Alkujaan tämän lähetti
tvain
Miksi se oikeanpuoleinen liikenne on niin vaikeaa? Tänään olin tulossa kotiinpäin (Pajalantie, Järvenpää noin klo 16) kuormattuna rauhallista vauhtia, kun ajorataan nähden vasemmanpuoleisella kaksisuuntaisella yhdistetyllä pyörätiellä edessä pyöräilee isä pienen lapsensa kanssa. Isän huomattua minut hän ohjastaa lapsensa vasempaan reunaan. Hihkaisen ainakin omasta mielestäni ihan ystävällisesti, että oikeanpuoleinen liikenne ja jään odottamaan. Vastaukseksi saan tylyn kommentin, että aja sitten siellä takana jos en voi mennä väärältä puolelta ohi. En tiedä sitten pitäisikö tuossa tilanteessa sitten vaan mennä ohi väärältä puolelta ja jättää ääliöt omaan arvoonsa. Enpä kuitenkaan tehnyt niin vaan valitettavasti itsekin provosoituneena sitten käytin soittokelloa. Silloin he pysähtyvät, jolloin vielä kommentoin (mielestäni ihan rauhallisesti kuitenkin), että jos ohitan väärältä puolelta ja jotain yllättävää tapahtuu, niin minä siinä joudun syylliseksi. Mahdun sitten siitä vasemmasta reunasta ohi juuri ja juuri. Silloin vastaan tulee neljä pyöräilijää, osa aikuisia, osa vähän varttuneempia lapsia, joista kaksi ensimmäistä ohittaa kaikki meidät kolme väärältä puolelta, ja kahden jälkimmäisen ohitustapaa en jäänyt tarkkailemaan kun pääsin itse jatkamaan välissä matkaa.
Mitenköhän tuon voisi rakentavammin kohdata? Ei minulla ollut kiire ja jos kommentti olisi ollut jotain muuta, niin olisin hyvin voinut odottaa sitä ohitustilaisuutta ihan rauhassa ja kenties vielä huikannut kiitoksen ohituksen jälkeen. Nyt jäi varmaan molemmille vaan paha mieli. Pitäisikö ensi kerralla vaan sitten pysähtyä hetkeksi ja antaa edellä menevän mennä sopivan etäisyyden päähän ja sitten vaan yrittämään onnea uudesta josko sillä kertaa tilaa tehtäisi oikein päin?
On se elämä vaikeaa, ja jos lapsillekaan ei viitsitä opettaa liikennesääntöjä, niin se on vaikeaa vielä ensi vuosituhannellakin.