valonheittimet asentaa :)
1. No tuossa ei ole painolla niin isoa väliä, ja nyrkkisääntönä että isompi heijastin on tehokkaampi.Eipä tuossa kovin isoa ongelmaa ole,toinen kapea ja toinen leveä.Heijastimet riippuu paljolti ledeistä, creet on pienempiä kuin P7:t jne. Eli kaikkia heijastimia ei saa kaikille ledeille. P7 heijastimet ovat itse asiassa aika vähissä.Lainaus:
1. Valojen pitäisi näyttää niin, että 1 ledi näyttää kauemmas ja ainakin pari osoittaisi vähän lähemmäs ja laajemmin, minlälaiset linssit/heijastimet?
2. Voiko yhdellä ajurilla ohjata 2-3 lediä ja onko siinä järkeä?
3. Mikä on tällä hetkellä järkevin ledivalinta käyttööni? (+1500lumen yhteensä)
4. Riittääkö 7.2v ja 3800mAh akku 2-3 tunniksi jos oletetaan että ajan 3-5x p7 lediä?
5. Komponenttien painolla, koolla ja ulkonäöllä ei ole väliä tässä projektissa ja pimeässä olisi tarkoitus nähdä vielä +100km/h vauhdissa.
Tämähän ei ole mikään motocross foorumi, mutta eikös se ole sama mihin pyörään nuo valonheittimet asentaa :)
2. Voi ja on. Säästää katkaisimien määrässä. Eli ajurista riippuen kytkee ajurin ledien väliin. Ihan toimiva ratkaisu. Periaatteessa ensimmäinen ledi toimii vastuksena=laskee jännitettä ajurille joka tasaa piirissä kulkevan virran.
3.P7 D-bin on sen 850lm teoreettinen output, ehkä ei enää X-PG:n veroinen tekniikaltaan mutta eipä tarvi kuin muutaman ledin. Yhdelläkin näkee jo, ehkä ei ajaa prätkällä mutta suunnistaa ainakin. Kolmella vielä paremmin :D
4. Riippuu ledeistä ja virrasta, mutta jos laskee että 100lm/watti niin 28Wh ja kahdella P7 ledillä 2-3h näet eteesi, jos työnnät 2.8A:lla, hyötysuhde paranee selvästi jos laitat 3x P7 2.0A eli saat lisää valoa elämään ja paremman lämmönsiirron jäähdytykseen ledeiltä. P7 tuottaa jotain 80-85lm/watti.
CREE oli laboratoriotestissä saanut 208lm/Watti, vuoden päästä myynnissä kuulemma.
5. ei tämä suunnistusfoorumikaan ole, ja valtakunnan ainoa sellainen on nimimerkn takaa huutelevien idioottien kansoittama vittuilufoorumi, joten täällä on ihan hyvä spekuloida näitä :)
Ei se ledi tiedä missä käytössä on... joka lajiin on vaan vähän eri vaatimukset, moottoripyörässä ei paino niin merkitse ja jäähdyttävää ilmavirtaa saa enemmän vauhdin myötä-
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Ainakin heijastin vs. linssi voittaa heijastin, jos on kerta tehokkaampi.
Vielä tuosta cree:stä. Mitä mallia tarkoitit kun sanoit, että tulee vasta vuoden päästä markkinoille?
Bongasin ebaysta tällaisen http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=380211366096 ja ostin niitä ihan kaksi kappaletta, että saa edes jotku valot keulille. Voikohan 300lumenia olla noilla hinnoilla mitenkään mahdollinen!? Zoomi oli se joka noissa kiinnosti.
Olisin voinut myös itse rakennella, mutta on tuota projektia nyt niin paljon, ettei ihan vielä millään kehtaa tehdä valoa alusta loppuun, vaatii kuitenkin aika paljon aikaa ja vaivaa, koska ei ole kokemusta tuosta hommasta. Rakentelen sitten paremmalla ajalla.
Löytyi vielä youtubevideo tuosta 7.5e lampusta http://www.youtube.com/watch?v=LvkiGcpXSco
Toimisiko tällainen helpohko ratkaisu.
ledi 3 x SSC P7-C 2800mA LED Module with Copper Base (3.6V~8.4V)
Akku 3 x 3800mAh 7.2V NiMH rechargeable battery
3x 52mm x 1.8mm Glass Lens
Sitten yhdistää nuo kolme "modulia", alumiinilevyllä joka toimii jäähynä samalla.
Eli modulille poraa vaikka bumerangin näköiseen alumiinikappaleeseen sopivat reiät, mihin saa tökättyä tiiviisti modulin paikoilleen lämpöäjohtavalla liimalla tai vastaavalla. Alumiini "bumerangin" ja linssin väliin jäävän alueen voisi siistiä vaikka n.52mm alumiiniputkella peittämällä, ettei heijastimet tavallaan pistä niin silmään. Alumiinijäähyn pinta-ala ja paksuus on vielä mietinnässä, niin kuin koko projekti :)
Voisi myös laittaa 2x "bumerangia" jolloin jäähdytyspinta-alaa olisi puolet enemmän, toinen tulisi aivan linssin kohdille, ja toinen heijastimen kultaiseen osaan http://www.dealextreme.com/photogall...ku.14413~seQ.1
Lampun kannat sitten piilottaisi putkenpätkillä joissa tulpat päissä ja tietysti johdot tulisi siitä läpi.
Miten helposti ledi sitten hyytyy jos jäähdytys ei pelaa? himmuuko se silmin nähden kun kuumenee liikaa?
Oliko tuossa suunnitelmassa mitään järkeä yleensäkkään? Tietysti katkaisija ja kaikki siihen tulisi, mutta ne kerkeää myöhemmin miettiä.
> aksutus
Eikös nimim JH1:n tyyppinen viritys olisi helpompi? Siihen perään vielä jollaan termostaatilla toimiva tuuletin niin jopas ois oiva, ei kärähtäis ledit vaikka jäis mopo suohon kiinni.
En jaksa kuvitella tuota ideaa mieleeni, mutta se JH1:n tekemä viritys on varsin pätevä jos vaan ei ole koolla merkitystä. Tuosta noin 50 viestiä taaksepäin löytyy kuvia.edit_tuossahan on linkki edellisessä viestissä :D
Ledi muuttuu siniseksi kuumetessaan liikaa, ja sitten sulaa ydin.
Jäähdytykseen kannattaa panostaa ihan oikeasti, kun ei tuossa ole mitään kokorajoitettakaan sinällään.
Tuossa mun proto vol 2, nyt alkaa tulemana lopputuotteita pikkuhiljaa :)
Juoksuvauhdissa alle +10 asteen lämpötilassa pysyy suht viileänä.
KLIKS ja KLIKS. ja tuossa kuva miten sillä näkee eteensä, mielestäni ihan ok. Seuraavaan vähän kehittyneemmät systeemit vielä... ;) KLIKS
Tuolla otsalampulla kyllä kelpaa varmasti juosta/ajaa pimeämmälläkin kelillä!
Huomaako ollenkaan tuota lampun lämpösäteilyä otsassa?
Ei.Siinä vaiheessa ledit kärsis hyvin nopeasti.Lainaus:
Huomaako ollenkaan tuota lampun lämpösäteilyä otsassa?
SM-yö oli lokakuussa aika extreme, ehkä +2*C, yli 10m/s tuuli ja kauhea sade. Se pahin syysmyrsky-yö siis.
Ei paljon lämpöä lampussa ollut kun maalisuoralla koitin :D Matkahan oli reilu kymppi, 1.09 taisin käyttää aikaa.
Ja aamulla huomasin että heijastimet on huurussa vaikka suht tiivis kapine onkin. Pikkuveljen halogeeninrämästä valui vesi norona pois kun pleksin irroitti :D Että ehkä pieni lämpö olis jopa hyvästä, sais kosteuden haihtumaan...
Kiitos suosituksesta! :D Kyllä tuolla pärjää huoneenlämmössäkin paikoillaan muutaman minuutin ennen kuin lämmöt nousevat liikaa. Ulkona tuskin tulee ongelmaa, koska Suomessa on (valitettavasti) hyvin harvoin samanaikaisesti pimeää ja 20 astetta lämmintä. Siis ulkona. :)
Pienikin tuulenvire tehostaa kummasti jäähtymistä. Jäähdytyspinta-alaa lampussani on runsaasti, koska myös heijastimiin ja kiinnikkeisiin siirtyy hyvin lämpöä. Rakentaessa onkin syytä varmistaa, että heijastimet istuvat alustaansa tiiviisti eikä väliin jää hirveän paksusti liimaa. Tietysti flektille voi jättää varauksen kaiken varalle. Valoa riittää satavarmasti.
Nyt on kaverille projekti "lopputuote_vol_1" työn alla.
2 lediä tarkoitus ajaa 2,8A ja tuota yhtä mihin tein rautasahalla, rälläkällä, viilalla ja ties millä hienon kiilan alle ajetaan ehkä 1,4-2A, kartanluku/juoksuvalo 35* orange heijastimella, muut heijastimet Khatodin 12* sileät.
Sori huono kuva,nappasin vaan puhelimella kun ledit oli vielä pöydällä... Tuon jälkeen vois itselle tehdä 4-ledisen jossa kartanlukuvalo ilman heijastinta 1,4A ja 3x 2,8A kaukovalo. Tiomilaan,SM-yöhön ja muihin nollakelissä juostaviin vesisadekisoihin (kevät/syksy) nääs kun lämpö ei ole minkäänlainen ongelma :D
http://dl.dropbox.com/u/1139308/P050...3_%5B01%5D.jpg
Mikäs olisi fiksuin tapa saada P7-ledille 2.8A virtaa, käyttäen kahta 18650 akkua kytkettynä sarjaan (8.4V).
Mitään moodeja ei mielellään tarttisi olla, korkeintaan low ja high. Laadusta olen valmis maksamaan, joten ehdotuksia kehiin.
Akkupakettina 4 kappaletta AW:n 18650 Li-ion akkuja kytkettynä sarjaan. Tarkoitus olisi rakentaa 4s2p akkupaketti jossain vaiheessa. Alkaa vain uhkaavasti tuo pimeä aika vähenemään.Lainaus:
The cases which include lexan front plate and stainless bolts plus a 3 mm status led is £55 available in black or titanium grey. The mount is £ 15 but only in black.
Latailen tällähetkellä akut yhdellä Pilan IBC laturilla (Lataan akut erikseen).