Mitä asennustahnaa/pastaa kannattaisi käyttää satulatolpan ja stemmin/tangon asennuksessa? Kyseessä alumiiniosat. Jotain ainetta ainakin satulatolpassa on minulla ollut kun pyörän aikanaan ostin uutena.
Printable View
Mitä asennustahnaa/pastaa kannattaisi käyttää satulatolpan ja stemmin/tangon asennuksessa? Kyseessä alumiiniosat. Jotain ainetta ainakin satulatolpassa on minulla ollut kun pyörän aikanaan ostin uutena.
Itse en tuubiohjeilla meinannut saada etuvaihtajaa järkeviin säätöihin (kolmea eri 105-sukupolvea, kaikissa samaa ongelmaa). Aina meni vaijeri niin kireälle, että isommalle eturattaalle vaihtaessa pelkäsi, että vaihtajan vipu katkeaa. Shimanon vaihtajakohtaisista Dealer's Manualeista sitten löytyi vihdoin ohjeet, joilla sain vaihtajan kunnon säätöihin.
Samaa kuin kuituosien kanssa.
Esimerkiksi tälläistä:
https://www.xxl.fi/muc-off-carbon-gr...146282_1_style
Samaa kuin kuituosien kanssa.
Esimerkiksi tälläistä:
https://www.xxl.fi/muc-off-carbon-gr...146282_1_style
Vapaarattaassa vähän klappia. Akselista kun edestakaisin vetää niin ei ole mutta vapaaraattasta vääntäessä on. Akseli ok, vapaaratasta ei ehtinyt irroittamaan (tiennyt miten irtoaa) kun ei ole oma pyörä ja piti saada kasaan. Vapaarattaan laakerit sökö vai mikä lie?
Nippeleitä on alkanut cyclosta menemään melkein joka toisella lenkillä, lähinnä etuvanteesta. Kannattaako nuo vaihtaa kaikki kerralla uusiin, kun suurimmalla osalla on se noin 4000km takana? Onko niissä laadullisia eroja ja siten väliä mitä laittaa?
Ovatko alumiinia vai messinkiä? Mulla alkoi yksi talvi napsumaan alumiininippeleitä poikki päivittäin työmatkakäytössä. Viisi päivää jaksoin yksitellen niitä vaihdella kunnes totesin että pistetään kaikki kerralla uusiksi. Huonot alumiininippelit voivat päästä hapettumaan ja hajoamaan olosuhteiden takia, itselläni tuon aiheutti muutaman kuukauden ajo loskavellissä ja tiesuolassa.
Joo ovat alunippeleitä ja kun tarkemmin katsoo niin onhan niissä hapettuman merkkejä. Vein etuvanteen nippeleiden vaihtoon paikalliseen. Ei löytynyt mustia nippeleitä alkuperäisten mustien tilalle, mutta korjaaja sanoi kiiltävien kestävänkin paremmin. Tiedä sitten mihin tuo perustuu... Toivottavasti lenkkien keskeytykset vähenee tuolla operaatiolla :)
Shimano XT M8100 1x12 takavaihtajan säätö menossa. Onko normaalia että ketju makaa "pienimmällä (10T)" rattaalla ollessaan hyvinkin löysästi chainstayn päällä kun ei ole ns. veto päällä. Vaihtaja vaihtaa ihan hyvin kaikki välitykset. Ensimmäinen pyörä moisella tekniikalla ja ihmettelen vain että tuohon hakkaa runkoa jatkuvasti kun on niin löysällä ja kulkee hyvin lähellä chainstayta koko ajan. Toki chainstayssä on suoja yläpuolella mutta silti. Pyörä on siis uusi pakasta otettu Canyon Lux missä pitäisi olla ketju jo valmiiksi oikean mittainen. "isoimmalla (51T) takarattaalla ketju on hyvin jämäkkä joten ehkäpä se on oikean mittainen sitten.
Spessuun vois vaihtaa pienemmän eturieskan, 53:n on näille kintuille aika iso.
Mahtaako tämä olla oikea?
https://www.mantel.com/fi/campagnolo-fc-co050-chainring
Tässä nykyinen:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...e16944c98f.jpg
Edit: on muuten järjetön hinnoittelu; pieni ja iso ratas 250e. Koko kampisetin saa 300euroon.
https://www.condorcycles.com/product...speed-chainset
Mutta jatketaan kysymyksillä.
Ketju vaihtaa hyvin läpi koko pakan. Muutamilla rattailla ketju jää ns. rallattamaan ja vaihtajan häkistä näkee että ei kulje kunnolla kun häkki tärisee/nykii hiukan. Mites tämä rallatus säädetään pois?
Onko takavaihtaja lähellä "ääriasentoa" kun ollaan sillä 51t takarattaalla? Mun maantiepyörässä on muuten 53T eturatas, on tää menny hulluksi. :rolleyes:
Mutta missä myydään pyöriä ulos väärin säädettyinä? Kiinnostaa tietää.
Mulla teki kuluneet vaijerit+kuoret samaa oiretta. Kummallista.
Hullu arvaus että Canyonilta... Onko se vaihtaja jo liian lähellä pakkaa? Kai laitoit suurimmalla rattaalla sen etäisyyden? Pitkältä ketjultahan toi muuten tuntui mutta erikoista että on tehtaalta tommosena lähtenyt. Veikkaus edelleen että Canyon.
12spd Shimanon säätö on aika helppo keissi. Takavaihtajan häkin takapuolella on kaksi nuolta, viiva ja teksti 51, isoimman rattaan (51t) hampaat kohdistetaan tuohon viivaan, silloin etäisyys on säädetty oikein. Kun etäisyys on oikea, niin 11t rattaalla kunhan ketjuun jää pieni jännitys (eli ei roiku löysänä chainstayn päällä) niin ketjun mitta on oikea.
Sen jälkeen säädät vaihdevivusta vaijerin kireyden niin, että vaihtajan ylin rissa on about linjassa pakan kanssa. Jos jollain vaihteella pikkasen napsuu, niin pyöräytä vivusta vaijeria yksi kliksu suuntaan tai toiseen kunnes napsunta loppuu.
Ei tuo omasta mielestä mikään äärimmäisen tarkka ole säädön suhteen, mutta onhan käytössä Shimanon ketju, sekä Shimanon HG+ ketjulle sopiva eturatas?
Jos ruksutusta tapahtuu vaan taaksepäin pyöriteltäessä, niin siitä ei niin kannata välittää, jos kaikki toimii ok eteenpäin polkiessa.
Lisäksi onhan pakka sekä taka-akseli momentissa?
Tuota, onko niiden rattaiden pakko olla campan tekemiä.Tuolla 110 bcd:ä valikoimaa riittää.
Esim. tuollainen;https://shop.fullspeedahead.com/en/t...uper-chainring
Vaikka tuolta ;https://www.bike24.com/p2220981.html?menu=1000,4,122
No sitten tästä
https://www.bike-components.de/en/co...rer=Campagnolo
Kiitos vinkeistä: Tarkennuksena vielä.....
Pyörä on siis uusi, juuri pakasta vedetty Canyon Lux eli osat ovat uudet ja pyörässä on täydellinen Shimano XT järjestelmä.
Tarkoitatko että ketjun pitää olla 11T rattaalla vai pienimmällä eli 10T rattaalla jolloin ketjuun pitää jäädä pieni jännitys. Itsellä siis 10-51 takapakka.
Ajatusvirhe, 10T piti siis kirjoittaa.
Jos kaikki kikat on koitettu, niin sitten se lienee se perinteinen, eli vaihtajankorvake on pikkasen vino ja vaatii suoristuksen. Ei ole mitenkään eriskummallista, että uudessa pyörässä on korvake vino.
Mutta kun kyseessä on uusi pyörä, niin takuuhuoltoon vaan.
Eikös noi ole ns. standardikammet eikä kompaktit? Jos näin, niin bcd on 135mm johon ei taida Campalla olla pienempiä rattaita. Tarvikkeena löytyy esim. Stronglight https://www.bike24.com/p237314.html?menu=1000,4,122 . Muita valmistajia Campan rattaille on TA Specialites ja Miche.
Juu ilmeisesti juuri näin. Eli tarvitaan vain isommat reidet.
https://www.campagnolo.com/media/fil...EV01_02_15.pdf
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...b9e0569d73.jpg
Campan omien rattaiden ostaminen ei välttämättä ole järkevää, jos lähes samaan hintaan saa kammet. Niissä sentään tulee samalla mukana uudet laakerit.
Merlinin tarjous: uudempaa mallia ja siksi hiukan erilainen muotoilu.
https://www.merlincycles.com/campagn...eed-79613.html
^Harvinaisen totta. Mutta mennään vanhoilla vielä, ihan ok kunnossa ovat vielä kuitenkin. Poljetaan lisää niin se 53T tulee tutuksi. :)
Ajattelin myös ensin ehdottaa uusia compacti-kampia, mutta kun katsoin hintoja jätin...
Pakan valinnalla luulen ma pääsee sopivampaan/parempaan välitysalaan, omaan ajoon ja maastoonkin paremmin sopivaan, pienimmät rattaat pakasta pois ja niin isoa isompaan päähän kuin onnistuu nykyisellä pyörän tekniikalla. Pakkoja saa kohtuuhinnalla eikä merkkikään näy kovin julkisesti.🤗
^Ihan ok olen kyllä pärjännyt nykyisellä 11-32 pakalla. Toki 11-53 välitystä ei juuri tarvita. :D
Ehkä muutama alamäki on missä sitä hetkellisesti saa käytettyä.
Tai ammattilaisten loppuspurtissa kelpo, mutta kun jo 32, niin eipä sitten pakanvaihtoonkaan.
Jos ei olisi noin hieno väline kyseessä, olisi vielä konsteja.
Laita 12-32 pakka niin saat periaatteessa yhden lisävaihteen käyttöön
Pikakysymys: Kaverini miettii mahdollisimman hoitovapaata pyörää, ovatko mekaaniset levyjarrut vähemmän huoltoa vaativat kuin hydrauliset?
Perus hydrauliset jarrut ei vaadi minkäänlaista huoltoa, jos onni käy. Mekaaniset vaativat palojen etäisyyden säätöä ajoittain. Samoin vaijerit+kuoret kuluvat.
Mun Kona Dew tektron hydrauliset meni nyt vaihtoon, niihin ei ole koskettu vuosiin.
Tilalle Shimanon jotkut perusjarrut, hintaa kai muutaman kympin yhteensä. Plug and play; vanhat pois ja uudet tilalle. Ja taas mennään muutama vuosi koskematta jarruihin.
Edit: Kosken toki ajaessa. Yleensä. :D
Hydrauliset ovat tosiaan ainakin periaatteessa huoltovapaammat, toki aina voi käydä huono tuuri. Jos huolto tapahtuu joka tapauksessa liikkeessä, niin ottaisin hydrauliset. Jos taas yllä mainitut palojen säätö ja vaijerien sekä kuorien uusinta onnistuu itse niin mekaanisiakin voisi harkita, mutta silti taipuisin itse silti hydraulisten puolelle.
Kysymys nelikantti kammista, onko nelikantti akseli standardi mitoitettu vai onko näitä eri kokoisia?
Taittikseen kaipailen isompaa eturatasta ja kammen irroituettuani huomasin nykyisen rattaan olevan prässätty kampeen kiinni eli sitä ei pysty vaihtamaan erikseen... :rolleyes:
Löysin Stylerideltä hyvän ( lue halvan ) oloisen kampisarjan, mutta mitähän tarkoittaa tuotekuvauksessa mainittu JIS-kiinnitys?
https://www.styleride.fi/tuote/18969765
Kiitokset kommenteista mekaaniset levyjarrut vs hydrauliset. Yksiäkään mekaanisia levyjarruja en ole käyttänyt mutta hydrauliset on tosiaan monesti toimineet vuosia hyvin. Oman pyörän Sramin Level TL:t meni vaihtoon ja etujarru alkoi jumia lämpimällä kelillä, eli Sramin tiettyjen vuosimallien tyyppivika, ja tästä kaverini veti johtopäätöksen että mekaaniset on ehdottomasti paljon paremmat. Joten ajattelin että kysyn kokeneiden näkemyksiä niin ainakin itse sitten tietää.
Mä olen käyttänyt sekä Specialities TA:n että Stronglightin rattaita sen jälkeen, kun alkuperäiset on ajettu loppuun. Eivät ehkä kestä kilsoja ihan yhtä paljon kuin originaalit, mutta riittävän hyvin, ovat edullisempia ja löytyy enemmän vaihtoehtoja. Jos sulla on kompaktikammet (bcd 110 mm), niin esim tuossa: https://www.bike24.com/p247337.html?menu=1000,4,122
Edit eikun siis standardikammet eli tosta: https://www.bike24.com/p247352.html
minulla XT hydrauliset ja ajanut tuhansia kilometrejä tekemättä mitään niille, eli erittäin luotettavat.
Nyt olen miettinyt uusien jarrupalojen hankintaa kun alkaa olemaan loppu, mitkä kannattaa ostaa tilalle samat kuin alkuperäiset vai jotku muut?
Jarrut on BR-M785
https://www.bikester.fi/search.html?...hQuery=br-m785
https://www.bikester.fi/shimano-j04c...aa-404206.html
https://www.bikester.fi/red-cycling-...ge-704231.html
https://www.bikester.fi/shimano-g04s...ta-473892.html
https://www.bikester.fi/shimano-ice-...k-1105736.html
https://www.bikester.fi/shimano-g04t...ge-404204.html
mikä noista olisi hyvä?
Olisi hyvä jos saisi pienemmällä voimalla lisää purevuutta.