-22 ajoin Blazeilla tunnin, tarkoituksella en laittanut neonpreenisuojaa päälle, ei paleltanut. Jalassa paksu ja pitkä merinovilla. Otin tarkoituksella isomman koon ja nauhoja en kiristä kuin löysästi.
Printable View
-22 ajoin Blazeilla tunnin, tarkoituksella en laittanut neonpreenisuojaa päälle, ei paleltanut. Jalassa paksu ja pitkä merinovilla. Otin tarkoituksella isomman koon ja nauhoja en kiristä kuin löysästi.
Kitkapohjaiset Icebugit on itsellä sekä 45 että 46 kokoisina. Sorell ja Kamik kaikki flattipolkimilla. Lukot sitten nollan keleissä tai
lämpimämmässä.
Oiskohan näistä mihinkään? https://www.xxl.fi/merrell-thermo-fr...189629_1_Style
Jos ottaisi puolta kokoa isomman kuin normaalisti, niin mahtuisi paksumpi sukkakin kenkään. Koska toi on vaelluskenkä, niin pohjankin olettaisi olevan vähän jäykempi.
Itselle kengät on ollu isoin ongelma talvipyöräilyssä. Fläteille pitäisi olla tasainen pohja, mutta semmoinen ei sitten pidä yhtään jos joudut jalkautumaan liukkaalla. Jos on taas joku pitävä kitkapohja kengässä niin se on sitten niin pehmeä ettei kestä flatin pinnejä. Pitäisi olla lämmin, mutta itsellä paleltui jalat jopa Soreleissa villasukalla, ne oli muutenkin pohjasta liian pehmeät. Suurin osa pyöräilyyn tarkoitetuista ”talvikengistä” on tehty max. nollakeleihin. Itsellä on nyt Northwaven Himalayat. Pohja on pitävä, mutta ei tasainen eli kuluu varmaan nopeasti paskaksi eikä optimaalinen polkimelle, mutta kyllä niillä ajelee ihan ok. Helppo pukea ja kapea eli menee hyvin lahkeen alle, tästä paljon plussaa. Ei pidä 100% vettä, siitä miinusta vaan työmatkakäytössä ja kaatosateessa. Ei kauhean lämmin, pärjännyt suht ok mutta nyt on ollut sen verran kylmää että ostin lämmitettävät sukat, myös pidemmille lenkeille pienimmällä pakkasilla. Kävin eilen testaamassa ja ensivaikutelma on varsin mukava, kiva tulla takaisin himaan kun jaloissa on tuntoa :) Suomen talvimaastopyöräilyyn varmaan ainoa optimaalinen ratkaisu on yhtä tai paria kokoa liian isot jonkinlaisella eristeellä varustetut pyöräilykengät ja niihin tarpeeksi sukkia? Noi lämpösukat vaikuttaa mainioilta, vähän huolestuttaa vaan miten ne kestää mun karheita kantapäitä :) Tsemppiä etsintöihin, ei oo helppoa :D
Kävin hakemassa nää ja tänään koeponnistin 15 pakkasasteen kelissä kera akkusukkien. Hyvin pysyivät flateillä ja talvilenkkien mukavuuskerroin nousi aika tavalla. Aiemmilla kengillä ei olis tullut mieleenkään lähteä noin kovalla pakkasella polulle. Puolitoista tuntia olin lenkillä ja hieman viileältä alkoi varpaissa tuntua loppua kohden, mutta ei kuitenkaan liian. Sukista oli teho puolivälissä ja 3/4 -teholla olis varmastikin pysyneet lämpiminä koko lenkin. Kevyemmillä pakkasilla noi riittää varmasti hyvin ilman akkusukkiakin. Eli ihan riittävän hyvät omiin tarpeisiin, ei varmastikaan markkinoiden parhaat, muttei huonoimmatkaan.
Intiasta suomeen tullut heppu käyttää varpaiden päällä neopreenista valmistettuja lämmitimiä. Täytyy testata, et tuu kovin kalliiksi.
Lämmittimet esim: https://www.xxl.fi/zone3-neopreeni-t...197390_1_Style
Juttu: https://yle.fi/a/74-20068002
En tiedä mille keleille, mutta nämä menevät kenkien sisälle.
https://www.temu.com/2pcs-neoprene-t..._page_sn=10017
https://meisterelite.com/products/me...ies-pair-black
https://www.amazon.com/21C-1-5mm-Neoprene-Warmers-Inside/dp/B07963NW67?th=1
Mä en kyllä kuuntelis ekaa talveaan viettävän intialaisen neuvoja. Tässä topsussa on ~4000 viestiä koskien enemmän tai vähemmän varpaiden palelua. Niistä vois aloittaa.
Neopreeni on kumia, kuinka lämmittävää kumi on? Laittaisin mielummin villasukkaa kuin kiinalaiset varvaspussit. Laittaisko pakkasella kumihanskat vai villalapaset?
^jos lisälämpöä olen tarvinnut, niin ensin heat lenzin akkusukat ja siihen päälle sealskinit. Tämä tuntuu toimivan tosin silloin, kun varpaiden ääreisverenkierto on olematon. :)
Eilisellä lenkillä varpaat kylmettyi taas kerran niin ettei viime yönä pystynyt kunnolla nukkumaan, kun varpaita särki sen verran. Pitääkö tässä hommata sähköpohjalliset vai lopettaa ajelu yli 20 asteen pakkasilla.
En vaan haluaisi nurkkiin lisää sähköroinaa jonka lataamisesta eli siis unohtamisesta pitää stressata.
No sitten kannattaa lopettaa se pyöräily. Eihän tuollaisessa ole järjenhiventä.
Neopreeni on synteettistä kumia. Sillä on erinomainen vedenpitävyys ja lämmöneristys. Mikään vaate tai materiaali ei itsessään ilman ulkopuolista lämmitystä lämmitä kehoa. Itse aktiivisena laitesukeltajana väittäisin neopreenin toimivan tehtävässään oikein hyvin. Villa ja neopreeni ovat hyvä yhdistelmä, mutta villa alle ja neopreeni päälle. Toimii myös pyöräilyssä.
Kahden ajokerran perusteella suosittelen minäkin akkusukkia.
Onko akkusukka pitkäikäisempi kuin akkupohjalliset?
Tämmöinenkin löytyi...
https://scandinavianoutdoor.fi/therm...sole-heat-kit/
Ex-akkupohjailijana äänestäisin ehkäpä sukkien puolesta, joskaan niistä ei kokemusta minulla ole.
Ja akkujen huonona lataajana tuli hommattua ensin 45nrht Wölvhammerit joista vaihdoin Laken mxz 400:seen.
En osaa arvioida kummat olisi lämpimämmät mutta Laket on mukavammat/notkeammat jalassa.
Ei näillä niin kauaa ulkona viihdy kuin sähkön avittamilla järjestelmillä, mutta jonkun puolitoista tuntia pärjäilee -15 asteessa. Varpaat viilenee kyllä mutta ei varsinaisesti ole jääkylmät.
Vähän nuissakin tuo pitkä varsi tavallaan häiritsee mutta unohtuu kun lähtee ajamaan.
Mutta vartta taas silloin kiitteelee kun hujahtaa tuonne puoleen reiteen upottavaan polun kupeeseen.
Tuntus välillä että flätit olisi paremmat tuonne talveen mutta niille en oo oikeen mieleistä lämmintä kenkää löytänyt.
Ja kapeilla poluilla flätit louhii polun reunusta huomattavasti enempi.
Piti tätä skenetalvikenkää itsekin kokeilla eilen, pakkasta 20 astetta niin kahden tunnin jälkeen alkoi tuntea kuinka kylmä tulee pohjallisen läpi ja kotona oli varpaat kylmänä. Shimanon kenkiä numeroa isommat Blazet otin ja ovat suht vastaavat. Nyt oli Troy Leen pitkät akryyliset motosukat, veikkaan että pohjallisen vaihtamalla ja merinosukilla menisi vielä tuokin keli. Pitkä sukanvarsi on kyllä maaginen, nilkka kun pysyy lämpimänä, jalkakin pysyy.
Halvan kokeilun voi tehdä näillä. Eilen ajelin useamman tunnin -23°C tuollaiset Wølgarissa ja hiki tuli.
Varmaan riippuu ihan sukan rakenteesta. Therm-ic halvemmat sukat eivät ainakaan ole kestävät. Nyt hajosi jo toinen sukka.
Lenzissä näyttää olevan se vastuslanka sukan etupuolella. En sitten tiedä parantaisiko tuo kestävyyttä.
Lämpöpohjalliset eivät kyllä mielestäni oikein kilpaile sukkien kanssa. Omiin kenkiini ei ainakaan mahdu yhtään paksumpaa pohjallista, eikä johtojen kanssa leikkiminen kyllä kiinnosta ollenkaan.
Mulla on Lenzin 5.0 akkusukat käytössä nyt kolmatta talvea. Ei juuri kulumisen merkkejä, mutta tokihan voivat yhtäkkiä ilman merkkejäkin lakata toimimasta. Ja on ollut suht ahkerassa käytössä, viimeistään pakkasten alkaessa käyttöön ja keväälläkin saman lailla pitkään käytössä. Keskimäärin varmaan pari kertaa viikossa ollut käytössä tuolla kaudella. Siinä mielessä ainakin peittoavat pohjalliset, että lämmittävät myös päältä.
Hyvä tietää lenzin kestävän.
Voihan se olla, että nämä uudemmat therm-ic sukatkin jo kestääkin, mutta vähän olen skeptinen. Pitäisi melkein tutkia mikä noista pettää. Vähän veikkaan langan katkeavan jostain kohdasta. Ehkä kantapää alta.
Mutta siis on näitäkin käytetty ja paljon. Ensimmäiset hajosivat nopeasti, nämä toiset tuli 2021 käyttöön.
Ostan helposti vaikka joka talvelle uudet sähkösukat, jos vaihtoehtona on koputella tunnettomia varpaita sauna lauteilla.
Jees, kyllä sitä mukavuudesta maksaakin joo. Tai paleltumien välttämisestä, kuten itselleni tulee hemmetin herkästi lieviä paleltumia.
Lenzillähän sukat ja akut myydään erikseen. Jos akut vielä pelaa, niin itse sukat on luokkaa 70e. Tuo etenkään ei mielestäni ole kovin pahan investointi, jos vielä useamman talven kestävät.
Pitäisi varmaan ostaakin kohta jo toiset varalle, jos jostain tarjouksesta sattuisi löytämään.
Kenkinä on ollut 2-3 numeroa isot kalvolliset ja vuorilliset vaelluskengät, joihin saa vielä lämpösukan päälle villasukan. Silti onnistuin tänäkin talvena jo palelluttamaan varpaita, kun ei ollut lämmitys riittävän isolla. Pakkasta ei tainnut olla edes kymmentä astetta silloin. Viikkoon ei saanut muita kuin tosi väljiä kenkiä jalkaan, kun varpaat olivat niin kosketusarat.
Mun varpaat on kyllä ehdolla universumin huonoiten kylmää sietäviksi.
60e nuo omatkin sukat nyt maksoivat, eli ei paha hinta 3v välein.
Neopreenissa ei ole niin paljon kuplia, että pärjäisi ohuella kerroksella.
Thinsulate tms. onttokuitu on paras jos kestää sovelluspaikassa. Ei suoraan iholle?
https://www.activekangas.fi/OEKO-TEX...eneriste-CS100
Onko olemassa mitään tankattavaa lämmitintä? Eli ei kertakäyttöistä.
Siis joku mikä elvytetään kotona uunissa etc.
Ekaa talvea sähkösukilla ja myös täältä suositus. Suorastaan omituinen tunne, kun varpaat eivät ole jäässä 2,5h ulkoilun jälkeen.
Tosin mulla on Therm-IC:t, joten hajoamista odotellessa...
Ja tämä on tietysti väärä aika ostaa tuollaisia mutta itse maksoin alle puolet esitetystä 200€:stä akkuineen. Tosin pienimmät akut ja ei mobiiliohjausta.
Nyt vois ehkä maksaakin mobiiliohjauksesta...