Eli vanhojen tufojen rullaus perustui siihen, ettei pistosuojaa ole. Case closed. Heittäkää tufot sillalta.
Printable View
Laita tosiaan Biermanille nuo kuvat. On varmasti kiinnostunut testaamaan uudet versiotkin.
Aina toki kylkien suojaus ei automaattisesti huononna rullausta. Yksi esimerkki tästä on Vittorian Terreno Dry. Vahvistettu TNT nopeampi, mitä TLR jossa ei ole suojaa kyljissä.
Mutta kyllä valmistajan pitäisi näkyvämmin ilmoittaa näistä muutoksista tuotetiedoissa. Koska jotain on kuvien perusteella selvästi muuttunut.
Muistelen tosin, että Tufo Thunderon tuotetiedoissa oli joku tuollainen Stenun viestissä lainattu maininta jo vajaa pari vuotta sitten, kun itsellä oli nuo Thunderot testissä.
Alla lainaus vanhasta testistä, jossa tuo ainakin mainitaan:
But the tires are supple and relatively lightweight, with flexible sidewall protection and an anti-puncture layer under the tread.
https://bikerumor.com/review-tufo-gr...cker-speedero/
^ Kyljissä ei siis ole mitään lisättyä vanhaan verrattuna, mutta kulutuspinnan alla on. BRR:nkin vanhoissa teksteissä on maininta anti-puncture layeristä, mutta mitään sellaista ei vanhemman renkaan rungossa näy. Jos sellainen on, sen pitää olla jossain siellä kudosten välissä.
Mitä testuloksiin tulee, niin sitähän Hersekin väitti, että jäykemmät renkaat voi jopa saada etua rullatesteissä, joten ei se uusi välttämättä huonompaa testitulosta saisi. Ajotuntumaltaan se on kuitenkin vanhaa Swamperoa huonompi. Mahdollisiin nopeuseroihin en osaa ottaa kantaa puoleen enkä toiseen, kun BRR:kin mukaan Thunderon ja Swamperon ero on sen verran pieni, että ei sillä ole tuntuvaa merkitystä.
Kysyin Biermanilta, että onko kiinnostusta tutkia asiaa.
Nyt kun aloitit keskustelun Biermanin kanssa niin laitas vielä sille jatkotoive että ottaa videokuvaa notkean vs jäykkäkylkisen renkaan testistä. Että montako millin kymmenystä se jäykkäkylkinen rengas nousee plaaniin. [emoji846]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kuvassa vm. 2022 Thunderot (40), runko näyttää samalta kuin Privilegedin kuvassa.
https://i.postimg.cc/FzBZ1Nps/BF035-...80-1-105-c.jpg
Niin ja mulla on kaksi paria nyt keväällä tilattuja, toinen mustilla kyljillä, toinen vaaleilla ja molemmat on tuollaisia mun vertailukuvan ylemmän renkulan näköisiä. (Kuka myy mulle viimevuotiset..? :))
Hypistelin tänään Vittoria Terreno Dryta kaupassa ja niissä on kyllä tosiaan ohuet ja notkeat kyljet. Ihmeellisen huonosti kuitenkin rullaa BRR:n mukaan. Melkein tekisi mielimtestata itse.
Sekin on musta jossain määrin erikoista, että esim. Vittoria Barzo TNT -maastorengas, jossa on paksummat, suojatut kyljet ja ihan reilut nappulat, rullaa muka paremmin kuin toi melkein sliksi Dry.
^ Minä tein soralla jokin aika sitten pienem testin. 43km lenkki. Terreno Dry TLR 38 vs. G-One RS 40. Olosuhteet käytännösdä identtiset (lämpötila, tuulennopeus ja -suunta), sama varustus jne. Paineet tasattu pienen kokoeron (Terreno isompi) takia vastaamaan samaa painumaa parhaani mukaan. Kiekot olivat samat, samoin kuin litkun määrä.
Tulos: RS oli 0,2km/h nopeampi ja keskiteho 1W alhaisempi, mitä Terreno. Eli ero mahtuu virhemarginaaliin.
Perstuntumalta Terreno mukavampi. Huomattavasti korkeampi kumi, eli iskunpituutta hyvin. Painoerokin noilla alle 10g sisällä toisistaan.
Johtopäätös. Terreno Dry TLR on hyvä kumi ainakin soralla, assutesti tarkoitus myös tehdä. Siellä tosin Terreno ei pikaisesti kokeiltuna vakuuttanut, mutta niin kuin Veikkauksen mainoksessa sanottiin: ”Elämä voi yllättää”.
BRR:n käyttämät mtb-testipaineet on aika korkeita, mutta jos ajattelee, että käyttäisi vaikka Mezcalia gravelajossa niin se BRR:n ”extra low” 1,7 baria olisi varmaan ihan mukava, joten sitä voinee verrata Terrenon (40 mm) ”low” 2,1 bariin. Sekä mtb- että gg-renkaat on mitattu 29 km/h nopeudella ja samalla painolla, joten ei mittausspekseissa musta ole mitään olennaista eroa. Vaikea on kyllä ymmärtää edelleen. Kulutuspinnan paksuus on noissa se, mikä vaikuttaa testitulokseen eniten. Ihan kuin kylkien joustavuudella tai kuviolla ei olisi niinkään vaikutusta. Pitäisi kyllä jaksaa tutkia laajempi otanta, että voisi yleistää, mutta en taida jaksaa.
Mezcal TNT G+ 2,25”, rr 23,5, runko 1,9/0,9
Barzo TNT G+ 2,25”, rr 25,5, runko 2,3/0,9
Terreno Dry TLR 40, rr 26,6, runko 3,0/0,6
Noin yleisesti ottaen kannaatta huomioida myös tämä: Use the formula: RR (Watts) = CRR * speed (m/s) * load (N) to calculate rolling resistance at a given speed and load. Tuon mukaan toisin kuin ilmanvastus, vierintävastus watteina pienenisi lineaarisesti nopeuden pienentyessä (ja kuskin keventyessä). 20 km/h vauhdissa eri renkaiden väliset wattierot on jo kolmanneksen pienemmät kuin testinopeudella.
Kaupassa oli myös Resolutea, joten pääsin vertaamaan. Terreno Dry oli littanana suunnilleen yhtä leveä, joten se on tosiaan reilun kokoinen 38 mm renkaaksi. Ei ollut mittaa mukana, mutta ovat varmaan sentin 40 mm Tufoa leveämpiä molemmat. Resolutenkin kyljet on ohuehkot ja notkeahkot, mutta Terreno on huomattavasti ohuempi. Muutenkin Terrenot tuntui ja näytti tosi laadukkaasti tehdyiltä, mikä ei nyt sinällään tunnu korreloivan ominaisuuksien kanssa, koska esim. Tufothan on varsin halvan tuntuisia ja näköisiä ja halpoja ne toki onkin.
Lähinnä nuo erot testitavassa. Eli onko molemmissa nyt sisurit tai tubelekset? Noissa siis oli eroja.
No noissa on se ”laskennallinen tubeless”, niinkuin lähes kaikissa BRR:n tuloksissa muutamia ihan uusimpia lukuunottamatta.
Sisureilla mitatut arvot on Mezcal (1,7 bar) 28 ja Terreno (2,1 bar) 30,4.
Terreno Dry näyttää ja tuntuu tosiaan high-end renkaalta. Tuo ilmoitettu 700x38c (40x622 ETRTO) koko, on kyllä jännä, nuo on melkein 43mm leveät i23mm kehillä. Minulle on tulossa i25 kehät ja silloin nuo on jo varmaan hyvin lähellä 44 milliä. Kanzo Fastin virallinen rengastila on 42mm, mutta silmämääräisesti menee huomattavasti isommat sekä leveyden, että korkeuden puolesta. Takarenkaan ja satulaputken välinen tila varmaan rajoittaa renkaan korkeutta ensin, se näyttää olevan ahtain kohta. Täytyy pyöräyttää nuo tänään alle ja jatkaa testausta.
Terrano dryt on minusta aika korkeat renkaat, mitä noita kaverin pyörässä katselin.
^On. Hiukan päälle 3mm korkeampi, mitä esim. G-One RS 40.
Hain Terrenot Ridemoresta ja ne on nyt testattu 50 km:n Kepu-vauhtilenkillä. PR:ien määrän perusteella ne ei ainakaan ole hitaat. Sen enempää en osaa ottaa rullaavuuteen kantaa, ennenkuin pääsen rullailemaan vaimon viereen. Huomattavasti Thunderoita kivemmat ne on ajaa joka tapauksessa vaikka eivät Herse-smuuttiuteen ylläkään. Pito on oikeastaan käsittämättömän hyvä muuten paitsi lukkojarrutuksissa, joissa selvästi huomaa nappulattomuuden.
Mä en yleensä mittaile paineita kovin tarkkaan ja säätelen niitä ennemmin tuntuman mukaan lenkillä. No nyt, kun tulin testilenkiltä, niin ajattelin, että mittaanpa millaisilla paineilla Terrenot tuntui kulkevan parhaiten. BBB:n digitaalisen mittarin mukaan edessä oli 1,62 ja takana 1,85 bar. Tuota kovempina tuntui, että ne rullaa ennemminkin huonommin kuin paremmin, joten joko mun mittari näyttää ihan omiaan tai sitten BRR:n testipaineet on omituisia ja soralla se ei todellakaan pidä paikkansa, että rullaus paranisi merkittävästi, kun paineita kasvattaa. BRR:n mukaan rullauksen pitäisi parantua n. 30% sillä, että ilmaa laittaisi yli 3 baria ja niin ei kyllä todellisuudessa tapahdu. Pitää joku päivä mitata, että millaisilla paineilla mä oikeasti ajan niitten Hersejen kanssa.
Jos littanaleveydet kiinnostaa, niin lisätään listaan Terreno Dry 38 mm = n. 113 mm. Himpun leveämmät kuin 42 mm Herset. Laitoin 21 mm leveille Boyd Altamonteille, joissa on siis hookilliset aluvanteet. Onko joku testannut Terrenoita hooklesseilla? Renkaan kyljessä lukee isolla, että only for hooked rims.
Mulla oli jäykkäperässä 2.1” Terreno takana ja tosiaan hämmentävän hyvä pito siinä oli jopa märällä polulla, vaikka se oli kulunut keskeltä sliksiksi. Ongelmia tuli oikeastaan vasta kun maassa oli hieman lunta, silloin kyllä pito loppui nopeasti ylämäissä. Ja kyljet olivat siinäkin todella ohuet.
Samaa ihmettin kun viime kesänä mietiskelin täysjäykkään 29" gravelrenkaita. Että watteina ilmoitettuna maastokumit rullaisi yhtä hyvin, tai jopa paremmin kuin gravel renkaat.
MTB rengas mitattuna 1.7 bar ja sitten 40 mm gravel renkaan Extra Low on sama 1.7 bar, niin eikö tuloksia voi verrata suoraan?
Niin esim Pananracerin 40 mm GravelKing häviää Schwalben Racing Ralphille ja Rocket Ronille. Ja Schwalben Hans Dampf esim pesee Pirellin Cinturato H renkaan rullaavuudessa, vaikka se on aikamoinen suokuokka. (22.6 W vs 23.2 W)
Eika se nyt noin voi olla? Mitä minä olen käsittänyt nyt väärin?
Mä en vertaisi suoraan, koska 2,25-tuumainen rengas 1,7 barin paineella on huomattavasti kovempi kuin 40-millinen samalla paineella.
Paineet pitää tosiaan tasata renkaan kokoa vastaavaksi. Jos rullaukset kiinnostelee, niin kannattaa ostaa tuo BRR:n pro versio. Ei ole montaa euroa vuodessa ja tukee hyvää asiaa.
Pro view näemmä uusi lisä. On tarkoitettu nimenomaan eri kategorioiden renkaiden vertailuun.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net...I-2048x739.jpg
Jos teillä noita vähemmän huippuhyviä renkaita liikenee myyntiin niin mulle vois kelvata.
…mutta ne menee nopeasti :)
Mulla oli Cännärissä ensiasennusrenkaina noi Terreno Dryt 35, vanhemman kansan peryskapealla vanteella renkaan runko n. 34mm leveä.
Ei ne tolla mun työmatkalla nopeudessa paljoa eronneet mun semiläskeiatä Gravel H:ista, enemmän tuulen suunta vaikutti.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Jätin ne yöksi venymään vähän ylipaineilla. Mittaan huomenna.
Olin laittamassa Tufoja torille, niin sinne olikin just ilmestynyt myyntiin hipsterirenkaista hipstereimmät eli Ultradynamicot, joten saan nyt sitten testattua nekin. Rose Race 42.?? siis. Kyljet vaikuttaa vähän tukevammilta kuin Hersen EL:t. Kuviohan noissa olisi vähän sileämpi kuin Hersen nappuloissa. Leveys littanana vähän Hurricane Ridgeä leveämpi, joten ei taida mahtua Lutteroon. Laitan ehkä Hurrikaanien tilalle Enveille.